בננות - בלוגים / / הצילו נא
הפוך קטן ודי
  • אומי לייסנר

    בקשר לכתיבה משלי בבלוג זה -- כל הזכויות שמורות לאומי (נעמי) לייסנר

הצילו נא

 

 

אישי חזר מהתפילה נסער. משהו נורא קרה בבית הכנסת הבוקר הוא אמר לי. חשבתי שמישהו לקה בדום לב. הוא היה חיוור וכמעט רעד כאשר התחיל לספר. היו שם שתי נשים שהשכימו גם הן לשחרית אי שם מאחורי המחיצה ומשהגיע הזמן המתאים החלו לומר קדיש יתום. פתאום קמה מהומה. חלק מהגברים צעקו לעברן צ-צ-צ-צ והחזן המשיך בתפילה בקול רם כדי שקולן לא יישמע. מיד לאחר מכן יצאו הנשים מבית הכנסת בליווי תחושה של השפלה עמוקה. מניין ההתנהגות הזאת של הגברים ההם, גברים שרואים את עצמם נאורים ללא ספק? הרי היום יש רבים וגדולים מבין הפוסקים האורתודוקסיים שמתירים במפורש אמירת קדיש יתומה (*). וגם אם לא מסכימים איתם ישנם ערכים אחרים כמו כבוד הבריאות וכבוד המת, דרך ארץ וצלם אנוש, שניתן היה לצפות מהם לגבור במצב כזה. אנא, שמישהו יסביר כבר מה קורה פה?

 

(*) ראו למשל http://www.daat.ac.il/daat/tfila/kadish/volvol-1.htm

 

העתק נשלח לרב הקהילה.

 

 

 

11 תגובות

  1. בתור מי שמצוי: ככל שהנשים תהיינה עקביות, לא מיליטנטיות אלא עקביות , הן תשגנה את המטרה.

    אגרסיביות

  2. בתור מי שמצוי: ככל שהנשים תהיינה עקביות, לא מיליטנטיות אלא עקביות , הן תשגנה את המטרה.

    אגרסיביות

  3. בתור מי שמצוי: ככל שהנשים תהיינה עקביות, לא מיליטנטיות אלא עקביות , הן תשגנה את המטרה.

    אגרסיביות

  4. אכן משפיל, ובפעמים הרבות שהייתי בבית כנסת יצאתי בתחושת השפלה מהגברים והן מהנשים הצדקניות שהביטו בי בבוז כי אני לא לבושה ממש כמותן שהיסו את בתי הקטנה ברשעות ושאמרו לנכד של אחותי הקטן שמקומו לא כאן בין הנשים והכל במתן הרגשה שאלוהים שייך להן וכן המסורת והתפילה. אני לא מוכנה לקבל את זה, אני יהודיה וזה שייך גם לי אף קבוצה לא יכולה לנכס לעצמה אלוהים באופן בלעדי ומשפיל

  5. הרי נאמר -דרך ארץ קדמה לתורה. מצער מאד. ואישך הוא אדם. זכית.

  6. תגובת הרב מענינת אותי מאד, האם תוכלי לפרסמה כאן?

    בקשר לפוסקים , החרדים רק מקשיבים לקניבסקי, אליישיב , וגדולי הדור שלא בטוח שהסכימו עם פסיקה מתקדמת, הרי ידוע שקדיש אומר רק גבר אז אולי גם הנשים טעו. זה כמו לפרסם באתר מסוג "א" דברים שמתאימים לאתר שתכניו ט" כלומר מידת הזהירות הנדרשת , היא משני הצדדים.

    אני פשוט מנסה לראות את שני הצדדים.

    כרגיל אני לא חד צדדית, גם לא תומכת בגברים , כי למשל גם אותי קומם שנסעתי חזרה ממירון באוטבוס חרדי ושתי בנות צעירות דתיות לאומיות או משהו בסגנון, שרו בשקט לתומן, כי שירה בצוותא יש לה לפעמים היתרים והיית צריכה לראות את המהומה שקמה וזה לא בית- כנסת, זה מאד דחה אותי, אך מנגד במסגד אכנס כמו אל מסגד ואל בית -כנסת כמו אל בית- כנסת, כך שהסוגיה שהעלית מעלה בי המון שאלות לא פתורות ואשמח לדעת עליה יותר.

    • הי אביטל. במכתבו הצהיר הרב כי בבית כנסת שלו "נשים שמעוניינות לומר קדיש יאמרו בלחש ולא בקול רם." הוא אמר שהוא מצפה מנשים אורחות לברר את הדבר לפני שבאות להתפלל שם אך גם אמר כי "הגבאים והחזנים קבלו הנחיה לשים לב האם ישנן נשים שמעוניינות לומר קדיש, ובהנחה שכן, גם אם אין אבל, יאמר החזן או הגבאי קדיש על מנת לאפשר לנשים לומר בלחש יחד איתו, בהנחה שהן מעוניינות בכך." הדבר כנראה לא נעשה במקרה הנוכחי. בכל מקרה, הוא אמר כי "אני מודה לך על הפניה, האירוע חמור מבחינתי והוא אכן דורש התייחסות." וכן כי "אני לגמרי מסכים איתך לגבי כל מה שכתבת על תגובת הציבור. היא אינה ראויה."

  7. יעל גלוברמן

    יש אלהים אדירים ויש אלהים קטנונים.
    וזה לפי המאמין — ז"א לפי האדם, לא לפי האל.

    בעיני.

  8. מה קורה פה?

    על "קול באישה ערווה" הנוראי בוודאי שמעת.

    זה בדיוק מה שקורה פה:
    פנאטיות + השפלת נשים ארורה!

  9. בית כנסת הוא מתחם זכרי, ולהם יש מונופול על התפילות ועל הכאב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאומי לייסנר