בננות - בלוגים / / התרת קשרים
אחוז בקולמוס
  • צדוק עלון

    נולדתי בירושלים ב – 1954 לאסתר וחביב עלון. אני נשוי לרונית ואב לרות, אֵסי ושירה.

התרת קשרים

השבוע פתרתי עוד בעייה בשח (מט בשני מסעים); היא למטה, בצירוף עוד עמוד מ"עמוד-שניים ליום".
תיהנו מהתרת קשרים — צדוק

יעקב מהרהר בהתעסקות בהתרת קשרים

כמה וכמה פעמים בחיי התאוויתי להיקלע למצב שבו תעמוד בפנַי משימה של התרת קשר, הרהר יעקב בלבו. ההתעסקות בהתרת הקשר, הטומנת בחובה התייחסות הן לפרטים והן למכלול, היא ממשית כל כך, עד כי יש בה כדי להשרות רוגע, והיא מעניקה נחמה עד כדי כך שהיא מטשטשת את הצורך לעמוד לנוכח אינספור המחשבות העומדות בינך לבין ההתחלה. גם בשח, חשב יעקב, התרת הבעיה יש בה להשרות רוגע: הנה הלבן צריך לנסוע ולזכות, כיצד יעשה זאת?

לעתים, כשהיה משחק שח, היה יעקב מרים את הפרש, ועד שהניחו בהתראת שח דימה עצמו מנצח על תזמורת פילהרמונית: כל הנגנים דרוכים לסימן ממנו, ובו ברגע שיסמנוֹ תגיע המנגינה לשיאה, וכל אפשרויות המילוט של המלך תיבחנה ויתגלה כי אין לו מפלט בשום ערוגה. לעתים האוויר החם שהיה מוציא מתוכו כדי להשביח את הצלילים המופקים מקרן היער שבפיו (יעקב היה מנגן בכלי זה) היה דומה בעיניו לרצונו הטוב לגרום סיפוק לחיילי השח, ששעות ארוכות היו מונחים לפניו ממתינים למוצא פיו כדי לבצע את המהלך הטוב ביותר האפשרי. כמה רצון טוב היה לו כאשר הוציא מפנימיותו את האוויר החם והכול כדי להפיק צלילים אמיתיים, צלילים שישתלבו וייטיבו. טוב היה לו בנגנו בתזמורת ובקבלו הוראות מהמנצח. אני, כך היה חושב לעצמו, טוב לי ליתן הוראות לחיילי השח ולקציני השח. המשחק היה מרתקו שעות ארוכות, עד כי פעמים רבות היה בו רצון לגרום סיפוק לחיילים העושים מלאכתם נאמנה.

צדוק אלון

4 תגובות

  1. צדוק שלום וברכה!
    "ההתעסקות בהתרת הקשר, הטומנת בחובה התייחסות הן לפרטים והן למכלול, היא ממשית כל כך, עד כי יש בה כדי להשרות רוגע, והיא מעניקה נחמה עד כדי כך שהיא מטשטשת את הצורך לעמוד לנוכח אינספור המחשבות העומדות בינך לבין ההתחלה."
    לא יודעת שחמט (רק דמקה) אך אני מכירה את התחושה הזו כאשר אני פותרת סודוקו.
    הרבה פעמים אני מקישה מהתרת הקשרים ויצירת קשרים חדשים למהלכים שלי בכתיבת שירה. יפה מאד ההשקה שאתה מתאר בין מהלכי המחשבה של יעקוב (ושלך כמובן)במשחק השחמט, לבין תחושת הכוח של המוסיקה והקול הפנימי שהוא מייצר.
    שבת שלום!

    • רוחה הי,
      תודה רבה על הקריאה והמילים היפות.
      שבת שלום ומקווה שנתראה בשמחות ובהשקות בקרוב — צדוק

  2. שמעון מרמלשטיין

    הלבן עם מלכה.
    השחור לעומת זאת עם שני צריחים ושני רצים.
    אם זה התור של השחור הוא מנצח.
    אם זה התור של הלבן, הוא אוכל צריח ואחרי זה אולי רגלי.

    • שמעון הי,
      תודה; לא להאמין אבל הלבן מתחיל ומנצח בשני מהלכים. לא לחיחנם זכתה הבעייה במקום ראשון. מה שטוב בפתרון בעיות בשח שאין יסוד תחרותי או שרירותי — הכול הכרחי.
      ד"ש ושבת שלום — צדוק

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לצדוק עלון