בננות - בלוגים / / פגישה-חצי-פגישה עם רחל
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

פגישה-חצי-פגישה עם רחל

 

לפני ימים אחדים קמה לעינַי לתחייה רחל בלובשטיין, המשוררת הנפלאה שלנו. זה קרה הודות לפרסום מכתבים שכתבה רחל לחברתה היחידה כנראה, שולמית קלוגאי, אחותו של הנשיא יצחק בן צבי – המכונה שו – בהיותה קרובה למותה ממחלת השחפת לפני שמונים ושתיים שנה.

 מכתבים אישיים אינם כמו שיר אשר במיטבו רב בו הנסתר על הגלוי, ואין הוא – ואפילו מוטב שלא יהיה – בבחינת עדות או כמין מסמך, המתעד את חייו האישיים של כותבו. שלא כן מכתבים אישיים חושפניים, שמלכתחילה וככלות הכול נכתבו שלא על מנת שיתפרסמו ברבים.

 מתוך מכתביה של רחל שבתי וראיתי אותה חיה את חייה האמיתיים – בבדידות, באומללות רבה, ובעיקר בבלי דעת איזו סלב היא תהיה שנים ארוכות ארוכות לאחר שכבר לא תוכל ליהנות מכך.

 ותהיתי, ולא בפעם הראשונה בחיי, איזה ערך ציני יש לתהילתו ולאהבתו של קהל עצום ורב כלפי משוררת כרחל, שכל זה בא לה לאחר מותה שלאחר חיים כשלה?!

 וניסיתי לשים את עצמי במקומה של רחל ולנסות להשיב במקומה על השאלה, שלי יש תשובה אחת עליה.

 אילו אפשרו לרחל לבחור בין תהילתה שלאחר מותה לבין חיים אחרים מאלו שהיו לה – מה הייתה בחירתה?

האם הייתה גם היא סבורה, כי החיים החד פעמיים בעולם הזה – חיינו גופא – הם היצירה הכי הכי חשובה לחיותם, ומוטב שיהיו בשמחה גדולה ואפילו במחיר הוויתור על כתיבת שירה?!

 יש גם משהו מעצבן ואפילו מקאברי באותה ראייה רומנטית פוסט מורטם, ולא באמת אמפאטית, הקיימת לגבי יוצר שמת בבדידות אומללה – ראייה העוטפת את מצוקתו וכאביו בחייו במין צלופן-מוות מרשרש עם ריח מתקתק של כורח ענוֹג. שהרי איזהו משורר שיכתוב שירים נפלאים בהיותו מאושר?! משמע, חייו הכרח להם שיהיו כאב וצער כשל קורבן תמים על מזבח העשרתה של התרבות האנושית לדורותיה.      

"התרגשות מיוחדת שולטת באדם כשהוא פותח את תיבתו במפתח הקטנטן, העשוי לדבר, ומוציא… ואולם עדיין לא הוצאתי מאומה, כי מי יכתוב לי, ולמי נחוצה 'פלפלית זקנה' שכמותי?" כותבת רחל והיא רק בת כארבעים, אדם ככל האדם, שצרכיה טריוויאליים לחלוטין – ואפילו בריאים.

 במכתב אחר היא מלינה  על שכל מכריה נטשוה לאנחות. ובאשר לכך תהיתי עד כמה כתיבת שירים, נפלאים ככל שיהיו, אינה עושה הנחות לכותביהם בעיני הבריות המקורבות על באמת ליוצר המוכשר.

ובסיומה של פגישה-חצי-פגישה הזויה לגמרי עם רחל, שאלתי אותה האם זה בכלל בסדר מבחינתה שניתן פומבי למכתביה האישיים – ועוד לפני שתוכל להשיב, אולי וכנראה במורת רוח, אמרתי לה בחיוך מנחם: רחל היקרה, אילו חיית עמנו כיום, אולי באמת לא היו הדברים אצלך מעולם כפי שהיו – ובמקום להשכים אל מול פני הכנרת ולמצוא עצמך מורחקת ממנה בעוון מחלתך על ידי חברי דגניה קיבוצך, הכול היה אחרת בשבילך. ספונה בחדרך התל אביבי היית חברה בפייסבוק של כאלף איש לפחות, ולבטח גם במטע הבננות, ואז אולי שיר כמו

 

בִּבְדִידוּתִי הַגְּדוֹלָה, בְּדִידוּת חַיָה פְּצוּעָה

שָׁעוֹת עַל שָׁעוֹת אֶשְׁכַּב.  אַחֲרִישׁ.

הַגּוֹרָל בָּצַר בְּכַרְמִי אַף עוֹלֵלוֹת לֹא הוֹתִיר.

אַךְ הַלֵּב הַנִּכְנָע סָלַח.

אִם הַיָּמִים הָאֵלֶּה אַחֲרוֹנֵי יָמַי הֵם –

אֱהִי-נָא שְׁקֵטָה,

לְבַל יַדְלִיחַ מִרְיִי אֶת כָּחֳלוֹ הַשָּׁקֵט

שֶׁל שַׁחַק – רֵעִי מֵאָז.

 

 

לא היה נכתב – או שהיה מרווה אותך נחת הודות להמון לייקים ותגובות של בננות, שהיו מחזקות עד מאוד את רוחך ונפשך השפלות.

 http://www.youtube.com/watch?v=Y9YStBm4TtQ

 

26 תגובות

  1. רות בלומרט

    כמה שאת צודקת.
    הבדידות הנוראה שנקלעה עליה הכאיבה לה לטעמי יותר מכל. גם היום היתה חשה בה.
    שבת שלום
    רות

    • תהיתי רות גם על זאת: למה לא להתאהב בבדידות? זה יכול להיות נפלא ובהחלט אפשרי לאדם בעל עולם פנימי עשיר? בינינו, מה כבר יש לחפש/או למצוא בחוץ? שבת שלום ורוב אהבה והערכה

  2. שמעון מרמלשטיין

    בדידותה של הרצה למרחקים ארוכים…

    אני תמיד חושב על ואן גוך ורמבו כשאני קורא דברים כאלה (ולפעמים על צלאן)
    בסופו של דבר. לפעמים החיים הבודדים והמיוסרים האלה. הם מקור ליצירה. האם היוצר היה מוותר על יצירתו כדי לזכות בחיים שלווים? אני מטיל ספק בכך.

    במקרה של רחל, הבדידות כפולה ומכופלת. לא רק חברתית. אלא גם רתיעתית. מהפחד להדבק במחלה. (אנשים אז מתו מקדחת. ושחפת כנראה הייתה כבר יותר מדי אפילו עבורם, החלוצים)

    מה לעשות. לא ניתן ליוצר לראות כמה אוהבים אותו אחרי מותו. זה האומללות של החיים. אבל גם הקסם שבהם. זה החייץ בין להיות לבין לא להיות (אלא בזיכרונם שדשל אחרים)

    במידה מסוימת. מותו של יוצר, מאפשר להתחיל לסווג, לחקור, לגלות אותו. אנשים שממשיכים ליצור הם בעיה בשביל המקטלגים וחוקרי הספרות. הם זזים להם כל הזמן מול העיניים והורסים להם את התזות שהם כותבים.
    ברגע שהם מתים, אפשר להתחיל למדוד את הארון שלהם ולכתוב על המכסה שמעל, כל מיני דברים.

    • על גירושה מדגניה נכתב כך: החלטה לא נתקבלה בפורום מסודר של הקיבוץ אלא פשוט אחד מהחברים בישר לה במילים הבאות את החלטת הקבוצה: "את חולה ואנחנו בריאים. ולכן את צריכה לעזוב"‏.‏ מרבית החברים שידעו כי הדברים נאמרו הלכו לעבוד בשדות כדי להימנע מן הפרידה, מה שפגע ברחל יותר מכל.

  3. זו דרכם של אמנים גדולים גם של ואן גוך האומלל שאחרי מותו זכה לתהילת עולם ובחייו היה סמוך על שולחנו של אחיו תיאו
    והטיבה להביע זאת סמיכות הפרשיות
    אחרי מות קדושים אמור
    האנושות כנראה אוהבת את הגדולים שלה מתים
    אהבתי את הפוסט
    צודקת רות רחל הייתה חשה בודדה גם היום על אף הלייק המחבב

    • האמת שמטבעו של פוסט שהוא מחייב לקצר כדי לא להטריח:) אז טוב שהוזכר כאן ואן גוך ועוד יוצרים אומללים שהותירו לנו עיזבון אדיר. הרהרתי השבוע גם בהם ועלתה בי עוד שאלה מעניינת: האם אין כך הדבר בעיקר לגבי יוצרים אמנים? כלומר, נכון שגם ממציאים דגולים בתחומי המדע למשל אולי לא זכו בהכרה מקיר לקיר בחייהם – אך נדמה לי שהפער האדיר הזה בין אי-הכרה בחשיבות יצירה בעת חיי היוצר לבין גילויה לעתים שנים אחרי מותו אינו קיים בתחומי חיים אחרים.

  4. גיורא פישר

    כמו הרבה דמויות שהפכו אחרי מותן ל"גדולות מן החיים". גם כאן, מתערבב המיתוס עם המציאות:
    לרחל הייתה משפחה בארץ. אביה גר כאן ולפחות אחות אחת מתוך אחד עשרה אחים ואחיות, שהיו לה.
    רחל הייתה מוכרת וידועה ומוערכת כמשוררת גם בתקופתה. שני ספריה פורסמו בחייה וזכו לתפוצה גדולה (וגם לביקורת).

    • אשר לקיום משפחתה, נו אז מה גיורא… זה לא אומר דבר לגבי קשריה איתם. ואם הרוב מיתוס כדבריך איך נוכל להבין את מכתבי בדידותה הקשה? האם אולי בדידותה הקשה היא פרי המיתוס העצמי שלה?

      • גיורא פישר

        אין ספק שרחל הייתה בודדה, בעיקר בגלל מחלתה המדבקת.
        אבל היא הייתה מוכרת ומוערכת כמשוררת גם בזמנה. לא היה צריך "לגלות" אותה.

        • נכון שלא גילו אותה אחרי מותה. נו לפחות זה. ויחד עם זאת וגם על אחת כמה וכמה – עדיין נדמה לי שגם היא לא חזתה את "הרייטינג" של שירתה עד עצם היום הזה. זאת ועוד, גם אם או דווקא משום שהיתה מוכרת בחייה – תחושת הבדידות הקיצונית שהיו לה כנראה רגליים במציאןת (ולא רק בגלל המחלה, וגם על כך היא כותבת באחד המכתבים) מלמדת שלפעמים (ואפילו שזו תופעה אנושית נפוצה) הסלב הוא בודד להחריד. אינני מחדשת כלום, גיורא אבל מי אמר שתחת השמש יש חדש?! ואולי חבל שכך

        • הוצאת לי את התכנון מהפה. חשבתי מה יהיה. שמעון שתקן במדבר גובי ואני שתקנית ממונגוליה. אבל אז נרגעתי כי ידעתי שאתה תמלא היטב את המרחק בין שני המדבריות.

  5. אני חושבת, ענת, שאולי היה כדאי ליצור מד-בדידות, ממש כמו מד החום, כי כל כך הרבה אנשים חשים בודדים גם בתוך קהל רב…

    • חשבתי גם על זה השבוע. נו בתוך ים עמל היו לי הרבה מחשבות:) ואת יודעת מה עוד נחסך בפוסט הזה? שהכול מתחיל ונגמר בתפיסה שגויה ככל שאר התפיסות האנושיות: להיות בודד זה בעצם שיא הכיף. האמת גם את זאת כותבת רחל באחד ממכתביה. טוב לה בבדידותה, אך מיד היא נבהלת מעצמה ונוטה להיסחף בתפיסה המקובלת שלהיות בודד זה רע. ועל כך בפוסט הבא

    • שמעון מרמלשטיין

      אני מתאר לעצמי שתחתית מד הבדידות תהייה קרוב לאפס המוחלט (-257 או 275 צלזיוס מתחת לאפס. פחות מזה. המדחום נשבר)

      • שמעון מרמלשטיין

        אלוהים. המדחום נשבר באמת.

        • א. לא נעים לי להיות "בוטה" אך כנה וגלויה ולדווח לך שתחתית מד הבדידות – כלומר, קור שלא מן העולם הזה מכל בחינה – היא כשאנחנו משנים מצב צבירה לגוויה. נגעתי באחת פעמיים ובהתנדבות ובאהבה מאוחרת – אבא שלי. אין קר יותר מזה.
          ב. בדידות היא תפיסה אנושית בעלת קונוטציות שקשורות במד אהבת העולם כלפינו. הקונוטציות הן בדרך כלל שליליות. אך…
          ג. אם נפנים שמשחר בואנו לעולם הזה אנחנו מולכים שולל ובמקום להיות החברים הכי טובים של עצמנו אנחנו תלויים בזולת – נתחיל במסע הגדול והנפלא אל הבדידות הכי מאושרת שאינה בדידות כלל. אדם המחובר וחבר של עצמו לעולם לא יחוש בדידות ובודד. ומתנצלת על הבנאליות. אך כשממלאים אותה בתוכן אישי עמוק היא האמת שאין בלתה.

          • ובאשר למדחום שנשבר ופוצל לשלוש תגובות מרעישות, תכף אתקן – ולו את זאת:)

          • שמעון מרמלשטיין

            רגע.
            על המצאת הבדידות שמעת? זה תלמיד שלי.

            הסתובבתי לבד במדבריות של חול ובמדבריות של קרח. לבד. שבועות. בלי לראות אנשים …
            בן אדם שאיזו בחורה התחילה איתו בסיני יומיים והוא העמיד פנים שהוא אילם. רק כדי לא לדבר.
            לא להפריע לשקט.

            ושלא לדבר על לא לדבר במשך שלוש שנים ראשונות. זאת בדידות לא פשוטה. אבל ניצלתי אותה להתבוננות. ולימוד של שפת החיות. בעיקר של הציפורים.

            החלום הרטוב שלי זה מדבר גובי. שמעתי שהוא שומם יותר מהסהרה… הנה אני כבר בדרך … תגידי לגיורא 🙂 … קניתי גמל עם דבשת כפולה. (יד שלישית מרופא. כלומר רופאה)

          • גיורא פישר

            חכה חכה, מה עם הפגישה שלנו?
            נשתוק ביחד! האמת היא שאני דוקא קשקשן בלתי נלאה

          • שמעון מרמלשטיין

            אין בעיה.

            הגמל עדיין קשור לגדר.
            מחכה.
            קבע מועד. עם ע.
            ש. יגיע בשעת ה-ש.

  6. נכון שלא גילו אותה אחרי מותה. נו לפחות זה. ויחד עם זאת וגם על אחת כמה וכמה – עדיין נדמה לי שגם היא לא חזתה את "הרייטינג" של שירתה עד עצם היום הזה. זאת ועוד, גם אם או דווקא משום שהיתה מוכרת בחייה – תחושת הבדידות הקיצונית שהיו לה כנראה רגליים במציאןת (ולא רק בגלל המחלה, וגם על כך היא כותבת באחד המכתבים) מלמדת שלפעמים (ואפילו שזו תופעה אנושית נפוצה) הסלב הוא בודד להחריד. אינני מחדשת כלום, גיורא אבל מי אמר שתחת השמש יש חדש?! ואולי חבל שכך

  7. סביר להניח, קודם כל, שהיום השחפת שלה היתה מטופלת ונשלטת. אז הסיבות לבדידותה לא היו קיימות.
    נכון שהיתה משוררת מוכרת, אבל היתה שנויה במחלוקת אז וגם היום. (השוו אותה לגולדברג שעליה אמרו שהיא "גדולה")
    ולהפך, היום יש יותר ויותר קולות שמקטינים את שירתה ואומרים שהיא שירה לא חשובה.
    אבל השאלה בנושא הבדידות היא רלוונטית בכל זמן. אבל היא תלוייה מאד מאד במה שאדם אומר לעצמו. (אם יאמר: אני מסכן, ירגיש בודד. אם יאמר: יופי, אני יכול לקרוא בשקט, לא ירגיש בודד)

  8. ענת יקרה, רק אדם כמוך יכול לחוש צער וכאב של אדם אחר,לחוש אותו במלואו. מרגש ביותר.
    עפרה

  9. It's appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or tips. Maybe you could write next articles referring to this article. I desire to read even more things about it!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט