בננות - בלוגים / / למות באהבה
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

למות באהבה

 

 

 

 

על דרכי עם החתולים אולי אכתוב פעם ספר שלם, ואולי לא. מכל מקום, כעת אני מרגישה שמשפטו של נתן אלתרמן "אינני רוצה לכתוב אליהם/ רוצה בלבם לנגוע" יפה ומדויק למה שעובר ביני לבין הולכי-על-ארבע הפרוותיים, שזה ארבע-עשרה שנים הם המורים הרוחניים שלי וללא מתחרים. לא ארחיב כאן איך החל מסעי זה ולמה, רק אציין שאיכשהו זכיתי בו ללא "התרעה" מוקדמת או מנבאת את תשואותיו הסגוליות.

 העניין הוא שמעת לעת אני חווה עם החתולים או בעצם "על גבם" אירועי רגש קיצוניים, שנפשי אינה יכולה להכיל לבדה ואז אני חייבת להעלותם על הכתב.

 כך בדיוק עכשיו.

 כבר שלושה ימים אני חווה אבל כבד. פשוט כך. על מי? על חתולת רחוב, שהתגוררה בתחתית הבניין שלי שנים על שנים מבלי שאגלה כלפיה שום יחס אנושי לבבי, עד אשר לפני כחצי שנה ומתוך יצר שרידה ואהבת חיים מעוררת השתאות והערצה היא הפכה את סף דלת דירתי לבית האבות הפרטי שלה.

 עד אז החתולה הזאת מעולם לא העזה לשים ולו כפה אחת שלה בחדר המדרגות. עד אז היא די פחדה ממגע קרוב עם בני אדם. והנה לפתע פתאום, ודווקא ככל שקצרו ימיה, הכול בה התהפך ושונה. ללא מורא מן הדיירים היא טיפסה ארבע קומות עד לדלת דירתי, ושם החלה לשהות רוב שעות היום לצדה של מישלי אהובתי שאותה הצלתי ממוות לפני כשנתיים ומאז היא איתי קבוע. בלילות החורף האחרון, כשהייתי פותחת לפני הליכתי לישון את דלת הדירה כדי לברך את הזקנה והצעירה בלילה טוב היה לבי מתרחב ועולה על גדותיו, פשוט כך, למראה מישלי המצונפת בתוך פרוות הזקנה – אפילו שם לא הענקתי לה – וכשהיתה רואה אותי, כאילו ביקשה לשמחני, הייתה מישלי מתחילה ללקק בעוז את פרוות אמה המאומצת.

 לדיירת שבחצי קומה שמעלי, שהיא היחידה שהתלוננה על מגורי החתולות בחדר המדרגות, הסברתי שזוהי מצווה – לאפשר לחתולת רחוב להזדקן בכבוד! כך בדיוק הרגשתי. ומתוך שהענקתי אני לה התחלתי ללמוד ממנה. מה? מהי אהבת חיים! ו… עד כמה גדולה ורבה חוכמתם הסתגלנית של החתולים וגם… יכולתם לאהוב.

 בחושי קלטתי שחתולת הרחוב הזאת היא פשוט גיבורה על שום יכולתה  לשרוד שנים כה רבות את תנאי הרחוב. הומלסית אמיתית. ואז תוך זמן קצר ודווקא בערוב ימיה להפוך את עצמה כמעט חתולת בית – וכל זאת פשוט ורק על מנת שתוכל לעזוב את העולם הזה בתנאים טובים וראויים יותר.

 לפני שבועות אחדים כשהחל מצבה של חתולת הרחוב להידרדר והיא לא הספיקה לרדת את ארבע הקומות כדי לעשות את צרכיה בחצר, היא עשתה אותם בחדר המדרגות. לשמחתי באה לי הברקה לראש – פשוט ובלית ברירה הנחתי ליד דלת ביתי אחד מארגזי החול של חתולי, שמוצבים דרך קבע על הגג הצמוד לדירתי. לתדהמתי, תוך הרף זמן חתולת הרחוב הישישה למדה לעשות את צרכיה בארגז. הללויה!

 בשבועיים האחרונים, חרף המזון המשובח שהרעפתי עליה בנוסף לעוד כמה תנאי בית אבות יוקרתי, היא חדלה להגיע אלי. במקום זאת מצאה לה מקום מנוחה או ליד דלת השכנה בקומה הראשונה או בקומה השנייה. בחוכמתה כי רבה היא פשוט אמדה את כוחותיה המתכלים חרף רצונה ומצאה פתרון הסתגלותי מהיר גם לכך. המדהים היה שגם חתולתי מישלי "זנחה" אותי. מישלי, שלאורך שבועות – כך דיווחו לי שכני – הפכה להיות מעין כלבת-נחיה של החתולה הזקנה שהיתה לפעמים מאבדת את הכיוון בחדר המדרגות ומייללת מרה עד שמישלי הייתה מזנקת אליה ומנחה אותה – מישלי שלי החלה לישון אף היא בקומה הראשונה או השנייה, לצד או ממש בתוך פרוות הזקנה.

 ואז הגיע ערב יום העצמאות. חתולת הרחוב חזרה לרחוב, לתחתית הבניין. לבי נשבר. פשוט כך. חוויתי איתה במלואי את קיצה הקרב עד מאוד ושאין פשוט אין שום דרך להימלט ממנו. שום רצון לחיות לא ינצחו. אין מילים לתאר את הייאוש שמילא אותי כנגד הכי מובן מאליו. המוות!

 לבעלי החיים המקיימים איתנו מגע כלשהו אנחנו מעניקים דבר שמעצמנו נחסך – ואולי טוב שכך – המתת חסד. זריקת שינה שממנה לא מקיצים עוד. לכל אורך ימיה האחרונים של חתולת הרחוב תהיתי האם לא מוטב לחסוך ממנה את הפרידה הטבעית מהחיים. בחושי החתולה שהתפתחו בי הרגשתי שלא! חתולה שכל כך מבקשת להמשיך ולחיות – מי אני שאקצר בהינף זריקה אנושית את חייה?!

 הזריקה "הגואלת" ניתנה לה כשהיתה בלי הכרה וכשברור היה אפילו לי שאין שום דרך חזרה. הנחמה היחידה שאני מוצאת בי בימים הללו היא בכך שלמדתי באופן חוויתי עמוק ביותר שאם נגזר על כל ברואי האל למות – העיקר הוא לעשות את כברת הדרך האחרונה מוקפים באהבה.

 והנה הפואנטה המדהימה. בלילה האחרון שיכנו שכנתי ואני את הנוטה למות בארגז במקלט כשהיא עטופה בשמיכה. כבר החלטנו בעצת ועד משותפת שלמחרת בבוקר נביא אותה לווטרינר שיקצר את סבל גסיסתה. ליד הארגז הזה עמדתי שעה ארוכה, ליטפתי אותה בתרדמתה העמוקה ומיררתי בבכי. בכי מסוג אחר לגמרי פרץ ממני כשבשעה תשע וחצי בלילה טלפנה אלי שכנתי לספר שכשירדה למקלט רגעים ספורים קודם היא ראתה את… מישלי שוכבת בתוך הארגז של החתולה הגוססת… מלווה אותה באהבה בדרכה האחרונה.  

  

 

 

 

 

 

12 תגובות

  1. אוי, ענת, בכיתי איתך על הבוקר… כמה יש עוד לבני אדם ללמוד מבעלי החיים. כמה אצלנו ״אל תשליכנו לעת זקנה״ הוא משפט נשכח…

    • זה מכבר הבנתי שכל הפתגמים הללו שמלווים אותנו מקדמת דנא כמו "אל תשליכנו" או הדיבר "כבד את אביך ואת אמך" באו משום שמטבעו של האדם הוא אינו אמון על כך ולכן צריך לאלפו ולהכריחו ואפילו לתגמל אותו בצ'ופר "למען יאריכון ימיך". לפחות מישלי שלי לא זקוקה כלל למילים הללו. זה אצלה בילט אין. וכן אותי התנהגותה לימדה על שעלי לעשות יותר מכל פתגם או הטפת מוסר או נקיפות מצפון.

  2. שמעון מרמלשטיין

    יופי של דבר. הטקסט והמעשה. נוגע ללב.

    אבל. אבל . אבל …. כמי שגדל מגיל אפס עם חתולים וכלבים, דגים, תוכים וברווזים (ונחשים) ברצוני לגלות לך משהו נוסף.
    כלבים מחפשים את קרבת האדם כשהם חולים.
    חתולים (כול המשפחה, כולל אריות, נמרים וטיגריסים) כשהם עומדים למות מתרחקים מבני אדם ובוחרים להם מקום נסתר למות. הכלבים שלי(חוץ מרקס) מתו בחצר. החתולים מעולם לא. כמו איסקומוסים הם הרחיקו והרחיקו עד שנעלמו בתוך הלובן של השכחה.
    החתולה שלך ניסתה לקבל עזרה באוכל. כשהבינה שזה לא יעזור היא התחילה במסעה למטה. עד לקומת הקרקע. משם היא הייתה אמורה למצוא פינה נידחת, בו תעלם מהעין ותמות.כוחה כנראה לא עמד לה להעלם, או שהקדמתם אותה.
    לחתולים יש גאווה, בחיהם כמו במותם.

    אני אביא בקרוב שיר על כלבי רקס (כהשלמה לאפוס של החיות הקרובות אלינו ואנחנו אליהן.) שיר שרן יגיל פרסם בזמנו במעריב.

    • צר לי "לאכזב" אותך. 14 שנותי עם חתולים צמוד צמוד לימדו אותי שבדיוק כמו לגבי בני האדם – שום חוק התנהגותי מוכר אינו חל עליהם. הכול מיתוסים שאולי רק כדי להפריכם אחד אחד – ולמען החתולים קודם כול שאנו נוהגים לשים אותם ב"שק אחד" – אכתוב פעם ספר שלם. החתולה חדלה לעלות אלי פשוט כי רגליה הלכו וקרסו מיום ליום.

      • שמעון מרמלשטיין

        טוב.
        החתולים שלך תל אביבים (מגזע אלטנוילנד)
        שלי פתח תקוואים (מגזע מלבס)

        שלי חיו בחוץ.
        שלך כנראה בפנים
        או שחולדאי (זה מהמין הנקרא חולד?)
        אחראי לזה.

        לי אגב. במקום מגוריי ישנם עשרות חתולים בחצרות מסביב. כל אחד יש לו שם (שאני ממציא לו) ואופי שונה. מדי פעם הם נעלמים ואחרים מופיעים. מכיוון שהנעלמים הם צעירים יחסית, אז נראה לי שהם נוסעים לחו"ל (ראשי תיבות של החצר הסמוכה לבית אחר)

        אומרים שהחתולים קשורים למקום והכלבים קשורים לאנשים. אבל אני כבר לא כל כך בטוח שזה נכון. בכול מקרה, נדמה לי שהכלבים בויתו הרבה לפני החתולים אם כי אני מפקפק במושג של חתול מבוית.

        • אספר לך משהו בכנות אם כי טיפה באריכות בגלל שברצוני להביא סיפור מופלא שאי פעם שמעתי באחת מהרצאות הפילוסופיה.
          א. יש לי הרגשה שהצלחתי עם חתולים הרבה יותר מאשר עם הגברים בחיי. הצלחתי לאלף אותם ולגרום להם להעריך על באמת מי אני בשבילם כדי שלא יעזבו אחרי שסיימו לאכול.
          ב. מה שכתבת לגבי החתולים הצעירים שנעלמים הוא אחת הסיבות העיקריות להערצתי את הזקנה שהלכה לעולמה. רבים מהצעירים פשוט לא שורדים את תנאי החוץ.
          ג. אם כבר אז חתולים הם בבואה נאמנה של בני אדם יותר מכלבים. ולא ארחיב כאן. העניין שבני אדם אוהבים מה שהם לא אוהבים שעושים להם – לשלוט ולאלף. וכלב הוא בהחלט חיה שמתאימה לצרכיו של האדם לשלוט ולאלף. כלב אפילו מתרפס בפני אדונו. שלא כן חתולים שכל "פשעם" שהם אינדיוודואליסטיים! עושים מה שהם חשים לנכון בכל רגע ורגע. זה הכול. אבל הם בהחלט נקשרים לבני אדם – ולא בגלל מזון. תקרא על החתולים במצרים הקדומה. החתולים נחשבו אז לחצי אלוהים.
          ד. כשתבוא אלי עם גיורא תכיר את … חתולי. גיורא כבר ביקר אצלי ויודה שהוא בכלל לא הרגיש בקיומם. כלומר, הם פשוט יותר מנוסים ותרבותיים מילדים.
          ה. לפי הסיפור הבא בהחלט ייתכן שאני מאלפת חתולים מדופלמת. והנה הסיפור: בכפר אחד היה חתול שתושביו טענו כי הצליחו לאלפו ללכת על שתיים. יום אחד הגיע לכפר איש דת רם מעלה. בעת ביקורו בכנסייה בישר לו הכומר על החתול שתוך דקות יופיע לפניהם על שתיים. נו, נכנס החתול (עם מגפיים אדומים) כשבידיו טס עם כיבוד. בעודו צועד מעדנות על שתיים לפתע פתאום ראה החתול עכבר. שמט באחת את המגש ושעט על ארבע ללכוד את החתול. נמשל: את הטבע האמיתי לא ניתן באמת לשנות. עניינית, החתולים שלי למשל מעדיפים מקקים על עכברים.

          • שמעון מרמלשטיין

            יפה. יפה.
            אולי תופתעי. אבל אני תמיד מחלק בני אדם שאני פוגש לשניים. ושואל את עצמי אם מדובר בחתול או בכלב (בין אם הם זכר ובין אם הן נקבה)
            אני חתול. בדוק. כשאני חולה. אני לא נותן לאנשים (כלומר לחתולות) להתקרב אלי. אפילו שהן מבטיחות לי אוכל, טיפול מסור ונשיקות. תמיד זה היה כך.
            37.5 מעלות. זה קו הגבול.
            ולגבי ההזמנה. קדימה. תזמיני אותי ואת גיורא. ככה אני אהרוג שני ציפורים (או חתולים) במכה אחת.

            אחת שאני מכיר
            ואחד שנראה לי שאני צריך להכיר.
            ועם חתול נוסף נוכל להרכיב רביעת כלי מיתר.
            (אני הצ'לו. בגלל הלא. את הויולה בגלל הלה וגיורא הקונטרה בס בגלל הבס)
            החתול יהיה הכנר (בגלל שהוא אוהב לטרוף כנריות, במיוחד כשהן שרות) עדיף שיהיה לו שם יהודי (שלא נצטייר כאכזריים מדי) משהו כמו יהודי מנוחין.

          • הארגון יצא לדרך. ספר התווים עלי. ותבוא בריא כמובן.

  3. בדרך אל החתולים

    • במחשב שלי הפוסט שמור בדיוק במילים האלה:) אגב, יסלח לי יהושע קנז אבל אי פעם עבדנו לילה לילה זה מול זו בחדר קטן בהארץ ואיכשהו אני בספק אם הוא אוהב חתולים:)

  4. אני יכולה לספר על החתולים שהכרתי, בערך מרגע שעמדתי על דעתי כילדה קטנה.
    רק אספר אנקדוטה על חתולה בחצר שלנו שהמליטה בכל פעם גור אחד, שהפרש של 3-4 חודשים ביניהם. אבל בכל פעם שנולד הגור החדש היא לא גירשה את הקודם. וכך יום אחד מצאתי אותה מניקה שלושה בבת אחת. הגדול היה כבר כמעט בוגר, השני היה בן 3 וחצי חודשים והצעיר ביותר, עיניו היו עדיין סגורות. אנשים לא האמינו לי כשסיפרתי על זה, ונאלצתי להביא אותם אחד אחד לראות במו עיניהם (והורי בכללם) את זה. לאקי קראנו לחתולה הזאת (שם משונה לחתולה)
    איזה יופי של סיפור הבאת לנו כאן, ענת. אני מזדהה איתו מאד.

    • נפלא ומרגש ו… לא מפתיע מה שסיפרת. אותי לא היית צריכה להביא לראות את החיזיון אלא כדי להתרגש ממנו עד דמעות פשוט כך. מדהים שמדהים אותנו כל פעם לגלות עד כמה חתולים הם "אנושיים" ומדהימים ב"תכונות האנוש" הנשגבות שהם מגלים. ואם תעקבי אחרי בפייסבוק הבטחתי לפרסם באחד הימים תצלום של מישלי מצונפת בגופה של החתולה הקשישה. שתהיה גם עדות. שבוע מלא חיים וחיוניות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט