בננות - בלוגים / / משה רבנו ואני
שלא על מנת להיפרד
  • ענת לויט

    ילידת תל אביב, 4 באוקטובר 1958. דור שני לילידי העיר העברית הראשונה. אביה היה מכונאי וסוחר מכוניות ואמה עקרת בית. מסלול לימודיה: גן "בת שבע", גן עירוני, בית הספר "לדוגמא" ע"ש הנרייטה סאלד, "תיכון חדש", תואר ראשון בספרות עברית ובפילוסופיה ולימודי תואר שני בספרות כללית באוניברסיטת תל אביב. בתקופת שירותה הצבאי בחיל הקשר החלה לפרסם שירים, סיפורים וביקורות ב"עתון 77". לאחר מכן פרסמה מיצירותיה ורשימות ביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית. ספרה הראשון "דקירות" (שירה ופרוזה), שראה אור ב-1983, זיכה אותה בפרס ורטהיים מטעם אוניברסיטת בר אילן. על הביקורות שפרסמה זכתה ב-1987 בפרס ברנשטיין. ב-1987 נישאה ליובל שם אור. שבע שנים לאחר מכן התגרשה, ומאז היא מגדלת את שתי בנותיה (תמר ודנה) וחמישה חתולים במרכז תל אביב. בין גיל עשרים לשלושים וחמש עבדה כעורכת לשונית בעיתונים "הארץ", "דבר" ו-"חדשות", וכן כתחקירנית בתוכנית הספרות "סוף ציטוט" ששודרה בשנות השמונים בערוץ הראשון, וכעיתונאית לענייני ספרות ב"מעריב" וב"ידיעות אחרונות". מאז מחצית שנות התשעים באה פרנסתה מעריכת ספרים עבור ההוצאות השונות. פרסמה עד כה עשרה ספרי שירה ופרוזה וזכתה בפרס ורטהיים לשירה, בפרס ברנשטיין לביקורת ובפרס ראש הממשלה

משה רבנו ואני

 

פעם קיוו סופרים שכתבו בדם נפשם ספרים שזמן לא רב לאחר הופעתם נגנזו לפני שמצאו לעצמם קוראים רבים, כי לאחר מותם מישהו יחיה – אם לא אותם אזי את רוחם הכמוסה בין הדפים.

כבר שנים אינני מאמינה בנס תחיית הספרים. אבל מה, יש היום דרכי החייאה חלופיות ועוד בחיינו. אז ברוח השובבה שנחתה עלי בחיי המתחדשים מיום ליום החלטתי להחיות מקצת מן הסיפורונים המשליים שפורסמו לפני כמעט עשרים שנה בספרי "שפת הלוליין" שראה אור בהוצאת גוונים.

 

                        משה רבנו ואני

 

משה רבנו מעולם לא חצה את המדבר שאני חציתי. שנים רבות נדדתי בו מעבדות לשום מלך אל שום ארץ שתבטיח את חירותי הנכספת, הקוסמת, שהקסימה אותי עד כדי עיוורון.

 מדוע אני משווה ביני לבין משה? משום העובדה הפשוטה והמסבכת, ששנינו היינו כבדי פה. משה נלחם על ביטחונו העצמי כנחשון בראש מחנה ליצים. אני נלחמתי על החלום להיות נחשון בראש עצמי, להוביל את עצמי אל האמונה היחידה שעשויה הייתה לגאול אותי מעבדותי – האמונה כי אינני זקוקה לאיש שילך אחרי כדי להיות מה שעלי להיות בלי מישהו שיאמין בי.

 משום כך, מעולם לא נדרשתי לעלות על ההר שמשה נדרש לעלות עליו. אולם גם לא התרחשו לי ניסים שיקלו את הליכתי במדבר הנורא.

 המדבר היה אמנם נורא. כל צעד שעשיתי בו גרם לי פחד איום. בגלל כבדות פי, הפחד נותר אצור בי. הוא יצר בתוכי דבר-מה דמוי הר.

 דמוי-ההר היה הדבר היחידי שנדרשתי לטפס עליו. רק לאחר שהצלחתי להגיע אל פסגתו ולרדת אל תחתיתו – חזיתי לראשונה באין-הארץ שלא למענה טיפסתי וירדתי.

 משום כך, בניגוד למשה, לא מתי בסיומו של המדבר כי אם התחייתי כפי שמעולם קודם לא חייתי – זאת משום שהמדבר חדל להתקיים. זהו הנס האחד, היחידי שקיוויתי לו – שהתחולל.

 

 

 

4 תגובות

  1. ענת, עם תובנות כאלה אפשר אפילו להוציא מים מן הסלע…
    נורית

    • וידוי: על אף שסדרת הסיפורונים שזה שפורסם כאן אחד מהם נכתבו בגוף ראשון הם נולדו מהארה פנימית שחיברה אותי אל מסע האדם בעיקרו וכפי שמן הראוי לו… אשר אלי, על אף שהלשון כאן היא עבר – המסע בעת הכתיבה היה לפני, כלומר חוויית המדבר… לא שיערתי אז עד כמה כל שחזיתי כאן יתרחש לי אישית ובמדויק! מלבד הבדל אחד קריטי – עצם התובנות כנראה אפשרו לי ללמוד להבחין ב… ניסים תוך כדי. מים אכן פרצו מסלעים בגדלים שונים. ואחרון לבוקר זה, תודה מיוחדת על מילותייך, כי החלטתי אתמול לפרסם בתקווה לעורר דיון באיחור, וכבר נעגמתי כשלא עוררתי – עד למילותייך אלה אלי ובכלל.

      • אני מתירה לעצמי להביא משפט נפלא שהביאה אתמול חברתי על קיר הפייסבוק לקטע הנ"ל. היא לא זכרה איזה מחכמינו אמר זאת, אך המשפט לעצמו ענק:
        "אין אדם לומד תורה עד אשר עושה עצמו מדבר"

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לענת לויט