בננות - בלוגים / אבנר אריה שטראוס / שגם ולגש לוח ראשון, אבנר שטראוס
זורע מילים
  • אבנר אריה שטראוס

      נולד 1954 נפטר מהרבה שטויות  חרש מילים ומוזיקאי .  ספר שירה "מרחק ומידות אחרות " "Birds of the Mind and Chamelions of the Heart "  שיריו פורסמו פה... ושם כל השאר ראה הרבי מגוגל והרבנית ויקפדיה נוהג לצטט את שתיקתו בנושאים כואבים . - נוהג להקיש בפחי נפש במקל השיר או מקל דת עד שהרעש מגרש את העצב.

שגם ולגש לוח ראשון, אבנר שטראוס

 

 

 

בשנת 2000 הגעתי לונציה  במעבורת מהלידו, שם בסמטה קטנה פגשתי איש רזה וגבוה מאד בגלימת נזיר, האיש אמר:"לך אחרי שים לב לצל שלי, במקום מסויים נתפצל,  אתה עקוב אחרי הצל" ,

אחר חצי שעה הגענו למקום אפל דרך אין סוף פרוזדורים, בחדר קטן ונסתר נתקלתי לראשונה ב'לוחות לגש' , שמרקו פולו הביא מקובלאי חאן . 
מאות שנים אחר כך ארנסט דה סרזק מצא אחרים בתל החיבה . 
יינן יהודי צרפתי עשיר קנה את חלקן.

להלן מה שהצלחתי לשמר בזכרוני מתוך "לוחות לגש"   ; 
שירה מזכירה לנו דברים שלא ידענו, הנה הדברים ששכחתי שאני זוכר.



.

שֶׁגֶם וְלֶגֶש,  אפוס אהבה מסופוטמי  לוח ראשון.  
   (אל לוח שני ) (שלישי)

 

   

 

בְּרֵאשִׁית הָיָה כְּלוּם וַחֲשֵׁכָה

וַיָבוֹא הָכְּלוּם אֶל הַחֲשֵׁכָה

וַיִהְיוּ הַמַּיִם .

וְהָיוּ הַמַּיִם הָרְחוֹקִים לשָׁם-מַיים      

וְיָצְאָה מֵהֵם אֶשׁ וַתִּהְיֶה שָׁם-אֵשׁ

שֶׁמֶשׁ לְסִין אֵל הַיָּרֵחַ

רֹאשׁ צְבַא הַכּוֹכָבִים וְּמְאוֹרוֹת הַלַּיְלָה.

 . 

לִפְנֵי עִדָּן הַקֶּרַח חָיוּ 

שֶׁלֶג וַגֶּשֶׁם.

מֶלֶך הָיָה הַגֶּשֶׁם

שֶׁלֶג מַלְכַּתּוֹ הָרַכָּה

וַיָּבוֹ גֶּשֶׁם אֶל שֶׁלֶג

וַתִּקַּח הִיא אֶת פִּיתוֹן הַנָּחָשׁ

וַתִּטְעַם אֶת פִּרְיוֹ וַתִּפְרֶה.

.

עַד בּוֹא הָרוּחוֹת שֶׁל אַנָּלִיל

וַיָּבוֹא תַּמּוּז וַיֵּחָם הָעוֹלָם,

גָּלַשׁ הַקֶּרַח וַיִּזְרֹם

וְהָיוּ הַמַּיִם חוּץ וּפְנִים לְאֶחָד.

 

 

.

וַתֵּלֵד שֶׁלֶג אֶת גֶלֶש, 

גֶּשֶׁל, גֶּלֶש שֶׁגֶל וְלֶגֶש

וַיֵלֵד גֶּשֶם אֶת  גֶּמֶש

שֶׁמֶג מֶשֶׁג מֶגֶשׁ  וְשֶׁגֶם

 

וַיָּבוֹא גֶּמֶש לָדַעַת אֶת שֶׁגֶל

וְהָיוּ הַמַּיִם חוּץ וּפְנִים לְאֶחָד

וַיֵּלְדוּ בְּגִיל אֶת גִלְגֶּמֶש. * (מלך ארך החמישי)

בְּאַרִבָּעַת אֲלָפִים וּמַחֲצִית אַלְפֵי הַשָׁנִים מֵעַכְשָׁיו.

 

 

.  

לִפְנֵי שָׁנִים רַבּוֹת

וְהַמֶּלֶך אֶרֶךְ, אַפָּיִים וַחֶסֶד

מָלַך בָּעִיר אֶרֶךְ

וְהַמַּלְכָּה  לֶגֶש    

שָׁלְטָה בָּעִיר לֶגֶש

וַיֵצֵא שֶׁגֶם שַׂר צְבָא אֶרֶךְ

לִכְבֹּש אֶת לֶגֶשׁ.

וּשְׁאָר הָעֲלִילוֹת 

עַל לוּחַ דִּבְרֵי הַלֵּילוֹת.

 

 לקריאת הלוח הבא              (אל לוח שני ) (שלישי) 



הערות וקישורים  הארות עם קישורים לויקי 

 1)  ל‏גש 

הייתה עיר מדינה קדומה בשומר ומאוחר יותר בבבל אשר שכנה בעמק הפרת, על גדת החידקל, בדרום מסופוטמיה. לגש (היום תל אל חיבה) ממוקמת צפונית לחיבור הנהרות הפרת והחידקל מזרחית לארך בסמוך לתעלת מים עתיקה. לגש הייתה מהערים העתיקות ביותר של שומר לגש נחשבת לאחת מערי המדינה המרכזיות באזור, יחד עם אור, קיש וניפור. באלף ה-3 לפני הספירה

 2) גילגמש (גַּלְגַּמֵשׁ, בווריאציה האכדית) היה, על פי רשימת המלכים השומרית, מלכה החמישי של העיר ארך.  פסוק 204 מאכדית 204. "אזי לקחו והושיבו אותי במרחקים, בפי הנהרות."  ועוד על המים הרבים והתיבה   מתוך לוח יא (שורות 204-1)* תרגם מאכדית פרופ' אליעזר (אד) גרינשטיין1  
  3)
ארךאורוק – עירק  
4) מיתולוגיה מסופוטמית  

5) מילים יחידאיות  השתמשתי במילים יחידאיות שלא היו מוכרות עד כה , מילים מתוך רבדים אטימולוגיים עתיקים שנתגלו לאחרונה.

 6)  חפכה ללא שפש  , חשכה ללא שמש , שפש -שמש  פ ומם מוחלפות לפי המיתולוגיה הכנענית, בניגוד לנשמות בני האדם, היו האלים נכנסים לממלכתו של האל מות – "בית החופשית", ויוצאים ממנה באופן סדיר. שפש אלת השמש השוכנת בשמים במשך היום, מגיעה לעולם התחתון כל יום אחרי שקיעתה של השמש בערב. "קבר שפשו" הוא אחד מן הכינויים שמופיעים בלוחות אוגרית עבור עולם המתים. בדומה האל מות מכריז כי כוחו כה גדול, עד כי שפש צחורת השמים נעצרת בקנה לועו (בלילה)
7) אנומה אליש (בבלית: בעת ממעל) הוא סיפור בריאת העולם על פי המיתולוגיה הבבלית. הסיפור נתגלה בין עתיקות העיר נינווה בשנת 1849 על גבי שבעה לוחות חרס שנשתמרו ברובם היטב. אגדת אנומה אליש חוברה בחלקה בתחילת האלף השני לפנה"ס. לנוסח האפוס קיימות גם גרסאות נוספות, שאחת מהן בולטת בנקודות דמיון לסיפור הבריאה המקראי.
שבעת הלוחות כללי תרגום של שבעת הלוחות

8)על שירה אפית


איסין עיר צפונית מזרחית ללגש וארך
המשך ההערות בלוח שני

 תודה לתמי קאלי על הקולאז' המקסים  בהשראת השיר  :-)
 לקריאת הלוח הבא 

 

 

45 תגובות

  1. מירי פליישר

    סוחף ונפלא תודה ענקית!

  2. ממש סיפור הבריאה, המוכר והלא מוכר, נפלא.

    • מפתיעה ההקבלה בין סיפורי הבריאה השונים פה זה מתחיל ממים מי אהבה וייסתיים בתיבה תיבת אהבה, ב'לוחות לגש' אל הים הוא (על משקל פוסידון) הוא גם דו-מילה לאלוהים. הים הוא הרחם של העולם.
      תודה גליה.

  3. אבנר אבנר זה באמת היה? (בוונציה)
    וכל כך כיף איך שאתה לש מילים ומגיש לנו ללגום וללגוש. :)

    • אבנר שטראוס

      כן מעבורת בין לידו לאיים מוראנו בוראנו אחד של עושי הזכוכית והשני של רוקמות תחרה , ועוד מעבורת עם המכונית עליה, ככר סן מרקו היתה מלאה יונים ובכנסיות צילצלו פעמונים, ובונציה ההיסטוריה הולכת רחוק,חבל שחלק מן המרתפים היו מוצפים הצל התנצל שאינו יכול להראותם. והמצלמה שקניתי בותיקן היתה עם כרטיס פיצפון.4 שנים מאוחר יותר הייתי שוב יומיים ולא הצלחתי למצוא את המקום שוב , אולי שקע במים ? תמיד חשבתי לשוב לשם אבל אני לא חושב שאי פעם אמצא שוב את המקום.
      כמו ספרים שאנו סבורים בודאות שנשוב לקרוא אך זה אף פעם לא יקרה .
      לחיי השגימות והלגישות שבדרך.
      לש מילים זה אגב הלחם :-) מגש(בסגול) הוזכרה בלוחות עם גמש ושמג
      ובין שגימה ללגישה לשגום וללגוש נרם גביע נסך לחיי הערים האבודות
      שאנו נושאים איתנו גם אם רק מטאפורית :-). תודה לי

      • הו, הערים האבודות… איזה כיף לקרוא אותך אבנר גם בתגובות.
        מֶגֶש! צריך לכתוב עליה גם.
        וצריך להקריא את כל השיר הזה במבטא הונגרי. :))

        • בוקר אור משכימונת :-)
          בשבת צריך לישון אני עוד ישנה :-
          אחר כך אגיב

        • תזכירי לי לשיר לך בהונגרית פעם
          שירי ילדים מקסימים,
          אדבו סורקו וון
          הרום פיו וון
          אישקולבו ירוזד
          מצ'יקבוסטו קוורימייד
          אוהורמודימ כינטופודון
          אדודיה םיו נודיון
          דה סיפהונגיו וון
          הרום פיו וון.

          אישטנם, טקיש מויו
          סרווסטוק
          לגש מגש לגשטוק
          שגל TALK

          • יש שלושה משהו… אבל מה?
            ופתאום אלוהים שלי ושלום לכם בלשון רשמית מאוד (סרווסטוק)
            תשיר לי בהונגרית, אני בטוחה שיהיה szeret
            :)

          • אבנר
            בוקרי זה מוטקדש לקריאת יצירותיך כפי שהן התפרסמו בבננות.
            לגבי השיר ההונגיר – אכן, כתב חידה. אני מנסה לפרש. איך זה באמת בהונגרית?
            איזה עיקומים חלים בשיר הונגרי בכתב עברי?
            Egy szurkó (?!) van,
            Három fiú van,
            Iskolába járaszd,
            ???megXXX????
            …. …. Nagyon
            De szép hangja van,
            Három fiú van.
            Istenem, te kis majo(m), szervusztok, Leges meges legestalk, segel talk.

            תרגום:
            יש szurkó אחד (מילה לא ברורה)
            יש שלשה בנים,
            שלח אותם לבית הספר (??)
            Prefix "meg" (בעל משמעות לא מוגדרת)
            כמה שקולו יפה,
            יש שלשה בנים,
            אלוהיי, קו(ף) קטן, שלום עליכם, דבורי לגש-מגש-, דיבורים עם התחת.

            אולי תשלים?

          • הי משה
            השיר פשוט למכשפה אחת היו 3 ילדים
            אחד הלך לבי"ס שני (אם אני זוכר נכון) ישב ותיקן נעליים
            ושלישי ישב על ספסל בחצר וניגן כינור או שר
            דיני דוני דון

            היה מצחיק לגלות היום בברור קצר
            ששגם בהונגרית
            זה התחת שלי לא היה לי מושג :-)
            ניסיתי לברר שוב את התרגום אבל לא הסתייע הערב אני מניח שכל דובר הונגרית מכיר את השיר במיוחד הזקנים .

          • אבנר
            בוקרי זה מוטקדש לקריאת יצירותיך כפי שהן התפרסמו בבננות.
            לגבי השיר ההונגיר – אכן, כתב חידה. אני מנסה לפרש. איך זה באמת בהונגרית?
            איזה עיקומים חלים בשיר הונגרי בכתב עברי?
            Egy szurkó (?!) van,
            Három fiú van,
            Iskolába járaszd,
            ???megXXX????
            …. …. Nagyon
            De szép hangja van,
            Három fiú van.
            Istenem, te kis majo(m), szervusztok, Leges meges legestalk, segel talk.

            תרגום:
            יש szurkó אחד (מילה לא ברורה)
            יש שלשה בנים,
            שלח אותם לבית הספר (??)
            Prefix "meg" (בעל משמעות לא מוגדרת)
            כמה שקולו יפה,
            יש שלשה בנים,
            אלוהיי, קו(ף) קטן, שלום עליכם, דבורי לגש-מגש-, דיבורים עם התחת.

            אולי תשלים?

          • תוספות:
            1) סליחה על טעויות ההדפסה.
            2) באמת ההונגרית יש לה זיקה לשומרית – נושא בו אני מתפעל מידיעותיך ומיוזמתך לעשות עליה פרודיה וואריאציות. כדי לעשות אותם נחוץ רקע של ידע, שכאמור נראה כי יש לך.

          • משה יקר הרבה תודה על התגובות ב 3 הלוחות ( גם הלא חתומות שהנחתי ששלך)
            תודה על ההתייחסות הרצינית , לפעמים כיף להתייחס גם לשעשועי לשון ברצינות אז עשיתי כמיטב יכולתי בכתיבה, רבים כפי שציינת לואיס קרול ואחרים עשו וזכו , אגב אני מאד אוהב גם את וויליאם קרלוס וויליאמס.
            עשיתי כמיטב יכולתי בשעשוע ובהנאה.
            ותוך כדי החכמתי לא מעט .. .
            איני דובר הונגרית סבתי האחת היתה מקפיצה על בירכיה ושרה בגרמנית הופה הופה רייטה… והשניה בהונגרית עם השיר הזה.אני דווקא שר אותו לא רע אבל המבטא לא משהו.
            בקיצור הרבה תודה.
            נ ב אני מניח שאינך צוחק בהקשר שבין שומרית והונגרית :-)?
            להונגרים שורשים גם במונגוליה אם אני זוכר..

          • אבנר
            בענין השומרית וההונגרית
            נושא נרחב
            יוליוס אופרט, יהודי גרמני אשורולוג הציע קשר
            Géza Komoróczy, שומרולוג יהודי הונגרי ביטל את הזיהוי הזה, והצביע על הלאומנים ההונגרים הפשיסטים שרצו בכך להוכיח את עתיקות הגזע ההונגרי.

            בעצמי התלבטתי בכך לא מעט. יש יותר מבלשן אחד שחיברו מילונים שומריים-הונגריים והצביעו על קרבה לקסיקלית בין הלשונות האלה – אבל ניתן למצוא גם קרבה סינטקטית ועוד. שמותיהם – Gastony, ויש גם אחד Dr. Alfred Toth, Hungarian, Sumerian and Egyptian, MIkes International, The HAgue, Holland, 2007.
            גם אני התעסקתי – לשעשוע בלבד – מציאת מלים זהות משמשעות וצורה בין שתי הלשונות. פעם הבאתי ב"בננות", כמדומה, מהן. אבל לעולם אזכיר את שכתב הבלשן Trask על לשון הוואי האי, שם מצאו מלים יווניות, מהתקופה בה הייונים, שהיו יורדי ים ידועים, הגיעו באניותיהם להוואי. אלה דברי הווי, קרי הבאי.

  4. וריאציה נאה למיתוסים ומדרש שמות נאה, אבנר.

    • ממך, רומנטיקן בעל נטייה שווה אל הפגאני ואל הקלאסי, אל המזרח ואל המערב, אל הרוח ואל הגוף, אל תענוגות החושים ואל מיצוי השכל.
      זו מחמאה שווה לי מאד. תודה

  5. "לוח דיברי הלילות" וכל השמות- פשוט מופלא…קולאז'ים רצים לי בראש..:)

  6. הלכתי שבי אחר הלוח הראשון והצל הונציאני
    אוהבת אבנר את המילים המשחקות שלך ומתגלגלת יחד אתן

    שגם אגב הוא שם חיבורי העץ ברהיטים
    ועל שג(א)ל לא צריך להרחיב את הדיבור :)

    • ההתגלגלות היא מוטיב חשוב כאן מקווה להרחיב את היריעה בהמשך אולי , על חומסקי , סיכול סיקול וגלגול אותיות ומילים.
      שג אל הוא אל מצויין , סטטיסטית יש לו הרבה מאמינים , יש אומרים ש גאל
      אותם . ויש אומרים ההפך .
      משח שמחת משיח זה אופרה אחרת גם
      בין חוקרי ישויות המזרח הקדום והשפעותיהן על הפולחן היהודי והתבטאותו הויזואלית עד שגאל שגם צייר יפה.
      לגבי עיניני ריהוט ודקורציה ההצללה הונציאנית ועיניין השגם בריהוט מעידות על טוב טעם ,
      אחת הקושיות היא מה שם המגרעת אל תוכה נכנס השגם, ומזה אגב עלה הרעיון,
      מה שם המגרעת בשולחנות רכבת אל תוכה מכמסת הכוס ? זו מעין מגרעת רדודה כזו… בתלמוד דיברו על שיגמין וסינין 'משנה כלים' בויקיפדיה עד שהצבעתי על כך בארו את זנב הסנונית DOVE TAIL או SADDLE & NUT או NUT FEATHER
      בנגרות כשגם וגרז להערכתי
      "שגם ופגם" היו ראויים אך כעת זה שונה בויקי לשגם ומגרעת.
      תראי לאן הגעתי … המון תודה ריקי יקרה וחכי להמשך :-))))

      • אבנר אבנר אני רואה שאתה רקטוםצנטרי מושבע, כל מילה שניה בפיך מעיד על סגידתך לגשם, שגם, בְּשַׁגָּם שֶׁגֶּם הוא בשר, ככתוב.
        לולא השיר ההונגרי שלך לא הייתי עומד על סודך וכוונתך הנלוזה בשימוש התכוף במילה הזו (Ass, buttock, Bum, posterior, buttom, etc. – בקיצור, segg. (בהטיה seggem, התחת שלי, my ass.)
        (מי יגלה עפר מעיניך, קורא יקר).

        • אבנר

          אני רואה

          שאתה לא מוצא את הפוסט הזה

          לפי שאינך מגיב

          מבקש הסבר לשיר ההונגרי

          וגם הארת עניני ורקע אחוריים

        • אבנר

          אני רואה

          שאתה לא מוצא את הפוסט הזה

          לפי שאינך מגיב

          מבקש הסבר לשיר ההונגרי

          וגם הארת עניני ורקע אחוריים

  7. שמחת / שימ-חטא – עלילות גלגמש מן התקופה השומרית, בסוף האלף השלישי לפני הספירה. בספר זה ממלאת זונה בשם שׁמְחָ'ת תפקיד מרכזי בתהליך חניכותו וחברותו של הצייד אֶנְכִּדוּ הפרא. לאחר שבילו במשך שישה ימים ושבעה לילות גילה אֶנְכִּדוּ כי איבד את כוחו הפיזי החייתי אך זכה בחכמתה. משל ל'תירבות' אֶנְכִּדוּ הפרא באמצעות מיניותה של שׁמְחָ'ת.

    • רנבא זה אבנר over the rainbow?

      • אבנר רנבא

        כן זו היתה "רגלית" או "רוגלית"
        FOOTNOTE :-)מישהי "מרפאה במגע" אמרה
        שההיפוך של שמה -אפרת הוא תרפא ,
        אז הפכתי וראיתי שאני גם הזמר בי,
        בא ברון ,
        בא ברינה, מה שנכון נכון :-)))))))

        ולא אספר לך על הגימטריה כי מיד תתחזקי :-)

  8. איריס אליה

    ההתחלה לקחה אותי לסיפור הקצר של אתגר קרת, (במאמר של ברתנא בבלוג של רני יגיל יש התייחסות אליו), מאד מעניין, ותודה רבה על הקישורים. אתה משהו, אבנר יקר.

    • לא הכרתי את הפרוזה של קרת למעט שיר שפגשתי לא מזמן על בפנים בחוץ … הקטעים שם יפים והניתוח לא פחות , לא הבנתי לאיזה סיפור מהרבים שם התכוונת ,
      על כל פנים קלטתי ממך הרבה רגש אז מאד התלגשתי.
      תולה לך

  9. תמי קאלי

    אבנר יקר, שמחתי למצוא את הקולאז' שלי כאן…כבוד הוא לי..
    מה שקשה לי ששמתי לב שבקצה התחתון יש חתימה של התוכנה איתה הקטנתי את הפיקסלים…די מעצבן אבל ניתן לפתור את זה בקלות. תערוך את הפוסט בכך שתמשוך שוב את התמונה מהפוסט שלי…

    • בדפדפן שאני משתמש לא ראו את זה אכל ליתר ביטחון החלפתי מקווה שעכשיו זה בסדר,
      תודה אבנר

  10. תַּלְמה פרויד

    יופי של פוסט, אבנריקו. ולא פלא ששגם (גשם) ולגש (שלג) מככבים באפוס אהבה. גם כשמרכיבים פרקטים, כדאי לסדר אותם בהתאמה נכונה – בהרמוניה.

    ומה שלומך? :)))

    • צריך יופי כדי לראות יופי , ההרמוניה מובנית במלודיה
      ואני מתכונן ללוח השני , היום יום שני נכון :-)?. מה שלומי ? יותר טוב ממחר אבל מחרתיים יותר טוב ממחר.לגבי שלומי, משלים עימו לא מושלם, אבל עובד עליו חסרים מעט חלקים שהתפזרו לי אבל הרוב מצאתי.

  11. שירה קלי קלוטו! קנה מספר,בחינם,פתח – והנה ריק.

    • אופס זכה בפיס, נראה לי פה מספיק גדול להכיל את הזוטא של שגם, כמו פי לגש בלוח שני.
      תגיד אההה

  12. אגדות בריאה שונות היו קיימות כבר בבבל העתיקה, בהן אגדת הבריאה "אנומה אליש", שפירושו "בעת ממעל", לפיה היו בראשית "מי תהום", יצור זכרי בשם "אפסו", אל השמים, ויצור נקבי בשם "תיאמת". המילה "תהום" מקבילה למילה הערבית "תהאמת", שם ארץ השפלה, כש"תהאם" משמעותו "ארץ יורדת כלפי הים". בשפה האכדית הקדומה עומדת המילה "תאמת" כשם של אלת האוקיינוס הקדום הקיים מאז ומתמיד, והיא גם אויבתו האדירה של האל הבורא. באגדה הבבלית מסמלים אפסו ותיאמת את יסודות הגבריות והנקביות במין האנושי; מתיאמת נולדו האלים, ומגופה נוצר העולם.

    אגדת "אנומה אליש" חוברה בחלקה בתחילת האלף השני לפני הספירה. לנוסח האפוס, שנשתמר היטב על גבי 7 לוחות, קיימות גם גרסאות נוספות, שאחת מהן בולטת בנקודות דמיון לסיפור הבריאה המקראי.

  13. המילה "תוהו ובוהו" איננה בעלת אותה משמעות שיש לה אצלנו היום, מסביר פרופ' משה דוד קאסוטו, אלא שילוב של "בהו" – שבשירי העלילה הכנעניים הייתה אלת הלילה הפרימיטיבית, והמושג הקדום "תהום", שקרוב לוודאי סימל במשמעותו הקדומה את האוקיינוס.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות לאבנר אריה שטראוס