בננות - בלוגים / אבנר אריה שטראוס / על אש קטנה אבנר שטראוס
זורע מילים
  • אבנר אריה שטראוס

      נולד 1954 נפטר מהרבה שטויות  חרש מילים ומוזיקאי .  ספר שירה "מרחק ומידות אחרות " "Birds of the Mind and Chamelions of the Heart "  שיריו פורסמו פה... ושם כל השאר ראה הרבי מגוגל והרבנית ויקפדיה נוהג לצטט את שתיקתו בנושאים כואבים . - נוהג להקיש בפחי נפש במקל השיר או מקל דת עד שהרעש מגרש את העצב.

על אש קטנה אבנר שטראוס

 

 

 

  בזמן האחרון אני חושב על הפזמון על גבול השירה והשירה על גבול הפזמון .
—————–
שיר שהוקדש לסבתי (וסבי באיזכור ציטוט ממנו ) על שמו נקרא תקליט ישן שלי שנקרא על אש קטנה לקח עוד 10 20 שנה עד שהשם הבשיל לשיר , ודווקא הגעתי אליו מהשירים הקודמים "35862,  ו "מצבה"
חג שמח, מה פי סח העיקר שיהיה
…. בסדר . ונדע למצות
את השמחה
אבנר
נ ב 
הבית האחרון משמש כפזמון
:-) 

 

עַל אֵש קְטָנָה             אבנר שטראוס

                                                                                      

סַבְתָּא אוֹמֶרֶת שֶׁמָּרָק טָעִים

מִתְבַּשֵּל עַל אֵשׁ קְטָנָה

יֵשׁ עוֹד מַשֶּׁהוּ שֶׁהִיא זוֹכֶרֶת             

אֲבָל הִיא לֹא זוֹכֶרת מַה.

 

סַבְתָּא אוֹמֶרֶת, צָרִיך לְבַשֵּׁל

בְּסִיר בַּרְזֶל וְלֹא בְּפַח

סַבְתָא אוֹמֶרֶת שֶׁחָלָב שֶׁבּוֹכִים עָלָיו

לֹא נִשְׁפָּךְ.

 

אֵשׁ גְּדוֹלָה בּוֹעֶרֶת

אֶת עָצְמָה הִיא מְכַלָּה,

אֵשׁ קְטָנָה תָּמִיד נִשְׁאֶרֶת

כְּמוֹ בָּהַתְחָלָה.

 

סַבְתָּא מַדְלִיקָה סִיגַרְיָה,

לוֹקַחַת שְׁאִיפָה,

אוֹמֶרֶת; הָרוּחַ מְכַבָּה אֶת הַגַּפְרוּר,

מְלַבָּה אֶת הַשְּׂרֵפָה

 

סַבְתָּא אוֹמֶרֶת שֶׁהָאַהֲבָה

הִיא כְּמוֹ הַלְּהָבָה

מִי שֶׁמִּתְרָחֵק מִמֶּנָּה מִצְטַנֵּן

מִי שֶׁמִּתְקָרֵב – נִכְוָה .                        

 

 

סַבְתָּא אוֹמֶרֶת שֵׁאֵשׁ גְּדוֹלָה

שׂוֹרֶפֶת אֶת הַסִּיר

וּמִי שֶּׁלֹֹּא עוֹנֵד שָׁעוֹן

תָּמִיד נִשְאָר צָעִיר

 

סַבָּא אוֹמֵר שֶלְּאִיש צָעִיר

אָסוּר לְהִתְיָאֵש

יֵשׁ עֵץ שֶׁחֲלוֹמוֹ הוּא מַיִם

וְעֵץ שֶׁחֲלוֹמוֹ הוּא אֵשׁ .

 

אֵשׁ גְּדוֹלָה בּוֹעֶרֶת

אֶת עָצְמָה הִיא מְכַלָּה

וְאֵשׁ קְטָנָה תָּמִיד נִשְׁאֶרֶת

כְּמוֹ בָּהַתְחָלָה.

 

 

 

בשנות ה20 המוקדמות שלה מצאתי לפני שנה את הגלויה
למעלה אחרי עיבוד, את השם הוספתי אני , 
ענבי הדוריף במקור.
גלויות מסוג זה שימשו לכתיבת דאר אישי. .
.

 

 בזכות החתול מספרת האגדה 
פגשה בסבי על כך פעם אחרת

 

בהקשר של חכמה וזיקנה ועצות טובות נזכרתי …במשרוקית פירסומת __________________________________________________________________________ 

הוספתי לשיר את תמונת המשרוקית קרטון  מתוך האתר שלי 
 http://www.whistlemuseum.com  

משרוקיות הן נושא אותו העמקתי לחקור במשך שנים , הן מתקשרות לתקשורת וליותר נושאים ממה שאפשר להעלות על הדעת מיקרוקוסמוס בפני עצמו. 
למי שמעוניין הכתובת של מוזיאון המשרוקיות כאן יש שם הרבה מאד חומר. 

המשרוקית הזו משרוקית שהומצאה ב 1909- עשויה כספרון קרטון נפתח ויש בקצה הפנימי "עלה" נייר דק המשמש להפקת הצליל , כמו עלה דשא בין שני אגודלים , או עלה סוף בכלי נשיפה. 
הגרפיקה של משרוקיות הנייר- קרטון  משקפת במידה רבה את התקופה בארה"ב
משרוקיות קרטון יוצרו והיו בשימוש רק בארה"ב בין 1910 ל 1949 . 
הן פריט נדיר היות ורובן התכלו או בשימוש ילדים או מפאת השנים הושלכו לפח. 
בגלל קשת הנושאים המוצגת בהן אספנים של נושאים שונים חושקים בהן 
מצעצועים עד מכוניות . משרוקיות נייר מסוגים אחרים יוצרו גם במספר ארצות אחרות . 

 .
התמונה החיצונית מוגדלת למעלה וכאן תמונה הפנימית גודל המשרוקית כ 13 ס"מ לגובה לערך . 
משרוקיות אלו צורפו כאביזר פירסום ובונוס עם קניית מוצרי צריכה יומיומיים . 
המעניין שבאותה עת עדיין נחשבה הזקנה כשם נרדף לחכמה אך היום 
היופי הוא תחליף לאינטליגנציה
 במדה לא מעטה וההפרסומות משתמשות במודלים אחרים לרוב .

 Card board whistle circa 1910, this was a premium for the Hoffmann Coffee. 
I had categorized my cardboard whistles according to themes advertisments themes; of the day; Shoes, Textiles' cars, Bakery & Flour' Drinks , Music, Cleannig & Soap, Meat , and more, Other cardboard whistles that are toys or used for other purposes are very rarely met with. 
Coffee premiums cardboards are uncommon and verysought after by collectors,
this one is one that is not as rare as some others,
 It would be interesting to note that at that period unlike today ….
older people were used for advertisment

 

 

 

 

 

 

 

 

56 תגובות

  1. איריס אליה

    מאד אוהבת את השיר ומאד לא אוהבת את החלוקה שציינת, שהרי כל שירי דור הנפילים יכולים להיחשב לפיזמונים אם הולחנו, ובפיזמונאות כאילו מועם זוהרה של השירה. ככה לדעתי. ושוב, מאד אוהבת את השיר ומסוקרנת לשמוע אותו. אלא שיש לי בעיה אם האוזניות, גם אם תצרף לינק. או שתצרף? ואנסה לגנוב לבעלי ת'לפ טופ.
    חג שמח אבנר יקר!

    • את צודקת אבל בכל זאת עדיין נראה לי שאנו נוטים למיין עדיין ולהפריד , למרות שיש שירה נוראה ופיזמונים נוראים יותר , עדיין כאילו או לא כאילו שירה זה שירה ופזמון זה פזמון אבל זה אינו כך צריך להרים את המחיצה ביניהם באופן יותר תדיר …ויש משוררים שאינם יודעים לכתוב 'פזמון ' ופזמונאים שאינם יודעים לכתוב 'שירה' טעיתי ? אולי זה התוכן ? או ?
      אישית יש לי התייחסות שונה כשאני בא להלחין טקסט
      טקסט בנוי בשורות שוות, במשקל וחריזה מכתיב מבנה מלודי

      והשני לא . ומציב אתגר קשה יותר לרוב.
      כי קשה להישען על תבניות מוכרות .

      שם תוכלי לראות שיר אהוב של אלפרד טניסון אם אני זוכר מהמאה ה 19 והפך שיר עם ,יש גירסה של גוהן באאז(הלחן העממי) ושל ליאונרד כהן(לחן שלו)
      http://www.youtube.com/results?search_query=SO+WE+LL+GO+NO+MORE+A+ROVING&search_type=&aq=f
      שלושה מרובעים :

      So we'll go no more a-roving
      So late into the night
      Though the heart be still as loving
      And the moon be still as bright

      For the sword outwears its sheath
      And the soul outwears the breast
      And the heart must pause to breathe
      And love itself have rest

      Though the night was made for
      loving
      And the day returns too soon
      Yet we'll go no more a-roving
      By the light of the moon

      אין לי גירסה מוקלטת שאני אוהב לעל אש קטנה
      אבל זה בסגנון קאנטרי ומבוסס על זה
      אז בינתיים,
      תודה איריס חג פייסח שמייח לכם .

  2. תַּלְמָה פרויד

    חכמה הסבתא הזאת, אבנר. ואני בהחלט יכולה לשמוע את השיר מולחן.
    לגבי החלוקה, קורה דבר מוזר. כשמלחינים שיר של משורר, שנכתב כשיר, לא כפזמון, זה נחשב להישג וכבוד לשיר. אבל לכאורה, הפזמונאות 'פחותה' יותר.

    יש פזמונים שיש בהם שורות וביטויים יפים יותר מבהרבה שירים שלא נכתבו להלחנה. אז באמת, החלוקה לא ממש ברורה. ובקיצור: מה שטוב הוא טוב. ולא משנה איך תקרא לו.
    השיר שלך טוב. לך על זה.

    • אישית למרות שקראתי הרבה שירה ויחסית מעורה ומצוי נוכחתי שהרבה מהשירים הגדולים שאנו זוכרים סתם לדוגמא אלתרמן או ביאליק היו צוללים בתהומות השכחה הקולקטיבית לולא היה להם לחן שגם ולא רק עוזר לאנשים לזכור את המילים. סתם לרגע איך הייתי זוכר את "לילות לבנים" של לאה גולדברג, את יש לי גן ובאר יש לי … ואלף אחרים מדילן עד כהןואין סוף.
      הסבתא היתה לה הרבה מחכמת הלב , המשפטים כמובן אני שמתי בפיה והשיר נכתב מלכתחילה
      כשיר מוזיקלי "פזמון " ובנוי להלחנה בדרך כלל כמעט תמיד אני בא
      להלחנה של טקסט מוגמר , נדיר שלהפך,
      אכן יש בזה מן המוזר כפי שציינת בניגוד הזה.
      לגבי ההמשך את ודאי צודקת די לי לחשוב על שירים של אריאל או רוטבליט וגם גפן או רחל שפירא שבהם אין לי ספק שהם שירה נפלאה במיטבה לעיתים .

      אמרת "אז באמת, החלוקה לא ממש ברורה. ובקיצור: מה שטוב הוא טוב. ולא משנה איך תקרא לו." ואני חושב שזה הדבר הכי ממצה שאפשר להגיד לסיכום, גם יפה גם נכון וגם לא רק.


      מאידך עוד לא נגענו ב"פזמון כמעצב הגדול של התודעה והתרבות וראי החשיבות של אתרים כמו YOUTUBE
      הרבה הרבה תודה.

      • תַּלְמָה פרויד

        חותמת על כל דבריך.

        וברור לי ששמת דברים בפי הסבתא, אבל גם ברור שברוח חוכמתה. ואיזו יפהפהייה (בסדר, גם החתול:) ובכלל, מאוד מוצא חן בעיניי סבתא עם חתול.
        ספר עליה משהו. יש בה הרבה מעבר ליופי. הפנים לא משקרות.

  3. לי עברון-ועקנין

    שיר נהדר – ואני מחכה גם לבאר.
    ואני חושבת שדורי מנור כתב על השאלה הזו באחד ממאמרי המערכת של "הו!" ששם הוא מפרסם שירה בחרוז ומשקל או בכלל שירה מוזיקלית.
    נזכרתי גם שעזרא פאונד אמר ששירה היא לשון טעונה משמעות עד קצה גבול יכולתה, ואולי כשכותבים למוזיקה יש יותר fillers כאלה ומרשים שלא כל מילה תהיה טעונה? אבל חוץ מזה לי החלוקה תמיד הפריעה.

    • עזרא תמיד מזכיר את ט. ס."Genuine poetry can communicate before it is understood."
      T. S. Eliot

      "Poetry electrifies the soul just as music does the body"
      Murray Lerner (documentary filmmaker – Isle of Wight Festival 1970)
      שירה כמו אשה מתקשרת
      לפני שהיא מדברת

      גם הקול ובת הקול .

  4. את טענותיך על פזמונאות טענו גם מנחם בן וניסים קלדרון בספריהם.
    השיר מאד יפה, יש או הייתה לך סבתא חכמה.

    • " בויכוח נשמעת הטענה מבעד לשאלה
      בשיחה נשמעת השאלה מבעד לטענה "
      אריה לודוויג שטראוס (סבי )
      אני התכוונתי לשוחח אך כנראה התכוונתי לטענה אבל באתי כלל לא טעון בנושא כאחד שבאמת רוקד על שתי החתונות ומודע לכך.
      היא היתה אבל ישנה .
      את הספרים שהזכרת לא מכיר אבל את מנחם כן היה ידיד טוב ומפרגן ובזכותו יצא ספר השירים הראשון שלי "מרחק ומידות אחרות " כך שאני חייב לו תודות, אז כאן קבל עם, אם יקרא פעם
      :-)
      את קלדרון לא מכיר אבל זה ודאי הדדי ואני מאדבעד הדדיות :-):-)

  5. שיר נהדר.
    ועשית לי געגועים גדולים לתקליט הזה. כמה הייתי שומעת אותך אז.
    אני הולכת לחפש אותו.

    • תודה על הגעגוג גם אני בעיתות של עוית שריר הנוסטלגיה , מתגעגע לזה שעשה אותו :-) הי אלי לא תוכלי להשיגו לעניות דעתי אבל ניתן לרכוש דרך האתר
      http://www.avnerstrauss.com/Store.html
      או באופן פרטי דרך הצור קשר שם או כאן באתר.

      • לי עברון-ועקנין

        הכי צורב הגעגוע לעצמנו… הכי מושך מי שמחזיר לנו חלקים של עצמנו… :)

        • צורב מתוק חמצמצה כמו הסוכריות שש"י עגנון היה נותן לי , והייתי הולך לירוק אז אבא שלי הסביר שאצל זקנים חוש הטעם כבר קהה אז הסוכריות חריפות מאד :-))

          אה החלקים יש לי משהו אולי מחר ..

          • לי עברון-ועקנין

            הסוכריות שש"י עגנון היה נותן לך… אמר בנונשלנטיות… אתה ממש אציל ירושלמי. אתה יכול לכתוב איזה "סיפור על אהבה ואור". :))

  6. יעל דין בן עברי

    גם אני רואה בעייתיות בהפרדה בין פזמונאות לשירה. ברור שברוב המקרים כן קיים הבדל אדיר בין הישרה המושרת לשירה הכתובה, אני רואה את זה בולט במיוחד בקרב שירים שנכתבו במיוחד בכדי להיות מושרים, כאלו שהולבשו על מנגינה מוכנה מראש. אבל שירה כתובה יכולה פתאום להפוך את עורה ולהפוך לשיר מושר. בדיוק היום קראתי את שירה של לאה גולדברג סליחות. הוא הפך לדעתי לשיר מושר מדהים, אבל כשקוראים אותו לבד תוך ניסיון להתעלם מהמוזיקה שמתגנבת אליו, הוא שיר פואטי לכל דבר. בדיוק בגלל זה ההבדלה לפי דעתי קשה. אני תמיד חושבת על זה כעניין של כוונה, זאת אומרת למה התכוון המשורר, האם הוא כתב את זה מלכתחילה כדי שיהיה מושר, אבל אני מניחה שגם התפיסה הזאת לא מוצלחת במיוחד

  7. סבתא מדליקה היתה לך אבנר על זה אין ויכוח :)
    אני חושבת שיש הבדלים אבל תמיד בהסתיגויות , ביאליק כתב שירים ושירי זמר למשל, ההבחנה שלו היתה ברורה לגמרי , נתן אלתרמן גם, יש שירים שנועדו מראש להלחנה אבל איך אמר מי שאמר וטעמיו היו עמו : "באמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה "
    שיהיה לך פייסח שמייח וכשייר :)

    • אכן על זה אין ויכוח :)
      יפה אמרת גם אני הגעתי היות למסקנה שיש שתי צורות וקרא להן צורה פתוחה וצורה סגורה שירה פתוחה ושירה סגורה
      כהחרוז והחזרה הם מאפיין עיקרי בצורה הסגורה. כך משוררים כאלה שהזכרת ידם היתה רבה להם בשתי הצורות .
      והציטוט אמר מי שאמר וטעמיו היו עמו : "באמנות אין דבר כזה שאין דבר כזה " יפה יפה ואני שוב חוזר לנושא בו התחלנו ואנשים קרובים לנו ומשפט שעלה בי אגב הלילה והחג
      "את עוד תתגעגעי אלי
      אבל זה יהיה מאוחר
      אז כדאי ל מצות
      עכשיו מה שאפשר"
      שיהיה לך ולקרובים לך
      'שימרי אותם קרוב למצות את האוישר' .
      חג שמייח וכוישר :)

  8. הוספתי תמונה שווה לשיר.

  9. איריס אליה

    אוי אבנר יקר, סבתא יפהפיה! יש גם תמונה יותר מאוחרת?
    תודה גדולה על הקישור, אכנס אליו בלילה שלי.

  10. אהבתי את השיר (והסבתא מדהימה – מאין היא?)

  11. חני ליבנה

    איזה יופי, השיר והתמונה, אצילית במיוחד

  12. הוספתי לשיר צילומי משרוקיות קרטון פירסומת ממוזיאון המשרוקיות ונושא
    המודל במיתוג :-)

    • אבנר
      אתה גם הרבה דברים מעבר לכותב מפזם
      מכבד את הדור הקודם אספן אוטודידקט
      חכם שנון ומשוקץ
      אתה מורה נבוכים חכם וצדיק

      וחבר מהסרטים, מהחיים

      בהזדמנות כשאתה והמשפחה באילת ו/או
      אני ו אין לי מושג עוד מי
      נעלה לת"א , ניפגש ונכיר
      ואולי נשיר בלוז נאלתר חדשים
      דברים עם מסרים חינוכיים
      בלוז לילדים:-)

      תודה
      אתל

      • תודה על המילים החמות אכין מהם תה קינמון שהוברח דרך נמל דרומי , אכן רבים הנבוכים והמבוכים עד השער :-)

    • איריס אליה

      אבנר יקירי, תהרוג אותי, אבל מה קשורות המשרוקיות (וההסבר המרתק) לסבתא היפה והחכמה?

      או שפיספסתי וזה קשור לתגובות. לא יודעת.

      • טוב שמרתק, והעיקר המשרוקית בהקשר של חכמה ועצות טובות ושזקנים היו פעם מודל בניגוד להיום ,(כנראה שככל שאני מתמתח בגיל קדימה אני גם מתקרב לאז, פליק פלאק לאחור ומתרחק מעכשיו :)
        באותו עידן ששירה ופזמון היו הרבה יותר קרובות והכותבים היו יותר מועטים. יכול להיות שהאסוציאציות שלי הפליגו רחוק פה היתה רוח כל הלילה המפרשים היו מתוחים והתרן נאנק. אבל גם ולא רק.:-)

  13. לי עברון-ועקנין

    איזה יופי התוספות :).

  14. כמה שהיא יפה (תרתי). אתה דומה לה.

  15. איריס קובליו

    איזו סבתא מדהימה
    והכי אהבתי את עניין הסגריות שלה…

    • סַבְתָּא מַדְלִיקָה סִיגַרְיָה,

      לוֹקַחַת שְׁאִיפָה,

      אוֹמֶרֶת; הָרוּחַ מְכַבָּה אֶת הַגַּפְרוּר,

      מְלַבָּה אֶת הַשְּׂרֵפָה

      תודה איריס היא היתה נהדרת ועישנה הרבה
      חלמנו שהיא גם תנגן איתנו קונטרבס
      :-)

  16. מירי פליישר

    השיר מאוד יפה וכאילו אומר-אתם יכולים לראות בו פזמון אבל מתחת לכלכ זה מסתתר עומק רב. שיר עם קריצה.
    והסבתא הזו היפה ביותר מהסבתות שהיכרתי

    • הסבתא הזו היפה ביותר מהסבתות שהיכרתי זה נהדר ואכן מתחת לקלילות והקריצה יש בהחלט רבדים אחרים ..כל
      אחד ועומק הבנתו …והיופי הוא בעין המתבוננת ודאי :-) הרבה תודה .

  17. לא יודעת לגבי השאלות המקצועיות, שיר, פזמון…
    מה שקראתי מקסים. עם הרבה חוכמות טובות. הלוואי שהייתה לי סבתא כזאת. נכון, סבתא שלי גם בישלה מרק על אש קטנה, אבל זהו. בזה נגמר הדמיון.
    אני שואלת את עצמי למה יש לסבא בית אחד, בית יפהפה שכאילו סוגר את הדיון.
    יופי נדיר לסבתא הזאת, בכל המובנים.

    נושא המשרוקיות כמו פניני אושר קטנות.

    • יעל רוזן-בר שם

      איזו סבתא מדהימה, מקסימה וכחמה, ואין מה לעשות עם הותק נעשים צדיקים גמורים.

      השיר , התמונות היפיפיות ובכלל הפוסט כולו עדין ושלו, נוגע ללב בשל אמיתות שבו, הגעגועים שמקננים באחד התאים של הלב והמוח, הנוסטלגיה לימים בשחור לבן.

      תודה רבה לך אבנר על היופי הזה, חג פסח שמח ויצירותי.

      • אבנר שטראוס

        סבתא מדהימה, מקסימה וחכמה, ואין מה לעשות עם הותק נעשים צדיקים גמורים.
        חייכת אותי, צדקת גמורה ללא רבב היתה, טוב לב טהור ,
        'עדין ושלו, נוגע ללב, געגועים בשחור לבן' , תודה מאד יפה כתבת יעל
        חג פסח שמח ויצירתי גם לכם אבנר.

  18. חנה טואג

    וואו! איזה סבתא חכמה וגם יפה
    התפוח קרוב אצל הגלעין:)
    וחלב שבוכים עליו לא נשפך
    אבל… מחמיץ:)
    ואני חושבת שבעיקרון יש הבדל בין פזמון לשיר ,פזמון מלכתחילה נועד להלחנה ואפילו מוזמן מראש למטרה זו. שיר אם הוא לחין ומוסיקלי מלחינים אותו ,אבל מלכתחילה הוא נועד להיות שיר- לא תמיד מחויב לחוקים נוקשים של בתים חריזה וריתמוס
    ויש שירים יפים שהולחנו גם אם מלכחתחילה לא ביקשו זאת ולא יועדו לכך כגון: שירי לאה גולדברג אלתרמן נתן יונתן רביקוביץ , הרבה שירי משוררים שהולחנו עברו שינויים לצורך ריתמוס יותר לחין ומוסיקלי ראה השינויים שעבר השיר של נתןיונתן: "חופים"
    לפעמים הגבול דק מאוד

  19. http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=15652&blogID=102#res202900
    קודם כל תודה והרבה לאליענה .
    ובחרת שיר שאני מאד אוהב:-). בקיצור
    תודה מרגש.

  20. שמח שהנושא עלה ועלו כמה תובנות יפות על פזמון מול שירה ולעצמי התחלתי לחשוב איך אפשר ל"תרגם" להמיר מאחד לשני, חושב שזה תרגיל מצויין ! את אותם דברים אפשר לאמר כך ופשר כל אחד מוסר אותם על פתקה ביד וחד כתובים על גבי עפיפון .
    ואשוב להגיב ולהודות לכולם בינתיים תודה והרבה חג שמח
    אבנר

    • שתי ציפורים

      האם היו זוכרים את השיר אם לא הלחן ?

      רָאִיתִי צִפּוֹר רַבת יופי.
      הציפור ראתה אותי.
      צפור רבת יופי כזאת לא אראה עוד
      עד יום מותי.

      עבר אותי אז רֶטֶט של שמש.
      אמרתי מילים של שלום.
      מילים שֶאמרתי אֶמֶש
      לא אמַר עוד היום

      ציפור כבר לא מזמרת
      והירוק כבר לא ירוק
      ומה שאמרנו אמש
      רחוק, הו כמה רחוק.

      כך מתרגלים ימינו
      לחיות בשלום זה עם זה
      גם בלי אהבה סוערת
      ובלי כאב פולח חזה.

      אך הגוף הקרוב, היחד
      ושמיים באין כוכבים
      מלמדים אותנו לקחת
      את מה שהשמיים נותנים.

  21. בזמן האחרון היו לי הירהורים על "שירה " מול "פיזמונאות " בתמצות כך כתבתי
    "בזמן האחרון אני חושב על הפזמון על גבול השירה והשירה על גבול הפזמון על הפזמון כמעצב התרבות המשפיע במאה השנים האחרונות על גבול הדק ביניהם האם השירה הקלאסית המחורזת לא היתה פזמונאות" שקספיר ואלתרמן כתבו פזמונים או שירה
    יש גבולות ? "פיוטית" מול "פזמונית".ליריקה פואטיקה ועוד מינוחים
    האם חריזה לא עשתה את זה פעם והיום היא מכתיבה שייכות לצד אחד מול אחר?
    האם הפרוזודיה הפכה ל פזמונאות ?
    באופן מקרי אלפרד טניסון , רוברט פרוסט ,יענקלה רוטבליט, אלכסנר פן שילר היינה נעמי שמר יונתן גפן מאיר אריאל בוב דילן ליאונרד כהן מה הם מי מגדיר צריך להגדיר ? האם והאם ?
    האם השירים המולחנים הם מעצבי התרבות הגדולים של המאה ה20 ואילך מאז היווצרות אמצעי השמע האלקטרוני ? התקשורת בעידן העכשווי ..
    בעקבות התגובות ומחשבה על הנושא הגדרתי לעצמי והבהרתי מחדש כשירה פתוחה ושירה סגורה
    אנסה לתמצת את התובנות בהמשך . ובינתיים עוד הערות לעצמי .
    בפזמונים יש חזרה שהיא מאפיין בולא או על פזמון או על שורה או שתיים שבד"כ מסיימות בית .
    מהשוואה ולימוד של בוב דילן וליאונרד כהן מראות איזה שהם מאפיינים מעניינים ודי עקביים בכתיבה .

  22. ניתן לשמוע כן לשמוע את השיר שם
    כעת:
    http://www.youtube.com/watch?v=M7TbY8t7o5s

  23. אצל אלתרמן יש הבחנה ברורה בין שירה לפזמון: "כוכבים בחוץ" זו שירה, "הטור השביעי" זה פזמון. אמנם ברבות השנים, למשל ב"עיר היונה" התחומים השניים התקרבו בשל רצון לדבוק יותר בריאליה של היומיום בשירה ולא לברוח אל מחוזות דמיון מרוחקים, אבל אלתרמן, שכתב גם לא מעט פזמונים לתיאטרון – יודע יפה-יפה את ההבדל בין השניים – שירה גבוהה ופזמון עממי, וקיים הבדל מהותי. עם זאת, עצם עובדת היותו משורר נודד – אמנם עד קצה הרחוב מכּסית לביתו שבתל אביב, מהלך כמה רחובות שהם בבחינת מסע בדמיון – הופכת אותו למשורר זֶמֶר פאר-אקסלנס.
    תכונה מהותית זו בשירתו, היותו משורר זֶמֶר ניגוני – טרובדור שבמקום לפרוט עלי גיטרה או לאוטה גורם לך לדקלם את שיריו במעין מאגיות, ז'נגלר של מילים – היא המאפשרת לבנאי התיאטרלי והמדויק לקרוא את שיריו באופן כל כך מרתק.
    רן גיל על אלתרמן

השאר תגובה ל אבנר שטראוס ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות לאבנר אריה שטראוס