בננות - בלוגים / / עֲשֵׂה לְךָ רַב וּשְׂנָא אֶת הָרַבָּנוּת
גם במטבע יש משהו פאלי
  • ארז פודולי

    עכשיו אני רחוק וסופסוף קצת שקט. ובאמת כאן, אולי רק כאן ורק כך, אפשר לכתוב אוטוביוגרפיה. אבל "ביוגרפיה מלאה" תהיה הגדרה גדולה בכמה מספרים על מה שנמצא כאן מתחת, שכן עדיין אין לי פתרון לחידה איך מנהלים בלוג ונשארים בנאדם פרטי. "רחוק" זה בסטנפורד, אוניברסיטה חביבה בקליפורניה שטופת השמש (היעדר טיסה ישירה הופך בעיניי כל מקום לרחוק מספיק). כאן, לא הרחק מסן-פרנסיסקו-על-המים אפשר להנות מרוחות המפרץ ולהיזכר בחיוך בים התיכון. *** לכאורה כתבתי מאז ומעולם, ואני לא מתכוון לנוסחאות בכימיה ומשוואות במתמטיקה. הייתה בי תמיד התלבטות לאן אני שייך ומדי פעם הייתה תוקפת אותי תחושת חרדה שאני מעין סוכן כפול. מדע ושירה כשתי וערב, שתים הן ולא יודעות. *** פעם (היום זה כבר נופל תחת ההגדרה "מזמן"), עוד בארצנו הקטנטונת, הייתי מנסה להיות פחות עכבר מעבדה ויותר עכבר העיר. פה הקראתי, שם פרסמתי, פה ושם השתתפתי בסדנאות ומסגרות כתיבה, שם ופה ערכתי (כן, אני יכול להביא דוגמאות וקישורים, אולי יום אחד, בהמשך). מה נשאר מכל אלה? מה מכל אלה יכול להתקיים כאן בגלות הדוויה (היא חייבת להיות דוויה, אחרת מה יגיד לעצמו העם היושב בציון)? *** אחרי כל המלל הזה, אם יש צורך שייספג דבר-מה, מוטב שיהיו אלה שורות של ויסלבה שימבורסקה מתוך "כְּתִיבַת קוֹרוֹת חַיִּים": כְּתֹב כְּאִלּוּ מֵעוֹלָם לֹא דִּבַּרְתָּ עִם עַצְמְךָ  וּכְאִלּוּ עָקַפְתָּ עַצְמְךָ מֵרָחוֹק. הִתְעַלֵּם מִכְּלָבִים, חֲתוּלִים, וְצִפֳּרִים, מַזְכָּרוֹת נוֹשָׁנוֹת, חֲבֵרִים וַחֲלוֹמוֹת. מְחִיר וְלֹא עֵרֶךְ כּוֹתֶרֶת וְלֹא תֹּכֶן. מִסְפַּר הַנַּעֲלַיִם וְלֹא הַיַּעַד שֶׁאֵלָיו הוֹלֵךְ זֶה שֶׁאָמוּר לִהְיוֹת אַתָּה. לְכָךְ יֵשׁ לְצָרֵף תַּצְלוּם בְּאֹזֶן גְּלוּיָה. רַק צוּרָתָהּ נִלְקַחַת בְּחֶשְׁבּוֹן, לֹא מַה שֶׁנִּשְׁמָע. מַה נִשְׁמָע? נַהֲמַת מְכוֹנוֹת הַגּוֹרְסוֹת אֶת הַנְּיָר.

עֲשֵׂה לְךָ רַב וּשְׂנָא אֶת הָרַבָּנוּת

את ההמלצה החמה שבכותרת העתקתי בשקידה מפרק א' של מסכת אבות. אמנם הדברים מופיעים בשתי משניות נפרדות, אבל במילים האלה ממש. ההתכה הזו מתבקשת נוכח מופע האימים המתגלגל במקומותינו בחודשים האחרונים ומכונה בטעות 'הבחירות לרבנות הראשית'. 

כיצד מתחילים בסיפור המעשה? במעצר הבית של הרב הראשי המכהן? בחקירה פלילית כנגד אחד המועמדים? או אולי בפאשיסט מצפת (שלתדהמת יהודי  התפוצות מועמדותו עדיין תלויה ועומדת)? או מוטב נפתח בניסיון הכושל לחוקק חוק פרסונאלי להארכת הכהונה של הרב הראשי הנוכחי? שמא נזכיר את העיזה העיוורת מרחוב הקבלן שמנהלת כאן עסק משפחתי ואינטרסים כלכליים  – ובשם איזו חוצפה מדינת ישראל מתערבת לה בעניין? 

וזה רק על קצה המזלג. הרי רובנו לא מבינים את התמונה הכוללת – מה מתרחש בקלחת בבית היהודי ובש"ס, או מי בכלל המועמדים (בחנו את עצמכם – אתם אפילו לא יודעים כמה מועמדים יש בבחירות הנוכחיות: שבעה? שמונה? תשעה? לא ידעתם, אני מניח). 

אבל טעות בידכם, אחיי החילונים, זו הרבנות שלכם. ורק שלכם:
החרדים? בזים למוסד הזה ולכן יש להם מוסדות דת עצמאיים ורק הפסיקות של הרבנים שלהם מקובלות עליהם. אף-על-פי-כן ולמרות זאת, מגפם על צוואר הרבנות ואחיזתם בה רק מתהדקת עם השנים. 
הסרוגים-דתיים-לאומיים? הם דווקא רוצים בייקרו של המוסד הזה, אבל הם מבינים הרבה לפנינו, החילונים, כי אין להם מה לחפש עוד תחת מגף המונופול החרדי. וגם להם יש רבנים משלהם.
אז מי נשאר? אנחנו. אנחנו מניחים לאחרים לנהל עבורנו את כל תחומי החיים בישראל ובתוכם עניינים אזרחיים מהותיים, דוגמת נישואים וגירושים, גיור, כשרות וקבורה.

הגיע הזמן לפרק את הרבנות, על מועצותיה, דייניה, רבניה, עד אחרון פקידי הדת בישראל. 
כמו הערוץ הראשון, כך הרבנות – שניהם שופר לעמדה אחת שאיננה מייצגת את כל הזרמים והדעות.
כמו נמל אשדוד, כך הרבנות – אלה מקומות מושחתים, לא מתפקדים, שהציבור הרחב במדינת ישראל לא מקבל מהם את השירות המגיע לו תמורת המשכורות המחולקות בהם, אלא להיפך: בעלי השררה רודים בנו באמצעות ה'שלטר' שהפקדנו בידיהם בתום לב. 

הברדק הנוכחי הוא הזדמנות פז להפריד את הדת מהמדינה. דת היא עניין פרטי, בין אדם לאלוהיו ולא בין אדם למדינה. מי שמעוניין באורח חיים דתי שיעשה זאת בדלת אמותיו ועל חשבונו הפרטי

כך גם חשב שמעיה התנאי, שאמר "שנא את הרבנות", ו
ר' עובדיה מברטנורא, החרה-החזיק אחריו ואמר כי "הרבנות מקברת את בעליה" (גם את מועמדיה, הייתי מוסיף, אל מול קרקס הבחירות הנוכחי).

בל נשכח את יהושע בן פרחיה. כשאמר "עשה לך רב" סמך אותו ל"קנה לך חבר". זו דמות הרב שכל אחד מאיתנו צריך לידו: מקור עוצמה רוחני, נקודת משען, סביבה תומכת ומעניקת ביטחון. ויהיה זה רב אורתודוקסי, רפורמי, חרד"לי, מסורתי, קונסרבטיבי, או אפילו רבה, רחמנא ליצלן.

5 תגובות

  1. אני לא בטוחה שדת היא עניין פרטי. מכיוון שהיא יוצרת קהילה. עם מנהגים ונורמות וחוקים וכו'. הדת היהודית במיוחד דורשת קיומו של מניין, למשל ,והעניין הקהילתי די עומד במרכזה. כך שאין כאן מקום לפרטיות.
    הבעיה נוצרת כשהקהילות השונות שונאות זו את זו.

    את מוסג הרבנות יש לסגור, בלי קשר לדברים שאתה אומר, מפני שהוא מוסד מסואב ומושחת וכוחני.

    • מוסד

      • ואולי יש לשאוף למוסד רבני אחר רוחני יותר נקי יותר טהור יותר נגיש יותר לבעיות הפרט ,הרי אחרי הכל זאת מדינה יהודית לא? וגם אם נתכחש לזה ,הרי כך ימשיכו לראותנו בכל העולם.
        מסכימה ביותר עם הסיפא של דבריך שבת המלכה
        לך

        • ארז פודולי

          חנה,
          בהקשר הזה אני שמח להפנות אותך למאמר שהופיע במוסף סוף השבוע האחרון ב'הארץ':
          http://www.haaretz.co.il/mobile/.premium-1.2080127
          פרופ' גיא בן־פורת (אוניברסיטת בן גוריון) כותב שם, בין היתר: "עבור ישראלים רבים האורתודוקסיה היהודית נתפסת עדיין כסמכות דתית שאליה פונים בשעת הצורך, גם אם אינה מסבירת פנים". כלומר, מכיוון שחילונים לא טרחו ליצור לעצמם סמכויות אלטרנטיביות (ולכך אני מכוון ב"עשה לך רב"), הרי שהתקבע מצב אבסורדי של אמביוולנטיות חילונית שהיא אישה מוכה החוזרת לגבר המכה שוב ושוב, בלא יכולת להקים בית מוגן משל עצמה.

      • ארז פודולי

        נעמה,
        הרצל ראה בחזונו את מדינת היהודים כך: "ובכן, האם תהיה לנו לבסוף תיאוקרטיה? לא! … לא ניתן כלל למגמות התיאוקרטיות של אנשי הדת שלנו להרים ראש. אנו נדע להחזיקם בבתי־הכנסת שלהם, כשם שנחזיק את צבא־הקבע שלנו במחנות צבאיים. הצבא והכהונה יכובדו מאוד, כדרוש וכראוי לתפקידיהם הנכבדים. אבל לא בענייני המדינה – עם כל הערכתה כלפיהם – פן יביאו עליה קשיים מבית ומחוץ".

        אם נרצה, עדיין – אין זאת אגדה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לארז פודולי