בננות - בלוגים / / מבחן ביטון
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

מבחן ביטון

מכיוון שהתנתקתי קצת מהפייס בוק, ועדיין יש כתבות שחובה לקרוא, וזו אחת מהן, אני מעלה פה קישור:

http://uripaz.wordpress.com/2011/05/23/%D7%9E%D7%91%D7%97%D7%9F-%D7%91%D7%99%D7%98%D7%95%D7%9F-%D7%90%D7%A4%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%9E%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98-%D7%94%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90/

26 תגובות

  1. תודה שהבאת את המאמר היפה על עבודתה של יפעת ביטון
    מאז שיחרורי מהצבא אני בעניין אי החיבור החברתי ואי השויון בארץ
    זו דלת פתוחה לחלוטין עבורי ואני מאמץ בשקיקה כל עבודת מחקר שנעשית בעניין
    לצערי בשנים האחרונות יש תמיד את הנסיונות למזער ולא כך הוא ואכן מצאתי משותף וחיזוק להסברים בהם השתמשתי בשיחותי הרבות על הנושא
    אני דור שני ונראה שיפעת כבר שליש ולכן אני שמח מאד שזה בא ממנה
    רק שתתחזק ותמשיך ולא תיתן לנדב ולדומיו לפגוע בנחישותה

    "זה שלמדתי באוניברסיטאות נחשבות בארץ ובעולם וקיבלתי פרסים עוד לא אומר שכאשר המזרחים הם טובים – יש להם סיכוי שווה להצליח. המקרה שלי הוא מדד לכך שמזרחים יכולים להיות טובים לפחות כמו חבריהם האשכנזים ואני יכולה להיות דווקא סמל לכך שאם ברור שהיא עושה את זה ומצליחה, מן הסתם יש עוד הרבה שיכולים היו להצליח ולא מצליחים".

    תשובה נפלאה שעושה לי דזבו על שיחות מסוג זה

    אומר לסיכום ושעבירי ליפעת אם יש לך קשר איתה:
    הסיכויי היחיד להקטין באופן מהיר וטוב את הפער זה חינוך חינם חובה לתואר ראשון ושני ואז יש סיכויי מצויין להקטין את הפעמים לבלי הכר בתוך כשלושים שנה
    אם זה לא יעשה הפער ילך ויתעצם עד לחורבן והרי כבר חרבה עלינו פעמיים ויש שיאמרו שלושה
    לתשובה לטענה שאין כסף צריך לומר בנחישות:
    יש כסף לחינוך וכשתקרב אלינו מלחמה
    נאמר אין כסף!!!
    ונפעל כדי למנוע אותה
    בהצלחה

  2. איריס יקרה , צודקת, מאידך יש לי תחושת
    בטן מבוססת, שיש מי שדואג לשמר את האפליה הזו, וחלק ממנה נעשה במודע או שלא במודע גם על ידי המזרחיים עצמם,
    בהתקבצם לקבוצות ותת קבוצות שמנציחות את הפערים. ע"י בידול והגדלת פערים במקום להתחבר למקום ולהויה ה'ישראלית ' . אולי לא היטבתי לנסח אך מניח שתשכילי להבין.
    פחות פייס עדיף 🙂
    מחבק.

    • מצדיקה את דבריך אבנר
      די לדשדש במיץ העדתי הגיע הזמן להתלכד
      כולנו מזרח תיכון

      • חנה שלום וחג שמח
        הלוואי והיית צודקת חנה
        לפי עובדות ומותר שעובדות ידברו אלינו ולא יבלבלו אותנו
        הפער נשאר כמו שהיה ויש מי שיאמרו גדל
        לקטון הוא לא!
        הרי זה כמו כדור שלג
        ככול שאנשים רכשו השכלה הגדילו את הונם וכך התאפשר להם לתת לידיהם עוד ועוד
        זה כלל פשוט לגמרי ואיני צריך להסביר כי דר יפעת ביטון מסבירה זאת מצויין

        לפחות במהפכת הקייץ הזו הבין מעמד הביניים שהסיבה לכך שהוא במצב רע הוא עקב הזנחת העשירונים התחתונים אם היה מעמד הביניים מגן על העשירונים התחתונים לא היו מגיעים אליו
        אז אם מדברים על איחוד אדרבא בואו נדרוש לימודים חינם והקטנת פערית חובה כתוכנית ברורה
        ויש אפשרות צריך רק לרצות
        ומי שלא רוצה כמו נדב בתגובה של למאמר של יפעת אז הוא משתמש בדמגוגיה עטופה בשקרים
        את צריכה אם לא קראת לקרוא את כל המאמר כולל התגובות
        אני יודע יש מי שבורח מלדבר על כך
        זה או שהוא שייך לקבוצה שמצבה טוב או שהוא אישית מצבו טוב
        כך עושים הפוליטיקאים כשהם מסבירים לנו מה טוב בשבילינו
        וכך גם אם בעלי ההון שמסבירים לנו שהם הקרון שסוחב את המשך וההון סופו שיחלחל
        על איזה חילחול הם מדברים
        טונות של דבק וסיליקון הם שמים כדי שחלילה לא יחלחל
        וכך ימשיכו להוביל אותנו באף
        אז איך הוא אמר:"שלא יעבדו עליכם"
        חג שמח אישה יקרה

    • אני חושב שאם יפעת הייתה קוראת את הדיון השיטחי היא הייתה מתאכזבת
      אני מציע לכל מי שנכנס לפוסט הזה יקרא את כל המאמר ויתיחס לנקודות שהועלו
      הרי מי שהגיב בתחתית המאמר נדב לא טרח אפילו לבדוק כשקבע שמקורותיה של דר יפעת ביטון הם לא נכונים ואז הוא נאלץ לאיכול את הכובע
      די להכחשות
      אתה לא חייב אבנר לדון איתי
      אבל לחילופין זה לא הגון לכתוב אחרי מאמר כל כך חשוב וחכם קטע כל כך שיטחי
      אני אומר זאת מכאב של חיים שלמים אז אבקש ממך מראש לא להפגע ואם נפגעת אני מתנצל מראש כי לא זאת הייתה כוונתי
      חג שמח

      • איריס אליה כהן

        דויד, חנה, אבנר יקרים, תודה גדולה על ההתייחסות לרשימה החשובה הזאת.

        אני מסכימה עם דויד בכל ליבי. גם עם הציטוט שהוא בחר להביא. הייתי מביאה את אותו ציטוט בדיוק, אם היו מבקשים ממני לתמצת את המאמר. זאת נקודה חשובה מאד מאד.
        המשותף לתגובה של אבנר, ולתגובה של דוקטור יפעת ביטון (אני, לצערי, רק בתחילת ההכרות איתה, לא יכולה להגיד שהיא חברה עדיין, אבל הבחורה מזהירה מזהירה, המאמר מציין רק חלק מהדברים שהיא עושה)הוא ההתייחסות לפרטים בתוך הכלל. במקרים שאבנר מציין, לא מכירה אישית, אבל מניחה שהם קיימים, מדובר בפרטים בודדים. גם הצלחות מהסוג של ד"ר ביטון, יש בודדים בודדים. וזה העניין.

        חנתי. העשייה של ד"ר ביטון ודומיה (אני חושבת ורוצה להאמין שיש לי חלק קטנטן בעשייה הזאת)הוא חלילה לא בהנצחה, ובטח לא בניסיון לזרוע פילוג – מדובר במאבק לצדק חברתי. על מובלי המהפכה של הקיץ האחרון לא יגידו שהם זורעים פילוג בעם, למה? כי זה ברור שיש עניים ועשירים בישראל?
        אכן יש עניים ועשירים בישראל. וכמו שהמחקרים מלמדים, מזרחיים, בני הדור הראשון והשני, עדיין ממלאים תפקיד נכבד בעשירונים התחתונים. ואין שום סיבה לנסות ולשנות את המצב.

        • איריס אליה כהן

          שלא לשנות את המצב כמובן.

        • שמחתי לקרוא מה שכתבת
          חשובה לי ההירות עם דר יפעת תנסי ליצור חיבור אולי אחד ההרצאות שלה
          אני ממרומי גילי החומר לעוס אצלי אבל מעודד אותי שדורות צעירים כמוכן ממשיכים ולא נותנים לנר לכבות
          תודה איריס

  3. מירי פליישר

    עם עובדות לא מתווכחים. החוקרת ביססה מחקר והסיקה מסקנות . למה ללכת אחורה ולומר שהכל כבר בסדר. אחורה, כי תמיד טענו שאין אפלייה על בסיס אישי, ואז הוכח שהיתה גם היתה על בסיס עדתי קבוצתי, וכיום להמשיך לטעון שאין בלי להתייחס לעובדות זו גישה מכחישנית, כמו של פעם. כל אחד מאיתנו חווה אולי אין גזענות והדרה, במערכת המשפט אין הדבר כך, גם באקדמייה ובכלל בעולם ההשגי. כנראה נדרשת אפלייה מתקנת לאור העובדה שרבים שגדלו בפריפרייה ללא יכולת פרנסה ראוייה גידלו ילדים ללא עתיד הישגי. לבדוק ולקדם. העיקר לקרוא לדברים בשמם ולא להכחיש.

    • אהבתי לקרוא את דברייך הנכונים
      הלאה להתכחשות בכל נושא
      יש הרבה עבודה לפנינו עד הבחירות והכחשה פה לא תעזור
      בהצלחה

      • איריס אליה כהן

        מירי יקירה, תודה גדולה על דברייך. אני חושבת שהם מייצגים מי שצדק ושוויון הם נר לרגליו, לשמחתי, את אחת מאלה, וגם לגאוותי. אפשר לראות את זה בכל הדברים שאת עושה.

        דויד יקר, תודה רבה על התמיכה. אני באמת ובתמים מאמינה שרק בעשייה ואמונה אפשר לשנות. ואין לי בכלל ספק שצריך. אני מאד מקווה לפגוש את יפעת בקרוב, ואשמח מאד להביא עוד מפעילותה בבלוגי. חג שמח, ורק דברים טובים, לך ולכולנו. תודה ממש.

        • תודה איריס
          אשמח אם תידעי אותי על בו היא מרצה כדי שאוכל להפגש איתה

        • מירי פליישר

          חשוב שדברים יאמרו במקסימום האובייקטיביות. גזענות, אפלייה והדרה הם טבעיים. לא לעשות את זה צריך מודעות, הכרה , התבוננות לא מפוחדת ולא מפחדת מאשמה. נולדנו במילא אשמים, לא נורא אם נפנים זאת , לא נברח מהבשורה ונתמודד. כן פולנים אוהבים פולנים. יקים -יקים וקשה לקבל את השונה. מה כל כך קשה לקבל? להיות אדם זה לרצות, להשתדל, לשאוף, לא להיסחף. לקבל לקבל לקבל. וכן האובייקטיביות המחקרית חשובה כדי להוריד את הטונים. ומי שאומר שדברים לא נעשו במזיד ממשי ומכוון אבל שיש השלמה עם מצב שאסור להשלים איתו יעשה טוב. מודל עשייה בשבילי היא חביבה פדיה תרשמי איריס אם עוד לא אמרתי לך בעבר. מה שפחות מרירות ומה שיותר אקטיביזם. או אקטיביות.ואמירת אמת בריש גליי. אני אגב גם טוענת כבר מזמן שהכרה בסבל העם הפלסטיני היא לא מעל היכולת שלנו,והיא צעד ראשון בדרך לשלום…עם עצמינו.

            • איריס אליה כהן

              בדיוק גם אני רציתי לכתוב, כל הכבוד. אישה חכמה חכמה.
              ואת חביבה פדיה כבר רשמתי לעצמי, וטרם הגעתי. עוד אגיע.

              • איריס סליחה שאני ככה מתפרצת את פעילה חברתית בנושא הזה?
                את כמובן רשאית לא להשיב לי

                • איריס אליה כהן

                  חנתי, אף פעם לא קראתי לעצמי פעילה חברתית. אבל עוד לפני הצבא, ובצבא, ובאוניברסיטה, במסגרת התוכנית להכשרת פעילי ציבור (תוכנית שהייתה ועדיין חברתית ביסודה, לקידום החינוך בפריפריות)אני מאד קרובה לנושא, מכירה את החומר, מכירה מקרוב את הפעילים, למעשה כמעט כל חבריי הם כאלה, ואני עצמי עושה ככל יכולתי, כרגע, במקומות שיש לי מאזינים או קוראים. כי אני באמת מאמינה שהשלב הראשון הוא מודעות לבעיה, ששוב, לא יואילו הכחשות, בדיוק כמו שכתבה ד"ר ביטון, היא השתנתה אבל עדיין שרירה וקיימת.

  4. דוד הדור החדש עושה את הסינתזה בין ישן לחדש ספרדי ואשכנזי, להם אין משבר זהות רבים מהם ספרדים ואשכנזים גם יחד, אוכלים גיפלטעפיש עם סחוג : עם אבא אשכנזי אמא תימניה או עיראקית או לובית או וואט אבר
    פער בין מרכז לפריפריה היה שריר וקיים תמיד גם בארצות אחרות אינו תלוירק באתניות אלא גם בגאוגרפיה, מסכימה שיש
    לצמצם פערים כלכליים תרבותיים ועוד…אלה ולהשקיע משאבים בחינוך
    יש כאלה המעונינים לנפנף בפער הזה מטעמים פוליטיים ,יש לי חברים מזרחיים והם בעלי תפקידי מפתח באקדמיה בגלל כשרונם ויכולתם
    אני מעולם לא חוויתי את הפער הזה אף שגדלתי בעיר דרומית בסוף העולם ואני מזרחית אסלית, לא יודעת
    המנפנפים בפער לא תמיד עושים זאת ממניעים אידיאולוגים טהורים.
    מה שצריך לעשות ומהר זה לצמצם את הפער הרוחני לטפל בשורש ,כי בלי המצע הרוחני הזה לא תהיה מעולם מודעות לצדק חברתי כולל ולאהבת הזולת באשר הוא
    שבוע טוב לכולכם
    היום סיימנו קריאת כל התורה ומתחילים מבראשית
    אמן שנתחיל נקי

    • איריס אליה כהן

      חנתי. איש לא מנפנף בפער, אלא מצביע עליו. אנחנו, אני מכניסה את עצמי לחבורה מאד מכובדת של מזרחים שהצליחו, באים בדיוק מהמקום שאומר, יש לנו את הכוח לשנות, למרות שלנו לא חסר מאום. אין לד"ר יפעת ביטון דבר להשיג זולת צדק. היא, כמונו, בעמדה שיכולה להוביל שינוי. וכבר אמרתי לך פעם, ולעוד מזרחיים שמצביעים על עצמם כמי שהצליחו ולא חוו וכו', יש אחרים! הרבה אחרים! שאותם לא רואים ולא שומעים. זה כמו שתגידי, אני אף פעם לא פגשתי אתיופי שהעיפו ממועדון. או ערבי שלא היו מוכנים לקבל לעבודה. או מזרחי שלא התקבל לאוניברסיטה בגלל שלא עבר את סף הקבלה. אבל כל אלה קיימים!!!! בעשרות. במאות. הם למעשה רבים מכדי שנוכל להתכחש לקיומם.
      וכמו שאלי אליהו כתב, וזה מתאים לשורות האחרונות שלך, לטעמי, מאד:
      "מה עושה הרוח בלי הגוף.
      מה עושה הגוף
      בלי רוח."

      • אם מטפחים את הרוח, הגוף כבר יגיב נכון מה שצריך לשפר זה את החינוך לערכים
        שלצערי די נשכחו בעידן הצרכני הישגי הזה
        אל תשכחי שקם כאן דור חדש פתוח יותר הממזג מזרח ומערב
        הגזענות תמידה הופנתה כלפי האחר גם הייקים בזמנו סבלו מסיטגמות גם האתיופים וגם הרוסים על כל עדה לעגו
        זה מאפיין מדינה של מהגרים
        את "לול שלוש" ראית? זה מערכון סאטירי על הנושא
        ולגבי מניעים לא נקיים – יש כאלה לא מתכוונת לד"ר ביטון יש אחרים שהמניעים שלהם פוליטיים
        צריך לגשר על הפערים ולהמנע מסקטוריאליות כזאת ואחרת
        לעשות צדק חברתי עם כולם !
        לעוני ולעליבות הקיום אין צבע אני מתנדבת כיום עם ניצולי שואה והם מאוד מאוד עניים
        העוני שלהם חרישי וכואב

        • צ"ל : הגזענות תמיד-תיקון, טעות מלמעלה

          • איריס אליה כהן

            העוני חרישי וכואב, זאת שורה כואבת מאד.

            יכול להיות, חנתי, שעוד דור, יהיה מיזוג מוחלט. הלוואי הלוואי. אני חושבת שזה יהיה נפלא. אלא שבינתיים מי שמאכלס את הפריפריות, שם עיקר העוני, הם מזרחיים ורוסים. לרוסים תרבות ארוכת שנים של השכלה, הם כבר בדרך החוצה. המזרחיים, שבארצות המוצא ההשכלה האקדמית הייתה מרכיב חלקי בתרבות, עדיין מדשדשים. ובטח שחינוך. רק רק רק חינוך. זה בדיוק מה שאני וחבריי וכל מי שעיניו בראשו, חותר לו. כמו שכתב דויד ברבי.

      • אני גאה בך איריס
        יש תקווה אם מה
        שאת כותבת
        ולחנה יקרה
        אני אומר
        דווקא מי שהצליח היה במרכז המאבק על הפער
        אנשים טובים כמו אהרון אוזן קרוב משפחה הקריב את כל הקרירה הפוליטית שלו כשהקים את מפלגת תמי שלצערי לא הצליחה במיוחד על רקע דיכויי הפנתרים עשור לפני
        בסופו של דבר מי שהצליח לצערי זה דווקא ארגון דתי כמו ש״ס שאלי ישי בן אח של אימי הוא היור שלו היום וכמובן אריה דרעי ממנהיגי העבר והכל בהשראתו של עובדיה
        כלומר אילו השלטון לא היה מתכחש ומדכא את הפנתרים לא היינו מגיעים למצב שבו נכנסה הדת לעומק השלטון והמדינה כשאנו יודעים שבסופו של תהליך מדינות נאורות הפרידו בין דת ומדינה
        זה גם דומה להבדיל להתכחשות לגבי ההפלייה של המוסיקה המזרחית ואז מה קיבלנו כוח שעלה למרות הדיכוי אבל במקום לקבל העצמה של המוסיקה המזרחית שהיתה מפוארת עם משוררים כמו שלום שבאזי ומילים על רמה של אביהו מדינה ועוזי חיטמן

        • ובמקום מה קיבלנו
          הרבה הרבה שירים שיטחיים ואני לא עושה הכללה
          ואם נבדוק בלחנים שאני אוהב יותר מחצים מועתקים מלחנים יוונים טורקיים וערבים
          וזאת כשרובם לא משלמים תמלוגים
          אז זו התוצאה של ההכחשה והדיכויי
          אז כמו שאמרה איריס גם אני לא נתקלתי במישהו שלא מכניסים למועדון
          כי אני פשוט לא שם

          ולבסוף
          גם אני חנה גדלתי כמוך בשוליים של אז היום זה כביש שאגב זה דבר חיובי שעזר להקטין במשהו את הפער לפחות באיזורינו
          בקיצור אני נולדתי במושב שכולו תושבי תוניס
          גדלתי בחממה של חברה אחידה והומוגנית
          למדתי כשפת אם את השפה הערבית
          גדלתי כילד בזרועות ערבים מקלסואה שהיו תחת ממשל צבאי ועבדו אצלינו בשדות
          גדלתי לשמחתי בבטחון גדול על ערכה של תרבות הורי ואני לא חשתי את כאבו של אלי אליהו כמו שכתבתי לך פעם על שיר התשובה שכתבתי לו שאותי לא התירו לנתח
          ואם העוצמה הזו הגעתי לתיכון מעורב ושם התחלתי להבין
          לא אלאה אותכן מאז ועד היום אני בשורות הראשונות של המאבק הבילתי פוסק

          אין דרך אחרת רק חינוך חובה לתואר ראשון ושני יקטין את הפער
          הקטנת הפער הזה הוא בהחלט משהו חומרי שיביא גם להקטנת הפער הרוחני כמו שאת אומרת חנה
          בסופו של דבר חברה בריאה תהיה לנו רק אם נהיה קרובים אחד לשני ביכולת לחוות חיים טובים ברמות של פערים שוליים עם עזרה מקסימלית של המדינה לאוכלוסיה חלשה שתתמעט מאד בעקבות תוכנית החינוך חינם
          תסלחו לי אם פה ושם יהיו טעויות
          אני כותב ברצף המקלדת של ההייפון ואין לי כרגע רצון לבדוק את כל מה שכתבתי
          תודה לכן איריס וחנה

  5. דוד
    אתה הזכרת את ש"ס שהיא לדעתי מפלגה סקטוריאלית לעילא המנציחה פערים והבדלים
    ולגבי הפליה מוסיקלית
    שירים טובים ומוסיקה טובה לא נחסמו ולא הופלו, ראה שיריה התימנים של עופרה חזה(אם ינעלו ועוד)ושירי אביהו מדינה
    חבל שהיום לא מקפידים יותר על רמה
    לפעמים אני ממש נבוכה ממה שאני שומעת ברדיו ובערוץ 24 המהולל
    גם אלתרמן כתב פזמונים מזרחיים רק שלא הדביקו עליהם תווית(הוא אהב את הדמויות התימניות וכתב עליהן באהבה רבה )

    • את אומרת את מה שאני אומר
      שס צמחה על רקע כשלון השלטון שבמקום לפתור את הבעייה האמיתית הוא האשים את הפנתרים ודכא אותם הוא קיבל את שס שהצליחה לעשות כוח פוליטי בזכות הדבק הדתי מה שהפנתרים ותמי לא הצליחו
      אני אומר שוב עדיף היה שהפנתרים היו כן מצליחים והשלטון היה עושה את התיקון אז
      ולגבי המוסיקה את מחזקת את דבריי
      המוסיקה המזרחית הישנה הייתה טובה יותר אבל לא התקבלה על ידי המוסדות התרבותיים
      בסופו של דבר דרך הרגליים כמו שאומרים הממסד קיבל הנחתה שהיא פחות טובה מהמוזיקה המזרחית הישנה אבל היא ניצחה את הממסד התרבותי וכבשה את לוח השידורים
      וכך גם הצליחה לשס להביא את המספר הגדול של חברי הכנסת

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן