בננות - בלוגים / / הגיגעגועים מוורמונט
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

הגיגעגועים מוורמונט

 

 

וזה לילה. וזה מוטל אמריקאי טיפוסי. שתי מיטות זוגיות עם כיסויים מהמאה שעברה. מזגן רחום שמנסה לצנן את החדר. ווילונות אדומים וכבדים שמשאירים את החושך בחוץ. כמה תמונות ממוסגרות, בלתי נחוצות בעליל. טלוויזיה שצעקה עלי כל היום ועכשיו סוף סוף השתתקה. מקרר קטן. קומקום אמריקאי שגם אחרי שנה אף אחד מאיתנו לא יודע איך מתפעלים בדיוק, ואיך אמור לצאת מהדבר הזה קפה. ושידה, עליה אני יושבת וכותבת זיכרונות אחרונים מוורמונט. ואלה זיכרונות הווה שנראה לי כמו עבר רחוק.

זהו. זה הטיול האחרון. עוד שבועיים פחות יום בדיוק נהיה על המטוס בדרך לארץ. אז זאת הפעם האחרונה של יערות עצומי עד ונהרות ואגמים והרים גבוהים וגבעות שהיו לבנות עד לפני שלושה חודשים ועכשיו ירוקות. וזאת הפעם האחרונה של קנאה ירוקה שאף פעם לא הייתה לבנה, שכל היופי הזה לא באמת שלנו.

וכל כך ריק בלי נעמי. היא כבר חודש בארץ. ביקשה לחזור מוקדם יותר, והסכמנו. והגעגועים מפליאים את כולנו בעוצמתם. אתמול אסף, פתאום, באמצע האמבטיה, התחיל למרר געגועים. המילה היחידה שהצליחה להשתחל לפרצי הבכי הייתה "איפה?…" וניסינו לברר, "איפה מה? איפה הרובה מים? איפה המשקפי שמש? איפה הצעצוע האחרון ממקדונלדס?" ורק אחרי עוד אי אילו אפשרויות ברח לו סוף המשפט, "איפה נ…ע…ע…ע…מי?" 
היא גם מאד מתגעגעת, מתקשרת המון. אני חושבת שהכיף היחידי שנסעה, זה שפתאום אני מדברת איתה. ממש מדברת איתה. גיל ההתבגרות שלה גמר אותי. ולחשוב שמצפות לי עוד שלוש התמודדויות דומות. 

אחר הצהריים היינו בבריכה. היה שם ילד בן תשע או עשר, מתוק כל כך, שניסה ללמד את אמא שלו לקפוץ ראש. אין סוף פעמים נעמד לצידה, "תעשי חץ עם הידיים, תכופפי ברכיים, ותקפצי." איזה סבלנות הייתה לו. פעם אחר פעם קפץ למים, משוכנע שהיא קופצת איתו, וכל פעם מחדש כל כך התאכזב לגלות שנשארה על שפת הבריכה. עד שבסוף היא עשתה את זה! קפצה ראש! כל כך התפעלתי, גם אותי במשך שנים ניסו ללמד לקפוץ ראש, ואף פעם לא הצלחתי, עד שוויתרתי. אז באמת התפעלתי ומחאתי לה כפיים וצעקתי אל הילד, "וואו, אתה מורה נהדר!" ואז נזכרתי שאני עדיין באמריקה. ואני לא אמורה לצעוק. אני גם לא אמורה לצותת לשיחות לא לי, או לשיעורי שחיה לא לי, הגם שהם מתרחשים ממש לנגד עיני. ובאמת האמא הציצה בי במבוכה, ואחר כך בילד המתוק שלה, ולחשה לו, "תגיד תודה. תגיד תודה. היא נתנה לך מחמאה."

ושוב מחשבות על הארץ. ואיך בטח נחזור לשגרה המנחמת, האינטימית, של ארוחות שבת וחג פעם אצל האחות הזאת, ופעם אצל האחות הזאת, ופעם אצלי. ואיך יותר אני לא אשכח בתשעה באב שתשעה באב. ואיך לא יהיה לי יותר את כל הזמן שבעולם לכתוב. וזהו. חדל סדר פרזיטיות. אני חוזרת לעבודה. ואיך לקציצות הבשר לא יהיה טעם שמן כי רק אלוהים יודע במה הם מאכילים את הפרות שלהם כאן. ויהיה להן בכלל את הטעם של אמא. ואיך אף קופאית לא תחייך אלי בסופר ותתעקש לארוז לי את הקניות בשקיות כפולות, למרות שאני ממש מתחננת כל פעם שלא, זה פשוט נורא כמה זבל האמריקאים האלה מייצרים, כל דבר, הכי קטן, הם עוטפים במיליון שכבות ומארזים וניילונים, כמו במשחק החבילה עוברת. ואיך אני חוזרת לכבישים של ישראל. ואיך גם אני, כמו כולם, אגנוב כתום ברמזור. ואיך את השדרה הזאת, שאני מכירה אותה כבר כמו את כף היד, מכירה את הקולקציה בחלונות הראווה, את המחירונים במסעדה המקסיקנית והסינית והקוריאנית, ואת הבתים המוצעים למכירה במשרדי התיווך, את המייפלים, את הגינות, את הרמזורים, את החיוכים המנומסים של אלה שרצים מולך, את כל אלה יחליף הנוף של עמק יזרעאל ואני אשוב לרוץ על הגבעות ליד הבית, והכי מהכל איך כל בוקר אתעורר אל התאנה שלי, המהממת, בחלון. והיא תחייך אלי ותזכיר לי מה חשוב באמת.

וחשבתי על הפוסט שהעליתי אתמול. מישהו כתב לי, "לא כל הגיג צריך להעלות", והוא צודק. לא כל הגיג אני מוכרחה להעלות. בטח לא בשנייה שהוא חולף במוחי. אבל הנה שוב. אני מעלה את ההגיגעגועים שעוברים לי בראש.

טוב. אבל מבטיחה לקחת את ההערה הזאת לתשומת ליבי:)

 

 

 

25 תגובות

  1. יעל ישראל

    ותהיה ברוכה בבואך. ובטח בתוך שבועיים תתחילי להתעצבן מהארץ…

    • איריס אליה

      אויש יעלה, זה ברור. לא? חוץ מזה שכל השנה הזאת סיפקה המון סיבות להתעצבן על הארץ גם מרחוק.
      רציתי לכתוב לך עוד כמה דברים על הפוסט עריכה שהעלית, אבל עכשיו נפלה עלי עייפות, אכתוב בלילה שלי. חשבתי הרבה על מה שכתבת.
      טוב, נשיקות ושבוע הכי טוב.

  2. טובה גרטנר

    היי איריס
    זה כמו פרידה לכולם , כל זמן שהיית שם דימינתי אותך שם.
    אז גם אני נפרדת
    להתראות טובה

    • איריס אליה

      היי טובה יקרה, תודה רבה. גם אני כל הזמן מדמיינת הרבה את ה"שם". התחושה שה"שם" כל כך קרוב היא תחושה מעניינת ומפחידה. משהו באמת מוזר. שוב תודה, ובאמת מקווה להתראות!

  3. תגובה של מירי שנמחקה לי, בטעות

    ראשונה להגיג דוקא כן כן להעלות , ומי שכתב לך את זה פשוט לא יודע לעשות את זה, זה בלוג וזהו פוסט והוא נוגע ללב וכתוב מקסים כרגיל. התרגשות גדולה אמיתית לגמרי וזכרונות נפלאים לילדים ולהוריהם. יש צרות עין איריס, אולי זה מה שתלמדי מכל הבלוגייה ותפסיקי להקשיב דווקא לאילה-עם יוד פולנית, כשסיימתי ללמוד ציור אצל יאן ראוכוורגר האגדי הוא הציע לי- להקשיב רק למילים הטובות , וזה עוד לפני עידן הטוקבקים. תהיי את המורה של עצמך, אמר לי חכם באדם אחר. טבעון,גבעות,עמק יזרעאל, תאנים , משפחה(!) יצירה, עבודה(כסף זה טוב) מי צריך יותר? ודש לנעמי היפה! תאמיני לי היא בעצמה לא יודעת מה היא רוצה , זה הסוד הם מבולבלים ומבלבלים אותנו , הרבה שנים, ואנחנו לא? היתה לך שנה עם חיים כפולים בגלל הבלוגייה , לא שווה?

    • איריס אליה

      סליחה. זאת כמובן הייתי אני, התגובה של מירי נמחקה לי…:)

      תודה מירינקה נשמה. בקרוב כל מה שציינת ואת ליד. טוב?

      • חששתי שהתגובה עלולה להמחק כי הגבתי בעת העלאת הפוסט והיה לי חבל. בימים מיוזעים אלה תגובה ארוכה זה הרבה בשבילי, אבל היה לי חשוב שתקראי.
        תודה על תגובתך החמה ונוכחותך המקסימה בבלוגייה. מקווה שתמשיכי אחרי המעבר,יש עליות וירידות, העדרויות ושיבות. ויש אנשים נחמדים . קבוצה לא רעה בכלל…:)

        • איריס אליה

          הי מירינקה אהובה. יודעת מה? אבל זה לא ייאמן, אבל גם לכאן הגיעו הימים המיוזעים, וחברים שחזרו מהארץ סיפרו שמיוזע לא פחות מהארץ. למרות שעכשיו אני יושבת עם סוודר מול המחשב! זאת התנייה כזאת, יורד גשם, אז אני לוקחת סוודר. לא משנה שזה גשם כמו טרופי שכזה.
          ושוב תודה על המילים החמות שלך. תמיד מפריחות חיים. יש לך ציורים שהעלית לבלוג? אנא אנא תני לי הפנייה. נורא מסקרן אותי. שבוע נפלא!

          • אני ציירת קטנה מאוד, לא העליתי ציורים , רק למדתי ממנו איך מלמדים ומתייחסים לתלמיד, וכמובן להעריץ את ציוריו ולהתבונן.
            אני מבינה שבו זמנית את נוחתת והספר יוצא, איזה צרוף מרגש!
            מזל שאת לא צריכה להדפיס את הספר גם…:)

  4. אם תאת רוצה שיגיבו לך ענינית עדיף שתסנני תגובות
    אחרת יתיחסו אל המגיב הבוטה ולא לדבריך
    וחבל שתוסח דעתם

  5. אני התרגשתי, שמחה שהעלית את ההגיג, ברוכה השבה

    • איריס אליה

      תודה רבה שרון יקרה, גם על תגובתך ב"נרקיסה". האמת שאני מוצאת את עצמי מאד מרוגשת מהחזרה, יותר ממה ששיערתי. אז אני מרשה לעצמי להתרגש עד האריזות, ואחר כך, את בטח יודעת, את מקום ההתרגשות תופסות המון התארגנויות מעצבנות. בטח עוד אכתוב עליהן. שבוע טוב טוב אצלכם- אצלנו.

  6. הי מתוקה, ארץ שלמה מחכה לך כאן, אז תהני מכל רגע שיש לך שם, כי מנסיון אישי אחרי זמן מה (לי זה לקח יומיים וחמש דקות) מתחילים להתגעגע הפוך. (עוגעיג)

    • איריס אליה

      היי יפתי. את פשוט תופעת טבע. אין תגובה שלך אצלי שלא משאירה אותי עם חיוך מרוח על הפנים. אוהבת אותך. נתראה ממש בקרוב. ובדיוק כתבתי לאביטל, תתפללי עלינו שהכל יעבור בשלום.

      • חופשי אתפלל, הרגע סיימתי להתפלל לבקשת בני שינצח את יובנטוס ויעלה לליגת האלופות, הוא בדיוק ניצח אז אני פנויה להזמנות.
        מתפללת שהכל יעבור עליכם בשלום.
        עכשיו תרגעי ותמשיכי להנות ומוורמונט,
        נשיקות.

  7. איריס, את מתארת בעדינות את תחושות הפרידה המתקרבות. יודעת שהצביטה תגיע והולכת לקראתה. הכתיבה היא עוגן לעבור את הטלטלה. אני חושב שברגע שתראי את עמק החולה ואת האלות האטלנטיות של קדש נפתלי ותרגישי את חום המשפחה תחזרי לנעלי בית. שיהיה קל. כשתגיעי מוזמנת לכנאפה

    • איריס אליה

      נועם מתוק אחד.נשגבות מבינתי דרכי האל, כי אם היית יודע, ואתה לא יודע, כי לא כתבתי לך את זה, כמה אני שקועה בעמק החולה בסיפור שאני כותבת כרגע, כמה הכחילו לי הרי נפתלי תחת מקלדתי הקודחת, היית…. לא יודעת מה היית. זה פשוט מדהים. וחוץ מזה, איזה כנאפה. אני בדיאטה. אתה בא אלי קודם לתאנים.
      נשיקות הרבה הרבה.

  8. תַּלְמה פרויד

    איריסקה, שיבה מוצלחת הביתה ונחיתה רכה. (ג'וגינג על הגבעות של עמק יזרעאל נשמע לא רע).

    להתראות ליד עץ התאנה.

    :))

    • איריס אליה

      תודה תודה תלמתי חמדתי, מצטרפת? לג'וגינג/לתאנים/לעוגת בננות…
      מחכה לך מאד מאד מאד
      ופליז פליז להחזיק אצבעות:)

  9. חני ליבנה

    איריס,תעלי כל הגיג, בבקשה, כיף לקרוא, וברוכה הבאה לארץ החום האין סופי, אבל עכשיו חזרתי מהגליל ובערב יש שם אויר כמו יין, נעים ומלטף! להת

    • איריס אליה

      תודה רבה רבה חני מתוקה, הרבה יותר כיף לשמוע את זה. בחיי. המון תודות וקצת טיפות גשם מהולות באדי האוקיינוס האטלנטי, נשיקותי.

  10. רונית בר-לביא

    איריסקה, את כותבת מאד יפה ונוגע.

    מתרגשת איתך לגבי חזרתך לארץ –
    מה כבר לא תהיי כתבתנו בבוסטון ?
    הרגשה משונה.

    אני זוכרת את חזרתי עם הוריי לארץ אחרי שנתיים שליחות באיתקה.
    זה היה מוזר מאד. שנתיים של געגועים למשפחה וחברים ולארץ.
    וכשנחתנו חיכו לנו כמה דודים בשדה התעופה, ומהרגע שנחתנו ראינו רק צהוב.
    הכל היה צהוב שזה לא ייאמן – הצבע והאור בארץ נראים מאד בהירים אחרי ניו יורק.

    תיהני.

    • איריס אליה

      רוניתה מוכשרת, "כתבתנו בבוסטון" זה רעיון גדול. אבל הכי רוצה כרגע להיות "כתבתנו בטבעון" ואחר כך, ממש ממש אבל ממש מתפללת, להיות "כתבתנו בקוצ'ין, הודו", זה המקום שהכי רוצה להגיע אליו בעולם. אולי ליומולדת חמישים?!?!

      תודה נשמה. בהתחשב בזה שאוריה שלי סדק היום את שורש כף היד, יומיים אחרי שהביטוח הרפואי שלנו פג, רק תחזיקי לנו אצבעות שהכל יעבור בשלום. אנחנו עולים על המטוס בשמיני באוגוסט. נשיקות וחיבוק.

      • רונית בר-לביא

        מחזיקה אצבעות, מתוקה.
        תתכווני חזק.

        אני בדיוק אחרי תחבושת אלסטית – דלקת בשורש בשל עכבר ומחשב ..

      • גרת תמיד בטבעון כמה שנים דרך קבע?
        השבוע דווקא הייתי בסביבה
        ביקרתי חברה טובה ידידת נעורים
        איזה עולם קטן

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן