שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

רעב

 

 

 

     

הבטן שוב מעירה אותה, והיא קמה ממיטתה. אצבעותיה הסומות מגששות אחר המתג הקבוע בקיר, ונכנעות לחושך. עד שהיא מגיעה למטבח היא נתקלת בשידה שלאורך המסדרון, ברגל הכורסא שקיבלה בירושה מסבתה שהלכה לעולמה בדיוק לפני שנה, (היא זוכרת את התאריך, זה קרה ביום הולדתה השלושים ושלושה) ובידית הדלת של המזווה, שנותרה פתוחה מהגיחה המוקדמת. מזל שיש את האור של המקרר, היא מהרהרת ופותחת את קרטון העוגה שקנתה למשרד. איפוק אף פעם לא היה תכונה בולטת שלה, ואחרי שהיא אוכלת את רגל המרציפן של הספרה ארבע ואת שני הישבנים של הספרה שלוש, היא שולפת מגש של פשטידת חצילים ועורמת על כף ידה חתיכה ועוד חתיכה שנכנסות אל פיה מפורקות. אחר כך עוד שני בורקסים קפואים למחצה, עגבנייה ישנה, מוכתמת ומעוכה, וכריך בשוקולד שמרחה לאחיינה הקטן שבא עם אימו לאחל לה מזל טוב, אך השאיר אותו כמעט שלם. כדי להתמודד עם תבשיל כרוב וברוקולי שהכינה לדיאטה החדשה שהבטיחה לעצמה להתחיל, היא נוטלת מזלג שהיה מונח על השיש, ומשתמשת בו גם כדי לטעום מעדן חלב חדש, (אפס אחוזי שומן), שהחליטה לנסות בעקבות המלצה של חברה לעבודה, ומכלה אותו. וכבר היא אוחזת בקערה מלאה בקוביות עגל רך מושרות בסויה ודבש. מתלבטת. אוכל נא תמיד הגעיל אותה, אבל היא סהרורית, והדמעות מכבידות גם הן על מערכת קבלת ההחלטות. המזלג מסרב להינעץ, אז היא דולה אותן באצבעותיה, ובולעת. בזו אחר זו. כמו שהן.  עוד רגע חולף, היא מקרבת את הקערה הגדולה אל פיה, ולוגמת את הנוזל השמנוני שנותר. במהירות. 
כדי להעביר את הטעם ולשטוף שאריות בשר שנתקעו בין שיניה, היא מחלצת קופסת גלידת תות שהייתה תקועה במקפיא, ומנקה אותה. 

זהו.

היא רוצה לשוב אל המיטה וסוגרת את המקרר. ופותחת. ושוב סוגרת. ושוב פותחת. וסוגרת. רע וכבד ומיותר. כל כך מיותר. אבל הרעב עדיין מכרסם בה, בבטנה.     

 

 

 

 

18 תגובות

  1. חנה טואג

    יפה תארת את הרעב למשהו אחר…

    • איריס אליה

      תודה גדולה, חנה יקרה וטובה, התגובות שלך תמיד גוררות אצלי אנחת רווחה. איך את תמיד מצליחה לקרוא אותי. שוב תודה, זאת זכות נדירה להביא אלייך את כתבי היד.(המקלדת)

  2. יעל ישראל

    קטע יפהפה.

    הנה רפרנס, סיפור שלי:

    http://www.notes.co.il/yael/48844.asp

    • איריס אליה

      יעלתי אחותי. תודה גדולה. אכנס לקישור בלילה שלי.
      נשיקות ויום נפלא.

  3. הרעב הזה בהחלט מוכר לי. רעב הוא לא בהכרח עוני!

    • איריס אליה

      גם לי, גליה יקרה. אם כי אני מכירה אותו בוורסיה קצת יותר מעודנת. ורעב הוא בהחלט לא עוני. אולי הוא אפילו עושר. הוא הבסיס לכל יצירה, לא?
      יום נפלא ותודה רבה על תגובתך.

  4. "וזה לא מה ש" (יונה וולך) אבל כמה זה נוכח בטקסט שלך, איריס, כשטורפים את מה שזה לא.

    • איריס אליה

      בחיי, אמיר. איזה שורה קולעת. זאת הייתה צריכה להיות הכותרת, לא? תודה גדולה ונשיקות. ונתקלתי בפירסום לפסטיבל במטולה, וראיתי שאתה משתתף, אז עוד ברכות להצלחה רבה ממני.

  5. תַּלְמה פרויד

    האוכל כנחמה. כמה יפה תיארת, איריסקה.

    • איריס אליה

      תודה גדולה, תלמתי רחוקתי. ואת היית מוסיפה, פורתא. נחמה פורתא. או שאף פעם לא ננוחם.
      נשיקות רבות ויום נפלא.

  6. רונית בר-לביא

    איריסקה,

    תיארת בצורה כל כך ציורית את מעשה הזלילה הסדרתי הזה.
    הצורה בה היא נוגסת בחלקים מהעוגה, וקוביות הבשר הנא,
    חטפתי קבס..

    רעב, רעב גדול אוחז בנו כאן, וכל אחד פותר אותו אחרת.
    השתוקקות, שאומרים שחמשת החושים לבסוף ייכשלו למלא, ואז פונים למעלה.
    (אני רואה את זה כעניין לוגי ממש).

    אבל התיאור מדבר מאד בעיקר אל החוויה הממש מוכרת.

    • איריס אליה

      תודה רבה, רוניתי. התגובות, הפעם, שימחו אותי במיוחד. מעשה הכתיבה הוא כל כך פרטי, ותמיד אני מסתובבת עם חשש שאני אסוציאטיבית מידי, ומי שקורא לא יורד לסוף דעתי. והנה גם את הפרכת את החשש. תודה גדולה. ונשיקות וברכות על הפרסום בזוטא. אחד הגיליונות הכי טובים, לטעמי.

  7. תיאור מצויין (ומכמיר) של רעב נפשי.

    • איריס אליה

      תודה גדולה, משוררי. ועכשיו פני מועדות אל המקרר.(יש לי שם קוביות עגל מושרות…)
      סתם…
      אבל באמת הולכת להכין לילדים ארוחת צהריים.
      נשיקות רבות.

  8. קשה לקריאה מבקש משקפיים ורודות ואין.
    הלואי והיה מרפא את החור בבטן הנפש

    • מירי פליישר

      אני שם למעלה

    • איריס אליה

      מירינקה מתוקה, משקפיים וורודים אפשר לגנוב מהחנות הוורודה שבתמונה שלי… (בפינה הימנית) חבל לך על הזמן איזה חנות וורודה זאת הייתה. צחקתי שם כמו שלא צחקתי שנים.
      ומעניין שאחר כך נכתב הקטע הזה… מה זה אומר?

      • מירי פליישר

        יצא הפוך קודם משקפיים ורודים אחר כך חור בנשמה. אבל סופרים לא שואלים למה הם עושים מה. ועשית זאת.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן