בננות - בלוגים / / שודדי הסופגנייה האבודה
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

שודדי הסופגנייה האבודה

 

 

   
בחג חנוכה, בשנה שעברה. קרה לי מקרה, מצחיקי נורא. קצת לפני הדלקת הנרות, זה היה נר שני, נכנסנו למטבח, אוריה ואני. בלי שום עיכובים, בלי שום בעיות, התחלנו מיד להכין סופגניות. 
רגע, סליחה. בעצם לפני שאני ממשיכה, אני מוכרחה. ממש מוכרחה. לספר לכם שאצלנו במשפחה, מכינים סופגניות ישראליות. ולא סתם ישראליות. אלא ישראליות פלא. בכל העולם אין סופגניות כאלה.
אתם בטח אומרים, שטויות במיץ אוכמניות. זה לא יכול להיות. אין דבר כזה סופגניות "פלא" ובטח לא "ישראליות". איריס מבלפת. היא סתם ממציאה. כולם מסכימים שהיא מגזימנית ידועה… 
אז תתפלאו! תקראו ותיראו. 
מדובר במתכון, או מוטב, פלא מתכון, שצמח וגדל במזרח התיכון. מדור לדור, במשך שנים. הוא נודד ועובר מאבות לבנים. אומנם יש אומרים שהמתכון הזה מעט… אהממ… איך לומר? קצת מופרע. קצת מוזר… בעיקר בגלל שאין בו שום מרכיב מוכר. זאת אומרת… אין בו קמח. אין בו שמרים. אין בו חומרי התפחה אחרים. אין בו ריבה או וניל או בוטנים. אין בו גם צורך בשום טיגונים. אין בו אפילו גרגר של סוכר. בקיצור, אין במתכון הזה שום דבר. 
אתם בטח שוב אומרים… אי אפשר להכין סופגניות משום דבר! 
אז שוב תתפלאו! במזרח התיכון אפשר ואפשר! 
אם מכלום ושום דבר אפשר לבשל מלחמה, אז גם משום דבר ומאומה, אפשר להכין ארוחה שלמה. כן. אני יודעת. זה חסר היגיון. אבל אין מה לעשות. ככה מתנהלים דברים במזרח התיכון. וגם אצלנו, בישראל הקטנטונת, מתנהלים הדברים באותה המתכונת. קצת מלא כלום. קורטוב של מעט. מה התכלית? לאף אחד לא אכפת. אז גם לסופגניות האלה, יש את אותו היגיון פנימי רעוע, ותאמינו או לא, אבל בחנוכה טורפים אותן אצלנו כל השבוע.
טוב, האמת שלא רציתי סיפור בעל אופי פוליטי, אז רק תנו לי להיזכר איפה בדיוק הייתי…
אה. כן. 
אז אוריה ואני נכנסים למטבח בלב הומה וצוהל, להכין שמונה סופגניות פלא, לתפארת מדינת ישראל.
אחת, לסבתא, אחת לסבא. אחת לאמא, אחת לאבא. אחת לנעמי, אחת לאיתן. אחת סופגנית פיצפונית קטנטנית לאסף הקטן. ועוד אחת, גדולה ומשובחת. לאוריה החמוד ששימש תת טבחת.
אז יושבים אנחנו ככה, עושים חיים, כל טוב ונחת. שרים קצת שירים. מוחאים גם כפיים. ב"סורה החושך" רוקעים ברגליים. ועוד שני שירים, לפני שמעיק, על כד לי קטן. ונר לי דקיק. ושיר אחרון, כי כבר יש תיאבון, אנחנו מקדישים לאדון סביבון.
אבל פתאום, בלי שום קשר לחנוכה, כולנו משתתקים כשנשמעת צעקה. 
סבתא מסתכלת על סבא. אמא מסתכלת על אבא. נעמי מציצה באיתן. אסף כנראה נבהל. מיד נכנס מתחת לשולחן. ואוריה עומד. כולו רועד. צועק וצועק. כאילו אחזו השד.
"מה קרה?" אני שואלת בטון נוזף. 
אוריה נראה לי עומד להתעלף.
"מה קרה?" גם אבא שואל. 
"נעלמה… הסופגנייה נעלמה…." אוריה ממלמל.
ובאמת. כולנו מגלים שאכן כי כן. לא יאומן. ואיך יתכן. אבל הצלחת של אוריה ריקה ונקיה. שום פלא. ושום סופגנייה.
סבתא תמיד הכי מיומנת. מבצע חיפוש היא מיד מארגנת. נוטלת פנס וגם שני מזלגות וכבר מקפצת כל שתי מדרגות. קולה מצקצק מן הקומה השנייה: "אל דאגה, נכדי אוריה! מיד נמצא את מחולל השערוריה! לא ניתן לו, חלילה, להימלט סתם כך. להחזיר את הסופגנייה הוא יהיה מוכרח!"
סבא גם קם, ובטון מבוהל, נושא עוד נאום יוצא מהכלל, "דבר כזה? איפה נשמע? שככה תיחטף סופגנייה תמימה? זה איום ונורא. ואיך זה קרה? מדובר כאן בבת ישראל כה כשרה!" וסבא עוצר, ולוגם לו קצת מים. אפשר לראות שרועדות לו הידיים. הוא מאד מודאג. וכולו גם מזיע. "מי יודע עד אנה נגיע? זאת אחת משעותינו הקשות. מדובר פה ממש בהצלת נפשות. ואם אתם שואלים אותי, צריך לארגן מבצע משפחתי. ובעצם.." סבא עוצר לרגע אחד, ואז הוא חייב להשלים ת'משפט, "ובעצם… אם אני שואל את עצמי. אני חושב שאין מנוס ממבצע לאומי."
אבא מסכים ובלי שום תרוץ, נוטל מעילו, והוא כבר בחוץ. כעבור חצי רגע, הוא שב ונכנס, "סליחה, שכחתי לקחת פנס." עוד רגע חולף, בראשו הוא חובט, "סליחה, שכחתי לקחת רובה."
"אבא, חכה לי," נעמיקי צועקת, "אל תצא בלעדי!" היא החוצה חומקת. 
איתן, כרגיל, בלי צל של היסוס, מהר ומיד מצטרף לחיפוש. נוטל מערוך וחופן של במבה. רודף ודולק ונחפז אחר אבא.
אוריה, אין מה להגיד, באמת נשבר הלב. כל אותו זמן לא מפסיק לייבב. "תמיד זה קורה לי. אין לי מזל! מי שמע על דבר כזה בכלל?"
"די. מתוק." אני אומרת. "מיד נמצא לך סופגנייה אחרת… אתה יודע מה? קח את שלי. גם ככה לאכול אותה אין לי שום כוונה. היא נורא שמנה ונורא משמינה. באמת. הנה. קח לך מתנה."
"אבל איך זה יכול להיות?" אוריה עוד בוכה, מזיל דמעותיים. "מה, לסופגנייה יש רגליים?" 
למשמע הדימוי אני מחייכת וקצת מגחכת. אולי באמת היא החליטה לקום וללכת?!? אחרי הכל זאת סופגנייה ישראלית. עושה מה בראש. ללא שום תכלית. לא מתרגשת ממהומות. לא מפחדת ממלחמות. עצמאית. ריבונית. לא גוזרת על עצמה רזון. ישראלית! לא דופקת חשבון!
"רגע." פתאום אוריה לובש הבעה מבודחת, "אני חושב ששמעתי איזה רחש פה מתחת…"
אני מהנהנת ומשתתקת. אוריה שומר על שקט. שנינו מנסים מאוד. עוד קצה קול אולי ללכוד. רגע קל חולף ביעף. אט לאט יוצא אסף. השולחן שימש מסתור. לשודד קטן גיבור.
טוב. הסוף כבר ברור ולגמרי ידוע. הקטן הדעתן עשה פה שיגוע. גם טרח להסביר בצורה עניינית: "זה לא פר שאני קיבלתי רק סופגנית. כזאת פיצפונית. בכלל לא רצינית. בביס אחד אפשר לגמור… מה זה? אני נראה לכם ציפור? רציתי סופגנייה אמיתיה ענקיה. בדיוק בדיוק כמו זאת של אוריה." ואף חתם בלי שום בושה. "אפשר עוד אחת בבקשה?!?"

 
 
 
 

 עוד שני סיפורים לילדים:

הדמעות של איתן : http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=14146&blogID=290

אסף חולה היום : http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=13871&blogID=290

 

 

 

 

36 תגובות

  1. מירי פליישר

    איריס. תמיד אני ראשונה לתגובה אצלך.
    אז
    מאוד אהבתי את ההשתלשלות וצורת הסיפור רק…
    בתור סבתא ואמא חיפשתי את הפטנט הישראלי לסופגניות ולא באתי על סיפוקי. אני מרגישה שאני מוכרחה מוכרחה איזה חומר. גם הישראלים מחפפים בתנאי שיש על מה ואת מה.
    סליחה אם זה נשמע כמו ביקורת כי זה באמת ביקורת. אבל ממקום טוב נכון?
    חג שמח וזורח
    ובמלוא ההערכה לשטף לשונך הכתובה המיוחדת במיוחד.

    • איריס אליה

      מירי ראשונה וחביבה ואהובה,
      תודה על המחמאות, ומקבלת לגמרי את הביקורת. אלא שזאת בדיוק כל הביקורת.
      מה לעשות, ואין לנו שום פטנט?!? אנחנו עם ככל העמים.ככה בכל אופן, לטעמי.(יצא לי חרוז)
      הראש היהודי והישראלי המהולל בנוי מאותם מרכיבים של העמים האחרים, רק שהוא משוכנע שהוא סגולי יותר. שהוא עושה את הדברים נכון יותר.צודק יותר.ולא כך הוא.
      וממני אלייך, חג מלא בכל הטוב, לך ולאהובייך.

      • מירי פליישר

        יש פה שני נושאים אחד למבוגרים אחד לילדים. מכיון שאני ילדה אז יש לי כנראה בעיה.

        • איריס אליה

          האמת, מירי מתוקה, שאין לך שום בעיה. אם יש למישהו בעיה, אז זה לי.
          אבל האמת שגם לי אין שום בעיה.אני חושבת שנכון לספר לילדים כמו לגדולים, ולגדולים כמו לילדים. כל אחד לוקח ומקבל ומתחבר למה שהוא יכול.
          אם מי מאתנו קיבל משהו, אפילו חיוך, אפילו מתכון מופרך, אפילו חומר למחשבה, דייני.

          • איריס אליה

            סליחה, מירי, ועוד דבר.חשוב בעיני. מניסיון, הספרים שאני הכי קוראת לקטנטני, הם הספרים שמצאו חן בעיני.כמבוגרת. אני לא מכניסה הבייתה ספרים מתיילדים. כי בדרך כלל סופר או סופרת, הם לא ילדים. והמאמץ הנואש הזה לחזור להיות ולדבר ולכתוב כמו ילדים, הוא מגוחך בעיני.בגלל זה, אני לא משנה מילים שהן לא "ילדותיות" מספיק. זאת אומרת השימוש בשפה מדוברת ולפעמים גבוהה, היא נכונה לדעתי.ואגב, ככה אני גם מדברת אל ילדי. אם הם לא מבינים מילה, הם שואלים. ומקבלים תשובה.

            • מירי פליישר

              מנקודת מבטי חסר לי החומר לסופגניה. כאילו חסרה חוליה בסיפור.
              יש דילוג בין המחשבות הפוליטיות , לשירה ולמשפחה שיושבת מסביב לשולחן.
              מסכימה איתך שילדים ראויים לכבוד אז…מה תעני לילדה מירי ששואלת אבל אמא ממה הם כן עשו את הסופגניות?

              • איריס אליה

                מיריל'ה. הייתי עונה: מאיזה חומר מופלא וקסום שנקרא… דימיון" או שהייתי עונה… "אין לי מושג, מותק. יש לך רעיון?" את לא תאמיני איזה רעיונות הילדים מביאים. או שהייתי עונה, "אפשר לכתוב לסופרת מכתב… לשאול אותה, את רוצה שנכתוב לה מכתב ביחד?"
                אגב, את האפשרות השלישית עשיתי עשרות פעמים בילדותי. היחידי שכיבד אותי בתשובה היה ד"ר אוריאל אופק, שהערצתי עד כלות, והתשובה הדי מגעילה שלו, יש לציין, (הוא תיקן שגיאות כתיב שהיו לי) גרמו לי לגנוז את החלום להיות סופרת לאיזה עשרים שנה…
                אני מבטיחה לענות למירי המתוקה ולמאיה רוז המקסימה הכי הכי יפה שאני יכולה. ואני יודעת שאני יכולה.

                • מירי פליישר

                  אז אמא איריס ממה בכל זאת עשויות הסופגניות?
                  טוב הבנתי מהדמיון? ממה שבא? מכל מה שתרצה אוריה? מהכל חוץ מקמח,ריבה ,אבקת סוכר, וכאלה?
                  זה הפך לסיפור פעיל וזו דוקא דרך מעניינת להסתפר עם סיפורייך.
                  נכנעתי. ולא הילדה נכנעה. האמנית הביקורתית נכנעה והשאלה היא אם את כסופרת יכולה להשיב . למה? ככה.
                  ואם אני מצטיירת כעקשנית או סתם טיפשונת זו לא אני זו מירי הקטנה , תסלחי לה.

                  • איריס אליה

                    לא עקשנית ולא טיפשונת אלא רגישה וחכמה. גם האומנית הביקורתית וגם הילדה הקטנה. זה בדיוק סוג הדיאלוג שאני מאמינה שצריך להתקיים.
                    באמת שכיף לקבל מחמאות. הכי כיף לקבל מחמאות, אבל אני לגמרי מקבלת את הביקורת. עם חסר אי אפשר להתווכח.אפשר לתת עליו את הדעת בפירסום הסיפור הבא. בגישה שאומרת, אולי החור הזה בסיפור נמצא בעוד סיפורים אחרים שלי? אולי אלו חורים שכן צריכים להתמלא… אולי לא.
                    בכל מקרה, זה דיון מאד מאד חשוב לי ומעניין.
                    וגם אם תבחרי לא להעביר את הסיפור הזה הלאה, אני עדיין אאנסה לספר לך סיפורים שכן תירצי לספר.
                    נשיקות מלבבות וחגיגיות, אישה יקרה.

                    • מירי פליישר

                      זו בסך הכל שאלת עריכה. איזה משפטון קטן היה סוגר את ה פער, אולי את לא בשלה לשינוי כי הדברים שכתבת חשובים ומאירים על הסופגנייה הישראלית שעוברת מאבות לבנים…ראוי למחשבה ויש את הסיפור השני על הסופגנייה שנשדדה שהוא שובב ובעצם ישראלי גם, כי מי זה ישראלי צעיר ככל שיהיה ולא ידאג לעצמו כשיחשוב שלא קיבל את מה שהיה ראוי לו?
                      ישראלי בריבוע.ולא מוכן לשרשרת פיקוד ,היררכיה ותורים…:)
                      תודה איריס שלא הדפת את דבריי בעלבון. אולי עברנו עוד סלע , בזכותך וגיליתי -אני-את יכולתך לראות את הכוונות הטובות שמאחורי ביקורת? זו בגרות ואני מוכרחה לציין פה עוד משורר אחד מהבננייה שבלט לי ביכולת הזו – גיורא פישר. שאפו.ואני לא מתחייבת להיות אצילה כמוך…:)

    • יופי של סיפור חנוכה. והמתכון די מוכר מהבחירות, אני חושב:
      מסביב הרבה אוויר חם – על מילוי של הבטחות מתוקות.

      • איריס אליה

        הי אמיר אור (אור אור אור, יש לך שם שהוא גם ברכה. לא פלא – אצלך. כך אני מניחה. בעצם אני די בטוחה.)
        תודה רבה רבה על המחמאה, ואני לגמרי מסכימה, ברוח הסיפור הייתי מוסיפה, על מילוי של הבטחות… ריקות.

  2. איריס יקרה. נהננו מאוד לשמוע את הסיפור. מצחיק, מקסים, מבדח וקולח. רק לדיוק- אצלנו בבית מתכונים אינם עוברים מאבות לבנים. מתכנים ותבשילים אינם הצד החזק שלהם.
    נשיקות וחג חנוכה שמח, חם ומואר

  3. מקסים איריס, אני אוהבת איך את מערבבת דמיון מציאות שיחה והומור בספור אחד מיוחד!!

    • איריס אליה

      תודה, חניל'ה מקסימה. נקרעתי מצחוק מהפוסט שלך. אגיב אצלך בלילה שלי.
      גם לך נשיקות מלבבות וחגיגיות, ולאהובייך.

  4. פוסט מקסים! חג שמח.

    • איריס אליה

      אומי יקרה, תודה רבה ומזל טוב על יומולדת שנה. למרות שאני תמיד מרחמת על מי שימי ההולדת שלו יוצאים בחגים… וגם לא הבנתי איזה מספר פוסט זה?
      חג שמח ומואר לך ולאהובייך.

  5. מקסים. וחיפשתי חיפשתי מתכון שהיה לי וחשבתי אולי אמצא אותו בפוסט שלך. אז המתכון ההוא כנראה אבד לנצח בינתיים, אבל שמחתי למצוא כאן סיפור מתוק שכזה.
    חג שמח לך איריס.

    • איריס אליה

      ואני שמחה מאד שמצאת אותו מתוק, סיגל יקרה. ויש לי מתכון לסופגניות מעולות בשתי שניות. תעשי לי סימן ואשלח לך אותו. ברצינות!
      חג שמח גם לך אישה יקרה. ואני עוקבת בעניין הולך וגובר אחר שירייך. חזקים וחכמים.

  6. הסופגניה כמשל

    • איריס אליה

      חנה חכמה ויקרה, אכן. אכן. הסופגניה כמשל. החיים כמשל. והראש היהודי כמשל… בעצם לא. הראש היהודי הוא לא משל. הוא אגדה…
      נשיקות וחג שמח ושבת שלום!

  7. הספור יפה, אבל אצלי הנכדים מבקשים סיפורים מהחיים. יש לך כאלה? מקרים שקרו, לא ספרות.

    • איריס אליה

      סבינה יקרה, תודה רבה… סיפורים יש לי למכביר. אמיתיים ובדויים, פנטסטיים וריאליסטים. אט אט אוכל לעלות אותם אל העץ שלי. עשרים שנים הם המתינו? יחכו עוד כמה ימים, או שבועות….
      חג שמח ומואר לך ולאהובייך.אני מניחה שלשירים הם זכו גם זכו, נפלאים.

  8. איריס, כתוב חמוד. הולך להדפיס את זה באדום ריבתי (נגמר לי הדיו) ולהעביר לשופטת העליונה בת העשר. בעיניי זה מצא חן. בסיפור לכל דמות יש אופי שניכר מהמילים ומהתגובות, מה שמחייה אותו.
    והיוד הכפולה בסופגנייה (כמו שצריך) – זו מתנת החג של סיגלית? ד"ש

    • איריס אליה

      נועם יקר יקר, אנא חזור אלי עם פסק הדין. אני מקווה שלא נגזרו עלי איזה שמונים ימי מחבוש, עלול להתרחש אצלי איזה פיצוץ תת בטני… יש לי עוד הרבה סיפורים שצריכים לעלות…
      ועל הי' בסופגנייה אחראית תוכנת הספלינג המופלאה. באמת התפלאתי שהיא תיקנה אותי
      נשיקות וחג שמח ונפלא וחמים.

      • שבא ר. (בת של נועם ר.)

        זאת שבא הבת של נועם אהבתי מאד את הסיפור בעיקר שזה כתוב בחרוזים הסיפור היה מצחיק עברת את המבחן חח.

        • איריס אליה

          גדולה!גדולה!גדולה!
          לדעתי את צעירת המגיבות שהיו אי פעם בבבניה, והרי כבשת לך שיא חדש במטע של אבא ושלי ושל עוד הרבה אנשים נהדרים
          חג שמח מתוקה!ואיזה שם יש לך! מלכה!
          אני רוצה שם כמו שלך!

          • איריס אליה

            ורגע, נועם, פתאום נופל לי האסימון…
            מה לא כתבת לשבא איזה סיפור… שיר?
            תעלה תעלה. בבקשה. יאללה. מתנה לחג. אם לא אני אצטרך לכתוב עליה.
            ושוב, איזה שם!
            אולי אני אשנה את השם של הבלוג שלי ל"שבא"?
            בחיי שהרגת אותי עם המקוריות.

  9. הסיפור יפה מאוד.
    נהנתי מאוד מהםיפור .
    אני הולכת לקרוא את הסיפורים האחרים.
    חג שמח

    • איריס אליה

      גאיה מתוקה ומקסימה!
      בגלל שאני יודעת ששבא בת עשר, ואת בת תשע… הרי שבזה הרגע כבשת את תואר צעירת המגיבות בבלוגיה שלנו!!!
      איזה כיף לי!
      אני ממש מאושרת!
      אלה המחמאות הכי הכי שוות לי. כי ילדים, כידוע, אומרים את האמת. וילדות, אומרות את האמת בריבוע, כי זה ידוע שבנות עושות הכל יותר טוב מבנים.
      נשיקות, ילדה יפה, חג שמח ונהדר וחמים בישראל.
      מתגעגעים נורא!

  10. אהוד פדרמן

    איריס איריס, יקירתי. הרגשתי כמו מירי שתופח לנו כאן סיפור ענק על הסופגניה הישראלית, משהו בסגנון בגדי המלך החדשים. ופתאום זה נגמר בצורה קצת בנאלית ונשאר לי תאבון לטעום מסופגנית הבועה הישראלית המבטיחה הרים תפוחים של קמח ושמרים ממולאים במתיקות נוראה וטבולים בשמן רותח – אפילו שהמחיר הצפוי הוא צרבת .

    • איריס אליה

      אהוד אהוד יקירי,
      גם למירי כתבתי, ומכיוון שדבריך מחזקים את דבריה, הרי שאני מקבלת לגמרי את הביקורת.באהבה, ועובדת על עוד פוסט, עם מתכון לסופגניות פלא ישראליות. אם הוא יהיה ראוי.. כנראה שתטעם אותו…
      אם גם הן תהנה ריקות ופוחזות… תאלץ להיוותר עם המתכון המנצח של רות סירקיס, או קונדטוריית שני ליד הבית…
      נשיקות וחג מופלא ושמח וטעים.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן