בננות - בלוגים / / עוד רשימות וביקורות נפלאות על סבתא טורבו
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

עוד רשימות וביקורות נפלאות על סבתא טורבו

סָבְתָא טוּרְבּוֹ נורית מירב

מהבוקר אני בקושי נושמת… מקבלת עשרות תגובות וקריאות וחיבוקים מכל כך הרבה סבתות ואימהות שקראו את הספר בטורבו… ועכשיו הגיעה אליי הקריאה הזאת, של נורית מירב. אושר, באלוהים. שיגעון הטורבו!

"שלושה פתחנו יחד את הספר, אחרי דפדוף סקרני בעמודיו והתעכבות על איוריו המקסימים. בן השבע התחיל לקרוא בקול, כשאצבעו מוליכה אותו, מאטה את קצב רדיפתו אחרי הסיפור, מתסכלת אותו, והוא מבקש "סבתא, בבקשה קראי איתי. קראי לי". עד שפניתי כה וכה, הספר נבלע בין ידיה של בת ה 10.5, כשקולות צחוקה מצטרפים לשמחת צבעי הכריות. התנהלנו לנו בקריאה לסירוגין. בן השבע ואני, נאבקים – חסרי סבלנות – בבת ה 10.5, שנשבתה כולה.

גדלתי בלי סבתא, צפיתי בגעגוע באמי המתפקדת כסבתא, ואני סבתא בעצמי – מקנאה במערכת היחסים המתוארת בספר, באהבה גדולה, בין סבתא מזל שלה – סבתא טורבו, הקוראת לנכדתה האהובה, הכי בעולם (הנכדה היחידה שלה) קרן-קָרֵנִינָה. לבין קרן, שנתנה לסבתה את שמה "מה זאת אומר אין לך כוח? את סבתא טורבו! יש לך לב טורבו עם אלפיים כוחות סוס (עמ' 22)".

כי הכל בחייה של סבתא טורבו המצחיקה, המתוארת בדקדקנות, מהיר כ"כ – דיבורה נטול סימני הפיסוק, תנועותיה, הליכתה, הבנתה המהירה וחוסר סבלנותה לאיטיות, גוזמאותיה, הכל. הטורבינה של סבתא טורבו מונעת ע"י אנרגיות של הרפתקנות, ייחודיות, שובבות, תזזיתיות, וטוב לב. היא מצחיקולה בהופעתה ובתסקרוקותיה ומתנהלת בפסקנות –איפון הוא "עייפון" עבורה, הקניון הקרוב הוא מכולת שוסטר הסמוכה. בבעלותה "מלון", בן שני חדרים, המנוהל בדרכה האופיינית, רוויית העקרונות: אין בו דלפק קבלה, אין מגישים בו ארוחות בוקר, והאורחים מתבקשים לנקות את חדרם בעצמם.

הספר מסופר מפיה של קרן-קָרֵנִינָה, הנכדה המושלמת (באמת!) של סבתא טורבו. במערכת היחסים הנפלאה ביניהן, מתרחש לא פעם היפוך תפקידים זהיר, אוהב ועדין, כשקרן הופכת למבוגר האחראי, המציאותי.

העלילה מסתבכת ל"קטסטרופה" כשיום אחד מגיע אלברט – חברה הוותיק של סבתא, שהיה, לדבריה, נגן הַטּוּבָּה הטוב בעולם, – ובידו מזוודה ענקית, ישנה, מרופטת, וכבדה מאוד. תוכנה של המזוודה הופך את הסיפור התזזיתי למפחיד. זהו הסיפור הפנימי של הספר, והוא לב-ליבה של העלילה. אהבתי את שיחת הטלפון המסכמת את הספר, בין סבתא טורבו לסבתא דולורס, והיא הנותנת לו את שמו המסקרן.

למדתי מדר' שמעון הראל המנוח, חוקר ספרות ילדים מוערך שנפטר טרם זמנו, שספרות ילדים היא ספרות, ויש למדוד את איכויותיה ככזאת ולעניות דעתי, "סבתא טורבו ואלפי התנינים הבכיינים" הוא ספרות במיטבה, המאפשרת לעצב, לכעס, לאובדן, לפחד לחוסר סבלנות להשתתף ביומיום, לצד צחוק ושובבות.

ואי אפשר בלי מילה על האיורים הנפלאים של רמי טל, המצליחים להעביר את משב הרוח התזזיתי של העלילה, את איפיון הדמויות המדוייק ואת ניחוח הגוזמות הפזור עליה.

סבתא טורבו עושה את דרכה עכשיו לגרמניה, לנכדים בני השש והתשע. ואגב, גם סבא הצטרף לחווית הקריאה, ונהנה מאוד!" Nurit Meyrav

 

 

שלומית ליקה "…זהו ספרה הראשון ולא האחרון של אחת הסופרות והמשוררות האהובות עליי, איריס אליה כהן, שמציגה לנו את דמותה של סבתא טורבו."

סָבְתָא טוּרְבּוֹ וְאַלְפֵי הַתַּנִּינִים הַבַּכְיָנִים – סקירה של רעות אסתר פנקוס – פרלמנט הספרים "…. הספר מקסים, כתוב בצורה קולחת ובהרגשה כאילו אני ממש נמצאת בסיפור. האיורים מאירים עיניים וקשה להאמין שהמאייר מצייר ספר בפעם הראשונה, ויש גם כמה מסרים נפלאים בספר, כמו למשל שמותר להיות עצובים על מישהו שמת, גם אם עברו הרבה שנים מאז…. את איריס אליה כהן אני מכירה מהספר "גבר אישה ציפור" שכתבה למבוגרים, ופתאום לקרוא ספר ילדים שלה מביא לחוויית קריאה אחרת לגמרי."

 

פה זה לא אירופה – מתחילות עם אהרון אבוחצירא, מייסד תמ"י ומחלוצי המאבק המזרחי בכנסת. ממשיכות עם עו"ד יוסף תמיר ואורה גריב- צווי פינוי הגיעו לתושבי שכונת אבו כביר ואין עדיין ממשלה ואין מי שיסייע.
עו"ד ספיר סלוצקר עמרן והפנתר השחור ראובן אברג'ל ישוחחו עימנו על הקראת ההגדה לפסח בנוסח הפנתרים השחורים- אירוע שמתקיים היום בערב ב Albi / אלבי / قلبي בת"א-הפנתרים השחורים מעבדות לחירות- השקת הגדה והינו חלק מהקמת ארכיון מאבקים ארכי- פרחי: הארכיון האזרחי למאבקים חברתיים בישראל
גם הסופרת איריס אליה כהן תהיה איתנו עם ספר ילדים (לא רק לילדים) חדש- סבתא טורבו ונקנח כמו תמיד עם דודי טל וחדשות הסלבז.

 

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏2‏ אנשים‏, ‏‏אנשים מחייכים‏, ‏‏אנשים יושבים‏‏‏‏
תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏
אין תיאור זמין לתמונה.

כשאהיה סבתא (עוד מיליוני מיליוני שנים) אני רוצה להיות סבתא טורבו! Yotam Shwimmerאיריס אליה כהן Rami Tal Dov EichenwaldTsuf Rotenberg

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד‏, ‏‏‏לשבת‏ ו‏נעליים‏‏‏‏
תמונה יכולה לכלול: ‏‏2‏ אנשים‏

 

יותם שווימר (שום קשר לדיוויד שווימר למרות שדיוויד שווימר היה מת שיהיה!) הוא אחד ה"מכתובים" של "מכתוב" ושלי. הרבה לפני שהכרנו והתאהבתי בו, הוא כתב על "מכתוב" ביקורת שהעיפה אלפי עותקים של הספר. זה היה בעידן שביקורות היו מאד משפיעות… קיצ-קוצ כמעט 10 שנים אחרי, הוא ורועיקי דושינקא שלי, הזכירו לי חלום ישן, ה-חלום, בהא הידיעה, לכתוב ספר ילדים, וממש הושיבו אותי לכתוב אותו. ותארו לעצמיכם, זה מה שעשיתי!
יותם הסכים לערוך אותו, לא לפני שחפרתי לו בראש על עוד מיליון רעיונות לספרי ילדים… והנה הגיע היום ויות יותם הקסם האהוב בעולם כותב על הספר:

"איך בא לי שהפסח ישבו סבתות ונכדים ונכדות, ובכלל – מבוגרים וילדים, ויתגלגלו מצחוק יחד עם הסבתא הכי משגעת שנכתבה כאן. את הנס גדול היה פה יצרה בכישרון ולהט – איריס אליה כהן, והקים לחיים בצבע ובצורה ובהמון רגש ושנינות – רמי טל. צוות מנצח של יוצרים מעולים שחברו יחד להביא לנו ספר ראשון בסדרה, שכדאי מאוד להתמכר אליה. סבתא טורבו הוא לא רק ספר מלא הומור, קצב משגע וטיימינג קומי, הוא גם ספר שצולל את עומק הנפש והחיבור הבינדורי, וזה נפלא כל כך. ואפילו לא התחלתי לדבר על התנין…"

אושר אושר אושר על אמת. ומכתוב.

Yotam Shwimmer Roei Salman
טל מאי ספרי ילדים ונוער Tal-May Publishers

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד‏, ‏‏לעמוד‏‏‏
אין תיאור זמין לתמונה.

שרית פליין: סבתא טורבו ואלפי התנינים הבכינים. איריס אליה כהן. איורים רמי טל

בניגוד לספר הקודם, הספר הזה הוא בעיקר מצחיק, גם החלקים המותחים מעט.

סבתא טורבו הוא כינויה של סבתא מזל. כינוי שהולם אותה מאוד. היא מדברת טורבו ופועלת טורבו.

כפי שקרן קרנינה, נכדתה, מעידה עליה לסבתא הזו אין פסיקים או נקודות בדיבור, רק סימני קריאה.

היא מנהלת בית מלון מוזר מאוד. בין היתר היא משאירה בכל חדר(מתוך השניים היחידים במלון)ערכת ניקיון ועל האורחים לנקות בעצמם את החדר. במלון שלה אין ארוחות בוקר, רק צהריים וערב, כי ארוחות בוקר הן משעממות.

לאייפון היא קוראת עייפון כי הוא מעייף את המוח.

כן, הסבתא הזו מצחיקה, וגם אמיצה… (לקריאה מלאה … שרית פליין

 

הפעם בחרתי להביא בפניכם המלצה על שני ספרים.שניהם בהוצאת טל- מאי הנהדרת. בשניהם יצורים אשר נחשבים למפחידים ובשניהם הספר גורם לראות בהם משהו קצת אחר.

איריס אליה כהן Rami Tal Yotam Shwimmer

"אמא, בואי נלך לקנות את הספר הבא!" אומרת לי הילדה שנייה אחרי שסיימנו לקרוא…. במילים אחרות, כמה זמן ייקח לך לכתוב, איריס יקרה, עוד סבתא טורבו?  … נהנינו מאוד, שירה (8 וחצי) ואני. ספר מקסים, דמויות נהדרות, מצחיק, מתוק, איורים יפהפיים, תודה תודה ממתינות על טורבו להמשך…"

תגובה מגניבה במיוחד שקיבלתי עכשיו! תודה גדולה לכולם על התגובות החמות והמשמחות! סבתא ואני מאושרות!

Rami Tal טל מאי ספרי ילדים ונוער Tal-May Publishers ידיעות ספרים שאוהבים

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד או יותר‏‏

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד או יותר‏‏

אז מחר, יום חמישי, בשעה 9:30 בבוקר, תעלה סבתא טורבו פלוס הפריזורה פלוס העיניים פלוס המלל הבלתי פוסק לריאיון רדיופוני וטלוויזיוני (ראשון!) אצל אופיר טובול המהמם בקפה גיברלטר Cafe Gibraltar, ב כאן תרבות תלמד אותו איך מכינים קפה קוצ'יני אסלי ותחפור לו על עוד כל מיני עניינים ספרותיים וחוץ ספרותיים… בואו! תודו שאתם סקרנים לראות איך היא עוברת בלייב!

(בתמונה, סקיצה ראשונה של סבתוש… מצאו את ההבדלים!) Ophir Toubul איור: Rami Tal טל מאי ספרי ילדים ונוער Tal-May Publishers
ידיעות ספרים שאוהבים

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‎Ophir Toubul‎‏‏
אין תיאור זמין לתמונה.
אין תיאור זמין לתמונה.

מצאתי!!!!!! יש לי מתנות טורבו לחג הזה בדיוק!!! ההוכחה לכך שבני ישראל יצאו ממצרים לא רק עם בצק מצות אלא גם עם תנין או שניים.. ככה זה כשנקשרים לחיות מחמד!
אז תעשו לעצמכם טובה ( ולכל הסבתות והנכדים שסביבכם) ותתפנקו עם ספר מצחיק, קולח ומקורי טורבו! איריס אליה כהן את מוכשרת להפליא וטורבו להחריד. ומצאת לך וואחד מאייר מופלא! אמהות וסבתות באיזור חיוג קוקה: תיכף הוא מגיע אליכם.. חג שמח!!

תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏שולחן‏ ו‏בתוך מבנה‏‏‏

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן