בננות - בלוגים / / קריאות חדשות משמחות לסבתא טורבו
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

קריאות חדשות משמחות לסבתא טורבו

אתמול ביום הבחירות בחרתי לסיים לקרוא את ספר הילדים של איריס אליה כהן "סבתא טורבו". במקום לכסוס ציפורניים, לפחד ולחשוש מכך שמפלגת מרץ לא תעבור את אחוז החסימה. שכבתי במיטה והתפוצצתי מצחוק בעת הקריאה.
הסבתא הזו מצחיקה להדהים בגוזמאות שלה, בגאוותנותה שאינה יודעת גבול בנכדתה האהובה והיחידה קרן קרנינה ובגישתה המעשית שמצילה את העלילה.
אומנם מדובר כאן בספר על סבתא, אבל מבחינת הפורמט של הספר הוא לפחות בעיני מתאים בעיקר לילדים שמתחילים לקרוא בעצמם. הספר מעוצב בדומה לספר מבוגרים ונותן תחושה לקורא הילד שהוא כבר גדול ומסוגל לקרוא ספר של ממש בעצמו. למרות ושלא בניגוד לאיורים המשעשעים והאסתטיים של המאייר Rami Tal. כמובן שלכל אדם כולל אילו שמחוסרי ילדים, נכדים ואחיינים או אנשים כמוני עם ילדים בגיל הלא מתאים מומלץ לקחת שעה של פסק זמן ופשוט לעוף על הספר.
סבתא טורבו משכירה למעשה שני חדרים בדירת שותפים ומתיימרת בשל כך להיות בעלת מלון. כלומר ניקוי החדרים מוטל על האורחים וכך גם הכנת ארוחת הבוקר כולל קניית המצרכים במכולת הסמוכה.
עיקרו של הספר עוסק במלחמתה הבלתי מתפשרת של הסבתא המדוברת בתנין אימתני זאת בלוית או לשם דיוק בהפרעת האורחים הנמצאים במלון. סצנה זו המהווה את עיקר הספר לא פחות מפחידה ומותחת מתמונות בהן צפינו בסרט פארק היורה.
אני מאחלת לקוראים הנאה צרופה מהקריאה, כזו כמו שהייתה לי ומניחה שבקרוב מאד לא יהיה ילד בישראל ובעולם שלא יכיר את הסבתא הזו, סבתא טורבו.

אין תיאור זמין לתמונה.

איזה כיף כשאני מצליחה עם ספרים שהבנים שלי אוהבים ומתלהבים מהם. אז לרגל החג הממשמש ובא וחופשת הפסח העזתי וקניתי להם ספרים כמתנות. אפשר לראות איך הם שקועים בספרים האהובים. 'סבתא טורבו' של איריס אליה כהן האלופה (ידיעות ספרים) הוא ספר מצחיק ומדליק לדבריו של בני הבכור. גם אני כבר מצפה לגמוע אותו. ולבני הקטן יש כבר ממש אובססיה חיובית לספר הנפלא של Naama Benziman 'נוני ונוני יותר'(עם עובד) – ספר חכם, חמוד, משעשע לאללה שכיף לקרוא ולהקריא שוב ושוב ולא נמאס בכלל….

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד‏, ‏‏‏לשבת‏ ו‏ילד‏‏‏‏
אין תיאור זמין לתמונה.
אין תיאור זמין לתמונה.

איריס, צילמתי את הילדה אתמול בערב, והבוקר מצאתי אותה באותה פוזה… מסתבר שהרגע היא סיימה אותו… הקראנית טורבו הזאת אמרה שהוא
"ממש טוב,
בעיקר מצחיק,
קורע מצחוק"

תמונה יכולה לכלול: ‏‏אדם אחד או יותר‏‏
תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏אדם אחד או יותר‏ ו‏בתוך מבנה‏‏‏

ווי, זאת אחת התמונות המרגשות שקיבלתי ביי פאר!

אין תיאור זמין לתמונה.

חיכו לי היום בתיבת הדואר

אני מכירה שתי ילדות נפלאות שמאד תשמחנה

איריס אליה כהן

תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏

יש מי שגונבים קולות ויש מי שגונבת ספרים!

#סבתא_טורבו

תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏
 יחצ 2

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן