בננות - בלוגים / / עוד תגובות על סבתוש:
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

עוד תגובות על סבתוש:

כל הסופ"ש קיבלתי תמונות, קריאות ותגובות כה משמחות על סבתוש, (תודה רבה!) אבל פתאום נדחפה פנימה הודעה על הילד הגדול, וחשבתי, יאללה שלי. איך שכחתי אותו כל כך מהר. עוד לא בן שנה! (עוד יגיעו אליי מהמועצה לשלום הספר…) תודה לרותי ליברמן בן-עוזיעל הקריאה הנדיבה שלה ל"גבר אישה ציפור".

"איריס יקרה, הלוואי והיתה לי סבתא טורבו שופעת כזאת, צבעונית, תאטרלית, שהופכת בגזמנות מלאת חן ונשמה כל לימון ללימונדה! הפעלת לי בגדול את שרירי החיוך ואת נפש הילד, וקורמת עור וגידים, צלצולים וצחוקים, כן תרבינה הרפתקאותיה ומשובותיה. מי שיזמין את סבתא טורבו לשולחן הסדר יצבע את החג בצבעי חיוך רחב… " תודה אהובה! Ayala Rahav

Mira Ariav איריס, חייבת לשתף אותך…נועם נכדי קורא את הספר שלך ואומר לי: סבתא, את יודעת, הספר שקנית לי מצוין….ורק לסבר…הנכדים שלי מאוד בררניים וכשספר מוצא חן בעיניהם, סימן שיש דברים "….גו….בקיצור, קדימה לספר הבא… שבוע נפלא ובשורות טובות

 

שרית פלד:

 

אלף תנינים לא יצליחו לכבות את סבתא טורבו כי יש בה את הכוח לעודד ולתמוך ולרומם את מצב הרוח, כשעצוב ובודד. תראו את סבתא טורבו על הכריכה. בקריצה אחת ובתסרוקת מגביהה לשחקים, היא רומזת לנו שהשמיים אינם הגבול, המסך תכף יעלה וכל הדמויות סביבה יהנו מההצגה הכי מרתקת ומשעשעת בעיר.
נדמה כי סבתא טורבו היא ללא גיל וללא שערה אחת לבנה, קצת כמו חלק מהסבתות שאנחנו פוגשים בשנים האחרונות. היא סבתא עם הרבה מזל או יותר נכון סבתא עם יצר פטפטנות גדול, חוש הומור, תעוזה מבורכת ומרחב תמרון עצמאי וכל זאת כדי להניע נכדה אחת מתוקה בשם קרן קרנינה, בית מלון בבעלותה, ידיד ותיק מתקופת ימי הזוהר, זוג אורחים במלון וכח תנין שזורע פחד ואימה.
סבתא טורבו, הלוא היא סבתא מזל הכריזמטית, המשעשעת, וזו שידיה בכל, מתוארת על ידי נכדתה קרן קרנינה בפרטים מרתקים שיכולים לסייע לקורא להבין את דמותה של סבתא ואת השתלשלות האירועים.
על גרם המדרגות בבית שלה שהוסב לבית מלון, המזכיר בהתנהלותו את "המלון של פולטי" (קומדית מצבים בריטית), סבתא טורבו מנהלת את בית המלון, באופן כושל, קובעת את החוקים המשונים שלה ונלחמת בכוח תניני, המשתלט על הבית ויוצר הפיכה של ממש. כיצד הגיעה לשם החיה המאיימת הזו? כיצד סבתא טורבו מתמודדת בתוך בית המלון שלה עם יצרו הטבעי של התנין לטרוף, לזלול, לאכול כל מה שבא ליד? שהרי אין דרך להתמודד עם האיום הזה (המלה קישתא לא עוזרת כלל) ובכל זאת, לסבתא הזו יש את הקסם האישי שלה, להפוך מצב של מצוקה לעופרת יצוקה. חובה קריאה!
קרן קרנינה, הנכדה האהובה מרותקת לעלילותיה של סבתה ועל כן, חוזרת מבית הספר ישר אל חיק סיריה ורעיונותיה בלי להותיר לעצמה זמן להתאבל על אובדן אמה. סבתא היא כוח נשי, הממלא את פלפל האהבה בשמחה ובקסמים כדי שהצער לא יבוא לבקר. למעשה, המסר הזה שנטמע בין השורות מחלחל לתודעה של הקורא הצעיר ומעניק אישור בדמות ספרותית על אופטימיות והנעה בכוח החיים.
יש לא מעט חיות מחמד המוזכרות במרחב חייה של סבתא טורבו והן מקבלות מבט הומוריסטי בלתי רגיל כמו למשל : כלב בשם פו, סנאי בשם ברלה ועוד. בשלב הזה, יש הפנמה נוספת למקוריות וחשיבה אחרת.
הסיפור כתוב בשפה יומיומית מצחיקה ומשעשעת, המדברת אל לבם של הילדים הצעירים בגילאי 6 עד 10, ויחד עם זאת, אין מנוס מהשפה היפה והגבוהה של הסופרת והמשוררת איריס אליה כהן וזה משמח מאוד לדעת שהדור הצעיר יזכה להכיר אותה ואת ספר הילדים הראשון שלה. אלה המכירים את איריס מספריה למבוגרים, יודעים שהיא מג'נגלת עם השפה ומחברת שפת על חלל כדי להטמיע באוזניהם של הקוראים טעם נפלא של צליל אותיות רוקדות.
ציטוטים על קצה המזלג :
"סבתא, צעקתי מלמעלה, התנין חטף לו את הטלפון! שיגיד תודה שהוא לא חטף לו את הראש! ענתה סבתא זה מה שקורה כשלא מסתכלים לאן הולכים" (עמ' 69)
"סבתא ואני עלינו אחריו כדי להראות לו את החדר. הוא נשען על הקיר, מותש. אפו האדים והתנפח, כמו הלחיים שלו, ותחת בתי השחי שלו נקוו שלוליות זיעה עגולות".(עמ' 44)
"בחיי, אתם דור שלא יודע כלום רק עייפונים (אייפונים) יש לכם בראש".

העור של סבתא טורבו מחוספס ואולי משול לעורו של התנין הנתון לכוחו ולטבעו. סבתא טורבו, יודעת את כוחה ואינה מהססת להשתמש בו ולעודד את קרן קרנינה להיות הנכדה הכי מיוחדת. סבתא טורבו מרחיקה לכת בהגזמות שלה אבל בתוך לבה המוזהב, מקוננת האהבה למשפחה גדולה, מחוספסת וחזקה. ברכות!
את האיורים לסבתא טורבו, אייר המאייר, רמי טל. זהו ספר הילדים הראשון שאייר ויש לומר שהאיורים מופלאים, מחבקים את הטקסט ומייצרים עליית מדרגה בלתי רגילה בחיבור הזה שבין כותב למאייר.
להנכיח הומור, פרסונה, מיקום, זמן, מרחב, מצב רוח, רגעים קומיים, תמונה שלמה וחלקיה בתוך איור המיועד לילדים בגיל העשרה, זו משימה לא פשוטה. העין של הקורא הצעיר צריכה לקלוט אמנות הטקסט והאיור במבט אחד ויש כאן למידת לב משמעותית. הגוונים בחום, ירוק, סגול וורוד, הם גוונים חמים ומזמינים לחקור כל פרט באיור וזה משובב לב. בראבו!
103 עמודים לספר והם נקראים בשטף ובהנאה גדולה ולכן סבתא טורבו, על פי תחושתי הכנה, תאלץ להופיע שוב ולככב בסבתא טורבו 2 ולהגזים עוד ועוד.
"את שומעת? כן כן אל תשאלי זה היה משהו בלתי רגיל…מתקפה של אלפי תנינים! הפריזה כהרגלה. טוב אולי לא אלפי…אבל מאה תנינים היו פה בטוח…טוב אולי לא מאה…" (עמ' 103)

"סבתא טורבו ואלפי התנינים הבכינים"/איריס אליה כהן, איורים : רמי טל, עורך : יותם שווימר, הוצאת טל מאי 2019, אותיות גדולות ומנוקדות, כריכה קשה, לגילאי 6 – 10. גודל הספר מעולה לאחיזה עבור הקוראים הצעירים הנמצאים בראשית קריאה.

תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏
אין תיאור זמין לתמונה.
אין תיאור זמין לתמונה.
אין תיאור זמין לתמונה.
אין תיאור זמין לתמונה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן