בננות - בלוגים / / אושרים קטנים ועינת רז כותבת על גבר אישה ציפור
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

אושרים קטנים ועינת רז כותבת על גבר אישה ציפור

דברים ששימחו את ליבי השבוע מאד 

1. שאני מקבלת מכתבי קוראים וקוראות על 'מכתוב' (!) ועל 'דושינקא' (!) הילדים הגדולים שכבר כמעט עזבו את הבית. מישהי כתבה לי, "את בטח מקבלת תגובות כאלה כל הזמן", אחר כתב, "זה בטח כבר משעמם אותך…" אז לא, באמת. אין לכתיבה קיום בלית קוראים. בבקשה אל תפסיקו. זאת המשכורת שלי. והפנסיה.

2. שיש מלא סקירות והמלצות חדשות על "גבר אישה ציפור" ברשת. כל לילה אני מגגלת ומוצאת מילים טובות וכל כך משמחות. ובכנות, גם מילים פחות סופרלטיביות משמחות אותי, מישהי כתבה אתמול ש"יואל הזה מתיש." רציתי לכתוב לה, אם אותך הוא מתיש, תחשבי מה על מי שכתבה אותו! אבל בסוף רק עשיתי לה 

3. שסיימנו, יותם שווימר הגאון, האהוב העולמי, ואני, לערוך את ספר הילדים שלי. זה כל כך משמח אותי. אוריאל אופק ודבורה עומר הם ההורים הספרותיים שלי. לגמרי ובלי לחשוב פעמיים. אז יאללה של החיים.

4. שגברים ונשים כותבים לי שהם מקריאים שירים מ'שחרחורת' ומ'פלא' בשמחות ובאזכרות, על החיים ועל המוות. רק אתמול מישהי כתבה לי: "רציתי לשתף אותך שביום שני האחרון התקיימה אזכרה לאבי היקר לי – 4 שנים ללכתו , וסיימתי את הדברים שכתבתי לזכרו והקראתי בבית עלמין בשיר המרגש המיוחד והנוגע ללב שלך : "קדיש יתומה." אני מודה לך מכל הלב על המילים שנתת לי השנה להביע את מה שליבי לא הצליח למלל לבד."
תודה עמוקה.

5. שעוד מעט מאד יהיה לי אתר חמוד וידידותי לטכנפובים כמוני ולכבוד זה, ענתי לוין אהובתי, העורכת של 'שחרחורת' כתבה על הספר, והיא כתבה עליו כל כך יפה ועדין וצלול, כמו שרק ענתי יכולה לכתוב, וחשבתי לעצמי, איזה מזל וזכות וחסד האישה הזאת. אין לתאר. וככה היא כתבה:

"בשירה חושנית ששפתה עמוקה, אירוטית או אירונית, לירית ועשירה במוזיקה, תמיד עזת מבע, איריס אליה כהן מלבישה את העולם שמלת מילה דקיקה. ואז מפשיטה. העירום שלה מרהיב. זו שירה שיש לה גוף שכותבות אותו הידיים המנופפות שלום לעד לאב, הזוכרות את כפות האם, המלטפות את ראש הילד הנכנס חרש למיטת הוריו, הלופתות את גוף האהוב. אלו ידיים שעושות – מלטפות ומסעירות, מעירות ומרדימות, זורעות ועודרות, זוכרות את הטבע, שהוא תמיד סוג של נחמה.

השירים של איריס פועמים (המילה 'לב' מופיעה בספר 20 פעמים). כל שיר בספר הזה הוא דף מתוך יומן מסע. כל שיר הוא גלויה ומברק ודו"ח ורשימה ומכתב ויונה שנשלחה לראות אם קלו המים. ולכל מכתב כאן יש כתובת אמתית, בית – של אם ואב, אהוב, סב וסבתא, ילד שובב וילדה נעמי, עץ תאנה פורח בגינה בדיוק בעונה.

זהו מסע שמתחיל באישה יחידה, שעומדת בשדה תעופה "נוֹשֵׂאת עִמִּי רַק / אֶת נַפְשִׁי" במזוודה, ממתינה לסיום הליך הבידוק, שהוא בעיקר בידוק עצמה. אותה אישה שתוקה ש"חולפת כאן בסך, חלק, מבלי לצפצף" בשיר הראשון, מבקשת "עוד" – לכתוב, לפעום, לאהוב – כשם השיר שסוגר את הספר. "בְּשֶׁל כָּל הַנָּשִׁים שֶׁבִּי הַמֻּתָּרוֹת לַלֵּב" כותבת איריס בשיר זה, שחותם את הספר היפה, שהיה לי העונג והשמחה לערוך (גם אנחנו החלפנו בינינו מכתב אחר מכתב, בכתב עגול כתבנו זו את שמה של זו, ליקקנו בול, חיכינו לדוור של השירה שיביא את השורה).

בשירה לירית עדינה ונוקבת, שמשלבת בין האישי והחברתי, כותבת לנו איריס מכתב. פתחו אותו. בתוכו תמצאו ימים ושדות, אנשים ונשים. ילדים, עולמות. 20 לבבות פועמים בתוך הספר הזה, קראו בו וימלא לבכם בשלל הזהב. ולפתע ירחב.

ענת לוין"

6. שזו אשכרה ה-עונה של התאנים. ויום יום הן מאכילות אותי דבש. אין לתאר.

התמונה של ‏איריס אליה כהן‏.

עינת רז: גבר אישה ציפור
נכנס לרשימת הספרים המעולים שקראתי.
הסופרת איריס אליה כהן מצליחה לספר בצורה יוצאת דופן, בשפה מדוייקת וקולחת, בשנינות ובאומץ את סיפור אהבתם הבלתי אפשרית ואפשרית של דליה ויואל.
מסוג הספרים שלא יכולתי להפסיק לקרוא.
תענוג לקרוא ספרות ישראלית משובחת שכזו.
ממליצה בחום!
#איריסאליהכהן

התמונה של ‏עינת רז‏.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן