בננות - בלוגים / / דינה סבן כותבת על גבר אישה ציפור
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

דינה סבן כותבת על גבר אישה ציפור

זה כנראה השבוע שלי, כי הרגע קיבלתי טלפון כזה משמח, (פרטים בקרוב) ועכשיו תייגו אותי בזה: תודה מעומק ליבי

גבר אישה ציפור / Dina Sabban

בשנת 2010 כשיצא ספרה הראשון של הסופרת איריס אליה כהן – מכתוב – היה דיון על הספר בפייסבוק, אם אני לא טועה בדף של ההוצאה. נורא התרגשתי לראות דיון על הספר, בדיוק סיימתי לקרוא אותו, וכל כולי נשביתי בכתיבתה של הסופרת. הרבה ישירות היתה בכתיבה שלה, מילים גלויות שעומדות איתן בפני עצמן, לא מהוססות, ולא נחבאות. 
אז למה בעצם ההקדמה הזו והחזרה לספרה הראשון? כי אני זוכרת שכתבתי שם בשרשור ההוא שאהבתי את הספר, אבל הרגיש לי שהסופרת יכלה ללכת ולהעז עוד בקטע המיני בין הגיבורים. הרגשתי כמו זה שמושיטים לו את הארטיק להתכבד בלק, וברגע האחרון מסיטים ממנו את הארטיק וזה נשאר עם תאוותו בידו (או בפיו). אחד המגיבים שם כתב לי משהו בנוסח: אוי, את ילדה קטנה. לא זוכרת ממש את המילים המדויקות, אבל את שתי המילים האלו אני כן זוכרת. וזוכרת שנעלבתי. לא, אני לא ילדה קטנה, קודם כל, ודבר שני- זו דעתי והתרשמותי. מי שמך לבוא ולרמוס אותה?

אז הספר הזה הגיש לי את כל מה שהיה חסר לי אז. היצירה הזו היא כל כולה יצר, יצרים, ולא רק כמשחק מילים.התשוקה מפעפעת בו בכל פסקה ופסקה, בצורה הכי טהורה, קמאית, הכי אמיתית שאפשר.

התשוקה היא לא רק של יואל ודליה, גיבורי הספר, אלו המילים של הסופרת שנבעו ממנה בתשוקה גדולה, ויצרו את הספר הנפלא הזה.

אהבתי גם את חשיפת הדברים שחושפת הסופרת. היה בספר איזה גילוי, ועל אף הנושא הרגיש, לא היתה בומבסטיות בגילוי, אלא זרימה עדינה וטבעית של האמת. כמו נביעת המים בנחל, היודעים את כיוונם הטבעי.

אפשר לכתוב על סקס, אפשר להיות ייצרי מבלי לעבור את הגבול הדק שבין הטוב, לזה הפחות טוב. ופה הטעם הטוב נשמר לכל אורך הספר.

ספרות ישראלית במיטבה!

צילום: צילה זן בר צור אחותי הקריסטלית

התמונה של ‏איריס אליה כהן‏.

איריס יקרה 
גבר אשה ציפור ~ פשוט יצירת מופת. הטקסטים המנוקדים שבינלבין מפעימים.
קראתי את הספר בשלושה ימים. וזה אחרי שלא הצלחתי כבר כמה שנים לקרוא ספר מהתחלה ועד הסוף  קניתי לעוד שלוש חברות ‍♀️
הוספתי לעצמי תפילה שאת הספר הבא שלי, את תערכי. אמרתי בסוף אמן שיסתייע.
תודה נהדרת 
ושפע של ברכות ושמחות 

חגית בן שמואל רונן

ובתמונה, דרישת שלום מפרופ' דפנה הקר הגאונה שמרצה כרגע באוסטרליה. (הו, הקנאה. גם אני רוצה!)

התמונה של ‏איריס אליה כהן‏.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן