בננות - בלוגים / / רשימה בקבוצת אוהבי קריאה:
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

רשימה בקבוצת אוהבי קריאה:

"כבר כשנרשמתי להגרלה בקבוצה, חיככתי ידיי בציפייה וקיוויתי לזכות. ואכן לא התאכזבתי, ואם חשבתי שגלבי היה ספר מרגש שהזלתי דמעות תוך כדי קריאתו, הרי שבספר הזה איריס התעלתה על עצמה בעוצמות הרגש שנגרו ממני. אם אצטט מפיה של מלכת שבא בביקור אצל שלמה המלך: "..והנה לא הוגד לי החצי"… ובכוונה התחברתי לשפת התנ"ך הנפלאה והציורית כי היא כל כך מתאימה לספר. מדובר בסיפור אהבה מרטיט לב ומכמיר נפש שאי אפשר להישאר אדישים לא לדמויות של דליה ויואל ולא לסגנון הכתיבה הלירי, לגופן וקטעי הטקסט המשובצים בניקוד ועוסקים בעבר של הגיבורים. מדובר בעיניי בספר קסום, מלא באהבה, בתשוקה, במנעד רגשות עצום שהגיבורה מפליאה לתאר כאשר סוקרת את סיפור אהבתה ליואל מרגע פגישתם בגן ועד היותם אנשים בוגרים, מצולקים אף תמיד אוהבים וללא יכולת להתנתק זה מחיי זה. התחברתי לדליה ולהתעקשות שלה לא לוותר על יואל על אף ואולי בזכות החולשות שלו, אהבה שאי אפשר לכבותה, לא ניתן להחליפה או לשכך את הכאבים שגורמת לה. הכנות בה מתארת את עצמה, את חולשותיה, את כניעתה לתשוקה מעוררת אמפתיה רבה ואפילו רצון לקבל קצת ממנה את עוצמות האהבה שלא מתעמעמות במהלך השנים, כאשר הגוף מתבגר ומזקין. ואי אפשר בלי סוף מסקרן וסוגר מעגל. מי שרוצה לקרוא סיפור על אהבה גדולה מהחיים אך שורדת את המציאות, הכתובה בשפה צחה וציורית ייהנה מהספר. ממליצה בחום ומברכת את איריס אליה כהן הסופרת על יצירתיות, ייחודיות וכשרון רב! הרבה זמן לא נהניתי כך מספר." Gali Malovec

התמונה של ‏איריס אליה כהן‏.

נגה אורנשטיין סולדר:

 

בנשימה עצורה סיימתי לקרוא ביומיים את ספרה הנפלא החדש של: איריס אליה כהן: "גבר אישה ציפור".

לא יכולתי להפסיק לקרוא והצטערתי על שהספר הגיע לסיומו.

סיפור אהבה כל כך מרגש, רב תהפוכות, נראה על פניו בלתי אפשרי ועם זאת נראה שבאהבה אין דבר כזה: בלתי אפשרי. כתיבה מהפנטת של איריס, פרוזה פואטית, תיאורים כל כך יפים, דימויים ומטאפורות עשירים ומיוחדים ביותר.

כל פרק מסתיים בשיר המתקשר לתוכנו של הפרק, שיר סיפורי או סיפור שירי, והשירים הללו זכים וצלולים כקריסטלים מעודנים ומכילים בתוך היופי של כתיבתם רגשות עמוקים ,כאב עז, שקיקה, אהבה עצומה , זה הספר הראשון שאני קוראת שמשלב את הכתיבה השירית באופן זה בסופי הפרקים, ביופי רב כל כך .

סיפורי חיים, סיפור אהבה, תשוקה, גורל, קשר עמוק שלא ניתן להתרה, ובעיקר ספר שקריאתו מספקת הנאה גדולה ומעורבות של כל החושים.

התמונה של ‏‎Nogah Orenstein Solodar‎‏.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן