בננות - בלוגים / / גבר אישה ציפור – התרגשות עטיפה והגרלה
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

גבר אישה ציפור – התרגשות עטיפה והגרלה

התרגשות, עטיפה והגרלה (אנא ליחצו על התמונה ושתפו מהפוסט המקורי ופתחו לציבורי, אחרת לא נוכל לראות את השיתוף)1. אתמול סיפרה לי חברה בסדנת הכתיבה שלי, שהיא כבר נכנסה לסטימצקי ביבנה וביקשה את הספר. זה משמח כשלעצמו, אבל הספר טרם הופץ… מה שמשמח כפל כפליים, זה שהמוכרת אמרה לה שהיא השנייה שמגיעה לחפש את הספר!2.. מתבקש תקציר, כמובן. אז ככה כתבה דפנה שחורי העורכת המופלאה שלי:

"גבר אישה ציפור" הוא רומן על אהבה גדולה, ארוכת שנים, שנדמה כי יד הגורל העלומה היא שמובילה אותו, מושכת ומרפה, מקרבת ומפרידה, ולפרקים, אף מוחקת וכותבת אותו מחדש.

זהו סיפור אהבתם של דליה ויואל, המשתרע על פני שלושה עשורים ומתרחש בצמתי מפגש שונים על ציר חייהם; בילדותם, על גדות בריכה טבעית, שדות שלף ובתי כפר נמוכים. כנער ונערה, למרגלות בניין רב קומות בעיר הגדולה, וכאנשים בוגרים, במסדרונות ההוצאה לאור, כשדליה היא סופרת בראשית דרכה ויואל הוא היסטוריון מבטיח. בפעם הזאת, כך נראה, סוף סוף יצליחו לממש את אהבתם.
האמנם? הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?

זהו סיפור חושני, פיוטי ומכמיר לב, שבין דפיו מתגוששים הנשמה והגוף, המציאות והחלום, האהבה והאהבה; סיפור שבו כרוך המין במילים והמילים כרוכות במין, תרתי משמע, בערבוביה נהדרת של יצר ויצירה, התחוללות זוגית, תנועה דיאדית, עמוקה, הוויה ערה של אש ומים, קשר בין גבר ואישה במובנו הגשמי והשמיימי ביותר.

"גבר אישה ציפור" הוא ספרה השישי של הסופרת והמשוררת איריס אליה כהן, שכמו בספריה הקודמים, בוחנת גם כאן, בלשון צלולה ומדוייקת ובאומץ, את האירוטיקה והפואטיקה של הזוגיות, הנשיות והכתיבה.

3. זאת הפעם הראשונה שלי שאני מרגישה ממש טוב לפני יציאת ספר. מתרגשת? כן, מאד. אבל איכשהו אני לא בלחץ, אף שהספר חשוף והולך צעד קדימה עם איך שאני תופסת את מקומן של המיניות והאירוטיקה בספרות ובחיים בכלל.
נטשתי למען "גבר אישה ציפור" רומן אחר שהתחלתי לכתוב, ואין בי צער או חרטה. הרגשתי שאני חייבת לכתוב את הספר הזה. ואני אוהבת אותו.

4. במהלך השנה האחרונה פירסמתי קטעים ממנו, ושאלו אותי אם מדובר בספר שירה. ובכן, לא. ממש לא. אמנם בספר משולבים קטעי שירה קצרים, אבל הספר הוא ספר פרוזה לכל דבר ועניין.

5. בפגישת העריכה האחרונה עם דפנה שחורי, בבית קפה קטן בגבעתיים, התרחשו כמה צירופי מקרים פלאיים שבשיאם הוצאנו שתינו מהפה משפט ארוך, זהה, באותה שניה ממש. (הוא קשור לקטע הפתיחה, קשה להסביר) אחר כך הוסיפה דפנה ואמרה ש"נסוך על הספר אור לבן". זה ריגש אותי עד דלא ידע. הלוואי וככה תקראו את הספר הזה, תחת אור לבן.
לפגישה הראשונה, אגב, הגענו שתינו באותה שמלה (שחורה עם פרחים ירוקים) וגרביונים שחורים.

6. אז זאת העטיפה שעצבה דנה ציביאק. אני מודה מעומק ליבי האוהב לכל האנשים הנהדרים והחרוצים והאלופים בבית ידיעות ספרים: לדפנה שחורי, העורכת הפלאית של הספר, לנוית בראל שליוותה אותי מהרגע הראשון ועד לאחרון. לדובי איכנולד ואייל דדוש שהם המכתוב שלי. להילה שפיר, רננה סופר, יעל ניר, לסיגל גפן, לצחי פוקס, לחן וקרן מדפוס טפר. לכל החברות שלי, החברים שלי, בפרט לחיים ארמון ושי אגמון שעזרו לי באופן בלתי ניתן לשיעור, לחברי הפייסבוק שלי, וכמובן למשפחה שלי, המורחבת והמצומצמת.

הספר, כמו כל הספרים שלי, מוקדש להורי האהובים. לאימא שלי, הציפור הגדולה, לאבא שלי, שרוחו מרחפת מעליי כל הימים.

7. והגרלה: בין המשתפים יוגרל שני מארזים של 4 מספריי, על פי בחירה. (כולל "גבר אישה ציפור")

מה צריך לעשות כדי להשתתף בהגרלה?

1. לשתף את התמונה.
2. לפתוח את השיתוף לציבורי.
3. לכתוב שיתפתי בתגובות בפוסט המקורי.
4. להחזיק לי אצבעות. (סתם, לא חובה).

ההגרלה תיערך ב 29.4.18

כל כך מקווה שהספר ימצא מקום בשידה שליד מיטתכם, שיציץ מתוך התיק שלכם, שיפגוש פנים ידיים ולב.

כל הכריכה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן