בננות - בלוגים / / קומרקום, קרלה – מסע לקוצ'ין
שחרחורת
  • איריס אליה כהן

    איריס אליה-כהן, סופרת ומשוררת, כלת פרס ראש הממשלה ליצירה לשנת 2015. "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), זכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן 2012; ספריה "דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), ו"גלבי" (ידיעות ספרים, 2016) נמנו שניהם עם תריסר המועמדים לפרס ספיר. שירים מתוך ספרי שיריה "שחרחורת" (הוצאה עצמית, 2014) ו״פלא״ (ידיעות ספרים 2017) תורגמו לאנגלית, צרפתית וספרדית, פורסמו בעיתונות, בכתבי עת ובבמות אחרות בארץ ובעולם, רבים מהם הולחנו ומבוצעים על ידי אומנים שונים ולאחרונה נכנסו שניים מהם לתוכנית הלימודים הארצית בספרות. המופע "פלא – משירי איריס אליה-כהן" ובו שירים שהלחין אמיר עמרמי למילותיה של אליה-כהן, בביצוע מורן קשרו-עקרבי, עולה בימים אלה על הבמות ברחבי הארץ.

קומרקום, קרלה – מסע לקוצ'ין

אז כמה רגעים אחרי שעלינו על סירת דייגים שעם ערב מוסבת לספינת תיירים שכזו, ספסליה המרופדים הזמינו אותי לשבת באופן מיידי, שכן אני חוטפת בחילות אם האדמה או המים רוטטים תחתיי, התפתחה שיחה חברית בין עולי הסירה. הם שאלוני, באנגלית שעוד לא התרגלתי אליה ומחצית מהמילים נפלו סתומות על רצפת הסיפון, איך זה שאני נראית מקומית בלי להבין מליאלם. אני מיד התפארתי שהוריי מכאן וסיפרתי להם שבן גוריון, המהטאמה גנדי שלנו, ציוונו על "כור ההיתוך" ודי באשמתו או באשמת המפעל הציוני הוריי לא העיזו לדבר אליי במליאלם וכך חלפו להן יותר מארבעים שנה עד ששבתי אל ארץ הקודש – הודו. הם – זוג הורים ושני בניהם ואורחיהם, משפחה אמריקאית שאירחו מתוקף קשר רומנטי (מעט מוזר, לא ממש הבנתי אותו) שנוצר בין בנם של הקרלים לביתם של האמריקאים – צחקו ושאלו לפשר כתיבתי הקדחתנית ומצלמת האייפון המקקלקת בכפייתיות. סיפרתי להם שאני סופרת, ובגלל זה אני מתעדת כל קמט גל וכל ציץ עלה וכל צליל שמש ושביב רוח ויותר מכל אשמח לשמוע סיפורים. מפה לשם, הם הזמינו אותי להצטרף אליהם לארוחת ערב בבית המרזח המקומי, שם נוהגים הגברים, בעיקר, לשתות משקה קוקוס אלכוהולי שנקרא "טודי" (את הצליל של הד' רק מקומיים מצליחים להגות, ועוד קשה מזה להניח את ההטעמה הנכונה בהגיית המילה, מה שגרם לי פעם אחר פעם לשבש לחלוטין את משמעותה) ולעיתים די רחוקות גם לאכול. אז אלה תמונות מהארוחה הנפלאה, החריפה, ההו כה משובחת שזכיתי לאכול בחברת המשפחה המקסימה הזאת, ולשמוע על חייהם, תקצר היריעה.
בסוף הערב נבהלתי ואפילו התעצבתי לגלות שהם מתעקשים לשלם גם עליי ולא מרשים לי לשלם אפילו את הטיפ. כל הגברים המשפחה הקרלית עובדים למחייתם בנסיכויות המפרץ. כלומר, הם עובדים מאד קשה למחייתם, אבל התעקשויותיי היו בבחינת עלבון עבורם. הם אמרו שאם אשתמש בשמותיהם בספר שאט לאט קורם לו עור ודפים – ג'יה שמה של האישה, וג'ייסנם, שמו של הגבר – תהיה זו תמורה נפלאה.
אם כך, אזכור את זה ועוד איך! ועל משקל שונא מתנות יחיה, הייתי אומרת שזוכרת מתנות תחיה.

%d7%92%d7%99%d7%94-%d7%95%d7%92%d7%99%d7%99%d7%a1%d7%a0%d7%9d

לא יודעת מאיפה להתחיל את ההודו הזאת. כל דקה מתפצפצת בפה באלפי טעמים, והנוף במראות והאנשים בנדיבות והנשים בשמלות סארי שאין דברים כאלה. מאיפה מתחילים? אז הגוף. כבר כמה ימים שהבטן הרגזנית שלי שקטה. האוכל פה כל כך מתאים לי. אורז וירקות, זה כל מה שהייתי צריכה. בדרך כלל אני מתפתלת מכאבים מההסתגלות לתזונה המקומית.
וגם הפנים רגועות. והשיער מבויית. אני מגלה את זה מול הראי ובתמונות. והלב, הו הלב. הוא במקום הנכון.
ויהי ערב ויהי בוקר יום רביעי בסך הכל.

 

%d7%9e%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%98-%d7%a7%d7%95%d7%a6%d7%99-%d7%9c%d7%91%d7%a7%d7%95%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%a1

שלל היום: רועה עדרי ברווזים, מרבד לוטוסים פקוחים למחצה, סירות דייגים, עצים דקיקי רגליים, תעלה ואגם וים במרחק נשיפה זה מזה, והירוק היום ירוק מאד.

%d7%a7%d7%95%d7%9e%d7%a8%d7%a7%d7%9d

 

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאיריס אליה כהן