יהדות, יצירה, אדם
  • מוטי לקסמן

    קורא חושב, יוצר על יהדות ועל בני אנוש שנוצרו בצלם אלוהים. בעל שני תארי מוסמך: סוציולוגיה, מקרא.

צב מהרהר

צב חושב גם מהרהר / מוטי לקסמן, שבט, תשע"ז.

<>

הצב מתכנס בביתו.

את הבית נושא הצב על גופו. ברגליו הוא מתקדם לאט.

הצב נע והוא בתוך ביתו.

נע מאוד לאט.

הצב ממלא את כל צרכיו.

<>

ויש מציאות, בישראל.

בעת הסלון האווירי בפריס אוקטובר 2009: "שר הביטחון, אהוד ברק, התגורר בסוויטה שעלתה בפועל 20,500 שקל ללילה". [א]

הוא לא יחיד.

דליה איציק בכהנה בתפקיד יו"ר הכנסת, ביקרה בפריס בחודש דצמבר 2006 ושם "בחרה להשתכן בסוויטה יוקרתית במלון לה בריסטול – מקום האירוח המועדף על שייח'ים סעודים. סוויטה פשוטה במלון עולה 1,300 יורו ללילה. איציק בחרה להשתכן בסוויטה יקרה שעולה 1,995 יורו לילה (11 אלף שקל)" [ב].

כיום יש מנהיגים בישראל שיש להם וילה מפוארת בקיסריה ו"כיאות" שותים שמפניה ומעשנים סיגרים.

קהלת מתפאר, "הִגְדַּלְתִּי מַעֲשָׂי בָּנִיתִי לִי בָּתִּים נָטַעְתִּי לִי כְּרָמִים […] כָּנַסְתִּי לִי גַּם כֶּסֶף וְזָהָב וּסְגֻלַּת מְלָכִים וְהַמְּדִינוֹת עָשִׂיתִי לִי שָׁרִים וְשָׁרוֹת וְתַעֲנוּגֹת בְּנֵי הָאָדָם". [ג]

אבל, קהלת גם יודע, "וּפָנִיתִי אֲנִי בְּכָל מַעֲשַׂי שֶׁעָשׂוּ יָדַי וּבֶעָמָל שֶׁעָמַלְתִּי לַעֲשׂוֹת וְהִנֵּה הַכֹּל הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ וְאֵין יִתְרוֹן תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ". [ד]

ובמקרא יש גם סיפורים.

משה גדל והתפתח בארמון מצריים והכיר היטב תרבות של נוהגי שררה ומלכות. בכל זאת הוא הוביל את העם בחכמה ובתושייה רבה דרך המדבר ארבעים שנה לפאתי ארץ כנען. במדבר לא היה משכן שונה מאשר אוהל ומשה גם לא דרש תנאי מגורים מיוחדים. [ה] יתר-על-כן, העם שאמנם מידי פעם התלונן,לעתים גם בצדק, המשיך לנוע ולא נעצר. ואף אחד מהם לא גר בבית מלון מפואר.

מסופר גם על שלמה המלך. המלך הגדול והנישא שהקים ארמון וגם בית מקדש מפוארים [13] ויש המאמינים שגם בשירה שלח ידו. אבל למרות כל הפאר לה' וגם לעצמו ולנשיו הרבות, העם לא היה מרוצה, לעם הייתה ביקורת קשה שבוטאה כלפי בנו של שלמה, רחבעם: "אָבִיךָ הִקְשָׁה אֶת עֻלֵּנוּ וְאַתָּה עַתָּה הָקֵל מֵעֲבֹדַת אָבִיךָ הַקָּשָׁה וּמֵעֻלּוֹ הַכָּבֵד אֲשֶׁר נָתַן עָלֵינוּ וְנַעַבְדֶךָּ" [ז].

התוצאה הייתה סוף לממלכה שהסבא דוד הקים [ח].

המנהיגים בימינו הולכים בעקבות שלמה המלך או בעקבות הרועה מן המדבר, משה?

האם הם רואים רק את הפאר החיצוני המיידי ללא הבנה של ההשלכות על התרבות על העם ועל המדינה?

<>

הצב, שהוא רק צב, תמה גם מבולבל.

למה בכלל צריך לחפש מעונות מפוארים ומתנות מזרים?

הרי שלך הוא הטוב והיעיל ביותר, לא כן?

הצב ממשיך לשאת את ביתו בדומיה.

הוא מתקדם לאט, אבל בבטחה…

<><><>

הארות ומראה מקום

[א] מקורות רבים, למשל דה מארקר הארץ 14/10/09.

[ב] דה מארקר הארץ 13/10/09.

[ג] קהלת ב, ד, ח–י.

[ד] קהלת ב, יא.

[ה] "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (במדבר יב, ג).

[ו] "לִבְנוֹת אֶת בֵּיתוֹ וְאֶת בֵּית ה' וְאֶת חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב" (מל"א ג, א).

[ז] מלכים א יב, ד.

[ח] מלכים א, יב, יט–כט.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות למוטי לקסמן