בננות - בלוגים / מוטי לקסמן / מה זה בצלם אלוהים
יהדות, יצירה, אדם
  • מוטי לקסמן

    קורא חושב, יוצר על יהדות ועל בני אנוש שנוצרו בצלם אלוהים. בעל שני תארי מוסמך: סוציולוגיה, מקרא.

מה זה בצלם אלוהים

פרשת בראשית, בצלם אלוהים נבראת / מוטי לקסמן, תשע"ג.
 
"וַיָּבֹאוּ כָל עָם הָאָרֶץ בֵּית הַבַּעַל וַיִּתְּצֻהוּ אֶת מִזְבְּחֹתָיו וְאֶת צְלָמָיו שִׁבְּרוּ הֵיטֵב'". [א]
"בשבעה עשר בתמוז נשתברו הלוחות, ובטל התמיד, והובקעה העיר. ושרף אפוסטמוס את התורה והעמיד צלם בהיכל".[ב]
"אסור לנגוע בְּצֶלֶם זה". [ג]
"צֶלֶם" במובאות האלה עוסק בדמות זרה ואסורה על היהדות.
<> 
"צֶלֶם" הוא גם מושג מרכזי באמונה היהודית, הוא מופיע בפרק הפותח את התורה כולה: "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ". [ד]
האם מקרה הוא זה בלבד?
הסופר המקראי אינו סבור כך, המונח חוזר ומופיע פעמים נוספות.
כבר בהיערכות לבריאת האדם, אין ספק, זה מושג מרכזי: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ". [ה]
בהמשך נקרא: "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ". [ו]
גם באזהרה מפני רצח, מזכירים לנו:"שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם". [ז]
אז מה הוא "צֶלֶם" בחומש בראשית?
דעות שונות בנדון.
 
א. "בדפוס העשוי לו, […] פירש לך שאותו צלם המתוקן לו צלם דיוקן יצורו הוא". [ח]
"בצלמו בצלם שלו, שלא הוצרך שישאילו לו אחרים שום צלם". [ט]
צלם, לפי פרשנויות אלה, היא דמות האדם המיוחדת לו.
 
אבל, מהי הדמות המיוחדת לאדם?
 
ב. "בצלמו שהוא צלם אלקים […] בדמות מלאכים שהרי דיוקן מלאכים ואדם שוה". [י]
"בצלם אלהים – מלאך, כי צלם יתברך וצלם מלאך אחד […] לפיכך פירש אחר שאמר בצלמו ואמר בצלם אלהים שהוא בדמות מלאך". [יא]
מחשבות אלה מבינות שדמות או דיוקן האלוהים עצמו או המלאכים הוא הדפוס מנחה לעיצוב האדם.
<> 
זהירות, פרשנויות אלה מעלות בעיה עקרונית במחשבה היהודית.
קישור בין דמות האדם לדמות אלוהים, קובע גם דמות לאלוהים.
קביעה כזו יש בה הפחתה משמעותית בדמות האלוהים. במובן זה, כל הגדרה מחסרת, ממעיטה.
"הלא האלהי אין לו גוף ותבנית". [יב]
"אבל האחד יתברך אין לו גוף וצורה ואין לדמותו בשום בריה". [יג]  
באופן אחר: "שהוא יתברך אין לו גוף אלא דברה תורה בלשון בני אדם". [יד]
גם הרמב"ם בי"ג העיקרים קובע, באופן הברור ביותר, "הבורא יתברך שמו אינו גוף, ולא ישיגוהו משיגי הגוף , ואין לו שום דמיון כלל". [טו]
 
אכן, המיוחד בתפיסה הישראלית את אלוהי ישראל, בניגוד לאלילים האחרים במזרח הקדום, הוא בהעדר כל היבט מוחשי בו.
בהתאם לכך, פרשנים שונים הציעו מובן אחר ל- "בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם".
"בריאה זו על הנפש נאמרה". [טז]
"בצלמו. ענין צלם השגה שכלית, והכונה באמרו "בצלמנו", לפי שהנפש השכלית שבאדם אצולה מרוח קדשו". [יז]  "בצלמנו היא השגה שכלית". [יח]
 
כוון פרשני זה מעביר את הצלם מדמות הגוף לצד הרוחני שבאדם.
 
תם הקושי?
לא תם, הקושי רק מתחיל.
 


הנתון הכתוב, "בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם", אינו אומר דבר על מהו האדם ואיזה הוא!!!
בכתוב זה אין תשובה על תכנה של ההשגה השכלית, על אופייה של נפש האדם שנבראה בְּצֶלֶם אֱלֹהִים?
הרי מנהיגים וכהני דת רבים מדברים בשם אלוהים, גם בשם רוח אלוהים.
בשם מה הם מדברים?
איזה אלוהים הם נושאים בליבם?
האם
"נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַׁע וְחַטָּאָה וְנַקֵּה לֹא יְנַקֶּה פֹּקֵד עֲוֹן אָבוֹת עַל בָּנִים וְעַל בְּנֵי בָנִים עַל שִׁלֵּשִׁים וְעַל רִבֵּעִים". [יט] "אֵל קַנּוֹא וְנֹקֵם ה' נֹקֵם ה' וּבַעַל חֵמָה נֹקֵם ה' לְצָרָיו וְנוֹטֵר הוּא לְאֹיְבָיו". [כ]
או אולי,
"ה', ה' אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת. נֹצֵר חֶסֶד לָאֲלָפִים". [כא] "חַנּוּן וְרַחוּם ה' אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד. טוֹב ה' לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו". [כב]
 
אמנם, הנביא מבהיר, "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ". [כג]
אבל, זו הבהרתו, אולי גם אמונתו.
<> 
במלים אחרות, קבלה משמעותית של "בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם" כוללת בו זמנית גם הכרעה בסיסית, באחריות מלאה, איזה אלוהים הוא שבְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא" את האדם.
לפי האלוהים הנבחר על ידך, ניתן לשער בעל איזו נפש הנך.
<> 
לפני סיום אני חייב להתוודות, מה פתאום בצֶלֶם עסקתי?
הסכיתו ושמעו, נסעתי לאטי למרכז הספורט לחלץ עצמותי.
והנה מי בדרך בין פרדסים אחרונים לבין עצי נוי?
לא תאמינו!
מתנהלת לה לאיטה עגלה עמוסה בכדי חלב בכוון לבויבריק. ואני אחריה.
התחלתי לצפור כדי לזרז אותו.
העגלה נעצרה, עליה נעמד, כאשר השוט בידו, ר' טֶביֶה החולב, פונה אלי ואמר:
"מה לך נחפז, יהודי? כמו שכתוב, 'החיפזון מן השטן הוא'"!
עוד אני נרעש מהופעתו של ר' טֶביֶה' והוא יורה שאלה, "ובפרשה בראשית כבר שנית?"
אני, מרוב תימהון מתחיל לגמגם על בראשית, על בריאה ועל צלם.
אני מאוד מרוגש.
הוא לא נרעש, ר' טֶביֶה החולב אינו מבין מה ההתרגשות.
הרי הכל כתוב, מבואר ומפורש, והוא כאילו מסכם את כל הפרשנים כולם.
<> 
תקשיב היטב, איש ישראל.
צֶלֶם?
פשוט מאוד, כמו שכתוב, צריך להיות מענטש.
ואם טֶביֶה, מעל רום העגלה אומר זאת, מי אני שאעיז לחלוק?
 
הבנת את זה מאטעלע?
 
הבהרות ומראה מקום
א. מלכים ב יא, יח.
ב. בבלי, תענית כו, א–ב.
ג. יעקב כנעני, אוצר הלשון העברית כרך 14, ירושלים–רמת-גן תשל"ה, עמ' 5013.
ד. בראשית א, כז.
ה. בראשית א, כו.
ו. בראשית ה, א.
ז. בראשית ט, ו.
ח. רש"י לבראשית א, כז.
ט. חזקוני לבראשית א, כז.
י. חזקוני לבראשית א, כז.
יא. רד"ק לבראשית א, כז.
יב. מלב"ים לישעיהו מד, יג.
יג. פירושי סידור התפילה לרוקח [קמ] אל מלך יושב על כסא רחמים עמוד תשי"א.
יד. תורת המנחה פרשת בא / דרשה כב עמוד 211.
טו. הרמב"ם, י"ג עיקרי האמונה.
טז. רד"ק לבראשית א,  כז.
יז. רבינו בחיי לבראשית א, כז.
יח. תולדות יצחק לבראשית א, כז.
יט. שמות לד, ז.
כ. נחום א, ב.
כא. שמות לד, ו–ז.
כב. תהלים קמה ח–ט.
כג. מיכה ו, ח.

2 תגובות

  1. צריך להיות מענטש- אהבתי כי אלוקים שמו -אהבה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות למוטי לקסמן