בננות - בלוגים / מוטי לקסמן / הורדוס, משה, טיול גם הרהור
יהדות, יצירה, אדם
  • מוטי לקסמן

    קורא חושב, יוצר על יהדות ועל בני אנוש שנוצרו בצלם אלוהים. בעל שני תארי מוסמך: סוציולוגיה, מקרא.

הורדוס, משה, טיול גם הרהור

הרודיון, טיול, גם הרהורים / מוטי לקסמן, יד בסיון, תשע"ג.
טיול.
חברותא נעימה, מורה דרך מיומן ומשכיל.
מזג האוויר נוח גם נעים, הראות למרחוק, ללא אובך או אבק סותר.
בהרודיון סיירנו, העפלנו, התרשמנו, ירדנו.
גם במוסיאון ישראל הילכנו בתערוכה "הורדוס – מסעו האחרון של מלך יהודה".
צירוף מוצלח מאוד ליום סיור, מרשים.
מורה הדרך המיומן סיפר רבות על הורדוס, גם על התהליך הארוך לזיהוי מקום קבורתו.
בעלי תואר ד"ר ופרופ' בארכיאולוגיה רבים, חקרו, חוקרים ויחקרו, מוסכם שהקבר צריך להיות בהרודיון.
עדיין יש ספקות לגבי המיקום המדויק, בהרודיון.
ועל משה נאמר, "וְלֹא־יָדַע אִישׁ אֶת־קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה", [א] כן, עד היום הזה ממש, ועד עולם.
אף בעל תואר ד"ר או תואר פרופ' בארכיאולוגיה, לא חקר את זיהוי המקום בעבר, גם לא כיום.
וחשבתי.
על הורדוס מסופר שהיה מלך "גדול" גם חזק (בגיבוי רומא), נהנתן מדברים טעימים, יפים גם יקרים אפילו יקרים מאוד.
ועל משה נאמר, "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה". [ב] והוספתי להרהר.
הורדוס ידוע גם כמלך שבנה רבות בארץ ישראל, ארמונות, נמל בקיסריה, והרודיון ענק.
הכל נבנה בצורה מפוארת ורבת רושם.
מכל מפעלי הבנייה הרבים, נותרו, פה ושם חלקים ברורים, ובעיקר, אבנים, הרבה אבנים בגדלים שונים.
ועל משה מסופר שהוא הביא לעולם את התורה, והנביא דורש לזכור זאת היטב. [ג] אכן, בימי עזרא זכרו, ומאז קוראים בתורה, ב"סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה". [ד] וודאי לא יהיה מפתיע או משונה לומר, "סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה" התקבל גם על ידי הנוצרים וגם על ידי המוסלמים, וגם בעלי אמונה אחרת.
טיילתי, ראיתי, שמעתי גם מחשבות חלפו בראשי.
על הורדוס הגדול ועל השרידים המאובנים.
על משה העניו, ועל תורתו, תורת חיים היא.
כך זה היה, בהרודיון, ובמוסיאון ישראל, אשר בירושלים, בחברותא נעימה ביום קיץ נוח.

הבהרות ומראה מקום
[א] "וַיִּקְבֹּר אֹתוֹ בַגַּיְ בְּאֶרֶץ מוֹאָב מוּל בֵּית פְּעוֹר וְלֹא־יָדַע אִישׁ אֶת־קְבֻרָתוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה" (דברים לד, ו).
[ב] במדבר יב, ג.
[ג] "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל־כָּל־יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים" (מלאכי ג, כב).
[ד] "וַיֵּאָסְפוּ כָל־הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד אֶל־הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר־הַמָּיִם וַיֹּאמְרוּ לְעֶזְרָא הַסֹּפֵר לְהָבִיא אֶת־ סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר־צִוָּה ה' אֶת־יִשְׂרָאֵל. וַיָּבִיא עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֶת־הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקָּהָל מֵאִישׁ וְעַד־אִשָּׁה וְכֹל מֵבִין לִשְׁמֹעַ בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי. וַיִּקְרָא־בוֹ לִפְנֵי הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר־הַמַּיִם מִן־הָאוֹר עַד־מַחֲצִית הַיּוֹם נֶגֶד הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַמְּבִינִים וְאָזְנֵי כָל־הָעָם אֶל־סֵפֶר הַתּוֹרָה […] וַיִּפְתַּח עֶזְרָא הַסֵּפֶר לְעֵינֵי כָל־הָעָם כִּי־מֵעַל כָּל־הָעָם הָיָה וּכְפִתְחוֹ עָמְדוּ כָל־הָעָם" (נחמיה ח, א–ה).

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות למוטי לקסמן