בננות - בלוגים / / מתחת לאדמה בלינדה באואר
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

מתחת לאדמה בלינדה באואר

זה ספרה הראשון של הסופרת האנגליה בלינדה באואר, ספר שזיכה אותה בפרס ספר המתח הטוב ביותר לשנת 2010. 
לא הייתי מגדיר את הספר כספר מתח, לפחות לא בהתחלה ועד די רחוק לתוך הספר. 
הוא מתחיל בצורת סיפור על ילד בן 12 ועוקב אחריו לאורך איזה זמן. דודו של סטיבן הקטן, גיבור הספר, נרצח ונקבר על ידי רוצח ילדים סדרתי לפני שנים רבות. טרגדיה שמאפילה על היחסים בתוך המשפחה. 
מכיוון שאיוורי, הרוצח, לא גילה היכן קבר את גופת הילד, לוקח על עצמו סטיבן לגלות היכן נקברה הגופה. 
מדי יום הוא יוצא לחפור בחלקת שדה בור שבו נקברו כמה מקרבנתיו האחרים של איוורי. בתקווה שמצא את גופתו של בילי ויצליח להעלות חיוך על פני אמו וסבתו. 
הקוראים עוקבים אחריו בחייו כילד שאיש אינו מתייחס אליו. אמו מעדיפה את אחיו הקטן. בבית הספר מתעללים בו ילדים בריונים. יש לו רק חבר אחד, וגם הוא מאכיל אותו מרורים עד שליבנו נשבר.
 מזמן לא קראתי על דמות שהרגשתי שלו הייתי פוגש אותה ויודע משהו עליה הייתי מחבק אותו. 
בשלב מסוים מתוך ייאוש הוא מחליט לכתוב מכתב לרוצח, הכלוא כבר שנים רבות, ומבקש ממנו לגלות לו היכן הסתיר את הגופה.
 מכאן מתחיל משחק חתול ועכבר במכתבים. לאיוורי המכתב הוא הראשון שקיבל מאז נאסר. הכותב לא מספר על עצמו יותר מדי. למעשה איננו מספר כלום. המכתב הוא בן שורה אחת. שורה ממנה הוא מנסה להבין מי הכותב, לכן הוא עונה בשורה אחת המכילה איזה קוד. אם המכותב יבין יוכלו להמשיך להתכתב.
 סטיבן עושה מאמץ ומצליח להבין את כתב החידה, ומכאן מתחילה להתפתח עלילת חילופי מכתבים, כשבאואר מצליחה לבנות דמות של רוצח מופרע במקביל לילד הקטן והמשחק שביניהם. 
מבלי לספר יותר מדי אגיד שמשלב מסוים הספר לא רק שהופך למותח אלא אפילו מעורר חרדה בקורא מפני אפשרות ההמשך. כשההמשך נעשה צפוי לכאורה. 
באואר הצליחה לכתוב רומן שהוא נוגע ללב, מרתק ומותח. וכל זה מבלי לגלות יותר מדי על הספר.

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן