בננות - בלוגים / / הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם. יונס יונסון
קראתי ראיתי
  • דן לחמן

    הייתי שותף לעריכת המגזינים של אגודת הלהט"בים.   עבדתי עם עמוס גוטמן על התסריטים לסרטיו הקצרים "מקום  בטוח" ו - " נגוע" הקצר (שאינו דומה לנגוע הארוך). ב"מקום בטוח" הופעתי לרגע. עבדתי עם רון אסולין על תסריט הסרט "צל אחר". פעילותי החברתית האחרונה, מחוץ למסגרת האגודה, הייתה הקמת "מרכז הסיוע לנפגעי תקיפה מינית".   אני סוקר תרבות. אני כותב גם פרוזה משלי. אינני רואה את עצמי כמבקר, לא מנתח, לא מסביר. רק עוזר לתת טעימה של ספר, הצגה או מה שאני כותב עליו.

הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם. יונס יונסון

. כמה נעים אחרי רצף ארוך של ספרים שעסקו בשאלות הקושי הקיומי לפגוש סוף סוף ספר אחד שהוא מצחיק ומבדר באמת. 

סבא היה מספר לנכדיו סיפורים מדהימים. זה נכון סבא? שאלו הנכדים הנדהמים. אלא שמספרים רק מה שקרה באמת, אותם לא שווה לשמוע, השיב סבא. וזה בערך כל מה שנדע על יונס יונסון השוודי. 

ב2 למאי 2005 מלאו לאלן קרלסון מאה. בעוד שעה תתחיל בבית האבות מסיבה לכבודו. מסיבה שאין לו שום חלק לקחת בה חלק. הוא יוצא מחלון חדרו ובורח מהמוסד. 
בתחנת נידחת הוא מחכה לאוטובוס שיגיע בעוד כמה דקות וירחיק אותו מהמקום. 
צעיר עם שיער ארוך ושמנוני, היחיד חוץ ממנו בתחנה, מבקש ממנו לשים עין על מזוודה כי הוא מוכרח להיכנס לחרבן. 
כשמגיע האוטובוס אחרי שתי דקות והבחור לא יצא, אלן לוקח את המזוודה אתו, ולא יודע שהסתבך עם צעיר חבר בארגון פשע.
מכאן יתחיל מרדף של הגנב הצעיר אחרי המזוודה שהגנב הזקן גנב. מרדף מצחיק עד דמעות. 
כדי להגיע להיום מחזיר אותנו הסיפור ללידה של אלן ב1905 ולהוריו. דמויות מרתקות בפני עצמן. 
אמו הפועלת, צעדה יום קודם בהפגנה למען זכות הצבעה לנשים. המיילדת שמעמדה בא מכך שכשהייתה בת תשע זכתה לקוד קידה בפני המלך קארל יוהן שהיה קודם לכם מרשל בצבא צרפת, וידיד של נפוליון. 
אביו של אלן טיפוס לא אהוד על ידי המועצה מכיוון שניצב בכיכר המרכזית ונשא נאום בשבח אמצעי מניעה. 
הוא היה סוציאליסט שחיכה למהפכה. מכיוון שבשוודיה לא נראו סימני מהפכה נסע לרוסיה. 
ברוסיה התאכזב ועזב את הסוציאליזם. התיידד עם אחד, פבה, יוצר ביצי אמייל. מכיוון שלא שלח כסף הביתה שלח לאם ביצה אחת של פבה. האם שלא היה לה בזה שימוש נתנה אותה מתנה לבעל המכולת לכסות את חובה. ( פבה הוא כמובן פברז'ה) 
בפטרבורג אמר לו פבה " אנשים באופן כללי לא יודעים מה טוב בשבילם, וזקוקים למישהו שיחזיק להם את היד. על כן, האוטוקרטיה נעלה על הדמוקרטיה, כל זמן ששכבה חברתית משכילה דואגת שהאוטוקרט יתנהל כהלכה. מספיק לזכור ששבעה מתוך עשרה בולשביקים לא יודעם קרוא וכתוב. אי אפשר להעביר שלטון לידיהם של אנאלפביתים" 
כדי להסבר למשפחתו למה יש כל כך הרבה אנאלפביתים שלח להם את האלף בית הרוסי שאיננו ניתן ללימוד. 
הוא לא הבין איך הפועלים הבולשביקים ששותים כל הרבה מסוגלים להניח פסי רכבת ישרים.
 אביו יצא למלחמה נגד הטירון הליצן לנין. מכיוון שלנין אסר בעלות פרטית על קרקע, קנה אביו שנים עשר מטר רבועים, גידר אותה קרא לה הרפובליקה העצמאית של רוסיה האמיתית, ורצה לגדל בה תות שוודי. הוא נהרג במקרה כששני חיילי המשטר באו לראות מה קורה אתו. 
אלן היתום מאביו אחר כך גם מאמו, שעוד הספיקה לטעת בו את המשפט שילווה אותו בחייו " זה מה שיש וזה מה שיהיה" הפך להיות נער פרוע שהתחיל להתעניין בניטרוגליצרין אותו למד לפוצץ בחצרו. הוא הקים חברת דינמיט והתפרנס ממנה די טוב עד שהחנווני נתקע בחצרו בטעות בזמן ניסוי והוא ומכוניתו התפרקו לחלקים קטנים. 
בבית הסוהר נפל לידיו של פרופסור לונדבורג. מומחה לתורת טוהר הגזע. 
הפרופסור החליט שאלן גם מפגר במקצת וכנראה זורמות בו טיפות של דם כושי, לכן הוא סורס. אלן ביקש לראות פעם כושי אמיתי והכעיס את הפרופסור. אחרי ארבע שנים טוהר שוקם ושוחרר. 
אלן והמזוודה מוצאים מחסה בביתו של יוליוס, גם הוא די זקן העומד מחוץ לחוק. 
כשהצעיר בעל המזוודה מגיע הם מצליחים להתגבר עליו להכניס אותו לחדר קירור ושוכחים אותו שם ללילה. 
בבוקר יוליוס מעיר את אלן. יש לי שתי בשורות, טובה ורעה. מה אתה רוצה לשמוע קודם. הבשורה הרעה היא שהצעיר קפא במשך הלילה בחדר הקירור מת, הטובה היא שהביצים לארוחת בוקר יצאו מצוין. נו טוב, חושב אלן אני לא אתן לזה להעיב את יומי. 
שני הזקנים מחליטים לברוח מהבית לפני שיגיעו אליו עוד עשרה צעירים רעשניים כמו שהיה זה המת. 
כך הם יוצאים לדרך, שני זקנים, מזוודה עם חמישים מליון קרונות גופת מת שלקחו אתם כדי לא להשאיר אחריהם ראיות ואת המפקח ארונסון שהתחיל לחפש ברצינות אחרי הזקן שברח מבית האבות, ובקרוב יצטרף למרדף גם פר גונר ירדין, המכונה הבוס של משפחת הפשע. 

השלישייה מגיעה בדרכה למפעל ריק שפועליו יצאו להפסקת צהרים, הם מצאו מכולה מוכנה למשלוח והחליטו להעמיס עליה את הגויה, שקיבלה כמה חבטות בריאות בגלגולים, אם היה חי זה היה די כואב לו אומר יוליוס, יש כמה יתרונות בלהיות מת, עונה אלן. כתובת המשלוח החיתה אדיס אבבה. הוא הולך לראות עולם אומר אלן. 
הם נתקלים בדוכן נקניקיות, תוך כדי אכילה יוליוס מצליח לשכנע את בני, הבעלים, שימכור לו את המרצדס הישנה שלו, וגם את עצמו כנהג שכיר. 
ושוב הם שלושה, הפעם שלושתם חיים. המפקח ארונסון רודף אחריהם בפיגור די גדול לא מצליח להבין איך הם שניים, אחר כך שלושה ושוב שניים לפי עדויות של אנשים שראו אותם. כשהגיע לדוכן הנקניקיות רעב, מצא אותו סגור. 
מפקד המשטרה האזורי חושב שנפלה עליהם פרשת חטיפה דרמטית. שאנשי העולם התחתון מחזיקים באלן הזקן מסיבה שעוד לא התבררה. 
שליחה של משפחת הפשע עוקב אחרי הודעות המשטרה מתחיל להאמין שהצעיר ברח עם מזוודת כסף הסמים. 
אז מגלה בני, הנהג הפרטי השכור שלזקנים יש מזוודה עם חמישים מליון, וגם מוחו שלו נכנס לפעולות תכנון. 
מכאן מתחיל סיפור המרדף. עד לכאן סיפרתי. ועדיין לא הגעתי לעמוד חמישים מתוך שלוש מאות חמישים. מכאן צריך לתת לעלילה לעשות את שלה, בדרכיה הנפתלות. 
כעת ברורה כבר צורת הכתיבה המצחיקה מאוד. המעברים בין פרקי המרדף לפרקי ההיסטוריה של משפחתו של אלן הארוגה היטב בהיסטוריה הצדדית של שוודיה. 
לכל מי שרוצה לנוח במקצת מספרי אווירה ודרמה העוסקים בנטל הקיום ושאלות על משמעות החיים ועוד מיני כאלה שקראתי לאחרונה, זה הספר בשבילו. 
מרנין
מותח מבדר. כל מה שצריך לסופו של קיץ מהביל. מרדף מטורלל המרחבי שוודיה הקרירה.

© כל הזכויות שמורות לדן לחמן