בננות - בלוגים / / "זה נוגע גם לעולמנו" (על "כל העולמות של גאולה", של אביטל קשת).
כולנו דיסלקטים מול טקסט החיים
  • עקיבא קונונוביץ

    שמי עקיבא קונונוביץ, נולדתי בבואנוס איירס, ארגנטינה, ב-1937. נשוי+4+3 נכדים. עליתי ארצה עם משפחתי ב1969, ישירות למדרשת שדה בוקר, שם לימדתי ספרות ולשון עברית בתיכון ובסמינר למורים עד 1977. בעל תואר מ.א. (בהצטיינות) בספרות השוואתית מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. משנת 1977 עד לפרישתי לגמלאות (2003) לימדתי ספרות ולשון עברית בבתי ספר על-יסודיים ובמכללת דוד ילין. אני תלת-לשוני:  זכיתי בפרס שמערקע קאטשרגינסי מטעם הקולטור קאנגרעס בבואנוס איירס, בשנת 1955, על שירים באידיש.  זכיתי בפרס "רוסאריו קאסטייאנוס",מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, בשנת 1976,(מאמר עיוני על שירתה של המשוררת המקסיקנית הנ"ל). כתבתי שירים בספרדית ותרגמתי. ערכתי אנתולוגיה של שירי נתן יונתן בשפה הספרדית (מקור מול תרגום)  APOSTAR AL TIEMPO, בהוצאת ויזור, מדריד, 2008.  אני ממשפחה של דוברי עברית. אבי ז"ל הכריח אותי ללמוד עברית מגיל 7. אני כותב שירים בעברית משנת 1961, כשערכתי את כתבי העת העבריים "צהר" ו"רימון" (אפשר לעיין בהם בספרייה הלאומית, בירושלים). כתבי עת אלה נמכרו בתחנת המטרו בבואנוס איירס. היו להם כ-2000 מנויים ומומנו  גם על ידי מודעות בעברית מטעם בתי עסק של יהודים. בארץ פרסמתי (בשנת 1974) את הספר "דקדוק ללא פיהוק" (הנחלת הדקדוק בעזרת הומור) בהוצאת סמינר שדה בוקר (בהמלצת משרד החינוך). פורסמו שירים ומאמרים ב"על המשמר", "ידיעות אחרונות", "מאזניים","מבוע", "מקור ראשון", "במכללה", "עלון למורה לספרות" ועוד. הוצאתי לאור 2 ספרי שירה: 1.      "הקול והקולר", ספריית פועלים, 1992 (בעריכת נתן יונתן). זכה בפרס "פרננדו חנו", מטעם קהילת מקסיקו. 2.      "הקולר והקול", הוצאת כרמל, 2004. 3.   "האדם דיסלקטי", בשלבי הוצאה לאור. אני נמנה עם הועד המנהל של בית הסופר בירושלים.      

"זה נוגע גם לעולמנו" (על "כל העולמות של גאולה", של אביטל קשת).

 

 עקיבא קונונוביץ על הרומן "כל העולמות של גאולה" שכתבה אביטל קשת, אשר יצא לאור במרץ 2010 בהוצאת "דורון בראונשטיין ספרים"

האם רומן "חניכה" לפנינו למרות היעדרם של רמזים ברורים לגבי הכיוון והיעד של המסע?

 

 

האם מקרה הוא שהרומן  לא מסתיים ב"אור בקצה המנהרה"?

 

 

האם מוצדק הוא שהמלה "גאולה" מרכזית כל כך בכותרת של הספר?

 

 

בעצם, הרומן יכול היה להיקרא "כל העולמות של ענת", שמה של הדמות הראשית, הדוברת, שהרי עליה ועל חוויותיה מדובר. אבל כיוון שהנושא המרכזי הוא הגאולה, גאולתה כאדם וכאישה, כבת , כחברה של כמה בנים, כידידת נפש של גאולה ובעיקר כאדם הרוצה להשתנות שינוי מהותי—השם גאולה מתאים יותר.

 

 

אבל גאולה, ידידתה, גם היא בוגדת בה במידה זו או אחרת, והיא מפסיקה להעסיק את תודעתה של ענת, אך לא את תת-הכרתה. בעצם, גאולה נהפכת, לצערה, לחברה במועדון של בני האדם הרגילים, שלעיתים הם דוברי אמת ולעיתים תכופות יותר– משקרים.

 

 

 

השקר מרחף אפוא על פני כל העולמות של ענת: קודם כל אבא ואמא, הורים רגילים,  שלא ענו על ציפיותיה ונתנו לה תחושה שהיא בעצם שוכנת בפנימייה. הקשר עם אבא היה לעיתים מספק יותר,אבל האמת היא שאם נלך שבי אחרי רגשותינו – רובנו חשים תחושה דומה, גם אם מבחינת ההורים הם עשו כמיטב יכולתם מול אילוצי החיים.

 

 

            ענת לא הייתה בת יחידה. היו לה אח ואחות  תאומים, שלפי תחושתה –אבא-אמא אהבו אותם יותר ובעיקר העריכו אותם יותר. וזאת הדאגה המרכזית של ענת: האם מעריכים אותה כפי שהיא: בבית הספר, בצבא, בעולם המופעים והדוגמנות, ובעיקר – במימד האהבה והידידות.

 

 

            והמימד הזה הוא כידוע הקשה ביותר לא רק לענת אלא לכולנו, כיוון שציפייתנו היא שיאהבו ויבינו אותנו כפי שאנחנו, ורובנו מגיבים במינון זה או אחר של כעס, אכזבה, תסכול, ייאוש, שנאה…

 

 

            ענת מגיעה אפילו למעין ניסיון התאבדות על ידי קפיצה מהמכונית, ואולי כאן מתחילים הסימנים הראשונים ביותר לשינוי ההולך ומתרקם בתודעתה. כלפי חוץ עולם כמנהגו נוהג, כלומר אין צדיקים ורשעים אלא שעטנז של טוב ורע, אבל בפנימיותה אין שנאה כלפי האחר שאינו ממלא אחר ציפיותיה.

 

 

העלילה מסתיימת בצורה משכנעת ביותר מבחינה ספרותית ואנושית : אמנם למראית עין אין כאן  סימנים כלשהם של למידה, של הפקת לקחים,  אבל קריאה מעמיקה יותר מגלה שיש חושך בקצה המנהרה, וענת אינה פוחדת ממנו, היא מוכנה להתמודד עימו במעין שלווה פנימית המעידה שתהליך החניכה הסתיים בהצלחה ובכל זאת  יימשך  ויימשך:

 

 

            "אני ניגשת לחלון, מציתה סיגריה אחרונה.

 

השמיים שמתגלים אליי מקולפים וחשופים, ובכל זאת אני שבה וטובלת בעשן המיתמר שמנסה להעלים.

 

 

            העשן הזה שמנסה לטשטש, ויהי מה."

 

 

            אין זה מקרה שהרומן מסתיים באובייקטים  כגון חלון (פתח לעולם אחר)

 

וסיגריה אחרונה (סמל להתמכרות) ועשן מיתמר…

 

 

            כי בסופו של דבר אין  מדובר כאן רק על  העולמות של גאולה או של ענת אלא גם ובעיקר על העולמות של כל אחד מאיתנו, כי כולנו כמהים להערכה ולאהבה, בין אם ראויים אנו בין אם לאו, כמו ילדים קטנים מול אבא ואמא, ואיננו רוצים לעבור תהליך של חניכה…

 

 

            גדולתה של ענת  באה לידי ביטוי לאורך כל העלילה, כי אינה שונאת, ומבלי שהיא תאמר זאת היא מבינה את סביבתה, גם את אלה ה"בוגדים" בה, כי זהו האדם: לא רק אנשי שוליים עוברים על החוק במידה זו או אחרת אלא רובנו המכריע, המכונים נורמטיביים.

 

 

בגלל זה החלון הוא פתוח, והכול נחשף, ועכשיו אין קליפות, והכול מתגלה אליה למרות העשן המנסה להעלים…

 

 

            הרומן מקרין רוח של אמת בין היתר גם בזכות לשונו וסגנונו: הדוברת מהרהרת בלשון עשירה ופיוטית, אבל לשון בני אדם. כל דמות מתאפיינת בסגנון דיבורה של שכבת צעירים וצעירות משולי  אזור תל אביב. מבחינה זו הרומן הוא ריאליסטי, גם מבחינת תיאור הדמויות, אורח חייהן ואורח מחשבתן.

 

 

            תכונה נוספת של הרומן  הוא שקיפות הלשון. העלילה מרתקת כאילו אינה כתובה אלא מתרחשת מאליה. רבדים שונים בלשון המעידים על המוצא החברתי של הדמות חולפים לפנינו כמו בסרט.

 

 

            אמינות זו מביאה אותנו למחשבה שבעצם לא רק רומן חניכה לפנינו אלא שחיינו גם הם רומן חניכה, והעיקר הוא שנמשיך להתמודד עם הקליפות על ידי קירבה לחלון פתוח, למרות העשן המנסה לטשטש…

 

 

 

                                                עקיבא קונונוביץ

 

 

 

 

10 תגובות

  1. היי עקיבא היקר יפה הרשימה שלך כתבתי כשיצא לאור רשימה על הספר תכף אפנה אותך ללינק
    רואים בספר כשרון כתיבה של אביטל

  2. גיורא פישר

    שכחת לציין שאת הספר כתבה הבננית אביטל קשת

  3. רות בלומרט

    עקיבא,
    מי חיבר את הספר ובאיזו הוצאה יצא?
    רות

  4. רות בלומרט

    עקיבא,
    מי חיבר את הספר ובאיזו הוצאה יצא?
    רות

  5. עקיבא קונונוביץ

    לחנה, לגיורא ולרות היקרים,
    בפוסט מיוחד אני מתנצל ומסביר איך זה קרה.
    עקיבא

    • עקיבא, עכשיו ראיתי, המון תודה. הספר יצא על ידי משוגע לדבר שהיגר לארה"ב יש לי עותקים ממנו בבית ומי שרוצה שיפנה אלי.

      סיפור מוזר.

      ושוב תודה עקיבא, על כל העידוד בכל הזמנים.

    • היי עקיבא, התגובה הקודמת לא עלתה. תודה על הכל. ובעיקר על טוב ליבך שמתגלה בכל עת ושעה.

  6. איריס אליה כהן

    היי עקיבא יקר. תודה רבה. קראתי ואני מסכימה עם דבריך. מאד אהבתי את הלשון של אביטל, פיוטית ורגישה.

    סופ"ש נפלא.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לעקיבא קונונוביץ