בננות - בלוגים / / מיתוס אב אלטרנטיבי? 'עקדה' לאריק שפירא, בכורה בחיפה
כרמית רוזן
  • כרמית רוזן

    1978. תואר ראשון למדתי בתל-אביב, ושבתי לחיפה ללימודי תואר שני - ביבליותרפיה. בדרך עברתי בהודו, ולמדתי הדרכת יוגה בווינגייט, וגם אצל מירה ארצי-פדן, יוגה נשית. פרסמתי שירים ב-מטעם, כתב עת לספרות ומחשבה רדיקלית וכתבתי תיזה באונ' חיפה - השיח על גוף האישה: אתנוגרפיה של קורס יוגה נשית. עובדת כביבליותרפיסטית במרכז הורים וילדים ובבית-ספר יסודי וכן כמדריכת יוגה להיריון ולנשים.

מיתוס אב אלטרנטיבי? 'עקדה' לאריק שפירא, בכורה בחיפה

 

 

 

מוזיקה לפעמים יכולה לאלחש. לשאת טקסטים נוקבים לעולם שכולו טוב. האופן בו אריק שפירא מלחין ומייצב טקסטים הוא ההפך הגמור מזה. יותר מזה, הוא מסוגל לקחת טקסטים שמחזיקים טראומה ועברו טריוויאליזציה, לפרק אותם ולהלחים מחדש במנעד קלאסי באורך גל אחד, במודוס אלקטרוני באורך גל אחר – בין שתי האוזניים של המאזין מזעזעים הגלים את מרכז שיווי המשקל. 

כשכתבתי את התיאור הזה חשבתי על האופרה האלקטרונית שכתב, משפט קסטנר. החוויה המטרידה שמכוננת את המאזין כעד, נידון  ואף כשופט של המשפט, הנועזות של ההתמודדות המוזיקלית, האמנותית והאתית עם הפרוטוקולים של המשפט כטקסט המושר (והנשבר) של האופרה חסרת המופע, התופסת אדם בד' אמות, הותירה בי חותם חזק. לכן אני דרוכה לקראת הבכורה של 'עקדה', יצירה מוזיקלית שכתב שפירא ב-1982 ושמעולם לא בוצעה (בשל מימדי/עלויות ההפקה? במסגרת אנטי-חיבוק ממסדי?). כמי שמנסה לעקוב אחר דור אבות אלטרנטיבי בתרבות הישראלית, העיסוק של שפירא במיתוס אב-בן היהודי-ישראלי עתיק היומין, מעניין אותי במיוחד.

היצירה תנסר בעולם לראשונה כאן, בחיפה, עם ערן צור כסולן, בין יתר קולות (אנסמבל 'מיתר'). יום שלישי ה-22.9, שעה 20:00, באודיטוריום בכרמל, פתוח לקהל הרחב במסגרת חג המוזיקה הישראלית. 

האורטוריה 'עקדה'  היא מן הנועזות והחזקות שביצירותיו של הקומפוזיטור החיפאי, חתן פרס ישראל, אריק שפירא.  יש ביצירה זו אמירה היסטורית ופוליטית נוקבת ופרובוקטיבית, השוזרת בתוכה את עקדת יצחק, שיבת ציון, קטעים מנאומי דוד בן-גוריון, סיפור על קונצרט בגטו טרזין ועוד חוויות קולקטיביות רבות, בביצוע הרכב בלתי שגרתי המשלב קלאסי, מודרני ורוק. בראשית המופע ייתן היוצר עצמו הרצאה קצרה על היצירה, ועם סיום ביצועה יתקיים דיון פתוח עם הקהל.  (מתוך אתר הבמה).


הנה סקירה בהארץ הכוללת גם ראיון זוטא עם שפירא: http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1021,209,40265,.aspx

 

והנה הסינופסיס המסקרן של היצירה: http://www.notes.co.il/carmit/user/AKEDA.pdf

* * *
והערה קלה אליכן, הקוראות, וגם אליכם הקוראים, לפני מספר חודשים פתחתי בשעה טובה גם בלוג צנוע ברשימות. לא עלינו לעתים ידי כבדה על המקלדת ולכאן אינה מגעת, אז אנא אתן מוזמנות ומוזמנים מאד לבקרני ב'כף היד האחת', http://www.notes.co.il/carmit/. ראו הזמנה זו עומדת בפתח השנה החדשה.
ועוד חדשה, שיר עלה בגיליון 'סוכר' הטרי של 'החוטם': http://www.hahotem.com/Page.asp?MenuID=142&PageID=980
ישנה: שני שירים הופיעו ב"מטעם שירה": http://www.mitaam.co.il/shiraCarmit.htm
תודה ללי וקנין עברון שהזכירה ברשימה משלה, וגם פיזרה בחן כתמי שוקולד על אותו חוטם עצמו.

 

 

 

 

 

 

 

 

4 תגובות

  1. כדאי להזהיר שמדובר במוסיקה קשה להתמודדות ולקליטה,ממלחין שהוא קודם כל ואחרי הכל אינטלקטואל ורק אחר כך מלחין.
    בלא ידיעת תולדות המוסיקה של המאה העשרים זה יהיה קשה-
    ואני באמת לא רוצה לרפות ידי איש.

    ואין טיפה סוכר,אלא כציטוט במרכאות
    כפולות

  2. אני כל-כך שמח שהיצירה תזכה סוף-סוף לביצוע!

  3. בנוסף, מחר החל מעשר בבוקר ועד האירוע המסיים שכרמית המליצה עליו, מתקיים יום של אירועי מוסיקה, והכול בחינם., זאת במסגרת חג המוסיקה הישראלית. האירועים, מלבד האחרון, יתקיימו באודיטוריום בית קריגר בכרמל הצרפתי (רח' אליהו חכים, מאחורי המרכז המסחרי סטלה מאריס ברח' טשרניחובסקי).
    למן הבוקר (10.00) צפויים אירועים מרתקים: התזמורת היהודית ערבית הצעירה בתוכנית "באך במזרח", מרתון מקהלות, פיוטי תשרי ועוד.
    פרטים והזמנת מקומות בטל' 04-8363804
    מומלץ מאוד!

  4. בנוסף, מחר החל מעשר בבוקר ועד האירוע המסיים שכרמית המליצה עליו, מתקיים יום של אירועי מוסיקה, והכול בחינם., זאת במסגרת חג המוסיקה הישראלית. האירועים, מלבד האחרון, יתקיימו באודיטוריום בית קריגר בכרמל הצרפתי (רח' אליהו חכים, מאחורי המרכז המסחרי סטלה מאריס ברח' טשרניחובסקי).
    למן הבוקר (10.00) צפויים אירועים מרתקים: התזמורת היהודית ערבית הצעירה בתוכנית "באך במזרח", מרתון מקהלות, פיוטי תשרי ועוד.
    פרטים והזמנת מקומות בטל' 04-8363804
    מומלץ מאוד!

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לכרמית רוזן