בננות - בלוגים / / וקורה הלא יאומן
גילגול איטי
  • אהוד פדרמן

        דברי ימים אבודים  " וְסָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים, שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְך יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה."     וּבִשְׁנַת הַחֲמִשִּׁים, הָעֳלוּ בָּאוֹב עַצְמוֹת אָבִי שֶׁכִּמְעַט נָמוֹג בַּעֲנַן עָשָׁן שֶׁל דּוּבֶּק 10 וְהוּא בֵּן אַרְבָּעִים וְתֵּשַׁע   עַצְמוֹת הַשָׁנִים בָּהֵן מִלּוֹתי עָבְדוּ אֶת הַמִּסְפָּרִים                   עֲצוּמוֹת עֵינַיִם וְלֹא הִשְׁמִיטוּ וְלוּ חוֹב אֶחָד   הַשּׁוּמָן שֶׁצָּבַרְתִּי עַל בְּשָׂרִי לְכַסּוֹת אֶת שְׁרִירוּת הַלֵּב עַד-לֹא-יָדַע שֶׁאַהֲבָה וּכְאֵב תְּחוּשׁוֹת נִרְדָפוֹת הֵן   וְעוֹד בְּעֹצֶם מֶחְדָלֵי יָמַי,       רִבְבוֹת שָׁעוֹת אֲרוּרוֹת שֶׁעֻכְּלוּ בְּשֵׁרוּתָיו שֶׁל מֹלֶךְ הַמִלְחָמוֹת, יֵשׁ/יֵשׁ בְּרֵירָה   שְׁנוֹת שִׁירָה עֲצוּרָה שֶׁבִּלִיתִּי בְּמוֹסָד הַצַּעַר 'נְעוּרִים מְאֻשָּׁרִים' עֲצָמוֹת רַכּוֹת שֶׁל שְׂפַת אֵם, סְחוּטָה מִשִׂפְתֵי אָב עָיֵף, קְפוּצוֹת בֶּאֱמוּנָה שֶׁמִּלּוֹתָיו שֶׁל אָדָם קְצוּבוֹת, שְׁאוּבָה מִפְּטָמוֹת בּוּרוֹת   שׁוֹפְעוֹת אַהֲבָה מְפֻטְפֶּטֶת הַיּוֹנֶקֶת אֶת אִיד קִיוּמִי.   וּבִשְׁנַת הַיּוֹבֵל   קָרְמוּ עוֹר מְצֻלָּק מַצַּע לְדִבְרֵי    יָמִים אֲבוּדִים. בוגר התכנית לכתיבה יוצרת באוניברסיטת חיפה. ספר השירים , ' רחיפאי' ראה אור בהוצאת אבן חושן בשנת 2007   ספר השירים ' ויהי קול', ראה אור בהוצאת פרדס בשנת 2013 .    שירים רב-פסיגיים, חד-עונתיים, נטמנים פה ושם במטע הבננות

וקורה הלא יאומן

 

 

 אָמֵן

 
זוֹנָה, מָה כָּתוּב בִּכְתֻבָּתָהּ 
הַנִּתְחֶבֶת לְלֹא הֶרֶף בִּנְקָבֶיהָ
הַגּוֹבִים אֶתְנָן לְפִי מִקּוּם וּזְמָן :  
הֲרֵינִי מְתְחַיֵּב לְזַיְנֵךְ לִפְנַי וְלִפְנִים
וּלְשָׁלֵם כְּדַרְכָּם שֶׁל אֲנָשִׁים מִיִשְׂרָאֵל
מוֹהַר פְּרוּצוֹת  –  חֲמִשִּׁים שְׁקָלִים  
שֶׁיַּסְפִּיקוּ לָךְ לִקְנִיַּת רֶבַע מְנַת סַם  
וּלְסִפּוּק עוֹנָתֵךְ הַמֵּתָה

 
וּקְהָלֵנוּ הַקָּדוֹשׁ
מִתְבּוֹנֵן בְּגּוּף הַקְדֵשָׁה –
   אוֹתוֹ בַּר-מִינָן מְיֻמָּן   
   הַכּוֹלֵא נְשָׁמָה מְעֻנָּה שֶׁכֻּלָה
   חֲלוּלִים חֲלוּלִים וּבְכָל זֹאת
         נֹעַ-יָנוּעַ כְּנַעֲנֶה
ועוֹנֶה, אָמֵן .

 

 

 

6 תגובות

  1. לבנה מושון

    התשובה, אהוד, נמצאת בשירך, היא ברמינן, והרי "אחרי מות – קדושים אמור", ומכאן שמה הנוסף קדשה. רעננת את המונחים באופו שירי, ולהזכירך, בימינו אפשר לכתוב אותו דבר גם על זכר, וזה אפילו אופנתי וחם.

  2. גיורא פישר

    שלום אהוד
    השיר כתוב טוב מאד, אבל יש לי בעיה עם הטון של "הקול הדובר". אין בשיר חמלה על הזונה, לא ביקורת על "הקליינטים" וגם לא משהו על "החברה".
    אני חושב שהברק במשחקי המילים גורר את השיר למפגן של וירטואוזיות ובאותו זמן משאיר את השיר בלי לב.

    • אהוד פדרמן

      שלום גיורא

      נראה לי שפספסת משהו בקריאת השיר

      השיר נמנע במתכוון מחמלה נדושה שעלולה להפוך אותו לדביק.
      השיר דן באופן גרוטסקי בכתובתה של זונה, שהוא למעשה הסכם מסחרי, או ליתר דיוק, כתב התחיבות יהודי חד צדדי ומקודש, בו מתחייב איש מישראל לספק את צרכי אשתו (מעון, מזון, כסות ועונה – לשון נקייה לזיונים) ולתת 'מוהר בתולות' . השיר משתמש במלים הלקוחות מתוך התרגום העברי של הכתובה ומגחיך את משמעותן המקורית.
      גם השורה ו'קורה הלא יאומן' היא ביקורת על תגובה מצקצקת של אנשים טובים לפני שאנחנו חוזרים לסדר היום

      • מסכימה עם גיורא בכל אופן ולמרות תשובתך.

        עד שלא תהיה זונה, ותרגיש מה היא המשמעות של למכור את הגוף תמורת כסף, קשה מאוד יהיה להזדהות עם השיר.

        ומי אמר שכל הזונות נרקומניות?

        האם זונה וסם הם קשר ברור בעליל.

        דווקא יצא לי להכיר מישהי שעסקה בזנות בבורסה לפני שניקו את המתחם. וגם הלכתי לסייר שם לא פעם ולא פעמיים.

        מי שהכרתי נאלצה לשתות הרבה כוסות של בירה, סליחה, בקבוקים, היא אמרה לי, " את לא באמת רוצה להיות שם, או לדעת מה זה!!!"

        היא לא השתמשה בסמים, היא היתה צריכה כסף לקורת גג מעל לראשה, וכסף ליום יום.

        אבל, הנושא מעניין, ועוד אפשר כדבריך" להגחיך אותו, על-ידי ארמזים כאלה ואחרים אז יאללה, למה שלא נכתוב עליו.

        לא רוצה להוסיף עוד מילה.

        מחדר העבודה שלך זה דווקא אולי נחמד לכתוב על זנות הה?

        חוה

        • אהוד פדרמן

          שלום חוה

          איני מבין למה את חותרת בתגובתך.

          אין לי ספק שיש זונות השמחות בחלקן ושואבות סיפוק רב (תרתי משמע)מעיסוקן המכניס (גם זאת תרתי משמע).
          למשל אחד היתרונות הבולטים של העיסוק – ובזאת לא תוכלי לטעון שאיני מבין שכן אני רואה חשבון – הוא הפטור הגורף ממע"מ, מס הכנסה (אוף, שוב התרתי משמע הזה), ארנונה, רישוי עסקים, מס שלטים, אגרת פינוי אשפה וביטוח לאומי.

          די לשיר שיש זונה אחת או שתיים שמשתמשות בסמים כאשר לא ברור מה קודם למה, הזנות לסם או הסם לזנות. ובכלל כמו שהגבתי לגיורא – השיר עוסק יותר בהתיחסות החברה לנושא הזנות מאשר בגופה של זונה זו או אחרת.

          • אהוד פדרמן

            ועיקר שכחתי, חוה

            בתוקף עיסוקי, אני מבין דבר או שניים בשטרי חוב וכתובה הרי היא שטר חוב

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לאהוד פדרמן