בננות - בלוגים / חני שטרנברג / תודה לאלי ישי/ שיר חדש מאת גינטר גראס
חני שטרנברג
  • חני שטרנברג

    ילידת חיפה. כותבת שירה ופרוזה ואמנית רב תחומית. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושליים. נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בזכרון יעקב. ספרים:   שירי מעבר – שירה – ספריית פועלים, 1999 עונות – פרוזה – ספריית פועלים, 2000 עכשיו הזמן לומר אמת - שירה - הוצאת גוונים, 2009 תערוכות:   תערוכות יחיד –   במקום ספר – תיאטרון הידית, פרדס חנה, 2007 סיפורים במגירה – גלרייה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2008 שירת הבית - מוזיאון העלייה הראשונה, זכרון יעקב, 2009 בדרך להוצאת הספרים - קרון הספרים, טבעון, 2010 מחסן פואם - וידאו ארט בכנס השוק השני בעין השופט, 2011  קבוצתיות –   סדק סדק תרדוף – גלרייה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2005 ארץ חמדה – בית האמנים, בית שאגאל, חיפה, 2005 אמאל''ה – יום האישה הבינלאומי, עמותת אמני נתניה, 2006 כסאות – גלריה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2007 יד ביד – פסטיבל החג של החגים, חיפה, 2007   מופעים:   שירים נעים שירים – מופע מחול - פסטיבל עכו, 1983 מתחת לחול – מופע מחול - - פסטיבל עכו, 1985 מופע שירים במסגרת התערוכה "במקום ספר" בתיאטרון הידית, 2007. מיצג באירוע הפתיחה של התערוכה "סיפורים במגירה" בגלרייה לאמנות בגן שמואל.2008 מפרסמת גם באתר "רשימות" – "יוצאת לאור" http://hanist.wordpress.com/  

תודה לאלי ישי/ שיר חדש מאת גינטר גראס

 

 

תודה רבה לך מקרב לב

אלי ישי היקר

שר הפנים של מדינת ישראל.

לא יכולתי לבקש לעצמי

בגילי המתקדם

מחווה יפה יותר  משלך

"פרסונה נון גראטה" -

מי פילל ומי מילל

לעת זקנה

לכבוד  שכזה

הניתן רק לנביאי אמת.

אז נכון שבנעוריי

הייתי חבר בתנועת הוואפן אס אס

כלומר שגיתי חטאתי פשעתי,

ונכון שהסתרתי זאת זמן רב

בשל הבושה הכרוכה 

מטבע הדברים

בחטא נעורים שכזה,

ובעיקר כיוון שהבנתי  

שעלו על עקבותיי

ושמוטב, אם כן,

שאקדים ואודה, 

אבל תודה לאל

או למי שלא יהיה

התגברתי על אי הנעימות

שגרמה לי החשיפה המאוחרת

וכוחי חזר למותניי

ולכן הזהרתי

בטיפות הדיו האחרונות שלי

מפני האימה  הגדולה

הגלומה

כמו בסרט סוריאליסטי של בונואל

בקורבן שהפך לתוקף.

אז שוב תודה רבה לך

אלי ישי היקר

שר הפנים של מדינת ישראל

על שסייעת לי למרק את חטאיי

ולהפוך סוף סוף לקורבן באמת

וכך לחזור ולהיות איש הרוח

שעוד מנעוריי חלמתי להיות -

זה הניצב בראש מחנה הטובים

ומוביל מאחוריו

את כוחות המורדים

בחושך הגואה

 

 

על החתום:

 

ידידך לנצח נצחים

הסופר, המשורר ואיש הרוח

גינטר גראס

גרמניה,

התבל

 

 

נ.ב.

מסור תודה בשמי

גם לנתניהו ולליברמן

על תגובותיהם הנלהבות

 

 

 

 

 

 

22 תגובות

  1. גיורא פישר

    ואם במקרה ,הדברים נכתבו כ"הפוך על הפוך". אז הם זקוקים לשיכתוב

  2. גיורא פישר

    התגובה האחרונה ,באה בעקבות תגובה ראשונה שהלכה לאיבוד. ובה הבעתי את זעמי על "השיר" הזה. ששוכח את איומי אחמניג'אד על השמדת ישראל, את הכחשת השואה. הופך אותנו לתוקפנים. ומסכים בצורה זו או אחרת שאנחנו הסכנה הקיומית לעולם.
    בין אם לזה התכוונה המשוררת, או למשהו הפוך. טוב לו לדבר הזה שלא היה נכתב.

    • חני שטרנברג

      זה בדיוק העניין גיורא, שאת השיר הזה כתב גינטר גראס בעקבות התגובה של אלי ישי מנקודת מבטו שלו. אני מסכימה איתך מאוד לגבי העיוות שבו רואה גראס את המציאות, אבל חשוב לשאול איך נוצר עיוות שכזה. ניסיתי לתת הסבר מסויים בשיר. אבל התגובה של אלי ישי, לצערי, משחקת לידיו ונופלת היישר לתוך פיו כפרי בשל. זאת לא תגובה חכמה בלשון המעטה, ומבחינתו של גראס כמו מוכיחה את הטענות שלו לגבי הנוראות של מדינת ישראל. למה? אתה חושב שאלי ישי פעל בחכמה כשאסר עליו להיכנס לישראל בגלל שיר גרוע ככל שיהייה? זכותך כמובן לחשוב שכן

      • גיורא פישר

        כשכתבתי "השיר" התכוונתי לדברים שלך. לא למה שכתב גינתר גראס.
        התגובה של אלי ישי מטופשת. אבל "השיר" שלך מכוון את האור לאלי ישי ולא לדברי גינתר גראס.
        ולמה אנחנו צריכים להסביר ולהתנצל על שנאת יהודים. כאילו שיש לנו אשמה בעניין הזה של האיום הגרעיני של אירן על ישראל? הרי אחמניג'אד לא מסתיר את דעתו על עצם קיומה ,ומה יש לעשות עם "הסרטן" שהיא מהווה בגוף העולם. זו גם טענתו של גינתר גראס. למה אני צריך להסביר את זה?

        • חני שטרנברג

          לא מבחינתי. מבחינתי הוא מתייחס לגראס – מדבר מגרונו – אבל כן, גם לאלי ישי, כי אלי ישי מייצג את המדינה שאני חיה בה, ולכן אני מתייחסת לתגובה שלו. האם התגובה של ישי לא ראוייה לתגובה? יש לה משמעות. היא משפיעה. תאר לעצמך משורר ישראלי כותב שיר אנטי גרמני (גרוע ככל שיהייה), ונאסר עליו להיכנס לגרמניה בגלל זה. או להבדיל כמו שרושדי כתב כנגד האיסלאם והוצאה כנגדו פתוה. אלה תגובות בעייתיות מאוד לכתיבה של סופר. אם שמת לב מיקמתי את השיר שלי ב"ענייני היום" כי אני לא מחשיבה אותו לשיר בדיוק כמו שהשיר של גראס הוא לא שיר בעיניי אלא סוג של מכתב למערכת של עיתון. מפנה אותך לרשימה נוספת שבה התייחסתי לבעייתיות הגדולה ביחס של סופרים גרמנים לשואה.

          http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?itemID=19902&blogID=251

          הם מתייחסים יותר לעצמם – מנסים למרק את מצפונם – פחות לקורבנות שלהם, ואני חוששת מאוד שתגובה כמו התגובה של אלי ישי מסייעת להם, אבל יכול להיות שאני טועה בהנחה הזאת. אני תמיד מותירה מקום לספק.

          • חני שטרנברג

            ועוד שאלה גיורא: האם נתניהו לא התבטא ש"כל האופציות" כנגד איראן קיימות? האם מישהו (כמו גראס למשל) עלול להבין שב"כל האופציות" כלולה גם אופציית הגרעין? נשאלת השאלה איך א נ ח נ ו תורמים לרושם שהפצצה כזאת אפשרית, איך אנחנו נשמעים ונראים באוזני ובעיני אחרים, זה החלק שלנו ועליו אנחנו אחראים, ומדובר בעניין בטחוני. לא סתם ביחסי ציבור.

          • גיורא פישר

            מוזר בעיני שאני מגן על נתניהו, אבל אני חושב שהוא בינתיים מתנהל בחכמה. נדמה לי שכשהוא אמר "כל האופציות קיימות" הוא התכוון שגם האופציה הצבאית. הוא לא רמז לאופציה גרעינית. הפעולה שלנו נגד הגרעין העירקי והסורי הייתה ממוקדת מטרה. לא נגד העם העירקי ולא נגד הסורים. בעוד שתכניתו של הפרסי להשמיד את הסרטן הישראלי.
            מעניין, כיצד את היית נוהגת כראש ממשלה במקומו של נתניהו כשאת יודעת שיש מנהיג המפתח נשק גרעיני וטוען שיש להשמיד את ישראל.

          • גיורא פישר

            את צודקת, אך כיוון שניסית לצוד יותר מדי יונים בחץ אחד את מפספסת (לטעמי) את הכל, כשבסופו של דבר התחושה היא שהשנאה לאלי ישי, ביבי וליברמן מסמאה את עינייך ואת מצדדת בגראס ובדעותיו.

          • חני שטרנברג

            אין בי שנאה אליהם. אני יכולה להבין את נקודות המבט שלהם, אבל לא מסכימה עם ההתנהלות שלהם. איך ירגיש אלי ישי אם גינטר גראס יודה לו? זה יגרום לו להרהר שאולי טעה? להבין שהוא יורה לעצמו ברגל? לזה התכוונתי. אולי התרשמת ככה כי כתבתי את השיר מנקודת המבט של גראס, ונכון, זאת נקודת מבט שדורשת איזו הזדהות, אבל בעיניי חשוב לשאול איך מתפתחת חשיבה כמו זו של גראס, על מה היא מתבססת, על איזו קרקע היא צומחת. אחרי הכל מדובר בדמות מרכזית בעולם הרוח הגרמני, ולדברים שהוא אומר יש השפעה וכוח. אי אפשר לפטור את כל העסק ב"הוא מדבר שטויות, ובלמה צריך בכלל לענות לשטות שכזאת." צריך לענות והשאלה איך. לדעתי לא פוליטיקאים ושרים צריכים לענות לו אלא סופרים ומשוררים, ובטח לא לאסור עליו את הכניסה לישראל. אולי אפילו להיפך. להזמין אותו כדי שישמיע כאן את החששות שלו ולענות לו.
            תגובות כמו של ישי נתניהו וליברמן לא מסייעות להפגת חששות כמו אלה שהוא העלה בשיר להיפך. הן יכולות להעצים אותן ואין מה לעשות, זה לא נראה טוב בדיוק כמו שלנו לא נראה טוב המרדף של המוסלמים אחרי רושדי, ולהם הוא נראה מצויין (רק לחלקם כמובן)

          • גיורא פישר

            אני מסכים אתך ש "איסור הכניסה" הוא מעשה ילדותי ומטופש.
            אך דבריך שעלינו "להפיג את חששותיו" מקוממים (למען האמת, הרבה יותר מזה). על זה אמרה אמא שלי ז"ל : בעל הבית השתגע! או המשוררת השתגעה! אולי זה היה צריך להיות להפך? שהוא היה צריך להפיג את חששנו. הלא הוא שירת במפלגה הנאצית. הלא אחמניג'אד מאיים להשמיד את ישראל. ואנחנו צריכים להרגיע אותו?
            בטח שאנחנו מפריעים. תמיד הפרענו גם לצעיר גינתר גראס לובש המדים ,וגם לגראס משחיז העטים.

          • חני שטרנברג

            אני מסכימה איתך גיורא שבציור ישראל כסכנה לשלום העולמי בשימת דגש רק על איומיה ובהתעלמות מהאיומים של איראן יש בעייתיות, וראייה חד צדדית. השאלה שלי למה לדעתך הוא רואה כך את הדברים? רק מפני שפעם אנטישמי תמיד אנטישמי או שמא יש משהו בעייתי גם בהתנהלות שלנו? כי אגיד לך את האמת: אני בעצמי נבהלתי מהאיומים של נתניהו לגבי מלחמה עם איראן ומהסכנה שיש באיומים האלה, (וגם מאיר דגן למשל) ככה שאני יכולה להבין איך האיומים האלה יכולים להפחיד גם מישהו אחר שמביט על הדברים ממרחק.
            ו"איסור הכניסה" הוא הרבה מעבר לילדותי ומטופש. לא מדובר כאן בגן ילדים. מדובר במדינה ובשר פנים. לא בגננת. אדם צריך להחשב לאוייב המדינה כדי שתופעל נגדו סנקציה כזאת על ידי שר פנים. ומה עשה גינטר גראס? כתב שיר עם ביקורת חריפה נגד מדינת ישראל שיכול בהחלט להיראות גם אנטישמי, אבל כנראה מבטא את רחשי ליבם של גרמנים לא מעטים. הוא התרשם שמדינת ישראל מסוגלת להשתמש בנשק האטומי שלה נגד אירן והוא כנראה לא היחיד שהתרשם ככה בעקבות מיני איומים והתבטאויות של מנהיגנו. אז במקום להבהיר שאין שום כוונה כזאת, הבהרה שיכולה להרגיע, הופכים אותו לאוייב המדינה. מה שברור לך כאן לא ברור לאחרים בחוץ, והתגובה של הממשל היא כוחנית פרנואידית, ואני לא רוצה להיות שותפה לה. מותר לסופר כמו גראס למתוח ביקורת חריפה ככל שתהייה על מדינת ישראל, ומותר למי שרוצה להתנגד לה, להבהיר הבהרות וכו' אבל מכאן ועד התייחסות לגראס כאל אוייב המדינה ושלילת כניסתו לארץ המרחק עוד גדול. אם זה נראה לך כמו שיגעון – יאללה תרוויח!

  3. אם אלי ישי לא היה מכריז עליו כעל פרסונה נון גרטה הייתי אני מכריזה עליו וצועקת זאת בין כתלי ביתי אני שמדקלמת עדין בעל פה קטעים שלמים מתוך תוף הפח שלו מתוך "מועדון הבצל" אפיזודה נהדרת בספר המתארת את טראומות המלחמה שצריך בצל כדי לבכות אותן ולדמוע אותן
    אני כיהודיה יודעת היום יותר מתמיד שמי שקם להורגי אשכים להרגו מטפורית כמובן
    אני מעריצה את הסופר גינתר גראס שספריו האנטי מלחמתיים יעני היו חוויה מכוננת בחיי
    אך מתעבת את האיש והאדם שהוא ,הרואה בי כסכנה לאנושות אכן לפרעה יש תחפושות רבות בזירת ההיסטוריה האנושית הוא המן הוא אחמדינג'אד ,היטלר והוא כל מיני "הומניטרים" בתחפושת שום דבר לא השתנה גם אם נראה את עצמנו אזרחי העולם העולם תמיד יסרב לקבל אותנו כאזרחיו
    יהודי נשאר תמיד יהודי ויפה שעה אחת קודם לנטוש את הגולה ולעלות לארץ ולישב אותה -כוחנו בחוסננו הפיזי והרוחני
    מסכימה עם א.ב יהושוע שראה בגולה ובגלות את המחלה הממארת שלנו
    אני מברכת את אלי ישי על החלטתו, אף שאני מסתייגת ממפלגתו , מישהו צריך ללמד את נאורי העולם המתיפיפים (גם גרמניה הנאצית הייתה מלאה בהם)
    שדמו של יהודי אינו הפקר!
    הנה כבר במשרד התרבות האירני חוגגים על דבריו של האיש הזה,שזקנתו ונעוריו מביישים את אמנותו וכשרונו
    ולא נראה לי שדבריו הם פרי של גחמה חולפת, אלא תולדה של מנטליות אנטישמית מעוותת של מי ששרת יותר מדי זמן בוואפן ס.ס ועוד באגף הקרבי שלו
    נכון רבים שרתו שם והיו בשגרירות גרמניה בארץ אבל איש מהם לא שיקר ולא יצא בהתקפות גלויות עלינו
    אני מתה על יפי הנפש שבתוכנו המצקצקים בלשונם על דברי ישי,כאילו רק הם אוהבי ספרות וספר.
    והוא אשר כתבתי למעלה
    פרעה אינו תופעה חולפת על במת ההיסטוריה הוא פושט צורה ולובש צורה
    רק אנחנו עיוורים לתחפושות
    חג שמח שיהיה
    ומפוכח
    את החמץ מוכרחים לבער!

    • חני שטרנברג

      חנה שלום,
      תודה על התגובה. אני משערת שאת לא היחידה שמרגישה ככה ומבינה לליבך. גם לליבו של גיורא. גם לי יש ביקורת על השיר של גראס וניסיתי אף לתת לה ביטוי בשיר שלי, אבל אני מוצאת בעייתיות גדולה בתגובה של אלי ישי כמו גם באיומים של נתניהו וברק. אולי הם חושבים שהם רק מפעילים ככה לחץ על אחרים כדי לפעול, אולי בשבילם זאת רק אסטרטגיה, שמתקבלת בארץ בהבנה מסויימת, אבל יש מי ששומעים את האיומים כאיומים אמיתיים ומגיבים לכך. גם בארץ אגב.
      אני חושבת שהשיר של גראס מבטא איזושהי תפנית בדעת הקהל הגרמנית שאומרת: עד עכשיו שתקנו נוכח עוולות שאנחנו רואים כי הרגשנו אשמים, אבל אנחנו לא רוצים לשתוק יותר, אבל הוא מדבר בו גם על הקשר שלו לישראל ובעצם אומר שדרוש פיקוח על מדיניות הגרעין של ישראל.
      האם אין זאת אמירה לגיטימית?
      כן, גם אני חושבת שאנטישמיות עמוקה כמו שהיתה בגרמניה לא חולפת בדור אחד והיא באה לידי ביטוי גם ביצירות של הסופרים האנטינאצים. עד כמה שאני זוכרת גם בתוף הפח יש דמות בעייתית של יהודי. התייחסתי לכך גם בעבר ברשימה על נער קריאה, אבל, ויש כאן אבל גדול – מדינת ישראל לא חפה מעוולות. השואה לא יכולה לשמש הצדקה להתנהלויות לא הומניות עכשוויות, בבחינת מאיימים להשמיד אותנו אז מותר לנו הכל. זאת פראנויה שלרבים מאיתנו היא אולי מובנת וטבעית, אבל צריך להתחיל להסתכל עליה קצת יותר מבחוץ. יכול להיות שגם אצלנו הגיע הזמן לשנות את דרך המחשבה, ולהתחיל להסתכל על המצב באופן יותר ענייני בלי תחושת הקורבנות התמידית. פרעה וכו'
      יש לי גם הסתייגות מהדברים של א.ב יהושע. מדובר בחכמה שבדיעבד (לגבי השואה) וזאת חכמה קטנה מאוד. הייתי שמחה אם היה מתנבא לגבי מה שקורה היום עם איראן למשל במקום להתנבא לאחור.
      ונניח ש כ ל היהודים היו מחליטים לעלות היום לישראל כמו שא.ב. יהושע רוצה – יש אפשרות לקלוט אותם כאן? זאת אמירה לא ריאלית בדיוק כפי שלא היתה ריאלית בעבר, וגם נאבד את בסיס הכוח שלנו בארה"ב, שבלעדיו מצבנו יהייה עגום, בקיצור: אמירה מאוד בעייתית.
      מלחמה יודעים איך היא מתחילה, אבל אף פעם לא יודעים איך היא נגמרת.זאת בעייה גדולה כשמאיימים במלחמה – גם כשאחרים מאיימים וגם כשאנחנו מאיימים. לאיומים יש השפעה, אין מה לעשות.
      אני שמחה על השיחה הזאת כי חשוב לשוחח, ובעיקר חשוב שישוחחו בעלי דעות שונות.
      חג שמח גם לך חנה ואביב פורח

      • ובאשר להתישבות
        אפשר להתיישב במרחבי הנגב ולא רק בין גדרה לחדרה
        להתישב בנגב לפני שגם הוא יכבש על ידי בניה לא חוקית של בדווים החפצים בוילה עם ארבעה כיווני אוויר והמהווים בחלקם הגדול סכנה ואיום עבריני לכל יושבי הסביבה (גיסתי גרה במיתר ופוחדת לנסוע לבאר שבע בלילה )
        גם יהוד הגליל בא בחשבון על רקע הריבוי הטבעי המואץ שלהם אנחנו עוד נהיה שם מיעוט
        יש הרבה מצפים בגליל המצפים לאיושם ואפשר להקים נוספים
        אבל סיר הבשר שבגולה קורץ יותר היאוש שם יותר נוח…

        • חני שטרנברג

          לא כל היהודים שחיים מחוץ לישראל מיואשים כמו שלא כל היהודים שחיים בישראל מאושרים. רוב האנשים פשוט ממשיכים לחיות במקום שבו נולדו. הגירה היא אקט שלאדם קשה מאוד לעשות אותו והוא צריך לשם כך סיבות טובות.
          ובכל מקרה לא מגיע על כך עונש של רצח (א פרופו השואה כ"כישלון יהודי")
          מוטב שנעסוק בבניית מדינה שלאנשים יהייה חשק לחיות בה, מאשר בהטחת האשמות באלה שלא עלו אליה לפני שנרצחו.
          ודרך אגב בישראל חיים גם ערבים לא רק יהודים. גם הם אזרחי המדינה וזקוקים לתנאי מחייה הוגנים.

          • אני לא מדברת על הערבים אכן זכותם לדיור הוגן ולזכויות הוגנות כאזרחי המדינה
            אני מדברת עלינו היהודים
            שעוד מעט נהפוך למיעוט במדינה שלנו ראית לאחרונה מה הולך בתחנה המרכזית או באילת פחד לעבור שם עולם שלישי ממש
            עוול לנו ועוול גם להם…
            אחי היהודים נמצאים בראש מעיני (בלי לפגוע חלילה באזרחים אחרים)
            אני יהודיה ישראלית זוהי הגדרתי
            ועניי עירי קודמים תמיד לעניים אחרים
            אגב כתבתי תגובה קודמת שמין הסתם התפוגגה לה בפיר התגובות
            וכן שמחה לדבר, אף שרוב הדיאלוגים על במה זו לא תמיד כנים
            לא כל אחד אומר מה שעל לבו מהפחד להחשב לאומי או ימני חלילה
            ואני מדברת על הזכות הבסיסית שלנו כיהודים לשמור על עצמנו
            מפני מלעיזים ואנטישמים מבית ומחוץ

          • חני שטרנברג

            לא הגיעה תגובה נוספת. אני לגמרי בעד הזכות הזאת, חנה. זאת זכותנו האנושית כבני אדם, וכן, גם אני מודאגת מהכיוון שאליו אנחנו הולכים.
            נקווה בכל זאת לטוב ושיהייה חג שמח :)

  4. היי חני, לא מי יודע מה מעורה יותר בחדשות, כי הן חסומות אצלי. פשוט נראה לי שהן הפכו לאניטשמיות. אבל על זה כתבתי אצלי מי שרוצה שיקרא.

    אבל נראה לי שנורא קל להטפל לאלי ישי ולפעמים זה יותר תרבותי מהלטפל לגראס, כי גראס הוא אנטלקטואל שוחר צדק וכדומה. ועל האינטליגנציה ומקורותיה של ישי אנחנו חוששים מלסמוך. או להזדהות כסומכים חלילה. זה אולי יחבר אותנו למשהו מאוס שסוגר חנויות חמץ בפסח ומזיע בקיץ?

    ובכך מסכימה עם חנה.
    כדאי לבדוק את הנקודה הזו היטב בלב פנימה.
    שבוע טוב.
    ותודה לחנה שבזכותה התבטאתי, כי אני לפעמים חוששת מתגובותי הלא פוליטיקלי קורקט שכבר עשו לי מספיק צרות בעבר.

    אבל בטוחה בנקודה היהודית שבך בלי קשר, אחרת החשש היה משתק תגובה.

    • חני שטרנברג

      תודה לך אביטל על התגובה.
      כמו שכתבתי בתגובה לגיורא אני תמיד משאירה פתח לספק.
      אני חושבת שאם אלי ישי לא היה ממהר להגיב כפי שהגיב התגובות כלפי גראס היו הרבה יותר קשות.
      מה שקרה זה שבאיזשהו אופן בגלל התגובה שלו הכעס עבר אליו.
      ולא מתוך הצורך להגן על גראס (לפחות לא אצלי) אלא מתוך שהתגובה שלו פגעה בנו, הציגה אותנו כבעלי משטר מדכא. מאז שכתבתי את השיר קראתי כבר כמה וכמה התייחסויות כאלה, ככה שהתגובה הזאת לא תרמה לנו. להיפך. פגעה והעצימה את גראס.
      האם בלשכה של ישי שקלו את האפשרות הזאת לפני שהגיבו? אני בספק. מהמקום הזה הגבתי.
      דרך אגב אני קוראת עכשיו ספר של גראס שנקרא "מיומנו של שבלול" שבו הוא משחזר בין השאר את כל קורות יהודי דאנציג – עיר הולדתו. זה ספר שהוא כתב בשנים 69 – 71. די קשה להאמין שאותו אדם כתב את השיר האחרון, אבל יש בכל זאת משהו משותף. נראה לי שגם בספר וגם בשיר הוא מנסה להיטהר מאשמה. נתתי לתפישה הזאת גם ביטוי בשיר.
      ובנוסף נראה לי שהיה גם ניסיון שלו לקבל תשומת לב.
      בכל מקרה הפרשה הזאת מאוד מעציבה.
      באשר לנקודה היהודית היא לא שונה מבחינתי מהנקודה האנושית. אני לא רואה סתירה בין אנושיות ליהדות. זה היופי של היהדות בעיניי – החלקים האנושיים שבה.

      • הנקודה היהודית הנה חלק בלתי נפרד מכלל הנקודות האנושיות, שהרי כולנו רקמה אנושית אחת חיה ,אבל נרצה או לא נרצה זה צרוב בד.נ.א הרוחני שלנו, אנחנו שונים!
        הנקודה היהודית אחרת
        ואם נשכח ,מה שקרה תמיד בהסטוריה רבת הנפתולים שלנו, תמיד יזכירו לנו
        אין מנוס מלהכיר בשוני הזה
        בקר נפלא ותודה על הבמה שלך המאפשרת החלפת דעות , חני יקרה

        • חני שטרנברג

          חנה יקרה,
          בוקר טוב גם לך, בעצם כבר צהריים:)
          אני מסכימה איתך שלהסטוריה היהודית הייחוד שלה, ושהייחוד הזה צרוב בנו.
          אבל גם לעמים אחרים ישנו הייחוד שלהם, והם, בעיני עצמם, חשים מיוחדים.
          דרך אגב אני חושבת שחלק מהייחוד שלנו נובע מהתחושה שאנחנו מיוחדים, ושלא תמיד הוא שיחק לטובתנו – אפילו שיחק הרבה לרעתנו – אבל אין מה לעשות, כן, גם זה חלק מהייחוד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות לחני שטרנברג