בננות - בלוגים / חני שטרנברג / לעצור את תורת המלך
חני שטרנברג
  • חני שטרנברג

    ילידת חיפה. כותבת שירה ופרוזה ואמנית רב תחומית. בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ע"ש רובין בירושליים. נשואה ואם לשלושה. מתגוררת בזכרון יעקב. ספרים:   שירי מעבר – שירה – ספריית פועלים, 1999 עונות – פרוזה – ספריית פועלים, 2000 עכשיו הזמן לומר אמת - שירה - הוצאת גוונים, 2009 תערוכות:   תערוכות יחיד –   במקום ספר – תיאטרון הידית, פרדס חנה, 2007 סיפורים במגירה – גלרייה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2008 שירת הבית - מוזיאון העלייה הראשונה, זכרון יעקב, 2009 בדרך להוצאת הספרים - קרון הספרים, טבעון, 2010 מחסן פואם - וידאו ארט בכנס השוק השני בעין השופט, 2011  קבוצתיות –   סדק סדק תרדוף – גלרייה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2005 ארץ חמדה – בית האמנים, בית שאגאל, חיפה, 2005 אמאל''ה – יום האישה הבינלאומי, עמותת אמני נתניה, 2006 כסאות – גלריה לאמנות קיבוץ גן שמואל, 2007 יד ביד – פסטיבל החג של החגים, חיפה, 2007   מופעים:   שירים נעים שירים – מופע מחול - פסטיבל עכו, 1983 מתחת לחול – מופע מחול - - פסטיבל עכו, 1985 מופע שירים במסגרת התערוכה "במקום ספר" בתיאטרון הידית, 2007. מיצג באירוע הפתיחה של התערוכה "סיפורים במגירה" בגלרייה לאמנות בגן שמואל.2008 מפרסמת גם באתר "רשימות" – "יוצאת לאור" http://hanist.wordpress.com/  

לעצור את תורת המלך

 

 

"לעצור את תורת המלך" – זה המשפט שהרכיבו אתמול נציגי  תנועות הנוער לובשי החולצות הכחולות בסיומה של העצרת לציון השנה החמש עשרה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין.

הם הניפו שלטים שבכל אחד מהם היתה אות מתוך המשפט. הם התכוונו לספר תורת המלך  שכתבו הרבנים יצחק שפירא ויוסף אליצור העוסק בהלכות המתירות ליהודים להרוג בנסיבות מסויימות גויים חפים מפשע ואף ילדים ופעוטות.

קודם לכן פנו למארגנים וביקשו שתהייה התייחסות לספר במסגרת העצרת. כשבקשתם לא נענתה הניפו על דעת עצמם את השלטים. 

המסקנה העיקרית מהרצח היא שאסור לשתוק  לנוכח הסתה כמו ששתקנו כשהסיתו נגד רבין. כשרבנים, שלא שילמו עדיין שום מחיר, התירו את דמו באמצעות "דין רודף". מוכרחים להשמיע את הקול כנגד דינים והלכות כאלה.

אתמול נציגי תנועות הנוער עשו את זה.

ציטוטים מתוך הספר אפשר לקרוא כאן:

 http://he.wikiquote.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A

 

31 תגובות

  1. כל הכבוד לנציגי תנועות הנוער, ולך חני,שנתת מילים למה שצריך להטריד את כולנו

    • חני שטרנברג

      תודה רבה, חני. תלמידה שלי הסבירה לי את פשר האותיות – בהזדמנות הזאת תודה גם לה.

  2. דין רודף אינו הכשר לרצח. החזון איש טען שתלמיד כולל שאינו לומד באמת, מבטל את זמנו, ומקבל קצבה. חל עליו דין רודף.

    החזון איש לא תכנן לרצוח תלמידים כאלה. הוא התכוון שהם כמו התינוק שמסכן את חיי אמו.

    השימוש בביטוי אינו הכשר לרצח.
    זוהי מטאפורה מסוימת. הפעם בנוגע לחשיבות התורה.
    וכדאי לשנות הלכות לפני שפוסקים מה מותר ומה אסור.

    באשר לספר, לא קראתי.

    באשר לרבין, זהו רצח שיש לגנותו.

    מקווה שדברי לא יוצאו מהקשרם. ולא יעשה בהם חוכא ואיטלולא.

  3. לא רודף לפגוע בו, אלא רודף שיש בו רדיפה לכלל ישראל, יש בו הוצאת שם רע לכלל ישראל….

    גם זה מוגדר דין רודף. בקיצור כל הלכה נתונה לפירושים רבים. ופשטנות אינה חלקה.

    • חני שטרנברג

      תודה רבה אביטל על התגובות.
      אני באמת לא מתמצאת בכל הפנים של "דין רודף" ובמורכבותו. מה שאני יודעת על פי אמצעי התקשורת שמהם כולנו ניזונים זה שיגאל עמיר לא פעל בחלל ריק, וקיבל "הכשר" למעשהו מרבנים מסויימים, הכשר שבלעדיו ספק אם היה פועל. ייתכן מאוד שה"הכשרים" שמספק הספר תורת המלך עלולים גם הם לתת "הכשר" למישהו. אלה דברים מסוכנים מאוד , ובעיניי גם מאוד לא יהודים.
      ציטוטים מהספר תורת המלך אפשר לקרוא כאן:http://he.wikiquote.org/wiki/%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%9C%D7%9A

  4. היי , חני,קיצוניות משני עברי המתרס שנואה עלי. רוח היהדות אינה כזאת.
    קראי את הפוסט של ריקי הוא מציג פונמנטליזם מהעבר השני של המתרס ואנשים אמיצים היוצאים כנגדו.
    אלו ואלו מעוותים לדעתי את נשמת הרוחניות ,שהיא אהבה.

    • חני שטרנברג

      מסכימה איתך, חנה. העניין הוא שכנראה לא מספיק לשנוא ולסלוד מקיצוניות, צריך גם לפעול נגדה. שתיקה עלולה להתקבל כהסכמה. ומי שיכול לפעול אלה האנשים מתוך העם שסולדים ממנה – רק להם יש אפשרות להשפיע. תארי לעצמך שבעקבות ההסתה כנגד רבין היתה מתפתחת תנועת התנגדות להסתה – מי יודע, אולי דברים היו מתגלגלים אחרת. בכל מקרה אחרי מה שקרה, אין לנו את הפריווילגייה לשתוק כנגד קיצוניות כזאת, ולכן הערכתי כל כך את בני הנוער שמצאו דרך להשמיע את קולם ואת עמדתם. בני הנוער האלה שאכפת להם ממה שקורה סביבם ומעוניינים להשפיע הם תקוותי.

    • שונא את הביטוי שני עברי המתרס

      תמיד אומרים קיצוניות משני עברי המתרס, בינתיים אלו שגוזלים, הורגים, ומחרחרי ריב הם רק מצד מתרס אחד.

      • חני שטרנברג

        כפי שהבנתי חנה התכוונה לאותו מתרס בשני העמים, כלומר לקיצונים שנוקטים באלימות בשני העמים, ולא למחנה הימין מול מחנה השמאל.

        • אכן חני יקרה, התכוונתי לביטויי קיצוניות אצל שני העמים
          אבל גם בתוכנו ימין קיצוני ושמאל קיצוני לוקים באותה תסמונת

          • חני שטרנברג

            בעניין זה, חנה, אני מסכימה עם המגיב האנונימי. עוד לא שמענו על מישהו מהשמאל הקיצוני שרצח על רקע פוליטי, או
            שהשמאל הקיצוני קרא לרצוח מישהו, ככה שקשה לדבר על אותה תסמונת.

          • קיצוניות עלולה להביא למצבים הרי אסון גם וותרנות חסרת מעצורים והושטת הצוואר לשחיטה או הושטת הלחי השניה תוך ויתור מלא על הזכות והכבוד שלנו כבני אדם ,זה סוג של רצח, רצח פאסיבי שקט כזה שלא מרגישים אותו עד שהאדמה נשמטת פתאום מתחת לרגלי קרבנותיו
            -שביל האמצע אמר הרמב"ם וצדק
            לא מקנאת הפרושים ולא מצדקת הצדוקים אלא מעיניהם של אלה הרואים בליבם נכוחה כי במקום שבו אנו צודקים לא יצמחו לעולם פרחים
            רק עשבים שוטים…
            כמורה לשעבר אני גאה בבני הנוער המוחים כנגד התלהמות קיצונית גזענית ויוצאים בריש גלי כנגדה

          • התגובה למעלה היא שלי ,ככה נשמטה מידי ללא שם

          • חני שטרנברג

            חנה יקרה, למרות שבמקום שבו אנו צודקים וכו'…אני חושבת שאת צודקת :) גם אני בעד דרך האמצע, השאלה הגדולה היא איפה היא עוברת…תמיד עומדת לנגד עיניי הדוגמא המפחידה של גרמניה הנאצית ערב מלחמת העולם השנייה, איך יהודים לא ראו את מה שהתרחש לנגד עיניהם, והמשיכו להאמין שהיפה והטוב ינצח. אני חושבת שזה הפחד הגדול שמניע רבים מאיתנו – אולי גם את הרבנים הקיצונים, שממשיכים להרגיש כקרבנות עתידיים ובינתיים מקרבנים אחרים. זה המקום שממנו יש להישמר.

          • חני, היטלר , השואה כבר הפכו למושג שיש בו זילות. וזה מה שמפחיד אותי. כדאי להשתמש בו כשבאמת צריך. אחרת הוא מאבד מתוכנו ולא מכבד את הנרצחים. דווקא מה שנראה לי שאמצנו הייטב את השנאה ,נכסנו אותה עצמנו . בדיוק כפי היטלר רצה. בשיטות שהוא החדיר אותה בנו. בסיועו של המזרק, העיתון או בלעדיו.

            אין לי עניין להיות פוליטית. רק לומר שגלישה לססמאות מסוכנת .

            צריך למצוא את היהודי העליון רוחנית והנשמה היהודית בחזרה . זה לא יעשה על ידי הטלת בוץ והפרחת ססמאות.

            כל- טוב.

          • חני שטרנברג

            אני לא מבינה על מה יצא כעסך, אביטל. נזכרתי במה שקרה בעקבות דבריה של חנה. לא מבינה מה הזילות שבזה, אבל זכותך, כמובן, להתייחס לדברים לפי ראות עינייך.
            השואה עבורי היא חלק ממחזור הדם שלי, ואני מזכירה אותה כשאני נזכרת בה. היא מבחינתי בראש וראשונה אירוע אישי ומשפחתי, ואני לא מרגישה שאני זקוקה לאישור ממישהו שיגיד לי מתיי להשתמש בה.
            ביהודי עליון אני לא מאמינה יותר מאשר בנוצרי עליון. כולנו בראש ובראשונה בני אדם.

            כל טוב גם לך.

          • אני כן מאמינה באור לגויים. וגם לי אבדו אנשים במשפחתי.

          • והגבתי שחשבתי שאת מקיימת דיון פתוח. כפי שהגיב גם המגיב.

            ואכן כמי שאבדה בני משפחה בשואה, ואימי עסקה בה רבות עד שזה טפטף לחלומותי אני מתמצאת בה. ואף חקרתי אותה מזויות לא שגרתיות, אלו שאנשים מתקשים להתמודד איתן. ואף קבלתי הצעה לכתוב על כך.

            גרורות השואה הן שנאה עצמית.

            זו דעתי.

            וצר לי אם פגעתי.
            לא זו הכוונה.

          • חני שטרנברג

            אני, אכן, מנהלת דיון פתוח. משתדלת תמיד. אני גם מסכימה איתך שלא חסרה אצלנו שנאה עצמית, אבל לא מבינה מה הקשר בין התנגדות לדברי הרבנים הקיצונים לבין השנאה העצמית. במקרה הזה נראה לי שמדובר דווקא באהבה עצמית – הרצון במדינה מוסרית ומתוקנת. האם גם התנגדות לרבנים שתמכו ברצח רבין נראית לך שנאה עצמית? הרי אמרת שאת מתנגדת לרצח.

          • חני שטרנברג

            תודה על הלינק. מצטערת על התגובה המאוחרת. אני כמובן לא מסכימה עם ההשוואה הזאת להיטלר, למרות שאני רחוקה מלהסכים למדיניות של ליברמן.

  5. צריך לומר את הדברים עד תום.
    רבנים דהיום מקבלים שכר מקופת המדינה. הם עובדי ציבור שהוטל לעיהם לפעול למען הציבור, ולא נגדו.
    והיה, אם עובד ציבור מסית לבר עבירה יש להשעותו ולהעמידו לדין ככל עובד ציבור אחר.
    והיה, אם ייצא חייב בדין, יפוטר וייענש; ואם ייצא זכאי, יוחזר למשרתו.
    במצב הקיים, רבנים מרשים לעצמם לומר דברי הסתה, ולעתים גם הבלים גמורים.
    כדי לחדד את הדברים: מעולם לא שמעתי דבר חוכמה אחד שיצא בפומבי מפיו של הרב עובדיה יוסף, או, לחילופין, מפיו של הרב ישראל לאו שפולט מלים ומשפטים מכובסים להפליא.

  6. במדינה דמוקרטית הפירוש היחידי שיכול להיות לדברים שבמעשה או במחדל הוא בדין, ולא בהלכה.
    בגלל התערובת הפסולה אצלנו בין דין להלכה מרובות כל-כך התקלות וגדולה כל-כך השחיתות.
    אין שום סיבה שילדי המוכשרים, שכדי להתפרנס כהלכה צריכים להשקיע שנים באוניברסיטה ולפני כן בצבא, יתחילו את חייהם כאשר בחור ישיבה בן דורם כבר קיבל לידיו עשרות אלפי שקלים, לא שילם שכר לימוד והמדינה מימנה את כל הוצאות הכוללים.
    הגיעה השעה שנטל הצבא והעבודה ייפול על שכם כולם!
    הרי ברור שהבטלה מביאה לדיבורים המטורפים על "דין רודף" ולהפלייה כבבתי הסםר בעמנואל, למשל.

    • חני שטרנברג

      תודה רבה, גיורא, על התגובות.
      אני לא בטוחה שהבעייה היא הבטלה – הרי הרבנים האלה עובדים. הבעייה היא צורת המחשבה – התפישה שלהם שההלכה חשובה מהחוק.
      גם אני חושבת שהנטל צריך ליפול באופן שווה על כתפי כולם, ושצריך להיות שוויון בין סטודנטים לבין אברכים.
      גם הילדים שלי סטודנטים, והמדינה לא משלמת להם לא את שכר הלימוד ולא את דמי המחייה. זה כמובן מקומם. אני לא מתנגדת למימון לאברכים, אבל אם המדינה מממנת אותם היא צריכה לממן את כולם.

      • האי חני. גם אני אממן את ביתי ב"ה. מימון אינו נחלת חילוני בלבד. אם חרדית ממנת סמינר יקר, קורסים וכדומה. היא גם ממנת ישיבות. כלום לא בחינם.

        ובאשר לחרדים לומדים ואברכים זה נושא אחר. שבאמת כולו שנאה והטייה האמת לחלוטין. נורא. על זה נחרב. זאת בעוד קודחי הגז עומלים ותשובה ואנשיו עולזים. ולבני ומפלגתה מרקדים.

        נתפלל לימים טובים יותר. ומקווה לא להתוכח עם מר לשם. כי הויכוחים הנ"ל לא מועילים לשני הצדדים. .השמעתי דעה. כדי שכל הצדדים ימעו. אם זה יגרום לעוד חרחורי ריב ושנאת חינם חבל. לכן גם לא כתבתי על זה בלוגי, למרות שבטני מלאה עד כלות.

        כל- טוב.
        שבת- שלום.

        • חני שטרנברג

          תודה, אביטל. כל אדם רשאי להשמיע את דעותיו. מה שאת מצביעה עליו זה אפלייה לרעה של הנשים הלומדות במגזר החרדי – למה לימודיהן לא ממומנים אם לימודי האברכים ממומנים? זה לא מתקבל על דעתי.
          אני גם לא חושבת שמדובר בשנאת חינם אלא בדעות שונות משלך. האם אדם לא רשאי להביע את דעתו? גיורא הביע את דעותיו, וזאת זכותו המלאה. האם לימודי האברכים לא ממומנים בכספי המדינה? האם הם לא מקבלים הבטחת הכנסה? לא הבנתי מה לא האמת כאן.

          • חלילה רק אמרתי שדעותיו ודעותי מתנגשות. אשמח לא להתוכח. דעותי מיוצגות בקישורים בחלקן.שנכתבו על ידי חילונים שאינם נגררים. סטודנטים חרדים משלמים. לא זה העניין. העניין הוא הנוחות בהפצת שנאה. וחוסר התמודדות עם האמת. הכל בקישורים.
            כל- טוב.

          • הבטלנים בכוללים אינם משלמים, אינם עובדים, אינם משרתים בצה"ל, ורובם מיותרים לחלוטין משום שגם תורתם היא תו7רה של בינוניות, משום שהצטיינות היא חלקם של מעטם בלבד.
            לו היה מדובר ב-200 אברכים בשנה, ניחא.
            שום תחום בתרבות העברית אינו זקוק ליותר מ-200 מצטיינים בשנה. תאמינו לי, זה מספר גדול מאוד!
            כל השאר צריך שיילכו ללמוד מקצוע של ממש ויתרמו את חלקם הצנוע בחברה ובעבודה.

          • חני שטרנברג

            יש עובדות ויש דעות. העובדות הן שקיימת אפלייה. לימודים על תיכוניים של חלק מהאוכלוסייה – האברכים – ממומנים ע"י המדינה ובנוסף הם מקבלים הבטחת הכנסה – ושל אחרים לא. הדעות על העובדות האלה יכולות להיות שונות, ולא נראה לי נכון להאשים מי שחושב אחרת ממך בהפצת שנאה.
            תודה על הלינקים, אכנס בהמשך ואקרא. שבת שלום וכל טוב גם לך, אביטל.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© כל הזכויות שמורות לחני שטרנברג