בננות - בלוגים / / באדם (:שיר תגובה לסבינה:)
צירי חיים
  • גיורא פישר

    נולדתי  ב - 1951  במושב אביגדור (בין גדרה לאשקלון) בו אני חי גם כיום עם אשתי ובנַי. עד לפני כחמש שנים החזקתי  ברפת חולבות גדולה במקביל לעבודתי כמחנך וכמורה לתנ"ך בתיכון האזורי בבאר טוביה. אני גאה לציין שעשיתי זאת במקביל, לבד ללא עזרת פועלים עבריים או זרים. כילד וכנער כתבתי שירים ופזמונים אך זנחתי עם השנים את הכתיבה. מי מבול שירד עלי לפני מספר שנים חלחלו  והעירו את גרעיני השירה שהיו רדומים בבטן האדמה. ספרי  "אחרי זה" עומד לצאת בהוצאת "עם עובד" בראשית 2010    

באדם (:שיר תגובה לסבינה:)

 

באדם 

סבינה באחת התגובות: 
 "למי שהטבע לא נוסך עליו שעמום…"                         


עֵץ הַבְּרָכִיטוֹן

הִשִּׁיר אֶת פְּרָחָיו הָאֲדֻמִּים

עַל הָאַסְפַלְט הַשָּׁחֹר.

מְכוֹנִית שֶׁחָלְפָה כְּמוֹ יְדוּעָן

הַמְקַבֵּל כְּמוּבָן מֵאֵלָיו

מִנְחַת מַעֲרִיץ,

מָעֲכָה בְּלִי מֵשִׂים

שָׁטִיחַ אָדֹם.

 

וַאֲנִי, לֹא מָצָאתִי עִנְיָן

בָּאָדֹם שֶׁפָּרַשׂ הַטֶּבַע,

צִפֳּרֵי הָעֵץ גַּם הֵן

לֹא דִּבְּרוּ אֵלַי.

אַךְ הִקְשַׁבְתִּי לַיְלָדִים שֶׁעָצְרוּ בְּצִלּוֹ

וְתִכְנְנוּ צוֹחֲקִים

מַה יַּעֲשׂוּ הַלַּיְלָה

וּמַה

כְּשֶׁיִּהְיוּ גְּדוֹלִים.

 

 

23 תגובות

  1. אהוד פדרמן

    גיורא, אם יורשה לי להעיר, אני מרגיש שלשיר יש רגל מיותרת והיא ארבע השורות הראשונות של הבית השני, אחרי המילה "ואני".
    מתוך היש שבסוף השיר נראה לי שהקורא יבין את האין

    • היי אהוד
      יורשה גם יורשה.
      לא הייתי מעלה את השיר לולא מה שקראתי אצל סבינה ונזכרתי בשיר הזה שכתבתי פעם. בעצם ,ארבעת השורות שהצעת להוריד הם עיקר השיר שהוא מה שמכונה בעגת מדע הספרות "שיר ארס פואטי"
      אני שואל: האם הן היו מיותרות לדעתך גם אם לא הייתי מביא את "המוטו" מהתגובה של סבינה, (שכמובן לא היה שם כשכתבתי אותו ).לא ברור לי כיצד אפשר להבין את המסר הזה מהשורות האחרונות?
      שלך
      בתודה (אשמח להבהרות)
      גיורא

      • אהוד פדרמן/ לגיורא

        הי גיורא, היות והשיר נכתב בלי קשר למלים של סבינה שציטטת לפניו ושלדבריך רק העלו אותו ממגירת הזיכרון, אני קורא אותו כעומד בפני עצמו. וככזה, בעיני, זהו שיר המביע עמדות כלפי הטבע והילדים המשחקים בטבע .בבית הראשון יש את העמדה כלפי הטבע של "המכונית" הדורסנית כידוען היושב בתוכה שלמעשה הוא חלק ממנה והיא חלק ממנו. ויש בתחילת הבית השני את העמדה האדישה של הדובר כלפי הטבע שנראית בעיני כאמירה מוחלשת של הנאמר בבית הראשון וזו הסיבה בגללה הצעתי לנסות ולוותר על האמירה הזו. העוצמה חוזרת לשיר בחלקו השני של הבית השני בהתיחסות הדובר לילדים המשחקים.
        ואולי טעיתי בהבנת השיר?

        • אהוד פדרמן/ לגיורא

          ובמחשבה שלישית אולי מספיק לפתוח את הבית השני במילים "וגם אני…"

          • אהוד פדרמן/ לגיורא

            …כדי להדגיש שהדובר אינו שונה במהות התיחסותו לטבע מהמכונית וכדי להסיר שמץ ספק לנימה מתנשאת. "ואני" המופיע בשיר בתחילת בית שני יכול להתפרש כ"ואני,לעומת זאת…" ואיני בטוח שזו היתה כוונת המשורר.
            וכדי להסיר ספק, תשאל אותו, גיורא.

          • שלום אהוד
            לא חשבתי על זה ,אבל אתה צודק בכך שיש דמיון בין הגישה של "הדובר" לזו של המכונית. שניהם רואים בטבע כלי לשרותם.
            סבינה לקחה את זה לכיוון של האקולוגיה וגם היא צודקת ,אני פושע ודי אדיש לנושא. אבל בני מאד פעילים בנושא האקולוגי כך שאני מרגיש שסך הכל המשפחתי הוא חיובי.
            לא חשבתי על זה כעל "התנשאות" אבל בהחלט יש בזה משהו.
            השיר התחיל כשיר "ארס פואטי" שבו ניסיתי להסביר לעצמי מדוע אני ,החי כל ימי בטבע ,לא כותב בכלל "שירי טבע" האם זה בגלל שאני לא יכול, או אולי בגלל שזה לא מעניין אותי. זו הסיבה שהשיר קיבל מבנה של "שיר מתהפך" כמו שאמיר מכנה את זה. כתבתי שהטבע לא מעניין אותי אבל באותה הזדמנות כתבתי שיר טבע.
            מאז שהשיר נכתב ,כבר כתבתי מספר "שירי טבע" (כמו השיר הקצר ללא הכותרת) אבל גם אלה שירים שהטבע הוא סוג של "תרוץ" לכתוב על בני האדם.
            מה לעשות, הטבע לכשעצמו די משעמם אותי. (סליחה סבינה..:)
            תודה
            גיורא

          • אהוד פדרמן/לגיורא

            נכנסנו לדיון מענין על הטבע ובני האדם והיחס של האחד לשני. אנו חוזרים לשאלת השאלות שאחדים משירי נוגעים בהם, האם האדם הוא חלק מהטבע או אויבו ולפחות מנצלו, כפי שקבע אלוהים בספר בראשית. מענין שאתה מרגיש צורך להתנצל על אדישותך היחסית לטבע. לדעתי אתה צריך להיות גאה שבני אדם מענינים אותך יותר מהטבע

  2. שיר מצוין, גיורא. כפי שהוא.
    יפה הדימוי של המכונית והשטיח האדום.

    מתי יצא הספר?

    • היי שירה
      תודה.
      בקשר לספר אמרו שיקח לפחות שנה.
      האמת היא שלא בוער לי. היה חשוב לי שהשירים יזכו לסוג של הכרה.
      קראתי באיזה מקום שספר שירה של משורר מוכר נמכר בכ150-200 עותקים.
      רווח כספי כידוע לא יוצא מזה ,ומספר קוראים כזה יש פה באתר ועוד מכותבים אחרים.
      לכן, זמני בידי וביד ההוצאה לאור.
      ועד אז, העיקר שחיילנו יחזרו בשלום ושיהיה שקט אצלנו ובעזה.

  3. סבינה לאיריס

    שיר מצויין. הדימוי של המכונית לידוען– מה זה מקורית!

    חוץ מזה השיר נוגע בבעיית הבעיות של האקולוגיה. היום הגיעו למסקנה כי כדי שאדם יוותר על נוחות כדי להציל את הכדור עליו לפעול מאהבה ולא רק מדאגה. איך לעשות שלא להיות אדיש לעץ בפריחה אדומה, ולמדרכה שהפכה לשטיח אדום?! איך מחדדים את החושים להתרגש ממשהו שהוא מעבר לחברתי ולאנושי?!

    • שיר מצויין. הדימוי של המכונית לידוען– מה זה מקורית!

      חוץ מזה השיר נוגע בבעיית הבעיות של האקולוגיה. היום הגיעו למסקנה כי כדי שאדם יוותר על נוחות כדי להציל את הכדור עליו לפעול מאהבה ולא רק מדאגה. איך לעשות שלא להיות אדיש לעץ בפריחה אדומה, ולמדרכה שהפכה לשטיח אדום?! איך מחדדים את החושים להתרגש ממשהו שהוא מעבר לחברתי ולאנושי?!

      • סבינה תודה
        איך עושים את זה? איך הופכים לרגישים לאיכות הסביבה? אני רואה כיצד החינוך לכך מחלחל בבני הנוער ,בעיקר אלה החברים בתנועת הנוער. משם תצמח כנראה הישועה.

  4. שיר יפה!!

  5. עוד שיר מתהפך, גיורא. הדובר אמנם לא מוצא עניין בתפרחות ובצפורים (צ"ל בנקבה), אבל פורש אותן בשירו כשטיח ומנכיח את הטבע לאורך שיר שלם. גם הילדים הם סוכנים סמויים של העץ שהרי דווקא בצלו הם עוצרים, ונותנים את התוספת שוקקת החיים האנושיים כהמשך לשוקקות הטבע.

  6. דימוי הידוען מוצלח! והשורות האחרונות יפות בתוכנן וגם במקצבן.

    • שיר יפה ,אמנם איבדנו משהו מזיקתנו לטבע,אבל מי שמקשיב לשיח ילדים ,מקשיב מין הסתם לטבעו האמיתי קשוב לילד שבתוכו,כתיבת השיר היא עצמה מחווה אדיבה לטבע

  7. אברהם פרחי

    אין, אין כמו טבע: זה נעים, יפה, מענג ומרגיע.
    בעיקר בגלויות נוף שווצריות.
    שירי טבע הם דבר אחר לגמרי: הם משעממים.

    • שלום אברהם
      אין לך ויכוח איתי ,על זה השיר.
      אם כי אף שיר טבע הוא לא ממש שיר טבע- נטו ,כי הוא עבר דרך עיניים של בן אדם.
      גם בשיר הזה למרות שניסיתי לכתוב "שיר טבע" גיליתי שבסופו של דבר השתמשתי בדימוי (הידוען) שלקוח מההויה האנושית.
      תודה על התגובה
      גיורא

  8. שיר יפה מאד
    שיר המתחפש לשיר טבע, (בעקבותיו הלכתי לחפש את הברכיטון)
    השיר הולך לקראת משובת הילדים והאיום העולה משם.
    גיורא האם לקרוא את הכותרת "כי עוד אאמין גם באדם"

    • תודה ריקי ששמת לב לכותרת.
      היא "הסתדרה לי יפה". במקרה הזה שמחתי שלא נהוג לנקד את כותרת השיר. אני מניח שהקורא התמים קורא את הכותרת :בָּאָדָם ,ישנֶה אותה בקריאת הבית הראשון ל: בָּאָדֹם ובסוף יחזור לקריאה הראשונה.
      בקיצור, כן!
      אני בעד הָאָדָם

השאר תגובה ל אמיר אור ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לגיורא פישר