בננות - בלוגים / / שירים מתנגדים: 7. ערן צלגוב – שיר אהבה/ לירושלים
תמר משמר משוררת וקוראת
  • תמר משמר

      משוררת, מבקרת, חוקרת ספרות, תרבות ומגדר. עורכת. ילידת 1961.  ספרה עד כה: חיתוך דיבור (צ''''ריקובר ועיתון 77, 1989). החל ב-1979 מפרסמת שירה וביקורת בכל מוספי הספרות של העיתונות היומית, ב"עיתון 77", ב"מאזניים", ב"הליקון", ב"המעורר" ועוד. שירה "קיץ ראשון בתל-אביב" (מתוך חיתוך דיבור) הופיע באנתולוגיה של שירה ישראלית בוונצאולה, בעריכת עודד סברדליק.  עבדה שנים רבות כעורכת, בין השאר היתה שותפה בעריכת "משא" של דבר. חברת מערכת "עיתון 77". אוטודידקטית בעיקר, אך השלימה גם תארים אקדמיים: בוגרת החוג לספרות עברית והחוג לפילוסופיה, האוניברסיטה העברית, 1984. מוסמכת המכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות, 1999. תחום המחקר: לאומיות ונשיות – רחל איתן ונתיבה בן-יהודה. מאמרים אקדמיים בתחום זה פורסמו בכתב העת "תיאוריה וביקורת". התמחתה בספרות אפרו-אמריקאית של תחילת המאה העשרים ("הארלם רנסנס"), בחוג לאנגלית, אוניברסיטת תל-אביב. בימים אלה כותבת דוקטורט בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. מרכזת ומנחה קורסים בספרות באוניברסיטה הפתוחה, הנחתה בעבר סדנאות לכתיבה יוצרת (שירה).    

שירים מתנגדים: 7. ערן צלגוב – שיר אהבה/ לירושלים

 

 

 

 

השיר הבא, שהוא בעיני כיהלום המלוטש (של משורר צעיר יחסית), מבטא התנגדות אמיצה, באמצעות הצבעה על אחד הלבבות הבוערים של הכיבוש, ואולי לכן גם אחד הפחות מבוטאים בהקשר זה בדרך כלל: ירושלים. 

השיר מבקש לפרק את העיר ממחלצותיה המשיחיות – מההצדקה התיאולוגית להמשך האחזקה בשני צדיה – כדי שיהיה אפשר לראותה סוף-סוף כפי שהיא, כמו נערה שאפשר לאהוב (ואפשר גם לא).

הנה:    


ערן צלגוב

 

שיר אהבה/ לירושלים

 

לַעֲזָאזֵל הַקְּדֻשָּׁה

וְהַלְּוַאי וְהַקְּדוֹשִׁים יַחְלִיקוּ מֵעָלַיִךְ

יְרוּשָׁלַיִם

כְּמוֹ שֶׁמֶן עַל עוֹר נַעֲרָתִי

וְגֶשֶׁם יִרְחַץ מֵעָלַיִךְ

דָּם מֵרֹאשׁ מְחַרְחֲרֵי-מִלְחָמָה

וְהָרִים יַעֲסִיסוּ כְּנַעֲרָתִי

בְּבוֹאִי

לֹא בְּמַדִּים

לֹא בִּתְפִלָּה

בְּאַהֲבָה יְרוּשָׁלַיִם

לַעֲזָאזֵל הַקְּדֻשָּׁה

וְהַלְּוַאי וְאָהַבְתִּי

כְּנַעֲרָתִי

 

(מתוך דקה 3, חורף 2008)

 

 

22 תגובות

  1. כירושלמית אני מקווה שהגשם ירחץ וירענן את האהובה..

  2. תמי כץ לוריא

    תמר,
    אכן נהדר וחזק. בחירה טובה.

  3. באמת התרגלנו לראות את ירושלים מבעד לתפילה ומבעד למדים. עד שיבת ציון – חמושים בה, ומ – 67' – טעונים בה. כמו מחסנית. ואנחנו תלויים בדברים האלה למען אהבתנו אותה.

    יפה איך שצלגוב מבקש לפשוט מעליה את האצטלות האלה. לעזאזל הקדושה, תנו לו אהבה שאינה תלויה בדבר.

  4. יפה, ועם המשוואה שמוצעת פה בין ירושלים לנערת המשורר, יפה ההיפוך שבסוף, שאומר שאהבת המשורר לירושלים אינה מגעת לאהבת ירושלים אליו.
    קשה לי להזדהות עם ראייה כזו, אבל השיר מתהפך לו להפליא ומכה במפתיע כפטיש על סדן התודעה.

    • אמיר, תודה. שמחה שאתה חש בחוזק של השיר, גם אם אינך מסכים עם העמדה המובעת בו.

  5. איזה הבל זה, ירושלים הכבושה?
    נא לזכור שהרובע היהודי היה רובע יהודי בטרם כבשו אותו הירדנים.
    במלחמת ששת הימים תקפה ירדן את ישראל וכיבוש ירושלים המזרחית לא היה אלא תיקון מעוות הכיבוש הירדני במלחמת השחרור.
    באשר לקדושים הירושלמים — בפירוש אינני מחבב את לובשי השחורים האנטי-ציונים.

השאר תגובה ל תמר משמר ביטול תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות לתמר משמר