בננות - בלוגים / / לא קראת הכול – לא כתבת!
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

לא קראת הכול – לא כתבת!

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

כבר שנה ומשהו שאינני כותבת ביקורת ספרותית. אני לא מסוגלת לקרוא טקסטים ארוכים, ובטח שלא רומנים. אז הודעתי לעורך שלי ב"טיים אאוט", שאני אאוט. אולי יחזור לי החשק לכתוב יום אחד, אולי לא. אני נוהגת כך כבר 25  שנים. כשנמאס לי, אני עושה הפסקה. ונמאס, תאמינו לי שנמאס. כמה כבר אפשר לקרוא, ועוד בשביל עבודה?

 

אבל הרבה מבקרים ממשיכים לכתוב, למרות שלפעמים הם מפסיקים לקרוא. כולנו יודעים מי עושה את זה בריש גלי, ואפילו לא מתבייש לדווח שקרא רק 20 עמודים. היום הוא כבר כוכב טלוויזיה, אז אני בטוחה שכולם יודעים על מי אני מדברת. על אף שבסך הכול אני מחבבת אותו כאדם, וכמה פעמים דיברנו בנעימות בטלפון, אני סבורה שמעשהו זה הוא מעשה עוולה. אם לא מצליחים לקרוא, צריך להפסיק לכתוב ביקורת, חד וחלק!

 

ואפילו לא משנה אם אהבת את מה שקראת בהתחלה, ועל פי זה אתה מבסס את הביקורת שלך. ידיד שלי שהוציא ספר לאחרונה זכה למחמאות מפי אותו מבקר, שהודה שקרא רק 24 עמודים. ואם בהמשך הספר נחלש? מה אז? קורה, לא? לא פעם התחלתי לקרוא ספר בהתלהבות, ובאמצע או בהמשך הוא מאוד נחלש. זה משפיע על כתיבת הביקורת, וזה חייב להיות חלק מהביקורת.

 

או להפך. קרה שקראתי ספר שבהתחלה לא הלהיב אותי, אבל בהמשך פיצה גם פיצה. חובה לקרוא את כל הספר אם כותבים ביקורת, חובה! אחרת אי אפשר להתייחס אליה בכוללניות וברצינות. אי אפשר להתייחס רק לפרגמנטים בספר. יש לבקר אותו כמקשה שלמה אחת. על אחת כמה וכמה אם מדובר ברומן.

 

מתוך קריאת ביקורת, ברור לי לא אחת שהמבקר לא קרא את כל הספר, ואפילו לא את חציו, או שקרא ברפרוף, ובכל זאת הוא מעז לכתוב ביקורת. לפעמים המבקר אפילו מודה בכך. המבקרת שכתבה על ספרי השלישי ב"הארץ" הודתה שקראה רק חצי ספר, כי הספר שעמם אותם. אחלה ששעמם, אין לי שוב בעיה אם זה. אבל רבק, אם לא קראת את כל הספר, לפחות תגלי אתיות ואל תכתבי עליו. תוותרי על ה-500 ₪ שמשלמים לך. וגם אם זו פרנסתך, עלייך וגם עליך לוותר על כתיבת הביקורת, כי זה מעשה שלא ייעשה לכתוב ביקורת על ספר שלא נקרא בשלמותו ובקפדנות.

 

כן, אני יודעת, יגידו לי שאין מה לעשות, המבקר נדרש לקרוא המון ספרים, לפעמים אחד או שניים בשבוע – הלוא זו פרנסתו – ויש גם הרבה ספרים משעממים או גרועים, אז ככה זה.

 

מה זה צריך להיות ה"ככה זה" הזה שכולם משלימים איתו? ואיך גם העורכים משתפים פעולה עם הנגע הזה? הלוא לעיתים אפילו המבקר מצהיר שלא קרא כמעט, ובכל זאת הם מפרסמים. לאיזה חוסר אתיות הגענו?

 

אם למבקר נמאס לקרוא ולכתוב ביקורת, שייצא לפנסיה. אין לי עצה אחרת. שיעבור למקצוע אחר. על משקל: שברת – שילמת, אמור מעתה והלאה: לא קראת הכול – לא כתבת. השתעממת או שלא נשאבת לספר ולכן קראת רק חלק ממנו, אל תכתוב. תגיד לעורך שאתה מוותר, שיעביר הלאה, יש עוד רבים שישמחו לכתוב.

 

כתיבת ביקורת היא אחת העבודות הכי שוחקות. כמבקרת קולנוע במשך 12 שנים הרגשתי את זה תמיד, אבל סרט בכל זאת יותר קל לראות, מאשר לקרוא ספר. כשהתחלתי לכתוב ביקורת ספרים לפני 25 שנים, אחת הסיבות שגרמו לי לזנוח את זה לעשור שלם, היתה הסיבה הזו: מהר מאוד גיליתי שאני נשחקת, ולא רציתי לעשות עוול לספרים ולקרוא אותם חלקית בלבד.

 

לכן, אחרי שנה ומשהו זנחתי את כתיבת הביקורת הספרותית והתמקדתי בביקורת קולנוע. לפני 15 שנה חזרתי לביקורת ספרותית, אבל מאחר שכתבתי רק על ספר בחודש, יכולתי למשוך את זה כמה שנים. אבל אז באה תקופה של חצי שנה ב"העיר" ועוד חצי שנה ב"עיתון תל אביב", ושוב נדרשתי לכתוב על ספר בשבוע, ושוב נשחקתי כעבור שנה ועזבתי.

 

כשכתבתי ב"תרבות מעריב" על ספרי ילדים ונוער, זה כבר היה כמובן קל יותר. לקרוא ספר ילדים זה תהליך זריז, לכן החזקתי מעמד שלוש שנים. אבל כעבור שנים ספורות, כששוב התחלתי לכתוב ביקורת, תחילה שנה ב-NRG ואחר כך שנה ומשהו ב"טיים אאוט", שוב הרגשתי שאני לא מסוגלת יותר. באיזה שהוא שלב נמאס לי לקרוא, כי לקרוא מתוך חובה, חובת העבודה, זה שונה מלקרוא להנאתך. מה גם, שלהנאתי אני קוראת רק את מה שאני אוהבת, ובביקורת עלי גם לקרוא ספרים וסופרים שאיני אוהבת.

 

לכן המסקנה ההכרחית היא פרישה של מבקר מכתיבה אם הוא נשחק ולא מסוגל לקרוא את כל הספר שהוא כותב עליו. כבר אמרתי: השתעממת, לא נשאבת לספר, ולכן עזבת באמצע או בכל שלב שהוא – אחלה, שום דבר לא קרה. עדיף שלא תהיה ביקורת על הספר, מאשר שתהיה ביקורת נטולת כל אתיות.

 

והנה עוד סיבה חשובה מאוד: כאשר נשחקים מכתיבת ביקורת, ממש מתחילים לשנוא את הספרים והסופרים. אז מה עשינו בכך? מוטב שלא תהיה ביקורת על ספרים, מאשר שהמבקר השחוק נמאס לו לקרוא והוא שונא את כל הספרים שהוא חייב לקרוא ולכתוב עליהם.

 

אם אתה שונא את האנשים שקונים אצלך בחנות כי נמאס לך, או שאתה שונא את הלקוחות במשרד שלך מרוב שנשחקת בעבודה – לא נורא, אין כאן דיני נפשות. אבל לקרוא ספר חלקית ואז לכתוב  ביקורת שטחית או מלאת שנאה על ספר שמישהו כתב בדם ליבו,  זה עוול לכל הצדדים. אם את/ה מבקר/ת ספרים מקצועי,  והשתעממת מהספר וקראת רק חלק ממנו משום שעבודתך נמאסה עליך, עדיף שלא תכתוב.  

 

 

22 תגובות

  1. יעלי, העולם גדול.
    לא ניודע מה גרה לי – אם תעייני בפרסומיי לאחרונה ב"בננות" תראי כי ברק הביקורת כה בי – אבל איןזו בודתי. רוצה לומר, אינני עובד, ב"ה, ולו מזה הייתי צריך להתפרנס ולכתוב בעבור בצע כסף הייתי מועל בעבודתי. אגב, מה שאת מתייחסת אליו זו אינה עבודה אלא בדות, וא ני מוחל טויבעס.
    מצאתי שאת צודקת 100%. ממי שעושה את מעשהו רק כדי לצאת ידי חובה, מעשיהו לא שווה פרוטה.
    אני כותב, למעשה, משום שעיסוק זה (לא ממש חדש עימי, כבר פרסמתי התייחסויות לספרי שירה בעיקר בעבר) מענ ין אותי ורוצה לראות מה בי לשאוב ממנו למראה יצירת זולתי. זה מה שמניעני. ואין בי עבדות ואין לי אחראיות כלפי איש. אני כותב מה שבא לי וכמה שבא לי ועד כמה, ועלי לגלות לך שאם בידי ספר שירה ואני מוצא שאני מבין רק שיר יחיד בו ואליו אני מוצא את עצמי מתקשר ויכול להתייחס, אם בא לי אתייחס לשיר זה בלבד. מצטער – אינני מתחייב לא לספר ולא לכותבו ולא לעקרונותיו – הצודקים במקרים רבים – אני את שלי עושה,ועושה כמיטב יכולתי ושיפוטי ובהתחשב בנסיבות(על פי שיפוטי הבלתי משוחד…): אינני עושה מלאכתי, – ככל הניתן -רמייה ורק לצאת ידי חובה (בדרך כלל. והעולם רחב ומגוון…) כך שאם אני כותב,דברים שכתבת בנושא אינני חש כי חלים עלי. אני agent חופשי. ולכששאתעייף – אבל לא אתעייף, כי אני מגוון, כפי שאת ראית כבר, את מעשיי – הרי שאחדל ולא אביא את עצמי לגע ואבדון.

    • הדברים אמורים רק לגבי מבקרים מקצועיים. להם בהחלט יש אחריות כלפי הקורא, הכותב והעיתון .

      (ואגב, אם זה משה, כתבתי אצלך בפוסט, שהדברים חלילה אינם מכוונים אליך, אלו הם דברים עקרוניים. אנא קרא את התגובה שלי בפוסט האחרון שלך).

      • איריס אליה

        יעלה אחותי, לא יודעת מה להגיד לך, אני פשוט מעריצה את היכולת שלך לחשוב ולכתוב דברים בצורה כל כך מדוייקת וכנה. אני מסכימה ועוד יותר מסכימה עם כל מה שכתבת, להוציא את העובדה ששחיקה יכולה להיות סכנת נפשות גם במקצועות אחרים, למשל מורה ששונא את התלמידים שלו, רופא ששונא את הפציאנטים שלו, ואפילו יותר מזה, מורה ששונא את ההורים של התלמידים שלו וכו'.אבל אני מקבלת כל כך את מה שאת אומרת. בגלל זה אני גם מעריצה את רני יגיל. זה כל כך בולט שהוא קורא הכל, אבל הכל, כולל יצירות קודמות של אותו סופר, כדי לכתוב משהו רחב ככל האפשר.
        ובלי שום קשר, את יכולה להסביר לי לאן רני נעלם ונאלם? יעלה מתוקתי, אם יש לך דיבור איתו תבקשי ממנו לכתוב לי.

      • איריס אליה

        יעלה אחותי, לא יודעת מה להגיד לך, אני פשוט מעריצה את היכולת שלך לחשוב ולכתוב דברים בצורה כל כך מדוייקת וכנה. אני מסכימה ועוד יותר מסכימה עם כל מה שכתבת, להוציא את העובדה ששחיקה יכולה להיות סכנת נפשות גם במקצועות אחרים, למשל מורה ששונא את התלמידים שלו, רופא ששונא את הפציאנטים שלו, ואפילו יותר מזה, מורה ששונא את ההורים של התלמידים שלו וכו'.אבל אני מקבלת כל כך את מה שאת אומרת. בגלל זה אני גם מעריצה את רני יגיל. זה כל כך בולט שהוא קורא הכל, אבל הכל, כולל יצירות קודמות של אותו סופר, כדי לכתוב משהו רחב ככל האפשר.
        ובלי שום קשר, את יכולה להסביר לי לאן רני נעלם ונאלם? יעלה מתוקתי, אם יש לך דיבור איתו תבקשי ממנו לכתוב לי.

      • אני מתנצל שאני צריך להתערב יותר מפעם אחת.
        למבקר ספרות יש שני תחומי אחריות: לספרות העברית ול"אינטגריטי" של עצמו.
        כל השאר (הקורא, הסופר, העתון) הן קריצות מסוכנות.

    • אה,כמו שאומרים בטוקבקיה: אפשר תרגום לעברית??

  2. איריס אליה

    יעלה אחותי, לא יודעת מה להגיד לך, אני פשוט מעריצה את היכולת שלך לחשוב ולכתוב דברים בצורה כל כך מדוייקת וכנה. אני מסכימה ועוד יותר מסכימה עם כל מה שכתבת, להוציא את העובדה ששחיקה יכולה להיות סכנת נפשות גם במקצועות אחרים, למשל מורה ששונא את התלמידים שלו, רופא ששונא את הפציאנטים שלו, ואפילו יותר מזה, מורה ששונא את ההורים של התלמידים שלו וכו'.אבל אני מקבלת כל כך את מה שאת אומרת. בגלל זה אני גם מעריצה את רני יגיל. זה כל כך בולט שהוא קורא הכל, אבל הכל, כולל יצירות קודמות של אותו סופר, כדי לכתוב משהו רחב ככל האפשר.
    ובלי שום קשר, את יכולה להסביר לי לאן רני נעלם ונאלם? יעלה מתוקתי, אם יש לך דיבור איתו תבקשי ממנו לכתוב לי.

  3. איריס אליה

    יעלה אחותי, לא יודעת מה להגיד לך, אני פשוט מעריצה את היכולת שלך לחשוב ולכתוב דברים בצורה כל כך מדוייקת וכנה. אני מסכימה ועוד יותר מסכימה עם כל מה שכתבת, להוציא את העובדה ששחיקה יכולה להיות סכנת נפשות גם במקצועות אחרים, למשל מורה ששונא את התלמידים שלו, רופא ששונא את הפציאנטים שלו, ואפילו יותר מזה, מורה ששונא את ההורים של התלמידים שלו וכו'.אבל אני מקבלת כל כך את מה שאת אומרת. בגלל זה אני גם מעריצה את רני יגיל. זה כל כך בולט שהוא קורא הכל, אבל הכל, כולל יצירות קודמות של אותו סופר, כדי לכתוב משהו רחב ככל האפשר.
    ובלי שום קשר, את יכולה להסביר לי לאן רני נעלם ונאלם? יעלה מתוקתי, אם יש לך דיבור איתו תבקשי ממנו לכתוב לי.

  4. איריס אליה

    יעלה אחותי, לא יודעת מה להגיד לך, אני פשוט מעריצה את היכולת שלך לחשוב ולכתוב דברים בצורה כל כך מדוייקת וכנה. אני מסכימה ועוד יותר מסכימה עם כל מה שכתבת, להוציא את העובדה ששחיקה יכולה להיות סכנת נפשות גם במקצועות אחרים, למשל מורה ששונא את התלמידים שלו, רופא ששונא את הפציאנטים שלו, ואפילו יותר מזה, מורה ששונא את ההורים של התלמידים שלו וכו'.אבל אני מקבלת כל כך את מה שאת אומרת. בגלל זה אני גם מעריצה את רני יגיל. זה כל כך בולט שהוא קורא הכל, אבל הכל, כולל יצירות קודמות של אותו סופר, כדי לכתוב משהו רחב ככל האפשר.
    ובלי שום קשר, את יכולה להסביר לי לאן רני נעלם ונאלם? יעלה מתוקתי, אם יש לך דיבור איתו תבקשי ממנו לכתוב לי.

  5. איריס אליה

    יעלה אחותי, לא יודעת מה להגיד לך, אני פשוט מעריצה את היכולת שלך לחשוב ולכתוב דברים בצורה כל כך מדוייקת וכנה. אני מסכימה ועוד יותר מסכימה עם כל מה שכתבת, להוציא את העובדה ששחיקה יכולה להיות סכנת נפשות גם במקצועות אחרים, למשל מורה ששונא את התלמידים שלו, רופא ששונא את הפציאנטים שלו, ואפילו יותר מזה, מורה ששונא את ההורים של התלמידים שלו וכו'.אבל אני מקבלת כל כך את מה שאת אומרת. בגלל זה אני גם מעריצה את רני יגיל. זה כל כך בולט שהוא קורא הכל, אבל הכל, כולל יצירות קודמות של אותו סופר, כדי לכתוב משהו רחב ככל האפשר.
    ובלי שום קשר, את יכולה להסביר לי לאן רני נעלם ונאלם? יעלה מתוקתי, אם יש לך דיבור איתו תבקשי ממנו לכתוב לי.

    • איריס אליה

      אויש. אני מתפוצצת מצחוק. נתקע לי המחשב. מזל שלא המוח. טוב, סליחה, תמחקי, יעלה?
      אוהבת אותך, אכתוב לך כבר. נשיקות.

      • לגבי רופאים המצב, כנראה, שונה בתכלית.
        רופא יכול לשנוא את מטופלו ולתת לו את הטיפול הטוב ביותר.
        אני מכיר אישית מקרה אחד, שבו הרופא טיפל במרגל מאושפז והאריך את חייו עד עצם היום הזה.
        כאשר המרגל שוחרר מן הכלא ועמד לנסוע לחו"ל, ערך מסיבה, שבה אמר לו רופאו: "לולי הייתי רופא שלך הייתי חונק אותך במו ידי!"
        מדובר ברופאו של מרקוס קלינברג.

        • אויש. אני מתפוצצת מצחוק. נתקע לי המחשב. מזל שלא המוח. טוב, סליחה, תמחקי, יעלה?
          אוהבת אותך, אכתוב לך כבר. נשיקות

  6. יעל,
    אנא, הבחיני בהגדרות.
    מי שכותב על ספר או שניים בשבוע אינו מבקר, אלא סוקר ספרים.
    ביקורת של ממש דורשת קריאה קפדנית, הרהור רציני וכתיבה מדוקדקת.
    בלא התנאים האלה, הכותב אינו מבקר ספרות!

    • גיורא, כמה מבקרי ספרות כמו שאתה דורש ישנם היום? נדמה לי שכמעט אפס, נכון? היום מה שנקרא סיקורת הספרים, היא הביקורת שנשארה לנו. לא אומרת שזה טוב, אבל מציינת עובדה שכיום לאנשים כמו אריאנה מלמד, אריק גלסנר וכו' קוראים מבקרים, לא סוקרי ספרים. אז אני לא מדברת על מצב אופטימלי, אלא על המציאות.

      ומבחינתי, יקראו לכך סוקר ספרים או מבקר, אדם שעיתון מינה אותו לכתוב ביקורת ומשלמים לו עך כך כסף, צריך לעשות עבודתו נאמנה ולקרוא את כל הספר. זה הכול. נקודה.

    • אויש. אני מתפוצצת מצחוק. נתקע לי המחשב. מזל שלא המוח. טוב, סליחה, תמחקי, יעלה?
      אוהבת אותך, אכתוב לך כבר. נשיקות

  7. מה שעצוב זה שמישתמע ממה שאת כותבת שעשית את זה בשביל העבודה ולא בגלל שעיניין אותך או היה דחוף לך. עברת לסיפרות נוער כי יותר קל לכתוב על זה ולא כי זה באמת עיניין אותך באותה התקופה. יש כל כך הרבה כמוך. אלו לא מבקרים אלא חלטוריסטים.

    • לגל,
      אנא קרא שוב מה שכתבתי. כאשר אני מרגישה שחיקה מעומס עבודה, ומתחילה להשתעמם, אני פורשת. כמה מבקרים כאלה אתה מכיר, שפורשים מסיבה זו? ולכן ציינתי שדווקא בספרות ילדים השחיקה לא באה כה מהר, כי ספרות ילדים היא קלה לקריאה, אך לא כן ספרות קאנונית למבוגרים. ולכן בספרות ילדים נשחקתי יותר לאט.

      לגבי ביקורת סרטים, כאן תמיד צפיתי בסרטים מתחילתם ועד סופם, כי כמו שאמרתי, לראות סרט זה הרבה פחות תובעני מלקרוא ספר.

  8. והגישה שלו- זה ההיפך מכל יושר ויושרה מקצועיים,זו פשוט,אם להיות בוטה, ירידה לזנות,או הוראדה של כל מוסד הביקורת לזנות.
    איפה הוא ואיפה החבר ה"פולני" שלו,שמזה כמה וכמה שנים,לצערנו הוא כבר ז"ל.

    • ליעל,

      התופעה שאת מתארת, היא בהחלט זרה לי לחלוטין. אם כי אינני תמימה, ובתקופה של הכל חפיף, אולי אפשר לצלוח גם את הביקורת. אמרתי אולי, כי פני הכלב כפני הדור.

      לא תמיד שלמו לי כדי לכתוב ביקורת. לפעמים שלמו יותר מאשר חמש מאות שקל, אבל לכתוב תמיד כתבתי, כי אני מאמינה ששם טוב מעיד על האדם הכותב. לא רק זאת, אלא, שאפילו בספרי עיון שלא בדיוק היה קל לקרוא אותם, לא רק שחרשתי את הספר לאורך ולאורך, וסימנתי הערות. ואכן התגובות לא אחרו להגיע.

      למה הפסקתי, לא נשחקתי. הגעתי למצב שפרסמו אפילו מאמרים מאוד ארוכים שכתבתי, והרגשתי, כי בשטח כתיבת הביקורת אולי כבר די מיציתי את עצמי.

      מאוד רציתי לעבור לכתוב דברים משלי. כתיבת ביקורת תדיר נתנה לי תחושה, כי המבקר יש בו בעצם משהו די טפילי על יצירות של אנשים אחרים. התחושה הזאת גרמה לי לתסכול.

      התופעה שאת מתארת אין לי מילה אחרת, אלא אותי ממש מחליאה. אני מודעת לכך שאנשים שאין להם מספיק ידע בנושאים יותר מורכבים כותבים ביקורת והם חושבים שכתבו את יצירת המופת של הדור. גם זאת לצנינים בעיני.

      יחד עם זאת, קיימים מבקרים שתמיד היה מעניין לקרוא אותם, ועדיין איני יודעת אם הם כותבים היום, כמו דן מירון, ופרופ פרידלנדר, שמעון שמיר ואחרים.

      נגעתי בנושא מאוד מורכב יעל.

      אבל עד כאן בינתיים

      חוה

  9. מסכימה עם כל מילה שלך והדבר תקף גם לגבי לקטורים ועורכים, לפחות בעיני.
    רק לקורא הקורא להנהתו יש את הפרבילגיה לעזוב ספר כי משעמם. באשר למבקרים שהזכרת לא ידוע לי מי הם, אבל השמות לא חשובים, חשובה התופעה.

  10. לא נותר לי אלא להסכים. אגב, יצא לי לשמוע גם על מבקרי קולנוע שיצאו באמצע סרט ולא ויתרו על כתיבת ביקורת (היה דיון ארוך על זה ב'עין הדג' ז"ל). אני גם מתקשה להבין את הרעיון של להפסיק לקרוא ספר באמצע, ולו בגלל שאני כמעט ולא עושה זאת – גם כשאני קורא ספרים להנאה ואיש לא משלם לי על כך. למעשה, במקרים המעטים שבהם הפסקתי לקרוא ספר באמצע, תמיד אכלה בי איזו אשמה כלפי הסופר – שאולי הספר בכ"ז משתפר ואני עושה לו עוול.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל