בננות - בלוגים / / אז מתי לצאת מהמגירה?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

אז מתי לצאת מהמגירה?

 

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

שמעון ריקלין, עמיתנו החדש לבלוגייה, מעלה שאלה חשובה מאוד כבר בפוסט הראשון שלו. הוא טוען שמגירות הן בתי קברות לכתבי יד. גם אני מסכימה שלא רצוי להניח לכתב יד להרקיב שנים, בגלל פחד מפרסום, פחד מכישלון או להפך, פחד מהצלחה – גם דבר כזה יש. אבל אני סבורה שיש להיזהר מאוד מפני הוצאת טקסטים החוצה בחופזה, כולל פרסום של טקסט ספרותי בבלוג מיד לאחר כתיבתו.

 

אני אישית לא בעד להראות כתב יד, עד שהכותב שלם איתו לגמרי. כך לפחות אני נוהגת, גם אם כמה מספריי ישבו ככה כמה שנים אצלי, עד שהרגשתי שזהו זה, ורק אז הם ראו אור. על "סוף סוף רומן" דגרתי שבע שנים, ועל "אני ואימא בבית המשוגעות", שעומד לראות אור השנה, דגרתי עשור שלם.  

 

אבל היום, גם בגלל הקלות של הכתיבה על מעבד תמלילים, ישנה נטייה לכותבים לרוץ מיד לפרסום, וזה בעוכרי היצירה. כנ"ל לגבי פרסום בבלוגים. עקרונית, אני לא בעד להעלות לבלוג טקסט ספרותי שלא סיימת את עריכתו האופטימלית מבחינתך. ואני מדגישה "מבחינתך." הכותב צריך להיות בטוח כמה שניתן בטקסט הספרותי שלו. אחר כך, כשיעמוד לפני הוצאה לאור, שהעורך יראה אם ניתן לשפר וכו'.

 

מניסיוני האישי, לא טוב לחשוף יצירה בפני הזולת לפני כן, לא רק כי זה בעוכרי היצירה כפי שאמרתי, אלא גם בעוכרי הכותב. ביקורת טרם זמנה עלולה לסרס, ואז הכותב עלול להיתקע עם החומר שלו. מצד שני, יותר מדי קומפלימנטים שלא במקומם, קרי, מחמאות ריקות, עלולות לגרום לכותב להוציא את היצירה מתחת ידיו מוקדם מדי.

 

אגב, מניסיוני, הן כסופרת והן כעורכת, אפילו על בשרי, אני מבחינה פעם אחר פעם שעורכים עושים את הלא ייעשה, ומוציאים לכותבים ספרים לפני שהספר והסופר בשלים לכך.

 

הדבר נובע מכך שעורכים מעוניינים לעתים לקדם צעיר בעל כישרון, אבל עדיין לא בשל מספיק, בגלל כל מיני אג'נדות שלהם ושיקולים פנימיים של ההוצאות. וחבל. כי בסופו של דבר זה פוגע רק בכותב עצמו.

 

אני יכולה להעיד על עצמי, שמרטרוספקטיבה של עשרים שנה אחורנית, אני סבורה שעורכיי היקרים מ"עם עובד" הוציאו את ספרי הראשון "יצאתי לחפש מחסה" מוקדם מדי. ואולי לא רק לי, אלא לעוד כמה כותבים בסדרה, ששאינם לא מוכשרים חלילה, אלא שאולי זה היה מוקדם מדי.

 

עורכיי פתחו אז סדרה חדשה בעם עובד, ואספו כותבים שהם אהבו את כתיבתם, מפני שרצו לייסד משהו צעיר, רענן ולא ממוסד בספרות העברית – צעד חשוב לכל הדעות, השאלה היא האם צריך בשל כך לוותר על בשלות הכותבים.

 

לעתים, כשמגלים סופר צעיר ומוכשר, יש לפרגן לו, לטפח אותו, לייעץ לו לפרסם בכתבי עת, אבל לא למהר להוציא לו ספר, אלא לתת לו להתבשל מעט עם כתיבתו.

 

אשר לאנשים שמוציאים את ספריהם על חשבונם בהוצאות במימון מחבר, כולם כאן כבר יודעים מה דעתי על ספרים כאלה, בין השאר גם מפני שעבדתי זמן מה בהוצאה כזו, וראיתי את העוול שהן גורמות לאנשים בגלל החלומות הלא רציונליים שלהם להתפרסם ולהיות "סופרים גדולים".

אני מאמינה שמישהו צריך להאמין בך ככותב ולפתוח לך דלת. ואם אתה טוב, תמיד יהיה עורך כזה; אני אומרת זאת גם כסופרת, וגם כמי שעובדת עשור בעריכה ברוב ההוצאות.

 

אבל, אין זה אומר שהסופר הצעיר והעורך לא צריכים גם הם לנהוג שיקול דעת בכתב היד. אני יכולה לספר על כמה ספרים, שידוע לי במפורש שהיו רק שלד, והכותב המתחיל עבד עם העורך שלו על כתב היד כדי להמשיך אותו ולעבות אותו.

 

שיטה כזו פסולה בעיני לגמרי. כותב צריך להביא לעורך כתב יד גמור מבחינתו, ולא איזה שלד או התחלה, או רבע או חצי רומן, ולא משנה כמה הוא מוכשר בעיני העורך, או שהוא אדם ידוע, ולכן העורך חותם איתו ומוציא לו ספר כי הוא פוחד שהוצאות אחרות יגנבו אותו.

 

להוציא ספר בחופזה, הן מהמגירות והן בדפוס, על ידי הוצאה ועורכים להוטים מדי, עלול להיות גזר דין מוות לסופר. כי כשספר לא בשל דיו עלולות לבוא ביקורות רעות, ואלה עלולות ללכת שנים עם הסופר ולפגוע בו ובפוטנציאל שלו. מה גם, שכאשר ספר לא בשל דיו, אפילו שיצא לאור ואפילו אם הצליח בקרב הקוראים ואפילו המבקרים, אבל הסופר נתקע עם איזה שטיק ספרותי שמצא חן בעיני קהלו, הוא לעולם לא ימצה את יכולתו כסופר. וזה הדבר הכי טרגי שיכול לקרות לסופר.

 

 

 

 

18 תגובות

  1. צודקת!

    • גם אני חושב כך!

      וממליץ לאמץ חלק מזה בבלוג.זה היה מועיל מאוד

      • לגבי בלוגים של אחרים, אין לי אלא לומר שזו זכותם לפרסם שירה או פרוזה שזה עתה יצאה מתחת לקולמוסם. אומנם זו אינה המלצתי כעורכת, אבל זה לגיטימי להשתמש בבלוגיה כסדנה. אני אישית איני עושה זאת.

        ואם הכוונה לבלוג שלי, אז אנא, קרא את הפוסט הקודם שלי, על המטרה שבבסיס הקמת בלוגיה זו, על ידי ועל ידי שירלי: המטרה היתה לאפשר לכותבים, כגון סופרים ועיתונאים, פינה אישית שבה יפרסמו יומן רשת אישי, של מחשבותיהם, הגיגיהם, זכרונותיהם וכו'. אפילו על בסיס יומיומי, אם בא להם. וזה בדיוק מה שאני עושה. בבלוג שלי יש שני דברים: טקסטים ספרותיים שכבר פורסמו בספרים, והגיגים שלי. כל מה שאמרתי כאן ברשימה, לא נאמר לגבי הגיגים או מאמרים או רשימות עיתונאיות. גם את הרשימות העיתונאיות שלי איני שומרת במגירה, אלא כותבת והן מיד מתפרסמות. אין להשוות בין כתיבת רשימות לעיתון או לבלוג עם כתיבה ספרותתית. כתיבה לעיתון או בלוג היא מיידית ולא נועדה להישאר במגירות. לעומת זאת, לספרות יפה יש זמן התהוות אחר לגמרי. וכבר אמרתי, מי שאינו אוהב את הגיגי, או הגיגים שכותבים אחרים, יכול לדלג על הבלוגים של כותבי ההגיגים.

        והערה קטנטנה: כולם מתנפלים עלי שאני מרבה בפרסום רשימות אישיות מהקישעקס, רשימות שהן הגיגים, ואין להשוותם לפרוזה. והנה, זה כמה שבועות אני מפרסמת את אחד הרומנים שלי בהמשכים, שזכויותיו חזרו אלי מההוצאה, והכניסות דלות מאוד. משום מה, כל מי שמתלונן שאני מפרסמת רשימות הגיגים אישיות, אל הספרות היפה שאני מפרסמת לא נכנס, אבל כשאני מפרסמת משהו אישי, "צהוב" יעני, ישר נכנס, ופתאום יש כניסות המוניות. אז הלאה הצביעות.

  2. דברים של טעם!!!!

  3. נראה לי שהוא התכוון לכותבים שמעולם לא הראו את כתיבתם לאיש. והוא הסכים לקרוא ולחוות דיעה והם סירבו. וזה תמוהה כי מה אכפת להם לקבל הערות מאיש מקצוע ולהמשיך להתפתח.
    זה מה שהבנתי מהפוסט הראשון שלו.

    אולי פעם אכתוב על זה פוסט משלי.
    למשל בסדנאות כתיבה אתה גם חושף את כתיבתך ובעוד מקומות.
    אבל במגירה , זה כמו חלום יפה ותמשיך לחלום .

    כי אז גם לא תזקק את הטקסט לשום כיוון.

    כך הבנתי.

    • אביטל, הכותב צריך לפנות בעצמו לעורך, ורק אחרי שהוא בטוח לגמרי בכתב היד שלו – לא להפך.

      • אגב, אני יכולה לספר לך שאני לא מראה כתבי יד שלי לשום אדם, ורק כשאני בטוחה בהם מבחינתי, אני מעבירה לעורך.

        מה שקרה עם ספרי הראשון הוא שפרסמתי כמה סיפורים בכתבי עת, ועקב כך פנו אלי העורכים וביקשו להוציא לי ספר. ואז הוצאתי את כל המלאי שלי ונתתי להם לקריאה. והם מיד חתמו איתי חוזה. ואולי זה היה מוקדם מדי. כך שמניסיון אישי אני אומרת זאת. ואני מוכנה להודות בכך אפילו לגבי עצמי. אני מאמינה שהיה עדיף לי לחכות עוד זמן מה עם הספר הזה. אני רואה זאת גם עם ספרין אחרים שיצאו טרם זמנם.

        כי אני מאמינה שהצעד להוצאה צריך להיות מצד הכותב, ועל העורך להיות גם הוא מאוד זהיר.

        לא לתת לכתבי יד להרקיב, אבל גם לא לפרוץ החוצה בסערה ורננה.

        • בנוגע לסדנאות, זה דבר קצת אחר. יש הרבה הבדלים. עוד אכתוב עליו פוסט, גם מנסיוני כבוגרת סדנאות בעבר וגם כמנחת סדנאות היום.

          אשר למי שרוצה לפרסם טקסט ספרותי טרי בבלוג, זה לגיטימי לגמרי. אני פשןט מעלה כאן את דעתי האישי, מניסיוני האישית, שעדיף שלא. אבל זה לגיטימי לגמרי.

        • לא נראה לי שהתכוון להוציא את ספרם לאור. הרי זה לא משחק ילדים. רק לעשות מעשה טוב ולומר אם יש באדם שמעולם לא הוציא שום דבר מהמגירה אם יש בכך משהו.
          כך קראתי את הפוסט שלו.

          • כן אביטל, אבל אני רציתי להרחיב את הדיון. מותר, לא? בשביל אנחנו מדסקסים כאן, אם לא כדי לא כדי להרחיב דיונים, אה?

        • צריך למצוא את האיזון בין זה לזה צודקת

  4. שמעון ריקלין

    אני מסכים לגמרי שאין צורך להיחפז. אני רק חושב שכתיבה למגירה אינה מועילה למי שחושב על פרסום.
    נכון גם שפעמים רבות מפרסמים ספרי בוסר. רומנים בדרך כלל. בין היתר כי קשה לפרסם חלק מרומן בכתבי עת (ומעט הוצאות מוכנות לפרסם ספרי סיפורים).
    אחרי כל זה, לדעתי, אם צריך לבחור בין לפרסם רומן בוסר (אחרי שנערך וטופל) לבין לא לפרסם בכלל – עדיף לפרסם. לפעמים, עד כמה שזה נשמע משונה, זו הברירה היחידה לכותב רומנים לצאת מהמגירה.

    • מי שכותב לפרסום, מוטב שישאיר את התוצרים במגֵרה.

    • שמעון, אני מכירה מקרה אחד, קיצוני במיוחד, של כותבת, עיתונאית ואשת טלוויזיה צעירה, שסיפרה לי במפורש לאחר צאת ספרה הראשון שהיה לה ביד שליש ספר בערך (של ספרה הראשון והיחיד בינתיים), ואז ישבה שנה עם העורכת שהדריכה אותה לכתוב את הרומן. והתוצאה היתה בהתאם, כפי שאתה יכול לשער. הספר הצליח, אבל מי שמבין עניין, קולט את הבעיה שבו מיד.

      אני עצמי חטאתי בזה כשערכתי ספר למישהו ועשיתי בדיוק את זה, עזרתי לו לכתוב את הספר ואפילו כתבתי חלקים ממנו. זו היתה הפעם הראשונה והאחרונה שעשיתי את זה, ונשבעתי לעצמי לא לעשות זאת יותר.

      כעורכת, מובן שאני הרבה יותר סלחנית לכתבי יד מאשר אני כמבקרת ספרים. ואני מבינה את העמדה של ההוצאות, וגם את המצב הרגיש של סופר בראשית דרכו, שלפעמים אין דרך אלא להוציא את הספר. וערכתי כמה כאלה.

      ובכל זאת אני חושבת שזו טעות, ואני נתקלת בתוצאות של זה כל הזמן.

  5. ולמה לא להישאר בה?…

  6. צודקת לגמרי! בקלות של היד על המקלדת נהפכה לבלתי נסבלת.

  7. צודקת צודקת, למרות שלפעמים העזה שלי אין או עיוורות כלפי עצמך פלוס בטחון ועור עבה עובדים טוב מאוד

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל