בננות - בלוגים / / ממתיקים מלאכותיים לעומת ספרות אמיתית
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ממתיקים מלאכותיים לעומת ספרות אמיתית

 

אודה ולא אבוש, גם אני אוהבת נוסטלגיה, מי לא. נעים להתרפק על זיכרונות, כי זיכרונות הם כבר לא הדבר האמיתי, הם עטופים בפאטינה שנותן להם המוח. המוח ממתיק אותם, מעסה אותם מעט, מכניס להם נוזלי ריכוך כמו שמכניסים לפסטרמות כדי שיתרככו וישקלו יותר.

זו בעיני הנוסטלגיה. והיא לא בהכרח דבר רע. לעיתים ממש זקוקים לה. הנה כאן פוסט של שרון רז על בתי הקולנוע של תל אביב, מכמיר לב ללא ספק. גם אני עצמי כותבת לפעמים רשימות נוסטלגיות על האוכל של פעם, דברים נחמדים שהיו בילדות, המסעדות של פעם. אין מה לדבר, יש בזה חן, יש קסם, וחלק חשוב מהעניין זה שזה היה בעבר, זאת אומרת שכבר לא זוכרים את הדברים הרעים.

 

נוסטלגיה היא בעצם מה שעושה הקוסמטיקה לזיכרון. אם תרצו, היא כמו הווזלינה שהצלמים של ראשית ימי הוליווד היו מורחים על עדשות המצלמה, כדי שתרכך ותעלים את הקמטים, הצלקות והכתמים מפני השחקניות. משהו כמו הריטוש של ימינו. במילים אחרות, נוסטלגיה היא פוטו שופ מקצועי מאוד של הזיכרון.

 

בעיני, לנוסטלגיה אין מקום בספרות. לזיכרונות יש, לא לנוסטלגיה. וכשקוראים ספר, יודעים מיד אם הוא שייך למחלקת הנוסטלגיה, קרי, הפוטו שופ המקצועי, או למחלקת הספרות הרצינית והמשמעותית.

 

איך יודעים? נורא פשוט. אם מתחילים להתגעגע ולהזיל דמעה, ולהגיד איזה יופי, וכמה זה מתוק – זו נוסטלגיה. אם זה מעורר זיכרונות כואבים – כנראה שזו ספרות.

 

כשכתבתי על "ספרות שורשים" התכוונתי לזה. בדרך כלל ספרות שורשים מחליקה, לפעמים בלי שהכותב מרגיש, לתחום הנוסטלגיה. ומשום שנוסטלגיה היא טקסט מאופר, היא לא יכולה להיות אותנטית. וזו עוד בעיה של כתיבה נוסטלגית, על שורשים או על כל דבר אחר. זו גם הסיבה מדוע מרבית ספרי השורשים נופלים לחוסר אותנטיות. במילים אחרות: קשה להאמין להם.

 

לנוסטלגיה יש מקום ברשימות ובטורים אישיים. ממילא עיתונות היא עניין קצר מועד, שמטרתו להסיח קצת את הדעת, אז אין כל רע להתכבד בממתק הנוסטלגיה. אבל מי שמעוניין לכתוב טקסט משמעותי, מוטב שיימנע ממנה, כי נוסטלגיה מטרתה גם להחניף: דבר ראשון להחניף לכותב עצמו, כי הוא מעוניין כנראה לשכוח את הכאבים ואת הרע שהיה, ודבר שני להחניף לקורא – כי גם הוא מעוניין באותו תהליך השכחה שמשיגה הנוסטלגיה.

 

אני עצמי משתדלת גם ברשימות הנוסטלגיות שלי בבלוג לתת קצת יותר מזה, ולחדור מעבר לפאטינה ההיא שעליה אני מדברת, השכבה שהתעבתה עם השנים, שמעניקה טיפול וזליני לחומרי המציאות, שמאפרת אותם ככה שייראו טוב יותר. אני מנסה לקחת גם את המר ולצרף אותו למתוק.

 

אבל בפרוזה שלי, אפילו את זה אני לא עושה. מה לעשות שאני לא אוהבת ממתיקים מלאכותיים. אני מעדיפה את האמת, ואמת היא לא דבר יפה. להפך – היא מענה, היא מטרידה, היא כואבת.

 

נדמה לי שהזכרתי פעם באיזו רשימה את תגובת המנחה בערב שנערך בבית הסופר עם צאת ספרי השני, "רואות מכאן את כל העולם" (הקיבוץ המאוחד/סימן קריאה, 1997). המנחה שאלה אותי למה ברומן מוצגת הילדות באור כה קודר, ואני עניתי שמה לעשות, ילדות היא לא תקופה מי-יודע-מה, יש בה הרבה חסר ועוגמה.

 

והמנחה, אשתו של משורר מאוד ידוע ומוערך, ואם הבנתי נכון, מורה לספרות בעברה וכותבת רצנזיות ספרותיות – מחתה נמרצות ואמרה שמה פתאום, לה דווקא הייתה ילדות נורא יפה, ומה פתאום, הלוא ידוע שילדות היא התקופה הכי יפה בחיים…

 

כאן כבר סתמתי את פי כי הבנתי שאין עם מי לדבר. לשכנע אותה שילדות אינה תקופה יפה כלל ועיקר, והיחס הזה אליה נובע מצורך נוסטלגי של המוח לרכך את המציאות הלא קלה – את זה כבר לא אצליח לעשות, אז מוטב לי שאשתוק. והמנחה המשיכה להנחות את הערב בפנים מכורכמות. בכל זאת הצלחתי כנראה לסדוק לה את האידיליה על ילדות מאושרת.

 

ואם נחזור לספרות שורשים, אציין שהתחושה שלי היא שכאשר מנסים להתחבר לזיכרונות מיד שנייה או שלישית של הורים או סבים, התוצאה על פי רוב תהיה התחברות עם הנוסטלגיה ולא עם חומרי מציאות קשים ואמיתיים, ואז גם לא יכולה להיווצר כאן ספרות בעלת משמעות.

 

ולא משום שסופר לא יכול לכתוב על משהו שלא חווה; את זה לא אמרתי כלל וכלל. אדרבא, הבאתי כדוגמה את ספרה היפה של עמליה כהנא כרמון, "למעלה במונטיפר" שבכלל מתרחש באנגליה של המאה ה-18. כוונתי היא לכך, שכאשר כותבים על זיכרונות של מישהו אחר, ובעיקר אם מדובר בקרובי משפחה, יש נטייה לקבל את גרסתם המאופרת. הראיה: הרבה מדי ספרי שורשים, כאן ובעולם כולו, שלא רק עטיפתם אלא תוכם אינם אלא נוסטלגיה צרופה. 

 

36 תגובות

  1. ציינתי ממתיקים מלאכותיים לעומת ספרות אמיתית.
    עלי להסב את תשומת הלב לחומרים רעילים
    אמיתיים שגם הם עלולים שלא להיות ספרות אמיתית: אני מתכוון לרבים מן הקבצים שהם עדויות על השואה.
    מרביתם מזעזעים, אותנטיים, מכמירי לב
    ואפילו פועלים פעולה חיובית על תודעת הקורא, אולם אין הם ספרות אמיתית.
    מסתבר שספרות תובעת גורם X, והוא קסמו של הכותב (נאמר אינטואיציה, שליטה וירטואוזית בלשון,
    היכולת ליצור אווירה מכשפת וכו) וכל אלה אינם שייכים לא לחוויה המתוקה שהציעה יעל ולא לחוויה המרה שהצעתי אני.

  2. איריס אליה כהן

    יעל יקירה,
    מסכימה ולא מסכימה. מסכימה עם ההנחה שנוסטלגיה עלולה להיות דביקה, (אם כי בתור אחת שמתעסקת הרבה עם חומרים דביקים, לא כמטאפורה, אני אוהבת אותם מאד,ולא רואה בהם שום דבר שלילי)אבל לא מסכימה עם ההנחה, שאם מתחברים לנוסטלגיה ולא ל "חומרי מציאות קשים ואמיתיים…לא יכולה להיווצר כאן ספרות בעלת משמעות."
    קודם כל, לא מסכימה למינוח הזה הזה. של "ספרות בעלת משמעות."
    מה זה, לעזאזל, "ספרות בעלת משמעות"? למי היא בעלת משמעות? מי קובע מה "משמעותי" ומה לא? כמה בעלי השכלה מסויימת? כמה בעלי תרבות "מתקדמת"?כמה מבקרים ובעלי הון, סליחה, שבטוחים שהשמש זורחת להם מהישבן?
    ספרות תהיה משמעותית אם היא מקבלת משמעות בעיני הקורא. ספרות תהיה משמעותית אם היוצר מרגיש שהיא משמעותית.אי אפשר לבטל יצירה במחי הנחה כזאת. אפשר לא להתחבר אליה, לא להתרגש ממנה, לא לצרוך אותה, לשכוח אותה על הספסל ברחוב.. לאף אחד אין את הזכות להכריע מה משמעותי ומה לא.
    אפשר, הרי, להיכנס כאן לדיון רחב ופילוסופי (אשמח לגייס לעניין את בעלי שיחיה, יש לו טיעוני מחץ, אין מה להגיד)על המקום והחשיבות וההשפעה של היצירה, בכלל.אבל הרי גם את, בפוסט המרתק של רן יגיל על יורם קניוק, כותבת שהספרות המשמעותית שלו, לא קיבלה מספיק משמעות בשיח הספרותי וכיו"ב. אז מה? מה זה אומר?
    ושוב בחזרה לחוויה המזרחית. בעיניים מסויימות זה יכול להיקרא בכייני, דביק, נוסטלגי, גלותי…זה לא משנה. החוויה עצמה משמעותית, ודי בכך. אם יוצר בוחר לחפש אותה, לכתוב עליה, לנסות לחוות אותה מחדש, ואפילו גם, להתרפק עליה, אין בזה שום דבר שעלול להפוך את היצירה ללא משמעותית.

    • דבריך איריס אליה כהן – פנינים, והם האמת, גם בפוסט הקודם אולי באמת דברים שרואים משם לא רואים מכאן ,צריך להתרחק לפעמים מהביצה הספרותית כדי לתפוס פרספקטיבה יותר מאוזנת על הדברים ,כדי לא לכנות ספרות "חומר רעיל" וגרפומניה ,לפי אמות מידה די מפוקפקים. שאפו על הכנות
      איפה היית עד עכשיו

    • איריס,
      עניתי כבר למישהי כאן. דעה, כל דעה, גם של המבקר "הכי נחשב", היא סובייקטיבית. ובלוג הוא בטח המקום לבטא את דעותיו, הסוביקטיביות תמיד, של בעל הבלוג. לכן, אני מציעה פה פרשנות אישית שלי, טעם אישי שלי, לא קובעת דברים ומקבעת אותם במסמרים.
      גם כשאני כותבת ביקורת לעיתון, אני רןאה בזה דעתי הסוביקטיבית.

      ומבחינתי, זו ההגדרה שלי לספרות משמעותית.

      אגב, זה לא מבטל שום ספרים אחרים, לכל הספרים כנראה שיש מקום בעולם, אבל לא אצלי, בהגדרה שלי של "ספרות משמעותית". וכנראה שיש עוד אנשים שסבןרים כמוני.

      אז אולי כדאי להגדיר זאת כך כדי להקל: אלו דעות הסובייקטיביות של אנשים שסוברים כמוני שספרות בעלת משמעות לא יכולה להיות מתוקה.

  3. היי יעל
    הנושא שבחרת לכתוב מאוד מענין המתח בן מה שהיה מה שנכון אמנותית…
    לי אין תשובה, אבל את נוגעת בשאלה שנמצאת בקפלים של היצירה.
    להתראות טובה

  4. שלום יעל,
    אני עורכת עבודה על כל הנושא המקיף והענק הזה ומענין אותי לדעת, בהסתמך על הפסקה השניה מהסוף של מאמרך: כשמתחברים לזכרונות יד שניה של הורים וסבים התוצאה היא בדרך כלל נוסטלגיה ולא התחברות לחומרי מציאות קשים ואמיתיים, ואז גם לא יכולה להיווצר ספרות בעלת משמעות…
    האם יצא לך לקרוא את הספרים ורד הלבנון של לאה אייני וקול צעדינן של רונית מטלון? האם גם שם הטיעון שלך תקף?
    אני כמובן חשבתי הפוך, וברומן של איני זה בולט בגלל טראומות השואה וחוסר הנכונות חסר הפשרות שלה (כפרסונה ברומן) שלא לטשטש דבר שאינו "אמת" גם ביחסיה עם אב המשפחה, וגםועם עצמה. מה דעתך?
    אשמח אם תעני לי, תודה רבה.

    • לגבי,
      אצל לאה איני ורונית מטלון ההתנסות היא של גיבורי הסיפור עצמם.
      הסיפורים עומדים בפני עצמם ואין כל צורך לדעת את תולדות מחבריהם כדי לחוש שמדובר ביצירות ספרות שלמות.
      אדגים בדוגמה מרוחקת: כאשר קוראים, למשל, ב"תמול שלשום" של עגנון אין צורך לדעת שהוא עצמו התגורר תקופה מסויימת בנוה צדק.

      • לגבי, גיורא כבר ענה את מה שהתכוונתי לענות בעצמי. אולי כדאי שתקראי שוב את הספרים הללו. או את הרשימה שלי. הלוא שני הספרים הללו הם כמעט ספרים אוטוביוגרפיים. הייתי אפילו אומרת אוטוביוגפיים, אבל בגלל שהם פרוזה, אני מניחה שבכל זאת יש מהם מהפיקשן. אגב, בעיני, דווקא משום שהינם אוטוביוגרפיים, הם הצליחו לגעת כה חזק בחווית החיים, הפרטית והקיומית, ולכן הם ספרים מעולים.

  5. יעל, בוודאי שיש מקום לנוסטלגיה בספרות -אף על פי שיצרת בהקשרה דימוי לא נעים (וולגארי, כהרגלך) של "נוזלי הריכוך של הפרטרמות", וכו'. איכס, כמובן. אבל נוסטלגיה היא נקודת ראות בעלת ערך ותקפוּת בדיוק כמו כל ראייה אחרת. זה כאילו לומר שכל מה שנזכרים בו בערגה חייב להיות שונה במציאות ומיופה, וזה לא תמיד נכון. די בערגה עצמה כדי שתהיה נושא טוב ורלוונטי בספרות. בדיוק כמו שיש מקום גם לתמונות שרוטשו בפוטו שופ. האם בגלל שהן יפות מהמציאות אין הן פן של המציאות, דהיינו, מציאות שרוטשה. הרי גם לקיטש, למשל, יש מקום, רק שאף אחד לא חושב שקיטש זה סופר-ריאליזם למשל, אלא מה שהוא כמות שהוא.
    בקיצור, כדי לחשוב לפני שכותבים דברים בביטחון עצמי רב כל כך, אם כי ברור שמה שכתבת הוא מלכתחילה רק "לדעתך" ולא אמת צרופה .

    • נ.ב.
      ואגב – יש לי זכרונות מילדותי שהם חדים כתער. זוכרת אותם בדיוק כמות שהם בלי הווזלינה, כלשונך, של הנוסטלגיה – והם אובייקטיביים, עד כמה שיש בכלל אובייקטיביות בנקודת הראות האנושית.

      • לאלמונית,
        זכרונות בספרות – כן, נוסטלגיה מתוקה – לא.

        ובוודאי שזה לטעמי. אז לטעם מי? השכנה?

    • איריס אליה כהן

      בכלל לא וולגארי, לעניות דעתי.זה אולי וולגארי להשתמש במילה הזאת. ועוד בעילום שם.
      אנחנו רק מחליפים דיעות, בשם אלוהים!

      • איריס – אפשר ומותר להחליף דעות גם בעילום שם. שם לא עושה דעות תקפות יותר או פחות. ההיפך. שם מסויים מעורר ציפיות מסוימות ואז אנשים לא ינטו לומר את אשר באמת על לבם.

  6. גדולתה של ספרות ריאליסטית נמדדת ביכולת לשקף מציאות, בלי להתחשבן ובלי להתחנף, בלי להמתיק ובלי למרר, להמליח, או להחמיץ, בלי לשפוט ובלי לחון, בלי להתאכזר ובלי לחמול – המספר הטוב מתבונן ומתאר, משמיע דברים בשפת ובקול אומרם, אינו מדגיש ואינו מחליש אינו מפרש – את כל הדברים האלה יעשה הקורא.
    מי שכותב מתוך התחשבות בדמויות ו/או בקוראים ולהפך, מתוך התחשבנות איתם – ערוות הזיוף תחשף חיש קל.

    ומה שהכי רחוק מהמציאות אילו ההכללות – אין דבר כזה ילדות מאושרת או ילדות אומללה , יש ילדות שרגעי השמחה בה רבים יותר או פחות וכנ"ל לגבי רגעי האומללות. ומה שמאמלל מישהו אחד לא בהכרח יאמלל את חברו. הכללות מביאות לסטריאוטיפיות – עוד מוקש בדרך לספרות טובה.
    ואם בילדות עסקינן,אביא דוגמא מהחיים – יש לי חברה המבוגרת ממני בשתים עשרה שנים. החברה הזו איבדה את שני הוריה בשואה כשהיתה בערך בת חמש ועברה גלגולים לא יאומנו במשך המלחמה עד שניצלה והועלתה ארצה עם אחותה שאף היא ניצלה בדרך נס.
    החברה הזאת מסרבת להגדיר את ילדותה כאומללה ומציינת בה דברים יפים ששימחו אותה באותה עת. מי שינסה להפוך את ילדותה לסיפור עצוב על ילדה מסכנה ותו לא, יספר סיפור בנאלי לא מענין וחסר כל ערך ספרותי.
    ואכן, כמו שכתבו כאן, שני ספרים שקראתי שהם דוגמא לספרות מעולה בנושא זכרונות ילדות :
    ורד הלבנון של לאה איני וקול צעדינו של רונית מטלון .
    ועוד ספר שלא קראתי אך שמעתי עליו ביקורות טובות : 'ילדה' של אלונה קפלן

  7. רונית בר-לביא

    פוסט מחכים, יעלה,
    אני ממש לא מהמומחים לדברים האלה,
    אבל מרגיש לי נכון מה שכתבת כאן.

    על דבר אחד קטן אני חולקת:
    "ואמת היא לא דבר יפה. להפך – היא מענה, היא מטרידה, היא כואבת":
    זו הגישה שלך, אני יודעת, אבל אני מרגישה צורך לומר שאמת יכולה גם להכיל דברים מאד מאד יפים, כל כך יפים,
    שלא תמיד אנחנו מצליחים להכיל אותם.

    יש מקום לטוב ולרע.

  8. יעל, אני בהחלט יכול לחתום על מה שכתבת כאן באשר לנוסטלגיה. אפיינת זאת נכון מאוד בכתיבה. באשר לקרובים, כאשר אתה כותב על משפחה או בכלל על איזושהי דמות, זאת צרה צרורה שאין כדוגמתה. ההמלצה שלי היא אפוא להרחיק עד המאה ה-18 בצרפת, אבל אולי זה לא מספיק, מוטב לימי בית שני ביהודה "מלך בשר ודם", או אפילו ראשון "כבשת הרש". שם הקרובים ובני המשפחה קרוב לוודאי כבר לא יציקו לכותבי הספרות, אבל איך אומרים, גיי וייס (לך-דע) – אולי כן. רני.

  9. זה מזכיר לי שהלינו פעם על א.א קבק – אולי היה זה פרופ' יוסף קלוזנר ההיסטוריון, דודו הגדול של עוז, איני משוכנע – על כך שלא דייק בכותבו את "במשעול הצר", וישו לא עבר בשביל הזה אלא בשביל ההוא, משהו מעין זה. אמר להם קבק, ומה באשר לדמות של ישו? היא כתובה טוב? משכנע? רצה לומר: אחזו עיקר וזִנחו טפל. נראה שגם בכתיבת רומנים היסטוריים, אין מנוחה. ואם רוצה אתה עוד לכתוב על דמות קאנונית קדושה, יקומו עליך חכמי האקדמיה. מוטב תחזור אל חיק משפחתך, קרוביך וידידך, שם לפחות הביקורת קרתנית ולא מדעית ונוקבת. לילה טוב, רני.

    • חחחח רני, אני מיד כותבת את הרומן ההיסטורי הגדול שירחש בימי הביניים…

      והרי התכוונתי בגורף, רני, בגורף. בכלל לכתוב טוב קשה, ובכל ז'אנר ובכל נושא ובכל "רקע", כותבים רע או טוב.

      זה היה ניסיון לומר שכאשר כותבים על סיפןרי ההורים, עלולים ליפול בזווית שלהם על הדברים.

  10. כרגיל, אני מסכים אתך באורח מושלם – ולו בגלל שהמבט שאני מחפש תמיד הוא כזה, חד כתער, חף מנוסטלגיה.
    אבל אני נסוג עכשיו לצללים, כי לפעמים נמאסים עלי הדיונים האלה על ה'איך'. חוזר ל'מה' ולטקסטים עצמם.

    • רונן, צודק לגמרי. זה באמת עושה רושם של טחינת מים, מצדי ומצד המגיבים. גם אני אחזור לעבודתי (אבל היא קצת משמימה הפעם).

  11. לאלמונית שענתה לאלמונית,
    כל דעה, גם של המבקר "הכי חשוב", היא סובייקטיבית.
    יש דעה אובייקטיבית בעולם? אולי לאלוהים.

    כאן זה בלוג, וזה המקום להשמיע דעה אישית, סובייקטיבית.

  12. ביקורת ראויה אינה יכולה שלא להיות סובייקטיבית.
    היא נכתבת מתוך השקפת עולם אישית, יחודית, מתוך מערכת עצבים האופיינית לכותב, מתוך נסיון חייו, מתוך השכלתו, אפילו מתוך סגנונו האישי וכו'.
    כנראה שביקורת "אובייקטיבית", אם אכן קיימת כזאת שנכתבת שלא מתוך אישיותו של הכותב, היא חסרת ערך!

    • זאת בעייה גיורא, כי אז המבקר קובע שהשקפת עולמו היא הראוייה, ורק מתוכה ראוי לבקר.

      זאת אחת הבעיות בבקורת .

      זה מזכיר לי שדברתי עם בעלי על הצגה מסוימת שעלתה על ציבור מסוים, וכמובן שכל המבקרים שיבחו.
      ורק אני ידעתי שהכותב או כותבת( לא אכתוב מי הם בשל חשש ללשון הרע ) לא ידעו על מה כתבו בדיוק ,או שכתבו מתוך זעם עתיק , ולכן הפרטים היו תמוהים. אבל הגישה הכתיבתית שלהם הלמה השקפת עולם רווחת.

      בעיה.

      בקיצור דע את הכותב ודע את מבקריו.

      • אביטל,
        אינני בטוח שזאת בעייה.
        סוף סוף גם היוצר (צייר, קומפוזיטור, משורר וכו') סובייקטיבי, והמבצע (הזמר, השחקן, הקריין וכו') סובייקטיבי.
        יתכן שצריך לחוש כי המשחק בין יצירה, ביצוע וביקורת הוא משחק בין סובייקטים, שבו, דרך אגב, גם הצופה (הקורא המאזין וכו') סובייקטיבי באותה המידה עצמה.
        אנחנו פשוט צריכים להתחיל להבין שעולם היצירה על כל שותפיו הוא סובייקטיבי, ואין זה מפחית מחשיבותו.

        • בוא ניקח מדינה מוסלמית שמעלה סרט שכולו שקרים על ישראל.
          לגיטימי שהקהל יריע .

          אבל אם המבקר יאמר שזאת יצירת מופת, אני בבעייה.

          עכשיו אתה מבין לאן אני חותרת?

          • לאביטל,
            הבנתי לאן את חותרת.
            אבל אם המבקר יאמר שהיצירה שתארת היא יצירת מופת זאת לא הבעייה שלך, אלא הבעייה שלו.
            כאשר אמרתי סובייקטיבי, לא התכוונתי לשקרי או למוטעה.
            אמרתי, למעשה, כי כל דבר שנעשה בתחום האמנות נובע מן הסובייקט, ואין שום אמות מידה אובייקטיביות, זולת רגשותינו, תבונתנו, מצפוננו, תמונת עולמנו וכו' וכו'.
            ואתן דוגמה הפוכה. עולם המשפט הוא (אולי לכאורה בלבד) עולם אובייקטיבי, שבו קובעים החוקים. זה נכון, בדרך כלל.
            אולם לטעון שפסיקה משפטית וצדק עולים תמיד בקנה אחד זאת טענה לא מדוייקת.
            פסיקה וצדק עולים בקנה אחד כאשר אין סתירה ביניהם. כאשר יש סתירה, בית-המשפט נזקק לעתים להכרעה סובייקטיבית!

          • אביטל, נושאה של יצירה לא קשור לערכה הסגולי כיצירת אמנות. כתבתי למשל מאמר על סרטיו של פסבינדר, אני מציגה שם את האנטישמיות שלו, אבל כותבת שמלבד זאת הן יצירות מופת, מן הבחינה הקולנועית בלבד.
            דבר דומה בעיני הוא הסרט "120 הימים של סדום" של פאזוליני. סרט סדו מאזו מבעית, שאני מצטערת שראיתי, ושאני סבורה שהוא מעלה על נס את הסדו מזו בהסוואה של סרט פוליטי אנטי פשיסטי. אבל אני מוכנה להודות שקולנועית הוא יצירת מופת.

            לכן זה בעייתי לשפוט על פי נושא היצירה, גם אם הוא לא מוצא חן בעינינו.

  13. מסכים עם כל מילה שלך. הדימוי המצוין שלך מדגים את זה: "המוח ממתיק אותם, מעסה אותם מעט, מכניס להם נוזלי ריכוך כמו שמכניסים לפסטרמות כדי שיתרככו וישקלו יותר".

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל