בננות - בלוגים / / סוחרי-החלומות בזיכרונות שואה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

סוחרי-החלומות בזיכרונות שואה

הייתה לי חברה שאביה היה פרטיזן בשואה. צעיר בין 18 שאיבד את רוב בריאותו ביערות המושלגים של פולין. הוא כתב את סיפור השואה שלו, והוציאו לאור בהוצאה עצמית דרך איזה מו"ל גנב שמתמחה בדברים האלה.

 

הוא ידע שאני מבקרת ספרים, וביקש מבתו לתת לי עותק. די עשיתי לה פנים על זה, כי ידעתי שלא אצליח לקרוא את זה, ולא רציתי להעליב, אבל הוא ממש לחץ עליה לתת לי את הספר. הוא היה איש טוב, וגם פגשתי אותו פעם, ובתו, חברתי, סיפרה לי על השנים שלו כפרטיזן. שנים מרתקות ונוראות כאחד.

 

באמת שרציתי לקרוא את הספר. ולו רק למענו. כי ביקש כל כך.

 

אבל לא יכולתי. אפילו את העמוד הראשון לא הצלחתי לגמור. זה היה כל כך משעמם, וכתוב כל כך ארכאי ובנאלי. עם כל רצוני לקרוא את ספרו, לעשות לו את הכבוד הזה, לא הצלחתי.

 

וזה קרה לי עם עוד זיכרונות שואה שהגיעו לידי בכל מיני דרכים, וגם עם זיכרונות של ניצולי שואה שהגיעו פה ושם בזמן שעבדתי ב"גוונים".

 

עם כל הכאב שבכך, ולמרות שזה כל כך חשוב להנציח את סיפורי הניצולים, רוב זיכרונות השואה שכותבים הניצולים לא מעניינים איש כי אי אפשר לקרוא אותם. פשוט ככה.

 

כל אותם ניצולי שואה שמוציאים את זיכרונותיהם בהון רב, ולפעמים מבטיחים להם שהספר יצליח במכירות וכו', נשארים עם חלום מנופץ וכואב. הם רצו להגיע עם סיפורם ללב הזולת, לספר, להשמיע, לצעוק את כאבם, ובסוף אף אחד לא מסוגל לקרוא את ספריהם מרוב שהם כתובים רע, משעממים, שטוחים, בנאליים, סתמיים, מלודרמטיים, לא מעניינים.

 

קיבלתי עכשיו ספר בשם "מאה אימהות, מאה זיכרונות", שעוד אייחד לו רשימה נפרדת. הספר מקבץ מאה זיכרונות של אנשים על אימותיהם. רובם המכריע משל אנשים שהכתיבה אינה משלח ידם. ומה לעשות, רובם משעממים ובנאליים, כי בספרות מה שחשוב זה לא המה, הנושא, אלא האיך, העיצוב. אותו ניסוח חד פעמים וייחודי שנותן לנו את החשק לקרוא ולקרוא.

 

אותו הדבר עם ספרי הזיכרונות של ניצולי השואה, שבאמת רוצים להישמע. אבל הם לא יודעים לכתוב, ואף אחד לא רוצה לקרוא כי זה משעמם וכתוב רע, ובסופו של דבר הם מחלקים את עותקי הספר לקרובי משפחה, שאפילו הם לא מעונינים לקרוא. כי לא משנה כמה הסיפור יהיה חזק ומזעזע וחשוב ומרתק, בסופו של דבר מה שחשוב זה איך כתבו אותו.

 

לכן אני כל כך מתנגדת לכל "סוחרי החלומות", אותם מ"ולים של הוצאות במימון מחבר, שמתעלקים גם על הצורך של ניצול שואה להשמיע את דברו וגובים ממנו הון על ספר ששום איש לא יקרא.

 

את הזיכרונות החשובים לאין ערוך של ניצולי השואה יש דרכים להנציח, כמו פרוייקט שפילברג המצוין. העדויות המצולמות של ניצולי השואה הם הדבר שיישמר לדורות הבאים – עדויות קשות, חותכות, ישירות, ולא הספרים האומללים האלה, שעותקים מהם נרכשים בוודאי לספריה של יד ושם כמין עדות נוראה לזיכרונות שכמו ירדו לתהום הנשייה.

 

גם בזמן יציאת הספרים האלה לא היו להם קוראים, וגם בעתיד לא יהיו, כי מרביתם נכתבו על ידי אנשים שאינם יודעים לכתוב, או על ידי סופרי צללים נטולי כשרון שעושים מלאכתם חפיף רק כדי להרוויח כמה גרושים. כך או כך זה מסתיים בספר שאי אפשר לקרוא אותו, ולא בגלל הנושא, אלא בגלל דלות הכתיבה.

 

 

18 תגובות

    • יעל ישראל

      אביטל, לא נראה לי שיש להשוות את נעמי פרנקל לאלפי המפרסמים בהוצאות במימון מחבר…..

      האם ישנם סופרים שמוחרמים בשל דעות פוליטיות? יש פה ושם. אבל אין חלקם עם אותם "גרפומנים". ובדרך כלל בסוף מוציאים אותם ולא במימונם שלהם. אני בטוחה שנעמי פרנקל לא משלמת להוצאת הגפן על ספריה. ראי גם אהוד בם עזר, סופר שהיה פעם פופולרי, והיום רק אסטרולוג מוציא אותו בכספו שלו. אהוד לא משלם על זה, בניגוד לאותם "גרפומנים" שמוציאים שם בכספם.

      • מי שמע על ההוצאה הזאת, הסופרת נעלמה.

        זאת רק דוגמא אחת.
        בשביל סופרת בסדר גודל שלה, זה כמו להוציא במימון מחבר.
        סופרת שהייתה מן השורה הראשונה.
        אני שמעתי על המון מקרים כאלה.
        ולא רק בספרות.
        איך בגלגלץ פלילסטים מונעים מלהשמיע שירים עם שמו של הבורא ועוד ועוד.
        זה רק על מנת להראות איפה השיקולים.
        גם אני מצויה בכל מיני תחומים.
        אני לא תמיד מסגירה את המקורות.
        זה הכל.

        • יעל ישראל

          אבל היא לא שילמה, נכון? נו, אז זה הבבדל הקטן והמשמעותי שאני מדברת עליו.

          • אני לא חשבתי שירדת לסוף דברי, יש דברים שהם מעבר לכסף, ואת רואה חלק מאד קטן של תמונה שלמה.

            קשיש שכותב זכרונות לא חש כזה צער על שליחת יד לכיס, כפי שחשה סופרת שהושלכה מהמדפים.
            אם היו מבקשים ממנה כסף ומבטיחים לה להחזיר את מעמדה הקודם?
            זה לא תמיד בכסף מדובר.כסף זה נייר ורגש זה בשר.
            יש אנשים שספר עם תמונות ובני משפחה שנפטרו עושה להם את זה.
            ועם כל הכבוד לפרסום ברשת זה לא אותו דבר.
            אנשים לא צריכים לחיות בשאיפה להפוך לעמוס עוז.
            אם כי מי יודע , אולי עמוס עוז כן קורא אותם במחשכים.

            הכל עניין של גישה.
            אני מוצאת עניין בסיפורים האלה, יותר מכל מיני רומנים מתוסבכים, שכתובים מצוין ודנים בכלום.

            • יעל ישראל

              אביטל, אם אלה שמוציאים את סיפור חייהם בכסף מציאותיים לגבי זה, ומוכנים להוציא, העיקר שיהיה להם ספר ביד, אז אחלה. אם הן הולכים שולל אחר מצג השווא של ההוצאה, אז זה עצוב.

              לגבי נעמי פרנקל, את צודקת, כאבה גדול. אני בטוחה בזה. ואכן מעניין אותי לקרוא על מה היא כותבת היום, כי את ספריה הישנים קראתי כנערה. זכור לי שאהבתי.

  1. גיורא פישר

    מצטער יעל
    לא הצלחת לשכנע אותי מה רע בכך שאדם מוצא מזור מה לפצעיו בכך שהוא מוציא ספר. אם המוציא לאור מבטיח הבטחות ממשיות שהוא לא מתכוון לעמוד בהן-זה פשע מוסרי או פלילי. אך אם מדובר באשליות ובתקוות…

    • יעל ישראל

      גיורא,
      אצל כל ההוצאות הקקיוניות הללו קיים מצג שווא של הבטחות לא מציאותיות!!!!

      לגבי הכותב, מה עם האכזבה הנוראה של אחר כך? כשאפילו בי המשפחה לא רוצים לקרוא? (ולא בגלל הנושא, בגלל שבלתי אפשרי לקרוא את זה).

  2. רות בלומרט

    יעל,
    היתה תקופה שהייתי לקטורית לספרים מוגמרים כאלה. תחילה קצפתי על הניצול והבזבוזואחר הבנתי משהו: אנחנו מאמינים במה שכתוב. והוא משמש מעין צוואה תזכורת לילדינו.
    אני משוכנעת שרוב הכותבים יודעים שהם מנוצלים ואף עלפי כן, הם חשים דחף לשתף את משפחתם בקורותיהם שלא יאמנו, לפני שגם הם יחדלו לבטוח בזכרונם.התיעוד המצטבר אינו ספרות. הוא רק תיעוד. ואולי צוואה. מן הראוי היה לתאר תמונת מצב סטטיסטית בפני המתעד ומשפחתו באשר לסיכויי התפוצה, ועדין בטוחני שהיה מעדיף לכתוב ולפרוק מעליו במלותיו היומיומיות, השפופות את קורותיו. למענו. למען משפחתו. לו היו מחקרים שהיו מצליבים ביןהספרים היינו למדים על מה שהתרחש ומתרחש גם בהווה כשניצולים מנסים להפיק משהו טוב, למענם ולמען משפחתםכמין אלבום תמונות מילולי מזעזע, חסר תחכום ספרותי ועדין אותנטי ושובר את הלב.
    המנצלים, תמיד היו מנצלים ויהיו. לאלה שמור מקום בעולם הבא.

    • יעל ישראל

      רות, אני מבינה את הצורך לכתוב ולפרוק מהלב. אבל ראיתי גם את הצער של אחר כך, אחרי שהוציאו לאור, ואפילו בני המשפחה לא מסוגלים לקרוא. אם הניצול מפרסם בלי תקוות וחלומות, פשוט כי הוא רוצה לפרוק ולהנציח וזהו זה, ניחא. אבל בדרך כלל האכזבה אחר כך היא גדולה גדולה.

      ובוודאי שזה לא ספרות, לא התכוונתי לרגע שזה ספרות, אלא שגם אוטוביוגרפיה צריכה להיות כתובה בצורה מרתקת ומושכת, אחרת איש לא קורא. זה הצער שבדבר. צער גדול מאוד.

      היום הכי טוב לפרסם באינטרנט. בחינם. בלי להוציא גרוש ולהתאכזב אחר כך בגלל מצג השווא של ההוצאות הקקיוניות הללו.

  3. יעלה, דוד אחד שלי, ארנן עזריהו ז"ל, פרסם לפני מותו ספר זכרונות שזכה להתעניינות הכלל. דוד אחר, שגם סיפורו מרתק, אך לא באופן זה, הוציא ספר זכרונות באופן שתיארת כשמראש קהל היעד הוא המשפחה (למרות שיש בו לדעתי עניין לכלל הציבור). כפי שכתבת בעצמך, הכל תלוי במערכת הציפיות של הכותב, ובהגינות ההוצאה ביחס לכך.

    • אמיר דודתי לאה ליפין ,אם איני טועה בשם משפחתה, הוציאה ספר על שנותיה ברוסיה כילדה והוזכרו שם אחיותיה שנרצחו.
      ספרות גדולה זה לא. אבל היסטורית זה מסמך חשוב.
      היא אופטימית בלתי נלאת ובתור מה שקוראים גראפומנית, הצליחה להשתחל לתוכנית רדיו ולדבר על העירה שלה ולבקש מאנשים לרכוש את הספר.

      מי עוד יודע על העירה הזאת?קוזין אם איני טועה משהו כזה.יש כאן מסמך היסטורי חשוב מ, מעבר לספרות .
      אני חושבת שהספר נתרם לכל מיני ספריות.
      ילדיה עזרו לה במימון העצמי ופה ושם היא משווקת את עצמה בדרכים יצירתיות.
      מה רע?

      אולי הספר הזה יעזור למי שחושב לכתוב רומן רציני על הנושא.
      צריך לחשוב בגדול.

      • יעל ישראל

        הלוואי אביטל, הלוואי. הרוב המכריע מרקיב באינטסולים של המחברים.

    • יעל ישראל

      לגמרי, אמיר, לגמרי.

      השאלה היא באמת איזה הוצאה קקיונית לא מציגה מצג שווא. אני עוד לא פגשתי מו"ל שיגיד לאדם שמשלם לו 20.000 ש"ח: תראה, אתה מוציא את זה לעצמך, לחלק לבני משפחה, זה הכול. אל תצפה ליותר.

  4. הגיע הזמן שמישהו יגיד את זה, כל כך הרבה חלומות שלא מתגשמים יש בביזנס הזה. ואגב לכל התוהים האם זו מירמה יש סרט איטלקי בשם סוחר החלומות, ממש ממליצה לצפות בו עוזר להתרחק קצת ולראות מה יש שם באמת.
    http://www.habama.co.il/Pages/Event.aspx?Subj=4&Area=1&EventId=1404

    ויש גם באימיול http://www.dacho.co.il/showthread.php?t=254356

  5. יעל, הנקודה שאת מעלה מרתקת, כי בעצם בהרבה מקרים מה שחסר לזכרונות האלה כדי שיהפכו לאוטוביוגרפיה טובה ומרתקת-לקריאה הוא פשוט ידו של סופר. ומצד שני, יש לא מעט סופרים מוכשרים שמתעסקים בחומרים לא-מעניינים. נשאלת השאלה, האם יהיה מו"ל שיחבר אחד-ועוד-אחד, ויציע למי שרוצה לכתוב את זכרונותיו את שירותיו של סופר אמיתי, שיהפוך את הזכרונות לסיפור של ממש, שיש לו גם סיכוי להגיע לקהל (או לפחות להיות קריא). למעשה, בעידן האינטרנט לא צריך אפילו מו"ל לשם כך, אלא רק סוכנות תיווך שתקשר בין כותבי הזכרונות לבין הסופרים הרעבים לתוכן.

    • יעל ישראל

      רונן, כן, נכון. הבעיה היא שממילא קשה מאוד להפיק "סיפןרי חיים". יש לי חברים שעסקו בזה, זה נורא קשה. צריך לשבת עם האדם שעות. היום יש די הרבה חברות שמציעות שירותים כאלה. לא יודעת כמה הם שווים. תמיד יש לי חשש שגם כאן הרוב עושים מלאכתם רשלנית רק כדי להתפרנס. אני מניחה שיש בניהם כאלה שממש נותנים את הנשמה, אבל זו עבודה נורא קשה לפי מה שהבנתי.

      • יעל, נכון מבחינה ספרותיתת לא לפרסם כל דבר.
        אך צריך להקשיב ולתעד פרטים אישיים אנושיים
        של שרידי שואה שמרגישים בני מזל
        שהם חיים עדיין ומסוגלים לזכור ולספר סיפורים
        שיש להם משמעות מחקרית ספרותית
        היסטורית סוציולוגית ואנתרופולוגית.
        ויתכן וזאת זעקה לקשר ורצון לתעד ולהנציח
        במקום טיפול נפשי.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל