בננות - בלוגים / / מתח ואינטריגות בטוקיו האפלולית
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מתח ואינטריגות בטוקיו האפלולית

"נשיקת הבודהא" של פיטר טאסקר (חרגול-עם עובד) הוא מותחן מבריק ואינטליגנטי שמבצע מחווה למיטב סופרי המותחן, החל מסימנון ועד האמט, ובדרך אפילו מצדיע למורקמי. הרשימה פורסמה ב-11.12.08 בגיליון 319 של מגזין טיים אאוט

 

 

 

לא כל יום מזדמן לקורא מותחן שווה באמת, וכשזה קורה, אין מה לדבר, כיף גדול. אבל מה שמעניין ב"נשיקת הבודהא" הוא לא מי רצח את מי ולמה – תשכחו מזה – אלא העולם הרוחש והתת קרקעי שבונה פיטר טאסקר ואיך שהוא מעצב אותו: יפן כאוטית, אכזרית, מפחידה, אפלה ומקברית, אבל בה בעת צבעונית, תוססת ומלאת חיים.

המתח והאינטריגות שמושלים בכל מותחן שגרתי שמכבד את עצמו, בתוך גבולות הז"אנר שהם על פי רוב מאוד מצומצמים וממוקדים, הוא בהחלט לא לב הרומן הזה. הם רק טריגר לרומן שבמקרה לא שכח גם את העלילה, ומספק אותה לקורא כאמצעי פיתוי בלבד. דרכה בעצם מוסר לנו טאסקר עלילה מודרנית דחוסה וקלאוסטרופובית, אנושית להפליא, מלאה דמויות אפלות ועסיסיות, שמאוד מתחשק להמשך איתן לאן שהוא מוביל אותך, החל מן התמונה הראשונה של הרומן, שמתחיל באופן שגרתי למדי, כמו בכל רומן בלשי – במציאת גוויה.



כאן מבצע טאסקר הומאג" לגורג" סימנון, מגדולי סופרי המותחן, ובפרט לספר שלו שיצא לא מזמן בעם עובד, "מותה של בל". בדומה לגיבורו של סימנון, גם כאן מגלה גבר בורגני שהוא תקוע עם אישה צעירה שאינו זוכר שרצח אותה – מהלך מוכר שמשמש מלכודת מצוינת לחובבי המותחן. נדמה שהולך להתפתח כאן מעין רומן בלשי פסיכולוגי, בדומה לרומן של סימנון – חלק, אלגנטי, מניב תובנות פסיכולוגיות נאות על נפש האדם. אבל לא, כי טאסקר הוא שובב גדול ומעת לעת מבצע תפניות פוסט מודרניות ושואל מכל מיני דגמים ספרותיים, מדשייל המאט וריימונד צנדלר, ועד הארוקי מורקמי. חלקים מסוימים מן הרומן הזכירו לי מאוד את "ארץ פלאות קשוחה וסוף העולם", ונראה לי שטאסקר "שאל" ממורקאמי לא מעט מרכיבים לריבוד העולם המודרני הקורס והמבהיל שהוא בורא. אך שלא כסימנון המודרניסט הפסיכולוגי מאוד, טאסקר כפוסט מודרניסט לא מחפש את הסיבות הנסתרות לדברים אלא נמשך יותר למלאכת התיאור הפרועה, ודרכה מוסר את תובנותיו המבריקות והמורכבות על העולם המודרני.

 

העלילה עצמה מורכבת לא פחות: ישנו החשוד ברצח, ישנו הבלש הקלאסי שמחפש אחריו, אבל כאן בערך מסתיים הדמיון למותחן רגיל, כי טאסקר משחק במגרש של גדולים, והוא מוסיף גם מנהיג של כת מיסטית שרוצה להשתלט על העולם, איש יאקוזה מקפיא דם, ואת עולם הכספים הגדולים וההייטק שהשתלט על יפן, אותו הוא מתאר באמצעות ספק איש עסקים ספק נוכל גחמני ואפלולי, שכמו מפיסטו מנסה להשתלט על נפשו התמימה של הגיבור המערבי היחיד בעלילה, בחור בריטי שפל רוח שמנסה לעשות מעצמו משהו בעולם הזה, שמושלים בו כוחות מסתוריים חזקים ומנוגדים.

 

התיאורים העסיסיים והמדויקים של הדמויות יוצרים סאטירה מבריקה, מקברית לעילא, החל מהדרך בה הוא מתאר את הבלש המרופט שלו נכנס ויוצא, נכנס ויוצא בכל מיני מסעדות איטריות מרופטות יותר ממנו, כמין דימוי לאדם היחיד ברומן שעדיין מאמין בפשטותו של העולם, ועד ארוחה מבעיתה אליה לוקח האניגמה של הרומן, אותו נוכל מבריק, את הפקוד הבריטי האנמי שלו, ומלעיט אותו אוכל יפני שזז בצלחת, סצינה שהיא ללא ספק פנינה מקברית היצ"קוקית. ככל פוסט מודרניסט שאין לו אלוהים ואין לא אמונה, טאסקר לא חף מהבלחות שנונות ועוקצניות על העולם, ובכל פעם שנדמה שהנה הוא אולי נכנע לשגרת מסירת הסיפור הבלשי המשעממת, הוא תוקע לנו אחת בצלעות ומפתיע.

 

כשהבריטי התמים מנסה לפענח את הסמטוכה לתוכה מנסה להכניס אותו הבוס המפחיד שלו, הוא מתחיל בסדרת מבצעי בלשות משלו. באחת מהגיחות הללו הוא מגיע לבית חרושת, שם הוא מנסה למצוא את המרכיב המסתורי שכולם מחפשים אחריו, ומה הוא מוצא? דגמי פלסטיק שמוכרים למסעדות כדי שישימו בחלון ראווה: סנדוויץ" עם שינקין וגבינה צהובה, שרימפס בקארי, חביתה מעוטרת בפטרוזיליה! בזה מתמצאת החוויה הקיומית בעולם של טאסקר, כולנו פלסטיק, חסרי טעם וריח, חסרי דעה וכיוון. אלמלא החלק השלישי של הרומן, שם קצת משתלטת שגרת המותחן הלעוסה, היה זה בוודאי רומן מופת. /יעל ישראל

 

14 תגובות

  1. רות בלומרט

    הסקירה מפתה, לא, משכנעת שכדאי לקרוא את המותחן!

  2. רות בלומרט

    הסקירה מפתה, לא, משכנעת שכדאי לקרוא את המותחן!

  3. יעל, נראה ששוה לקרוא, כי התאור שלך באמת מפתה לקרוא, אבל נראה לך אולי יוציאו מזה גם סרט?
    (כי אני חולת סרטים)

    • תמי, האמת שלא נראה לי, גם מהספר הראשון בסדרה על עלילות הבלש קזואו מורי, לא עשו סרט. מצד שני, מי יודע….

  4. יעל, חבל מאוד על הדרך המכוערת בה דברת אל המשורר (את יודעת מי) והלבנת פניו ברבים.

    • איזה משורר? צר לי, לא הבנתי.

      • נסי לחשוב אל מי דברת באופן מתלהם ו"התחרטת שצרפת לבלוגיה" והלבנת פניו ברבים. אחד הקולות המיוחים והמוכשרים ביותר בארץ.

        צורם והאמת, גם לא מתאים לך.

        • אה זה… נו, מה נגיד, אני באמת עדיין מתחרטת שקיבלתי את הנ"ל. עם זאת, לא אעשה דבר כדי לסלק או להחרים את הנ"ל. קיבלתי, קיבלתי. רק מקווה שהוא באמת יפסיק להעליב כאן אנשים כפי שנהג לעשות. ומקווה שגם אחרים יפסיקו, אפרופו מה שקורה כאן לפעמים, כולל לאחרונה.

          בנוגע לנ"ל, תגובתי באה לאחר תגובה מכוערת מאוד שלו בבלוגי – סלוני. מבחינתי אין לי עסק איתו, מעולם לא היה לי, ומקווה שלא ייכנס לבלוגי ואף יימנע מתגובות אצלי. אני איני נכנסת אליו. לא הכרתי אותו לפני שפנה אלי, ומבחינתי, איני מכירה אותו גם עתה.

          במקום בו אי אפשר לקיים דו קיום, ניתן להתעלם, במקום להילחם. גם זו צורה של מסוימת של דו קיום. לא חייבים לשתף פעולה, אבל גם לא חייבים להילחם. התעלמות הדדית נראית לי הכי יעילה במקום שאין גישור.

  5. נשים את היד על הטאסקר הזה , נקרא אותו ! בגללך 🙂

  6. הי יעל בדיוק חשבתי ביני לביני איזה ספר כדאי לנסות אז תודה. היפנים בשנים האחרונות הם ליגה עולה בתחום האומנות רק חבל קצת בעיני לפחות שלא אחת מתעוררת תחושה בתוכי שיצירה יפנית מרגישה לי כמו עין חיצונית המתבוננת על התופעה היפנית.נמצאת מחוצה לה ויותר מזה כאילו ואיבדה את היחוד היפני ועתה היא דוברת שתי שפות.

    • בהחלט. ומורקמי אהובי הכי טוב….

      • מתכוונת, שאת צודקת רחל, גם חי יש תחושה כזו לפעמים. ואפילו קצת אצל מורקמי, ובכל זאת הוא, למשל, נפלא.

        אגב, פיטר טאסקר הוא דווקא בריטי לגמרי…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל