בננות - בלוגים / / ומי שבכל זאת רוצה לפרסם? (לסיגל)
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

ומי שבכל זאת רוצה לפרסם? (לסיגל)

 

 

אינני יודעת כמה פעמים כתבתי את הדברים האלה בעבר, בטח כמה וכמה, רובם בבלוג הקודם שלי. אני מאמינה שעולם הדפוס יגיע לקיצו בעוד עשר-עשרים שנה, ועולם הרשת יירש אותו! גם לגבי ספרות. ומי שיש לו יותר ביצים ופחות דעות קדומות, יכול להיכנס לעולם הזה כבר עכשיו.

 

בעקבות סדרת הרשימות שלי על הוצאות במימון מחבר, שאלה אותי סיגל האם בכל זאת ישנה תקווה לכותבים בעולם הקשה והאכזרי של המו"לות.

 

אז תשובתי היא שכאשר מהפכת הרשת תביא לשינוי מוחלט בהרגלי הצריכה הספרותית שלנו (והיא תביא, נרצה או לא), היא גם תשנה לגמרי את שליטתם הצנטרליסטית של הוצאות הספרים. בעתיד, נראה בוודאי הרבה סופרים ידועים מפרסמים בעצמם ברשת, מעמידים אתר לספרם, ומוכרים אותו לכל דיכפין. כך יעקפו את שרשרת המזון הזו, שזוללת לנו רווחים וחיה על חשבוננו.

 

וכמובן, הדבר ייתן פתח לכל מי שרוצה לפרסם ספר לעשות זאת, בלי שום "מבחני כניסה." למעשה, העתיד כבר כאן, וישנם סופרים שמשתמשים בו כבר כמה שנים, אפילו בארץ (ראו יונה בחור, זיו קיטרו, קורינה הסופרת ומואיז בן הראש).

 

השיטה פשוטה, הוצאה עצמית ברשת. למשל באתר לולו:

http://www.lulu.com/

נכנסים, מקבלים הוראות כיצד להעלות את הספר שאתם רוצים להדפיס, משלמים, מעצבים וכו", מפרסמים ברשת, ומי שרוצה מזמין עותק, ואתם מדפיסים בלולו את כמות העותקים שאתם זקוקים לה. יש כאן גם חיסכון בנייר, לא פחות חשוב.

 

אני בטוחה שישנם עוד אתרים כאלה, של הוצאה עצמית ברשת, רק צריך לחפש. כדי לפרסם את הספר, רצוי לפתוח אתר, ולהתחיל לנסות לדחוף אותו בכל מיני דרכים, כגון לדבר עליו בפורומים ספרותיים ברשת, לנסות לעניין את האתרים הגדולים לאזכר אותו, לפרסם אותו ברשתות חברתיות, ועוד. כגודל הדמיון וההמצאה שלכם, גודל הצלחת השיווק ברשת.

 

דרך אחרת היא פשוט לפרסם פרקים בבלוג. אומנם לא תזכו לכסף, אבל לפחות תזכו לאיזו שהיא חשיפה, וגם זה לא מעט.

 

עוד דרך היא לנסות לעניין אתר גדול ברומן שלכם, ולנסות למכור להם אותו. נולי עומר ואני כבר פרצנו את הדרך לרומן-רשת, עם הרומן "יקירנט" שכתבנו יחד, ופורסם ב-ynet בהמשכים במשך חודשים בראשית 2007. בעקבותינו פרסמו שם עוד רומן רשת בהמשכים. אז גם זו אופציה, ואני מאמינה שבמהלך השנים התופעה הזו תתרבה באתרים הגדולים ברשת. היא גם מתגמלת כספית יפה את הכותבים, וגם מעשירה אתרים כאלה בתרבות אלטרנטיבית.

 

הרשת, מעצם היותה המקום הכי פלורליסטי שיש, הכי פתוח, הכי פורץ גבולות, היא המקום לחולל מהפכות ספרותיות כאלה. בלי קשר כרגע לאיכות הטקסטים שמעלים בדרך זו, אני מאמינה שיש בזה הרבה יופי וחירות.

 

 מדוע? כי החומר נמצא ברשת. ומי שרוצה יגיע אליו או סתם יזדמן אליו.

 

בכלל, בעיני, הרשת היא ההוצאה העצמית הכי חזקה ומשמעותית שיש, וכל יום מצטרפים אליה אנשים חדשים. מעצם היות הרשת פלורליסטית מטבעה, היא מבטלת מאליה את ההגדרות של "טוב" ו"רע", "איכותי", "לא איכותי". המסנן לקריאת יצירה אינו לקטורים ועורכים, אלא גולשים שמצביעים במקלדת. מה יותר הוגן מזה?

 

האם זה יביא למהפכה במושגי הערכים שלנו? לביטול מעמד העל של מתווכי וקומיסרי תרבות, כגון מבקרים, עורכים וכו"? בוודאי. האם זה טוב או רע? האם זה ירדד את התרבות או יעשיר אותה? קשה לדעת. אבל ממילא השינוי בוא יבוא, ובדרכו הוא כבר כאן. אם מערכת בחירות של אדם אחד נבנתה כולה ברשת (ראו מקרה ברק אובמה), מי יודע איזו מהפכה ספרותית תביא הרשת?  

 

14 תגובות

  1. יעל, פוסט עם חזון ! את גדולה והאינפורמציה שאת מעבירה איכותית ביותר
    ניתן לאצבעות ללכת במקומנו והפעם הרבה יותר רחוק 🙂

    • תודה ריקי. רק שאני כובת את הדברים האלה כבר שנתיים וחצי, ומיד זוכה לחרפות. מדברת את הקיר. לא מאמינים לי שזה יקרה. אבל לי ברור שמהפכה הזו כבר כאן במובנים מסוימים.

  2. וואוו יעל, את זריזה, ותודה לך שוב על המידע. גם מידע זה אשלח לחברתי במייל, ואם תינצת בה התקווה, הרי שעשית בפרסום הזה מצווה. עוד אני בטוחה, שכל הרשימות שלך בנושא, יתרמו לניעור החולמים ויעזרו להם להמנע מאכזבות שכאלה בתחום. אם תתענייני בכך, אספר על תגובתה או החלטותיה מתוך נקודת המידע החדשה אם תהיה.
    ליל מנוחה,
    סיגל.

  3. יעל תקשיבי, הפעם:
    בעוד עשרים שנה הרשת תהיה משהו אדיר –

    וגם על זה … יכתבו ספר.
    אולי מנייר מתכלה מאליו. אולי מנייר חומוס שיהיה אפשר לשים אותו אחר כך כתוספת למרק. מפוררים על ה-שוֹרְבָּה…

    כי הצורך וההרגל של הספר יעבור גלגול, אבל ישאר.
    ועוד סיבה: השימור של כל אמצעי האלקטרוניקה הוא בעייתי. והעין עם הנייר הם אמצעי השחימור היעילים ביותר כי העין היא מפענח קבוע. בעוד שהכונן או הזכרון הנייד הם מפענחים משתנים שהציוד שלהם משתנה. הנייר הוא מתעד קבוע ונתון פחות לשינויים. נייר נשמר מאות שנים. דיסק תלוי במפענח. ומכאן בעיתיות שמירת הזכרון האנושי רק על גבי אמצעים טכנולוגיים.

  4. ליעל,
    כמדומה כבר הזכרתי זאת באיזה מקום, אך מילא, אולי לא הכל מכירים את הרומן המפורסם "כוכבם של אלה שטרם נולדו" או כיו"ב בו מסופר כי באלף השני לספירה (אך אנחנו כבר באלף השני, אז זה מתאים) העיתונים ייכתבו על תכלת הרקיע. החדשות יסתובבו לנו מעל הראש. אכן נבואתו התקיימה. לא מעל הראש, אך בחלל, בקיברנטיקה. כמו ג"ול וורן שכל המצאותיו התגשמו, כך גם זאת: המכניקה העדינה הביאה את עיתוני השמים ויתר המסרים לשולחן.

  5. אין ספק שזה העתיד, בעצם ההווה.
    לגבי ynet – רומן רשת – למי ואיך בדיוק פונים?

  6. לא מוכנה לפספס את הפוסטים שלך — תודה רבה יעל!

  7. כב אמרתי לך שאת הבלוגרית היחידה שאני מסוגלת לקרוא ברשת? 🙂

  8. את נהדרת יעל.

  9. וגם העליתי עכשיו ל-"לולו" שיידעת אותנו עליו, את קובץ הסיפורים שלי שהתפרסמו בעיר, תהליך מהיר (עדיין לא עיצבתי כריכה אבל הספר עלה וקוראים יכולים לקנות אותו).
    יש שם רק בעיה אחת שלא הצלחתי לפתור –
    הוא לא מקבל שם ספר בעברית – הופך את כיוון האותיות. הספר עצמו יוצא טוב מאוד בעברית (אם היה ערוך טוב קודם בוורד). בינתיים נתתי לספר שם באנגלית.
    אם מישהו יודע איך להתגבר על בעיה זו ב-לולו אשמח לדעת זאת.

    • היי איציק,
      תפנה בבקשה במייל למואיז בן הראש, הוא יודע איך מתגברים על זה.

  10. עדיין יעל, זה לא כמו לחבק ספר בין האצבעות ולהריח את ניחוח הדפוס הטרי. את מכירה את זה, בודאי.

  11. בשבת היה מזג אוויר יפה. יצאנו לטבע. אשתי-אהובתי ציירת ואוהבת לצייר נופים וטבע. הורדתי כסאות מתקפלים והתיישבנו. הוצאתי בקבוק מים ב- 6 ש"ח ו- notebook. דבר ראשון, גלשתי לביקורות ובחרתי לי ספר של מוראקמי. עד היום אין לי מושג על מה הוא כותב, אבל הוא מרגיע לי את המוח. גלשתי לשמוגל, שילמתי 5 שקלים למחבר ועוד חמישה לשמוגל (לא מבין למה זה מגיע להם לקפיטליסטים המחורבנים האלה!). יכולתי להוסיף עוד 10 שקלים ולהוריד את הספר למחשב שלי, אבל גם כך בקושי אני מוצא דברים שם ויש לי כבר מספיק זבל ששילמתי כבר וחבל לזרוק. העריכה הייתה ככה-ככה אבל ציורים יפניים היו טובים למדי. מעניין, חשבתי, הוא שילם על פרסום או הם הזמינו ממנו… לא משנה, ממילא זה עולה 25 דולר לשנה, כל מחבר יכול למלצר קצת ויש לא כסף לפרסום. שמעתי שיעל הרוויחה בשנה שעברה 15 מליון שקל, וואו, מסכנה, כמה מס היא תצטרך לשלם, ייווווו, חבל לך על הזמן…

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל