בננות - בלוגים / / זילות הספרות
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

זילות הספרות

 (הרשימה הנ"ל מתייחסת רק לסיפורת, לא לשירה).

באותה תקופה בה עבדתי בהוצאה במימון מחבר, כתבתי ביקורת ספרים בעיתון "העיר". אחרי שעזבתי את ההוצאה, הצעתי לעורך שלי לעשות כתבת תחקיר גדולה על העוול של ההוצאות במימון מחבר, כיצד הן משלות לקוחות, מחירי הגזל, ועוד. מובן שהוא התנפל על המציאה בשתי ידיים ונתן לי אור ירוק: הרי טרם נעשה תחקיר כזה בעיתון ישראלי. בתמימותי חשבתי שאני הולכת להוציא פה כתבת ענק שתסעיר את ביצת הספרות הסרוחה.

 

בתוך ימים ספורים התברר לי כמה אני נאיבית. לא במקרה לא הייתה, וכנראה לא תהיה לעולם כתבת תחקיר כזו בעיתונות. התקשרתי להרבה אנשים שהוציאו ספרים במימון עצמי בהוצאות כאלה. תשעים וחמישה אחוזים אמרו לי "לא" נחרץ ישר בהתחלה. עוד כמה אמרו שהם רוצים חשוב על זה, וכשהתקשרתי שוב אמרו לי במבוכה ובאי נוחות שבסופו של דבר תשובתם שלילית. רק אחת הסכימה, וגם זה רק בשם בדוי, ואולי גם כי רצתה לעשות לי טובה מפני שהכירה אותי אישית.

 

מובן שלא הייתה לי שום כתבה ביד, ואפילו לא התחלה של כתבה. אם הנפגעים של ההוצאות האלה לא מוכנים לדבר, איך אשיג כתבה כזו? המעטים שהסכימו לומר לי מדוע הם לא מוכנים להתראיין,  אמרו בכנות שהם פשוט מתביישים שהם הוציאו ספר במימון עצמי. הם לא רצו שכולם יידעו מזה, שהרי הקורא הממוצע לא מבין את ההבדל בין הוצאה רגילה להוצאה במימון מחבר. מבחינת חבריהם וקרוביהם הם "סופרים דגולים שהוצאה הוציאה להם ספר."

 

הסתייגותם הבהירה לי היטב ש"על ראש הגנב בוער הכובע". הם עצמם הבינו יפה מאוד את השקר העצמי והציבורי שהם עושים בהוצאת ספרם במימון עצמי, ובכך שיש משהו מאוד מסריח בכך שהם "הנחתום היחיד המעיד על עיסתו". אחרת, מדוע הם כל כך מתביישים?

 

ההנחה המתבקשת היא שמי שמוציא בהוצאה במימון מחבר או בהוצאה עצמית, מבין יפה מאוד שהוא גרפומן ולא מאור גדול, אחרת מישהו כבר היה מגלה את כשרונו, מטפח אותו ומוציא את ספרו לאור. ואיפה שיש בושה, יש גיבנת. זאת אומרת שהאנשים האלה יודעים יפה מאוד באיזה שקר עצמי הם חיים.

 

אבל הבעיה של ההוצאות במימון עצמי אינה הפגם המוסרי האישי הזה, של אנשים שגאוות שווא מטופשת הובילה אותם להחליט שהם סופרים ולפיכך מימנו את הגרפומניה שלהם בכספם. לו היה זה רק עניין אישי, של מגבלת אישיות כל שהיא, הייתי אומרת ניחא. מה אכפת לי אם מישהו הוא גרפומן וחולה בשיגעון גדלות? האמת, לא מזיז לי.

 

מה שמפריע כאן הוא שהאינפלציה בהוצאות הכותרים במימון מחבר, ממש נוגסת נתח חשוב מהמקום שצריכים לקבל הספרים שיוצאים בהוצאות רגילות. מבחינת כל המנגנון המערכתי כאן הם פשוט האיצו את הזילות בעולם המו"לות. אסביר למה אני מתכוונת, כולל דוגמאות מכאיבות מאוד.

 

באותה הוצאה בה עבדתי הוציאו מדי חודש כשישה-שבעה ספרים במימון המחברים. ההוצאות במימון מחבר הקטנות יותר שנוספו עם השנים מנפיקות עוד איזה עשרים כותרים כאלה בחודש. בחשבון פשוט, מערכת המו"לות מתנפחת מדי שנה ב-500 כותרים במימון מחבר מדי שנה – העמסה מאוד כבדה על מערך ההפצה, חנויות הספרים, הביקורת בעיתונות, ספריות ההשאלה והתחרויות הספרותיות.

 

והנה הסבר מדוע זה גורם לזילות הספרות. רוכש הספרים הממוצע לא מבין את הבדל בין הוצאת ספרים רגילה, בעלת מנגנון לקטורה ועורכים בעלי טביעת עין וטעם ספרותי, לבין בית חרושת ליצור ספרים בכספי מחברים. מבחינתו, כשהוא ניגש לעמדת המכירה של הספרים, כל הספרים נראים לו אותו הדבר. במידה וההוצאות במימון מחבר עושות הפצה נורמלית, גם ספריהם יהיו בחניות הספרים, גב לגב עם ספרים מהוצאות רגילות. ז"א, א.ב יהושע לצד איציק בובליל שהחליט שהוא מאור ספרותי גדול.

 

אז נכון שלא רבים יקנו את איציק בובליל, אבל א": הוא גוזל מקום על שולחן התצוגה, וכולנו יודעים כמה השולחן הזה קריטי, וב": הוא מקבל גושפנקה רשמית ומסווג תחת כותרת "ספרות" מבחינת העין הציבורית.

 

נמשיך הלאה: רכישת עותקים לספריות השאלה. כשספרי הראשון יצא בינואר ב-1993 ב"עם עובד", בום ספרות המקור היה קטן בהרבה ממה שקרה בתוך שנים ספורות. הספר היה בחלונות הראווה ועל שולחנות התצוגה בחנויות הספרים במשך שמונה חודשים, ומאתיים עותקים ממנו נרכשו מיידית לספריות ההשאלה. כעבור ארבע שנים בלבד יצא ספרי השני, שוב באחת ההוצאות המכובדות בארץ, ולא הייתה פנייה להוצאת ה"קיבוץ המאוחד" מהמחלקה לספריות, לקנות עותקים לספריות ההשאלה ברחבי הארץ.

 

נורא התפלאתי, לכן התקשרתי אליהם לברר. הם אמרו לי בפשטות, שמרוב כותרי מקור אין להם מקום בספריות ולכן הם עושים סלקציה, ורוכשים רק את הספרים שקיבלו חשיפה מאוד גדולה בעיתונות. שאלתי על ספר זבל מסוים שיצא בהוצאה במימון מחבר וזכה לפרסום מסיבי (כי המחברת שלו שילמה הון ליח"צנית), אמרו לי:  "כן, בטח, קנינו אותו. את יכולה לשאול אותו בספרייה הקרובה למקום מגורייך."

 

הנה דוגמה לזילות תרבותית. ספר של גרפומן שמימן את הזבל שלו בעצמו נרכש לספריות, על חשבון ספר שיצא בהוצאה איכותית. לא עוול חמור?

 

אותו הדבר קרה לי באותה שנה עם תחרות ספרותית מסוימת. שלחתי עותקים והחזירו לי אותם כעבור ימים ספורים. שאלתי למה, אמרו: "אינפלציית ספרי המקור מאלצת אותנו לעשות סלקציה מוקדמת לספרים שייכנסו לתחרות." מה נכנס? שאלתי. אמרו: "דבר ראשון ספרים שזכו להרבה חשיפה". וזה כולל ספרים שהוצאו בהוצאות במימון מחבר. לא עוול חמור? לא עוול חמור, זה שניפוח המערכת בספרים כאלה בא לא אחת על חשבון ספרות איכות שיצאה בהוצאה איכותית?

 

למזלי האישי, אותו ספר שני שלי נכנס בתוך כשנה למערכת הלימוד של אחד הקורסים החשובים בחוג למגדר באוניברסיטת תל אביב, התחילה להיות לו דרישה בחנויות מצד הסטודנטים, אז ספריות ההשאלה מיהרו לרכוש אותו מההוצאה. אחרת, הספר הזה לא היה נמצא שם. לצערי, אותו מזל לא קרה לספרי שלישי, ועד היום הוא לא בספריות, למרות שיצא בהוצאת "חרגול" האיכותית. למה? שוב, הוא לא זכה לפרסום גדול, למרות כמה ביקורות אוהדות, אז לא רכשו אותו מרוב עודף כותרים במחסני הספריות. הוא הדבר בנוגע להמון ספרים איכותיים שיוצאים מדי שנה. וגם לניפוח המערכת על ידי ספרים מהוצאות במימון מחבר יש אחריות בעניין הזה.

 

באחת הכתבות הבאות בנושא אנסה להסביר גם את הזילות שנגרמת לספרות העברית מצד הוצאות הספרים הרגילות. גם להן יש חלק באינפלציית ספרי המקור הנפשעת. וכמובן, אנסה להסביר כיצד המערך השיווקי האגרסיבי של הספרים הפך להיות אחד הגורמים העיקריים לזילות בהוצאת הספרים – עוד מכה אנושה לספרות העברית הקנונית.

 

 

 

36 תגובות

  1. יעל,
    מתוך מחלת התגבת (מלשון "תגובה"), עוול גדול נגד ספרים הוא קיום אתרי אינטרנט – כל היום אנו יושבים, כותבים, מגיבים בבלוגים על חשבון קריאה. לא עוול? וגם כאן יש בהחלט אינפלציה – הרבה למדו את הקלות הבלתי נסבלת של יצירת מקומות פרסום כאלה בהם הכל מביעים דעתם, כותבים לענין או שטויות וגוזלים את זמן הקריאה של ציבור הקוראים.
    אז – לגבי גרפומנים (כמונו…?) יש חוקי שוק, חוקי ביקוש והיצע. לא יקנו בובליל. חברים וקרובים והורים שיקנו – מתוך חסד ורחמים, פחות מתוך ענין – גם הם שוק. הרע ייעלם, – אל דאגה – הכותר יירד מעל המדפים במהרה ויתן מקום לספרים שאף הם אינם נקראים ותמהני ממה המו"לים חיים – ממה שבובליל וחברין הרוויחו מעבודת כפים ( או לוטו). מזה חיה הבספרות העברית, ובעיקר מזה חיים המו"לים. אבל גם מו"לים צריכים לחיות – וזה עוד המקרה הטוב, כשהם אינם הופכים רמאים (וראי את המקרים שקרו לי, בעבדך דברינן, מה שכבר סיפרתי כאן ומה שעוד לא).
    ויש סופרים גדולים למדי שנואשו מהמו"לים ומלוויתני ההפצה ( סטימצקי) החיים על חשבון ועל גב הסופרים, כעלוקות, פרעושים מוצצי דם. סופרים אלה מוציאים על חשבון עצמם, או מוצאים דרכים לפרסם (בן עזר).
    ועוד הדפים פתוחים והיד רושמת.
    מוקירך
    מ. גנן

    • משה, למהפכה שהביאה הרשת אני עוד התייחס בעתיד ברשימה. היא חיובית ושלילית בו בזמן.

  2. צודקת מאה אחוז!

    ובכלל. מה זו ספרות עברית קאנונית? – מין קשקוש של ארבעה פרופסורים באוניברסיטאות…

    לא מאמין לקאנונים – זאת שטות מוחלטת

    תודה לאל – אני לא בשום קאנון!

    בשנת הבצורת שלי – שמתארכת להפליא אל השנה השנייה – למדתי להבין שהכול קשקוש בלבוש, ושחבל על טיפת הזיעה שאני משקיע בלשלוח ספר לתחרויות ספרותיות וכאלה… הכול כאן בארץ "שמור לי ואשמור לך", מין מעגל קסמים אידיוטי של קסטל-בלומיות וגוטפרוינדים וחילואים ומחלואים… להקיא עליהם.

    אני בינתיים בשביתה – ונהנה מכל רגע של בהייה בשמים היפים שניבטים אלי מהמרפסת.

    ספרות? מעניין ת"תחת שלי… חחח…

  3. יעל, תתפלאי לשמוע שדוד אבידן הוציא את רוב ספריו במימון עצמי והוא לא נחשב לגרפומן אני מקווה.

    • היום ,לצערי, הרבה הוצאות מכובדות נותנות גושפנקא לגרפומניה מותאמת לרייטינג ,אין כמעט מה לקרוא אל תגידי לי שרבי המכר שמתפרסמים בהוצאות כאלו הם תמיד איכותיים ,אין מה לקרוא ,לא זוכרת מתי לאחרונה קראתי ספר טוב ,יש לי משבר קריאה קשה , מזדהה עם מה שכתב יוסי וקסמן ואני הייתי תולעת ספרים רצינית

    • כמובן שבדבריי אני מתכוונת רק לפרסום סיפורת, לא שירה. בשירה צמיד המשוררים מימנו את ספריהם בעצמם, על פי רוב.

      הרשימות שלי עוסקות רק בפרוזה!!!

      • זו היתה תגובה לזה שהזכיר את אבידן. רבים הם המשוררים הטובים שמממנים בעצמם ספרים. לא לשירה הכוונתי, אלא לסיפורת.

  4. "א.ב יהושע לצד איציק בובליל שהחליט שהוא מאור ספרותי גדול".

    הרגת אותי מצחוק…. חחחחח

    תמשיכי לכתוב והרבה, את שומעת????!!!

    את כל כך מחייכת אותי…

    • תודה תודה סמויה! תגידי, איציק בובליל זה לא שמו של הגיבור הזה מה"אח הגדול"? נדמה לי שכן.

  5. יעל, האמת כואבת ואני שכבר מזמן מדוכאה ממצב הספרות, מרגישה כאילו אין מוצא, הכל התדרדר, כל הספרות, עולם היחצנות הכוחנות והכסף כובש, אני אפילו לא שולחת ספר נוער שלי שגמור וקבלו אותו להוצאה, נמאס לי מכל מה שמסביב.

    • רק כעת קראתי את הפוסט הקודם שלך.
      גם אני עבדתי שם תקופה מסוימת.
      הצלחתי להסתכסך עם שתיים מה"סופרות" שלה. לאחת אמרתי שאין לה קול משלה :-). השנייה הייתה טרחנית איומה.
      השלישית והרביעית היו מקסימות, אבל המגדלית טענה שאין צורך בעריכה מוקפדת. שחבל על הזמן והכסף.
      עפתי משם.
      בינתיים נוכחתי לדעת שבעולמנו הקפיטליסטי החזירי, גם ההוצאה היוקרתית מעיר הבירה מוציאה לאור ספרים במימון המחבר/ת.
      לתגובה הזו אין שורת מחץ.
      הוצאות ספרים אלטרנטיביות שוות:
      אם וכאשר אצבור כמות גדולה דיה של שירים, מקווה להוציאם בהוצאה של איגוד הסופרים.
      קצתי בעריכה של גרפמונים. ליתר דיוק, ממננת את זה.
      והיכנסו בבקשה לאתר היפה שיצר למעני בן זוגי. הכתובת מופיעה בשורת התגובה.
      שבת שלום.

      • רונית, כל הרשימה אמורה לגבי פרוזה, לא שירה. סליחה שלא הובן, לא הבהרתי כנראה.ואיך ישר הבנת באיזו הוצאה מדובר? ממזרה…. אז זיהית ממילותיי את הגברת הזקנה, אה?

    • אין מקום לקול יחודי גם כשאת מקבלת תשובות חיוביות מהוצאות ספרים טובות כולן רוצות לשכתב אותך ,לכתוב אותך מחדש ר,ק ששתאימי לשיקולי הרייטינג שלהן: דרמה אקשין זה מה שמבקש הבוביל המצוי הקונה ספרים במשקל אם בכלל, מיאש!

      • חנה, אל ייאוש. כפי שדיברנו, סופר צריך להאמין בעצמו, ומישהו בסוף יאמין בו כמו שהוא. מילה שלי. מניסיון.

  6. יעל, הבעייה אינה ההוצאות המוגדרות כהוצאות במימון המחבר ( הvanity presses הותיקות כמו הוצאת "סער" ודומיה) – כל מי שרוצה לדעת יודע שמדובר כאן בשרות למחבר, הניתן לכל מי שמוכן לשלם כמה אלפי שקלים, ואין בכך כל פסול.
    הבעייה האמיתית היא שרבות מן ההוצאות המוכרות, המכובדות והמסובסדות מוציאות כבר שנים רבות ספרים רבים במימון מלא של המחבר, וברווח ניכר להוצאה, תוך הטעייה, שלא לומר הונאה, של הציבור. רבים מספרי השירה היוצאים לאור בארץ, למשל, הם חלק מסידור נאה כזה.

    את ההוצאה לאור של ספרי השני עכבתי כ 5 שנים, משום שהוא אמנם התקבל "בהתלהבות" על ידי כמה בתי הוצאה ידועים, מכובדים וחשובים (אף אחד מהם אינו מוכר כvanity press), אלא שאלו דרשו ממני לממן את ההוצאה לאור במלואה, ובנוסף להשליש רווח נאה מאד למוציא לאור (הספר יצא לאור לבסוף בהוצאה פרטית קטנה, "כרמל",ועל חשבונה. יש צדיקים בסדום).

    • אין חשיבות לשם ההוצאה או אתה משלם או לא משלם.הדילמה העיקרית היא מה מצב השירה והספרות היום.מה נכתב תחת כותרת של שירה וספרות.ההתעסקות בשאלות לוגיסטיות לא פותרות את שאלת האיכות .גם בהוצאות שמממנות את הוצאת הספרים צריך לברור את המוץ מן התבן.

    • זוהר, אינני מתכוונת ברשימות הללו לשירה, כי זה לא התחום שלי, אלא לפרוזה. כאן בהוצאות הגדולות הן תמיד המממנות. לגבי האיכות אצלן עוד אדרש ברשימה אחרת.

      • יעל, הגברת הזקנה מוכרת מאוד.
        הוצאתי אצלה קובץ סיפורים (לא התבקשתי לשלם אגורה שחוקה) בתקופה ששמה עדיין הלך לפניה.
        היא גידלה שניים-שלושה עורכי/ות פרוזה טובים, שלא אנקוב בשמותיהם כדי לא לחשוף במי מדובר.
        .

    • זוהר,

      כמעט כל הוצאות הספרים בישראל מבקשות השתתפות כספית מכותבים ששמם עדיין לא הולך לפניהם. גם אצל 'הצדיקים'.

    • אמא שלי הוציאה לאור שני ספרים בשתי הוצאות ספרים שונות במימון מלא שלה.
      את הספר השלישי הוציאה בהוצאת סער והיא לא הפסיקה להגיד איך סוף סוף מצאה הוצאה לאור שמתאמצת להצלחת הספר.
      אמא שלי קיבלה את מלוא התמלוגים המגיעים לה וכיסתה את מלוא ההשקעה ואף מעבר לזה ולכן גם את הספר הרביעי שלה החליטה להמשיך ולהוציא בהוצאת סער. הפעם המימון היה כולו של ההוצאה לאור.

  7. אני מצטער לכתוב לך את זה..
    אבל אני רואה שהרבה רשומות את מקדישה לעניין הזה.. זה באמת עצוב נורא וזה מראה לי שגם אני אולי צריך לחשוב פעמיים לגבי הוצאת הספר שלי בעתיד בארץ.. למרות שהוא כן יכתב, גם אם למען פירסום בספר מוחשי או פשוט באינטרנט..

    אבל אני מאוד מאמין שהתלוננות לא עושה מאומה. לא עוזרת לשנות את המצב ולא מדרבנת אנשים לעשות משהו- אלא רק להתלונן ביותר כעס ותוכחה. אולי כדאי שברשומות הבאות תנסי למצוא דרכים לתקן את המצב הזה?

    אני ואת יודעים לכתוב- זה מה שאנחנו עושים הכי טוב ואנחנו ככה מעבירים את הידע הלאה לאחרים.. אבל אם התפקיד שלנו כל כך גדול- למה שלא ננסה גם לזרוע זרעים עם השראה אצל הקוראים שלנו? לפתח רעיונות שיתקנו את העולם- במקום רק עוד סיבות למה לכעוס על העולם ולא לצפות ממנו לדבר.. מספיק יש לנו מהרע- בכל מקום אפשרי!

    אני למשל לא אוהב ספרות מקור מה שאני קורא "סיפורים מומצאים" כי יש מספיק כאלו.. ולרוב הם רק מתארים דברים מדכאים, אפלים ועצובים.. במקום אם כבר הולכים על כפני הדימיון- אז משהו נפלא ומרתק, איזה חזון עתידי טהור ונפלא! אני מאמין באמת, המציאות מלאה בסיפורים.. חלקם יפים יותר וחלקם פחות.. אבל מה הטעם להמציא עוד סיפורי שהם כתובים יפה, במקום פשוט לתאר את האמת והמציאות כפי שהיא? לתאר את מה שרע בעולם זה רק להביט דרך זכוכית מגדלת עם מסנן גדול, שמונע מקרני האור והיופי להיכנס לפנימה..

    אני מאמין שהעולם נשחף למספיק רוע ואכזריות האדם.. הגיע הזמן להראות לעולם את הצד הטוב של האנושות.. וזהו הצד שבאמת יתן השראה וחזון וכוח לאנשים אחרים להראות את עצמם ולהשמיע את קולם! אותם אנשים יום אחד יהיו אלו שיעבדו בהוצאות הספרים הגדולןת.. ואלו שילמדו לבחור מתוך הלב ולא מתוך חמדנות.. או שהם יהיו אלו שיקימו הוצאות משלהם (אולי גם את יכולה לפתוח הוצאה משלך?)

    מה שבטוח.. מרק לשבת ולהתלונן או לדווח על המצב בשטח- לא יצא שום דבר טוב.. אפילו לא אחד. כי צמחים ופרחים יפים, צומחים רק מתוך זרעים בריאים וחזקים.. הזבל והדישון לא שווים כלום כל עוד אין את הגרעין של היופי והאמת כדי לנצל אותם לטובה..

    בהצלחה! 🙂
    שיהיה לך יום טוב!
    גיל 🙂

  8. נשאר לי רק לחזק את דברייך וידייך, ופעם הצעתי לך להקים את העמותה לתמיכה במוכי הפרוזה!

  9. מירי פליישר

    סיפור
    אבא שלי עליו השלום היה בעל פרטנזיות ספרותיות . כשעוד היה צעיר תרגם לעברית שיר או שניים . עם השנים חזר לגרמניה עם אימי , לצורך עבודה , כשכבר הינו גדולות. החליט לחזור ל"ספרות העברית" . תרגם יצירה של אייכנבך והדפיסה איכשהו ממש לבד. בכיתי כשקראתי . מבושה . הקשר שלו לעברית היה כבר קלוש ביותר בגרמניה. אחר כך במימון שקיבל מראש העיר דטמולד שבה התגוררו הוא ואמי, הוציא ספר זכרונות חייו עב כרס, באמצעות הוצאת ספרים ירושלמית ידועה . זה היה בערך לפני 10 שנים, הספר יצא ללא הגהה!!!!!!!!!!!!
    כעסתי . וכל זה עוד לפני זילות הספרות וריפודה בזבל -בהוצאה-עצמית. גנבה נטו.הם גם לא הפיצו את ספרו …כלום.

  10. יעל – בסה"כ את צודקת, אבל מה לגבי מישהו שחושב שיש לו רב מכר ודאי ושהוא עבד על זה הרבה שנים. למה הוא צריך לתת את כל ההצלחה המסחרית למו"ל ולהישאר עם פירורים ?

  11. את גדולה
    נוגעת בעיקר
    שלך טובה

  12. נורית, מבקרת ספרות

    מאוד נכון מה שכתבת. הוצאות לאור כמו "סער" או "אופיר ביכורים" או "קונטנטו דה סמריק" שגובות כסף רב מכותבים מוכנות להוציא לאור כל ספר "זבל" והעיקר שהם ירוויחו כסף. לאחר שהם קיבלו את הכסף של הכותב לא מעניין אותם יותר כלום וכל ההבטחות שנתנו נעלמות כלא היו.
    נתקלתי בכותבים רבים ששילמו להוצאות האלה כסף רב אך דבר לא קרה עם הספר שלהם. צריך מאוד להיזהר ולא למהר לשלם . העדיפו מו"לים שדורשים ממכם כמה שפחות כסף, הם אמינים יותר, משום שהם מרשים לעצמם לבקש פחות כי הם סומכים על מאמציהם לאחר מכן לקדם את מכירת הספר שלכם ולרוויח מכך – מה שפועל לטובתכם .

    • נורית את צודקת לחלוטין אלא שהבעיה היא שההוצאות לאור שציינת זורות חול בעיני הציבור עם הפרסומות הרבות שהן עושות לעצמן על מנת לטפח לעצמן לכאורה חזות מכובדת.
      ציבור הכותבים נופל בפח, חותם עמם חוזה נוכח הבטחותיהן , ורק לאחר שכספו בידן טופחת בפניו האמת המרה.
      אגב, התאחדות הוצאות הספרים מסירה את אחריותה מכל עוולה שנעשית ע"י הוצאה לאור באשר היא גם אם היא חברה בה או לא. לטענת דובר מהתאחדות הוצאות הספרים: אין בהיותה של הוצאה לאור חברה בהתאחדות משום להעיד דבר על אמינותה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל