בננות - בלוגים / / מי שהוא בתול בנשמה לא יכול להיות בלוגר טוב
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

מי שהוא בתול בנשמה לא יכול להיות בלוגר טוב

 

לא יודעת מה טוב יותר, לקבל עווית סופרים בשורש כף היד מרוב כתיבה בבלוג, או "עווית זין", כמו שקורה למריאן פיית"פול בסרט בריטי חביב אחד שראיתי לאחרונה, בו היא מקבלת עווית סופרים ומרפק טניסאים בגלל שהיא עושה ביד לגברים במועדון בסוהו.

מכל מקום, כדי להיות בלוגר טוב צריך לעבוד. וקשה. ונדמה לי שמעטים יודעים לעשות את זה. ואין כמו הדוגמה של מריאן פיית"פול בסרט הזה כדי להמחיש את העובדה שבלוגר טוב הוא זונה של קוראים. ותאמינו לי שאני לא אומרת את זה באירוניה, וגם לא בביקורתיות, וגם לא בלעג למקצוע החדש הזה: בלוגריזם. אני אומרת את זה במובן הטוב של המילה.

 

בלוגר טוב צריך לחזר אחר קוראיו ולא לעשות פוזות של פרימדונה. אתה רוצה שיקראו אותך? תנסה לרדת לטיב הקשר המוזר בינך לבין קוראיך. נסה פענח את החוזה הלא כתוב שיש ביניכם. והחוזה הזה אומר דבר ראשון שהם לא חייבים לך כלום. הם לא חייבים לקרוא אותך, ואם הם עושים את זה, ואם אתה רוצה אותם אצלך, אתה צריך לתת להם את מה שהם רוצים.

 

ואיך עושים את זה בלי לזנות לגמרי? יש דרכים, ובמשך שנתיים וחצי של בלוגריזם למדתי איך לשכלל אותם יותר ויותר. איך להאכיל את הקוראים במה שאני רוצה, בלי שהם ירגישו ובלי להעיק עליהם בלמדנות המנופחת שלי. ולזה צריך מידה של ענווה ומידה נוספת של תחכום.

 

דבר ראשון: לעולם אל תשעמם את הקורא שלך. בלוגר טוב חייב להיות יצירתי, לפענח את הרוחות המנשבות, לעמוד עם יד על הדופק של הקורא שלו, לא לחזור על עצמו, ולא לחשוב שכל מה שהוא כותב זה זהב, ואילו אתם, קוראים בזויים, רק בואו, בואו ללקק לי את הידיים.

 

דבר שני: מינונים. בלוגר טוב לומד את חוכמת המינונים. איך לא להכביד על הקורא, ועם זאת להביא את האג"נדה שלו. קצת הומור בתור לובריקנט זה לא רע בכלל. קצת להבעיר אש, גם טוב. קצת לדגדג בבטן של הקוראים ולנגן להם על העצבים הרגישים – גם טוב. תזכרו: אתם רוצים אותם אצלכם, במינונים גבוהים. בקיצור: מטרתכם היא שהקוראים יתמכרו אליכם. שרק אתם מעלים פוסט, ישר, מיידית, יש עשרים כניסות על הדקה הראשונה, ואלו רק הולכות ומתרבות כל זמן שהיית הפוסט בחלון העדכונים.

 

דבר שלישי: לפוסט טוב יש חיי מדף ארוכים. פוסט טוב ישוב וייקרא במשך השנים בזכות גוגל אהובנו, וימשיך להכות גלים גם אם עוברים שלוש שנים מכתיבתו. יש לי כמה פוסטים כאלה שתמיד ממשיכים להגיב לי עליהם, לשלוח מיילים וכו", למרות שעברו כמה שנים מאז שהעליתי אותם. או אז אני יודעת שעשיתי את עבודתי היטב.

 

ובמה שונה בלוגר מקצועי מעיתונאי? אוי, כמה שונה. יש לך מבקרים על הרגע, את יודעת מה הם חושבים על מה שכתבת, ואין לך את מגדל השן להסתתר בתוכו כמו הנסיכה ההיא שהסתתרה במגדל מפני הבועל העתידי שלה.

 

כשאתה בלוגר, הקוראים מטפסים למגדל שלך כל הזמן, ובועלים אותך כמה שהם רוצים. וזה מה שיפה כאן. מי שהוא בתול בנשמה לא יכול להיות בלוגר טוב. מי שהוא עדין מדי, מי שהוא נפוח מדי, מי שהוא פחדן, מי שהוא אטום מדי, מי שמצפה שיקראו אותו רק כי הוא בטובו העלה איזה פוסט דלוח – נמצא בעסק הלא נכון.

 

ולעיתונאים ולסופרים שבינינו אני ממליצה לרדת מהפוזות שהתרגלתם אליהם מאחורי מסווה הנייר, שלא מאפשר נגישות בלתי אמצעית, ולהתחיל לכתוב בדיוק כמו שאתם נושמים, מחרבנים וחיים.

 

כי להיות בלוגר זה מקצוע, כי להיות בלוגר זו אמנות.  

 

 

 

(תסלחו לי שהעליתי היום שני פוסטים, דבר שאינו מקובל כאן ולעולם איני עושה אותו. אבל הייתי חייבת להגיב על ההתבכיינות שהיתה כאן אתמול)

 

ואל תשכחו להיכנס לפוסט הקודם שלי: כשאמריקה תבחר אישה….

  

71 תגובות

  1. שולמית אפפל

    יעל, מתה עליך!
    אין ספק, מעלות הבעילה הובנו וגם דיגדגו!

  2. בקיצור – משוררים לא יכולים להיות בלוגרים טובים.

  3. תודה יעל, אך אין לי עניין להיות בלוגרית טובה. ואם הקריטריון הוא להבעיר אש, הנה הבערתי וכתבת בגללי שני פוסטים ביום אחד. רק להזכירך אם שכחת, את ביקשת שאצטרף לכאן. ועוד מילה. נדמה לך שלהיות עיתונאית טובה זה מגדל שן, את נבחנת ונבדקת ומגיבים לך בלי סוף, ואת גם משפיעה הרבה יותר. אני למשל הוחרמתי על ידי משטר האפרטהייד בדרום אפריקה למשך שש שנים. ספק אם בלוג כמו בננות היה עושה את זה. ובטלוויזיה את חשופה עוד יותר.

    • ברור שהזמנתי אותך נעמי, ובכבוד רב!!!! אבל את לא יכולה להתבכיין אם לא קוראים או לא מגיבים. אף אחד לא חייב לך כלום. אף אחד לא חייב כלום לבלוגר, שזה מקצוע וולנטרי, ולכן הוא קשה אפילו יותר מעיתונות.

      ובתור מי שעובדת בעיתונות מזה 25 שנה, אני אומרת את זה. בעיתונות את מסוגרת מאחורי מגדל השם שלך ומתחילה להתנפח ולהתנפח, ואילו פה את חשופה כל כך, שכן, זה יכול להכאיב.

      וכמובן שאינני מתכוונת רק אלייך אלא לעוד תגובות שהיו כאן ותמיד יהיו.

      ואף אחד לא מצפה מבלוגר להיות "בלוגר טוב" אבל אם לא קוראים ולא מגיבים זה בטח לא המקום של הבלוגר להטיף מוסר מתנשא לקוראיו. לא הלך משהו, ואת נורא רוצה להעביר את האנג"דה שלך, נסי טקטיקה אחרת.

      אבל שמתי לב שזו בדיוק הבעיה עם סופרים ועיתונאים, שהם פוחדים מהמדיה הזו בדיוק בגלל שהיא חשופה כל כך. ובגלל זה אני מתקשה מאוד לגרום להם לפתוח כאן בלוג.

      וגם צאי וחשבי, כבר עתה, העיתונות האינטרנטית היא מעין בלוגיה אחת גדולה, ומי שלא יכול לעמוד בתגובות, חושש לכתוב גם בה.

      האם זו רידוד התרבות? אני לא בטוחה בכלל. אני חושבת שזה פותח פתח לסוג חדש של כתיבה, למעמד הרבה יותר דינמי של הכותב המקצועי.

      ושוב, איניני מדברת רק לגבייך חלילה, נעמי, אלא בכלל לבלוגרים שמתלוננים כך מעת לעת: אם אתה לא מכבד את קוראיך ויורד עליהם, מדוע אתה מצפה שהם יקראו אותך?

      • קודם כל יעל אני יכולה לעשות מה שאני רוצה. קוראים לזה חופש ביטוי. את מיתממת, את הרי ידועת למה מחקתי ומדוע עשיתי את מה שעשיתי ואת יודעת היטב שזה היה כדי לעורר דיון. ואת יודעת עוד משהו? לא נעים לי להגיד, אבל זה עבד.
        משעשע אותי שאחרי 23 שנים של עיתונאות סוערת כמו שלי, שני רבי מכר ועכשיו ספר ילדים את כותבת שאני זקוקה לליטופים כאן. ואם את סבורה שעיתונות זה מגדל שן זה רק בגלל שלא היית עיתונאית במיין סטרים, עם כל הכבוד, ויש כבוד, לטיים אאוט. תנסי פעם את ידיעות אחרונות ותראי שכל פיפס וכל פסיק מעוררים את כל השדים מרבצם.

        • נעמי יקירתי,
          עבדתי כמה שנים ב"מעריב", נדמה לי שזה מיין סטרים, גפ אם לא כמו ידיעות הגדול שלך. וגם ב"העיר", ובעוד מיין סטרימים כאלה עבדתי. נכון שאני "רק" מבקרת ספרים, ולא עיתונאית פוליטית כמוך, אבל זה לא אומר שצריך לתפוס עלי תחת בגלל זה, נכון?

          ובטח שאת לא חייבת כלום, אבל גם אני כקןראת לא חייבת לך כלום. וכקוראת את העלבת אותי בכך שרמזת שאנחנו קוראייך בןרים וגזעניים, לא? ואלי את היא שמיתממת כאן עכשיו?

          • אז ככה יעל. מי שתפס תחת על מי, כך נדמה לי, זה את עלי. ובאמת לא התכוונתי להעליב אותך. לא על בורות וגזענות כתבתי אלא על אדישות, על אגוצנטריות ואסקפיזם. מה קרה? תמיד כאן צריך להיות פוצי מוצי? לא אני יעל, ואת זה כבר היית צריכה לדעת.

            • נעמי היקרה, אכן הצלחת לעשות פרובוקציה, וזה אחלה, אבל למה על חשבון קוראייך ועמיתייך הבלוגרים? את זה אני רואה שאני לא מצליחה להעביר לך. עקרונית, אני נגד להעליב קוראים, ונגד שקוראים יעליבו בלוגרים. אפשר להיות שנון ופרובוקטיבי וחד ומעורר מחלוקת גם בלי להעליב. זו דעתי בכל אופן. אני לא חושבת שהקוראים חייבים לי משהו, לא לקרוא אותי ולא להגיב, ואם הם לא עושים זאת אינני עומדת מיד בעמדת התקפה או מגננה. אני פשוט מנסה להעביר טוב יותר את האג"נדה שלי בפעם הבאה. זה בסך הכול מה שניסיתי להגיד כאן בפוסט.

              כשאת כותבת שלפרסם שירה או פרוזה או רשימות אישיות זה פיפי ופופו, את פוגעת, נעמי, גם אם את לא מוכנה לקחת אחריות על כך שפגעת.

              ועוד דבר, למה יש בלוגיות? מפני שאנשים קצו בקשקשת הפוליטית האינסופית שיש בטלויזיה, בעיתונות ובאתרי האינטרנט הגדולים. כשאנשים נכנסים לבלוגיה, הם מחפשים משהו אחר.

              כל זה לא בא להפחית מחשיבות הדיונים הפוליטיים, אלא שיש גם דברים אחרים שאנשים מתעניינים בהם. קחי בחשבון שאת מנת הפוליטיקה שלנו כבר קיבלנו במקום אחר.

  4. למה בכלל להיות בלוגר?

  5. יעל, בעניין מינונים – את כותבת כל כך הרבה שעושה רושם שזה מה שאת עושה כל היום, אז כל הכבוד, אבל אני לא בטוחה שזה מה שאני רוצה לעשות – ואת כרגיל, חושבת שרק הסגנון שלך הוא הסגנון הנכון – והביקורת כל כך תכאיב לך שבטח תמהרי למחוק את התגובה שלי – בקיצור, אם בלוגר טוב צריך כל הזמן לזין ת"מוח לכולם, סליחה על הביטוי, כי הוא מפחד שישכחו אותו לחמש דקות, אז יש אצלנו כאן בבלוג כמה וכמה בלוגרים מעולים!

    • תתפלאי נלי יקירתי, רוב היום אני עוסקת בעריכת ספרים, תרגום ספרים, קריאת ספרים וכתיבת ביקורת. פשוט במקרה אני אדם מהיר, וגם כותבת מהר מאוד. זה הכול. בגלל זה ההספק המהיר שלי…

      ומעולם לא חשבתי או אמרתי שבלוגר צריך למלא שטח, ולעבוד בקבלנות ולפרסם אחתץ לשעה, מצדי, שיעלה פוסט אחת לחודש, לשנה, עניין שלו. אבל אם אתה מעלה, תעלה משהו שידבר אל קוראייך. אינך חייב לעשות את זה כמובן, אבל אם העלית משהו משמים, אל תצפה שאין קוראים ואין תגובות. ואז אל תתלונן גם. אני אישית נעלבתי מאוד מתגובתה של נעמי והפוסט שה, כמי שמעמידה אותי בעמדת בורה וגזענית. זכותה הנלאה היתה למחוק את הפוסט, אבל להעלות פוסט שמטיף לנו הקוראיםן מוסר, זה בדיוק מה שבלוןגר לא צריך לעשות.

      • אגב, נלי, שכתבתי מינונים, לא התכוונתי למינוני פוסטים, אלא למינוני החומרים בפוסט עצמו.

  6. יעלה, לא יודע לגבי ההשוואות למדיומים אחרים, אבל אין ספק שבמקרה הטוב הקשר הישיר והבלתי אמצעי עם קוראים מזין את שני הצדדים. זה מרתק, ונותן אפשרות להבין איך מבינים אותך, לפתוח שיחה, לגעת באופן ישיר יותר. למי שאוהב את זה – זה נפלא.

  7. גם אני נעלבתי ממך, נעמי.

    • אין לי מושג מי זה המגיב, את או אתה שנעלבו, אבל קרא/י את תגובתי ליעל זה נכון גם כאן.

      • קראתי מה שכתבת ליעל ולא השתכנעתי. אני לא מבקשת שתכתבי פוצי מוצי צוצי, אבל אני כן מצפה שתכבדי אותי כקוראת שלך ותכתבי לי בגובה העיניים ולא בהנשאות מכוערת. הצלחת להבעיר אש? כן, הצלחת. לפי המושגים שהעלתה כאן יעל, את בלוגרית למופת.

        • לא מגיבה לתגובות אנונימיות. את/ה רוצה שאכבד אותך? נא להזדהות ואז ננהל דיאלוג בגובה העיניים

          • נו, אבל זה בדיוק מה שיעל אמרה פחות או יותר, שבבלוגים יש חוקי משחק אחרים, וכמובן שאת לא מבינה אותם. ובחוקי המשחק האלה מותר לי להיות אנונימית. את לא חייבת להתייחס אלי אבל זה מבטל את קיומי. ואם הייתי קוראת לעצמי ריטה היית עונה לי? אז הנה, שמי הוא ריטה. עכשיו את מבינה שחוקי המשחק כאן שונים, נעמי? שאני יכולה למכור לך איזה שם שאני רוצה, או להיות "ללא שם", אבל התגובה שלי טובה כמו של כל האחרים "המזדהים"?

  8. שולמית אפפל

    כבר נהייה פה כמו באגף הפולני של משפחתי. כולם נעלבים מכולם
    בנות, אנחנו במזרח יאללה הודנה….

  9. אני מסכימה עם כך שקורא לא חייב כלום לבלוגר, ולהעביר ביקורת על קוראים כי הם לא קוראים ולא מגיבים זה גובל בגיחוך. מי חייב לכם מי?

  10. על הרצף שבקצהו האחד הנמצאים בתולים בנשמה (שהם, לדעתי, אימפוטנטים גמורים) ובקצהו השני זונות של כוכבים (המנטרה שלהם – "שבחוני ואשבח אתכם") –
    יכול בלוגר טוב למצוא את מקומו, עם או בלי קשר לעולם העיתונות.

    • והדברים ארוכים עד אין סוף. יעל מומחית לבלוגים ולדברים נוספים, עוד שהות לי להודות על עצותיה כולן. אבל בחטאי אודה – לא בכל אסכים עימה. הקוראים אינם חייבים כלום, הילד שלי איננו חייב לעלות לאכול, ומשעלה, הציץ ולא נפגע, איננו חייב לאכול ממה שאמו מגישה לו, והעיקר – אם אכל, מי אמר שחייב להודות, להלל ולשבח? זה רק מן הנימוס המעט, הגמול הסביר על שאימו טרחה. היא טרחה גם עבור עצמה, שתרגיש טוב מזה שהבן אוכל לתיאבון וטעים לו. (אפשר שיעשה פרצוף צנע ויאמר שאין זה כפית התה שלו, האוכל הזה). אז מה לעשות. יש אסונות כבירים יותר.
      אבל אם יש לכם ילד, אאחל שיעלה בלא מילה, יאכל בלא מילה, וילך מבלי שנודעו עקבותיו.

      • אוי אוי אוי משה שאתה משווה קורא לילד. ממש לא רוצה להיות ילד שלך.

        • לא חושב שהייתי מקבל אותך כילד שלי. הילדים שלי נבונים.

          • אבל השטן דיבר מגרונך מר משה גנן.איבדת כל צורה של כבוד עצמי.אתה מאוס ואינך רצוי כאן.עצתי לך לך תזדקן בכבוד ועזוב אתהבלוג. אתה לא מתאים לבללוג והבלוג לא מתאים לך.תפסיק להטריד.

          • אם יש לך ילדים נבונים, מר מ. גנן, גם אנחנו מאחלים לך ש"יאכלו בלא מילה וילכו מבלי שנודעו עקבותיהם",ף

      • האיחולים שלך מרגנן המאוס,עליך ועל ראשך

      • אתה איש נורא גנן

        • פסיכיטר מחוזי

          לנונה ואחרים,לא אתפלא אם האיש הזה גנן חולה נפש.לא מבין מי נתן לו כאןבלוג.

          • הנחבא אל הכלים

            הגזמתם בנאצות.
            אפשר לאהוב או לא את הפוסטים של מר גנן. כבר הערתי את תשומת ליבו לכך שלא יתבכיין ויגוון בפוסטים שהוא מביא. לזכותו יאמר שהוא עושה כמיטב יכולתו ומביא לנו מפרי גנו. ואתם- תרצו תאכלו ,לא תרצו- לא תאכלו.
            יש אכן משהו מתחכם ומיושן בדרך תגובותיו בבלוג אך אני מניח שמילות הנימוס המפליגות וההתחכמות נוסח קישון הם שארית מהמורשת האוסטרו-הונגרית.
            מבט קצר בביוגרפיה שלו צריך לעורר קצת כבוד על כך שבגילו הוא נכנס למשחק הקשוח של הבלוג. כפי שהבלוגים האחרונים מראים וההתנצחויות מוכיחות ,גם צברים צעירים בהרבה מתקשים לעכל את הכללים הלא כתובים של הבלוגספרה.
            בלי להביע חוות דעת על מדת העניין ןהחידוש שהפוסטים שלו מביאים אני מבקש לשמור על כבודו.

            • פסיכיטר מחוזי

              צר לי קללות לא מעוררות שום כבוד כלפי המקלל.
              "אבל אם יש לכם ילד, אאחל שיעלה בלא מילה, יאכל בלא מילה, וילך מבלי שנודעו עקבותיו." – מה זה?כמו שאמרו לפני,הקללות שלו עליו ועל ראשו.כל מה שכתבת,עם כל הכבוד לך, לא שייךלעניין,

  11. גברות נכבדות לויצקי וישראל, נמאסתן!

    • ליעל –
      הנה ממחמאה. הנה עדות. צודק. (אל תיעלבי, זה לא יאה לבלוגרית מהוללה היודעת דרכה בבלוגיאדות האלה).
      עכשיו נוכל לחגוג, שכולם נעלבו מכולם. עני משהו בשפה מתאימה.

    • אוורבוך זושיא

      מה פירוש נמאסתן?

  12. אני מזדהה עם מה שחנוך אמר בקצרה, ומאד לא אהבתי את הפוסט של נעמי וגם הגבתי על זה אצלה, אבל אני גם מאד לא אוהבת שיעל עושה מאיתנו זונות.

    אני הגעתי לאינטרנט מפני שלא יכולתי לפרסם את החומרים שלי במקומות אחרים, והיחיד שאיפשר לי לפרסם מאמרים היה יובל דרור הנהדר בגלוב שלו (שיפתח שוב, שיפתח בבקשה), ובעקבות ההתנסות אצלו החלטתי לפתוח בלוג. הקוראים שלי הם ברובם אנשים שמכירים אותי הרבה שנים והולכים אתי ממקום למקום בכל פעם שאני מסולקת, מגורשת, נמחקת וכדומה, והם יודעים שהחומרים שלי קשים אבל זה מעניין אותם. אני לא מנסה למשוך קוראים בכוח, לא מדביקה קישורים לפוסטים שלי בכל מקום, ולא סובלת טרולים בעילום שם שמבטיחים להביא לי המון קוראים, אם רק אעשה כך או כך. בכלל לא סובלת טרולים בעילום שם, ולא מתביישת להגיד למטרידים שיחפשו בלוג אחר, יש המון ברשת, ושלי מיועד לקהל קוראים מסוג מסוים שהוא מטבע הדברים מצומצם ויפה שכך.

    • נדמה לי שכולם צודקים בדרכם. אני מאמינה שזכותו של הבלוגר לכתוב מה שהוא רוצה, וזכותו של הקורא לא לקרוא, לא להגיב או להגיב באופן שלילי. אולי בגלל שהרשת חדשה למדי, רק עשור וקצת, עדיין לא הבינו את זה, וישנם עיתונאים כוכבים שכותבים בלוגים וחושבים שגם כאן צריך להשתחוות להם.

  13. התבכייינות? איפה? למה הכל קורה כשאני עסוק מדי בעבודה ובחיים ה"נורמליים"?

  14. מוישלה בשם בילי קולינס

    יעלה, מה שמכווץ את הבטן בכל ההתכתשות הזו סביב נושא שהוא מרתק כשלעצמו, מה זה להיות בלוגר ואיך, ומהי מערכת הדימויים לתאר יחסים בין כותבים לקוראים, הוא שהוא מתנהל דווקא ביום שאולי היה צריך להקדיש אותו לשאלת איך להמשיך ולחיות בארץ הזו ובשביל מה ולא איך להיות בלוגר טוב.
    אני, אגב, לא חושב שנעמי התבכיינה, (יש כאן מתבכיין קבוע אחר) אלא נגעה בנקודה מאד כואבת וכל הדיון עסק בהיעלבויות ולא בשאלת המהות שהיא העלתה. ולגופו של פוסטך אני מביא סיום שירו של בילי קולינס על יחסי כותב קורא.

    מנוסת הקורא
    "…מַה שֶּׁלֹּא יִהְיֶה שֶׁגּוֹרֵם לְךָ לְהִשָּׁאֵר, / אֲנִי נִרְתָּע מֵהַמַּחְשָׁבָה עַל אוֹתוֹ בֹּקֶר / כְּשֶׁאֶתְעוֹרֵר לִרְאוֹת שֶׁעָזַבְתָּ,/ הוֹלֵךְ לְעֵבֶר הַיָּם הַפָּתוּחַ,/ גּוֹרֵר אֶת הַכְּבָלִים שֶׁחִבְּרוּ אוֹתָנוּ יַחְדָּו,/ מוֹתִיר אוֹתִי בְּלִי שׁוּם דָּבָר נוֹסָף לוֹמַר./ אַךְ אַל תָּבִין אוֹתִי לֹא נָכוֹן ./ זֶה לֹא שֶׁאֵינִי יָכוֹל לִחְיוֹת בִּלְעָדֶיךָ,/ שֶׁאֵינִי יָכוֹל לָשֶׁבֶת תַּחַת עֵץ יָרֹק מָצוּי/ בְּלִי חֵשֶׁק לְהוֹצִיא אֶת הָעֵט מִכִּיסִי,/ אוֹ לִשְׁכַּב כָּל הַיּוֹם שְׂבַע רָצוֹן עַל הַסַּפָּה,/ יָד אַחַת עַל פִּי./ זֶה לֹא כְּאִלּוּ הִתְאַהַבְתִּי בְּךָ/ וּבִמְקוֹם לִכְתֹּב אֶת חֲמֵשֶׁת קִטְעֵי הַמַּאֲמָר שֶׁלִּי/ אֲנִי מֵעִיף אֵלֶיךָ מְטוֹסֵי נְיָר מֵעֶבְרוֹ הַשֵּׁנִי שֶׁל הַחֶדֶר – / זֶה לֹא שֶׁאֵינִי מְסֻגָּל לְחַכּוֹת לַצִּלְצוּל שֶׁל אֲרוּחַת הַצָּהֳרַיִם/ כְּדֵי לִרְאוֹת שׁוּב אֶת פָּנֶיךָ./ זֶה לֹא כָּכָה. לֹא בְּדִיּוּק.

  15. "להתחיל לכתוב כמו שאתם נושמים, חיים מחרבנים…". דברי בלוגרית מדופלמת ומתלהמת?! כן. רעבה לתשומת לב אינסופית?! בטח. סופרת?! לא.

    • שמעון מרקוביץ

      מר שמש,

      והשמש בטח זורחת מהתחת שלך נכון? מה אתה, סופר דגול, משורר חד פעמי, עיתונאי צמרת? לא קיבלו אותך לבננות, בגלל זה המרירות?

      • הרגיש לסגנון

        משום מה תגובתו של מר שמעון מרקוביץ" למר שמש:
        מר שמש,
        והשמש בטח זורחת מהתחת שלך נכון

        מזכירה את התגובה הקודמת של יעל ישראל לנעמי לויצקי:

        "שצריך לתפוס עלי תחת בגלל זה, נכון?"

        האם השימוש ב"תחת" ו"נכון" בסוף המשפט כמוטיב חוזר היא מקרית?

        מעניין כמה זמן תגובה זו תשאר במקומה לפני שתמחק.

  16. יעל אהובתנו,
    נעמי ומוישלה יקרים מאוד,

    היום שוחחתי עם ילדה מדוכאת והצלחתי לעלות חיוך על פניה, פעמיים!
    נס!

  17. יעל, מענין מחדש לי המון ומלמד ונותן מקום למחשבה!תודה לך

  18. צודק. נעמי לויצקי נפוחה מאגו ומעצבנת. ומשה גנן, אלוהים ישמור אותנו מבלוגר כזה. ויעל ישראל, קצת פרופורציות לא יזיקו גם לך.

    • חבר"ה,
      אתם חבורת מגוחכים. על זה אומרים באנגלית:
      Go, get a life!!!!!!!!!!!

      • ועל כך גם נאמר:

        !Go get a life your self

        איזה "לייף" יש לך את אחרי חצות? לא נראה לי שהרבה "לייף". אולי חמישים חתולים במיטה?

  19. או-אה כמה תגובות. רק לא הייתי כאן כמה שעןת, וכמה התאספו! מה, אף אחד לא הלך לעצרת הזיכרון לרבין?

    • אני מתייחס לדברי יעל:
      הייתי היום בתיאטרון החאן.
      מופע יחיד של יהודה עצבה – סיפור של שלום עליכם.
      היו בסיפור מושגי עברית מופלאים
      היו בעברית מושגי שפה שבלי בושה יש לומר- ביניהם לבין התזה המונחת כאן לפני הקוראים, אין שום קשר.

      אינני רואה עצמי מחובר למצע תרבותי מסוג זה.

    • כותבת וולגארית -יעל ישראל- איננה בתולה לא בנשמה ולא באף תחום אחר. הוולגאריות בעלה אותה ואנסה אותה בראש חוצות.
      זרע פורענות נשפך מערוותה הגלויה לרשת.
      היא מהלכת ומדממת מערוותה.
      זוהי היצירתיות שלה.
      שתתבסם

  20. יעל נראה לי שהבלוגיה מכתיבה את הכללים.
    אם נעמי הייתה כותבת בבלוגיה יותר פוליטית היו קוראים אותה ולא משוררים , הרי משוררים לא יכולים לקבל במה בכל מקום.

    יש כאן משחק מורכב , למשל לי משהי הגיבה שאני אהובה עליה למרות הכובע,בבלוגיה מסורתית סוג התגובות היה אחר.

    לכן בעיניי את לא לגמרי מדיקת.

    לוקח זמן ללמוד את האתר הזה.

    בנוסף לפעמיים כותבים פוסטים שיש עליהם חולקים ואז צריך לדעת להתווכח ואת זה רובינו כאומנים עושים די גרוע, ואני לא מוציאה את עצמי מן הכלל.
    אנחנו רוצים להיות בצד המלוטף.

    אם כי תגובות כמו :תראה לה וכ"ו נראות לי מאוסות ושיכות לאצטדיון אחר.

    שבוע טוב.

  21. "פוסט טוב ישוב וייקרא במשך השנים בזכות גוגל אהובנו, וימשיך להכות גלים גם אם עוברים שלוש שנים מכתיבתו"

    כל כך צודקת!

    כשיש לי זמן פנוי בעבודה , אני יכולה לשבת לקרוא את הפוסטים שלך, של אביה ושל אביטל, פוסטים שכתבתן לפני חודשים.

    הפוסט שכתבת"החטא השמיני" גרם לי למשל לקרוא את ספרו של חנוך לוין . וכל כך נהניתי גם מחנוך לוין וגם מהפוסט שלך כמובן!!

    הפוסט שלך על הכדורים הפסיכיטרים , הפוסט שלך על זילות הספרות. כתבת כל כך הרבה פוסטים מעניינים.

    אבל חייבת להעיר דבר אחד, בלוגר טוב לא חייב להגיב לכל טרול אידיוט, ממורמר מהחיים וקנאי שהמטרה שלו היא אך ורק לפגוע בכותב.

    אל תשקיעי את האנרגיות שלך בטרולים ! חבל על האנרגיות שלך!!!

    שיהיה לך יום נפלא, יעלי
    ותמשיכי לכתוב כל כך נפלא!

  22. יפה אמרת יעל!

    אני מאוד מתחברת למה שכתבת והרבה פעמים כן נראה, אפילו פה בבלוג, שיש כאלה שממש עושים טובה שהם מפרסמים במקום "שפל" כמו בלוג. עצה-מי שחושב שבלוג זה לא לרמתו-שלא יכתוב כאן.

    • יעל, שתי שאלות:

      1. איפה משיגים את הסרט הזה?

      2. איך את גם משפריצה כאן חומרים בבלוג, גם רואה סרטים, גם עובדת ועוד הולכת לעצרות?? מאיפה הזמן?

      • ערן, שתי תשובות:

        1. ראיתי את הסרט ב"יס".

        2. לא ישנים הרבה, חביבי, לא ישנים הרבה, זה בא עם הגיל… הזיקנה… עד תגלה בעצמך. ואז יש זמן לשטויות כמו אינטרנט….

    • א.אני לא נגד פרובוקציות. יעל מצויינת בזה. היא לא מסתירה את השימוש בפרובוקציה או מניפולציה כזו או אחרת על מנת למשוך אליה קוראים.
      מי שקורא את הרשימות של יעל יודע שיש לדבר סיבה. שיש לה מה לומר. שהפרובוקציה לא באה בשם הפרובוקציה אלא כאמצעי. נכון שיש בזה אולי ציניות מסויימת , מניפולציה ג"וסית עם אפקט של זנותיות, אבל אם הבלוגר רוצה להתבטא- ויש לו מה לומר- והוא יודע אל נכון איזו כותרת תמשוך קוראים- אין סיבה שלא יעשה זאת.

      ב.אני לא יודעת מה זה בלוגר טוב או לא טוב. אני יודעת מה זה כותב טוב או כותב לא טוב. לכותב טוב יש מה לומר – יש לו תוכן – והוא מתנסח בצורה שמעוררת הנאה אצל קוראיו: שפה מיוחדת, הומור, שנינות, סגנון וכו".

      ג. כבלוגרית עתיקה ( לעיתים פעילה יותר ולעיתים פחות) יש לי ניסיון מעניין עם קוראים , שלא אחת מיהרו להגיב על רשימה זו או אחרת שפרסמתי ובלי לקרוא את הדברים לעומקם ( או אפילו סתם לקוראם) מיהרו לזרוק עלי חרא טרי ולא מאד ניחוחי.
      הרבה מאמרים נכתבו על הטרולים- האנונימיות המאפשרת פריקת אגרסיה ורשעות לכל עבר.

      ואת התופעה הזו יעלה אני לא סובלת. רוע מטומטם לשמו , כמו אחת התגובות פה אלייך למעלה. את לא מחקת- כדי להוכיח שאת מכילה את זה, שזה חלק מהמשחק. חלק מהתנאים. חלק מעולם הבלוגספריה. ואני טוענת שזה חלק מהבלופספריה שקיימת גם פה וגם ב"רשימות" – שקר ענק אותו מעבירים הטרולים מאחד לשני תו"כ צחקוק נאלח – " חח…" נוחר טרול לאחותו השעירה – " פגרת! זה אתר של חכמים..יש פה דיון אינטלקטואלי… בואי נזרוקי שקי קקי ? יחשבו שאנחנו אמיצים! וחכמים! "
      "בכיף!! אח שלי יא מגעיל!.. מי כתב את זה? ישראל יעל? לא מכירה אותו. בטח הומו זקן בוא נקלל אותו "

      ובלוגרים קשוחים עם שריון- טבע שני- לא להתרגש- אכן לא מתרגשים.
      וכך הרוע יכול לקפוץ.
      למרות שאני בכל זאת – פשוט למחוק.

    • תודה שירי המתוקה.

  23. אני רואה שלצערי בלוגרית טובה אני לא אהיה, אני בתולה בנשמה..

    • חניל"ה, את דווקא אחלה בלוגרי בעיני. תמיד מגוונת, משקיעה, עובדת קשה, מעניינת. זה מה שצריך בלוגר לדעתי.

  24. התמכרתי אליך!

  25. את בלוגרית בנשמתך !!!
    המשיכי לכתוב כמו שאת יודעת-מעומק ליבך !
    ולסרט המקסים הזה קוראים "אירינה פאלם"

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל