בננות - בלוגים / / כמה הסברים על שוק הספרים
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

כמה הסברים על שוק הספרים

הרשימה מתייחסת רק סיפורת, לא לשירה

לפני כעשרים שנה, כשיצא ספרי הראשון, יצאו פחות מ-300 כותרים בשנה. ספרִי עמד מעל לחצי שנה בשולחן הראשי בחנויות הספרים, ובחלק מהחנויות אף עמד כמה חודשים בחלון הראווה. כעבור שנתיים, חברתי הוציאה ספר, ואז כבר יצאו 500 כותרים לשנה. כעבור שנתיים נוספות יצא ספרִי השני, ואז כבר יצאו 700 כותרים לשנה, וספרִי היה רק שלושה חודשים בחנויות לפני שהוחזר למפיץ.

דבר דומה קרה בעיתונות. בעוד שבספרי הראשון היו כ-25 ביקורות, כולל במקומונים הכי זעירים, וכן ארבע ראיונות בעיתונות, בספרי השני והלאה זה כבר ירד לרבע מזה, פשוט, כי כמה עיתונים כבר נסגרו, במשך הזמן נסגרו או צומצמו מוספי הספרות, וכו'.

לפני כ-12 שנים התחלתי לעבוד בהוצאות לאור. התחלתי באחת ההוצאות הידועות בתחום "מימון על ידי מחבר". רק ההוצאה הזו הוציאה לפחות 6-7 כותרים בחודש (ז"א, כמאה בשנה), רובם המכריע במימון המחברים. גם הספרים הללו, שלצערי רובם המכריע היו גרפומניה צרופה (הרי ערכתי אותם, אני יודעת), זכו להפצה ושהו בחנויות בדיוק כמו הספרים מההוצאות הרגילות, שחלקם ספרים איכותיים בהחלט. הם ישבו על המדף ליד ספרים של סופרים קנוניים. מבחינת שוק הספרים, היתרבות ההוצאות במימון מחבר, הוסיפה לאינפלציה בכותרים בשוק המקור.

במקביל, יוצאים כל הזמן המוני כותרים מתורגמים, רובם די זבליים (גם אותם אני מכירה אישית, שהרי ערכתי רבים מהם), וגם הם מעמיסים על שוק הספרים הזעיר, שרק הולך ומתפוצץ מספרים.

הוצאות הספרים נתנו את אותם התמלוגים שהם נותנים היום, גם לפני עשרים, שלושים, ארבעים שנה וכו'. אלא שאז גם מכרו יותר, כי שוק הספרים לא היה רווי כל כך. אבל מאז שיש כל כך הרבה ספרים בשוק, עד שהחנויות נאלצות למכור ארבע במאה כדי שמישהו יקנה, לא פלא שנוצרת איזה בחילה קלה מספרים. יציאת ספר כבר אינה חג קטן לספרות, אלא עוד מוצר באלפי מוצרים (כותרים) שעומסים על המדפים המתפוצצים לעייפה. ואז, לא פלא שמוכרים ארבע במאה, או שני בחינם, ומאלצים סופרים להיכנס למבצעים משפילים. הרי יש כך כל הרבה סחורה, ולא הרבה קונים. ההיצג גדול בהרבה מהביקוש.

אבל צריך להבין, שגם אם תשונה השיטה מעט יותר לטובת הסופרים, גם אז רובנו לא נרוויח כמעט, כי כך היה תמיד. רוב הסופרים בקושי מוכרים מהדורה, "ברי המזל" מוכרים כמה אלפים (כיום, 5000 עותקים כבר נקראים "רב מכר", בשעה שלפני עשרים שנה, אם לא נגעת ב-20.000 עותק, לא זכית לתואר המפוקפק "רב מכר"), ורק המעטים שבמעטים מוכרים כמה עשרות אלפים.

כן, אני זוכרת את הימים שמאיר שלו מכר 100.000 מ"רומן רוסי". ועוז כמובן, שמכר יפה, וזכה לפיכך למשכורת חודשית, כי בהוצאה ידעו שהוא מוכר. ונכון, היתה עירית לינור שמכרה 150.000 על ספרה הראשון. ורמי אורן, כמובן. ועוד כמה. מעטים. ממש מעטים. והם לא מהווים דוגמה לשום דבר. או שהם סופרים קלי משקל שכותבים ספרות פופולרית, או שמסיבה שקשה להבין הם הצליחו להתחבב על הציבור.

אצל הרוב זה לא ככה, והאמת, זה גם לא קשור לאיכות. ככה זה. זה שוק זעיר, ובשוק כזה, אם מישהו מוכר 5000 עותקים הוא מרגיש ששיחק אותה. אבל מתמלוגים על 5000 עותקים, גם על 10.000, גם אם יכופפו חוקים לטובתנו וייתנו לנו קצת יותר, אי אפשר יהיה להתפרנס.

אביא את הדוגמה של פול אוסטר. הוא נחשב סופר איכותי, ולכן אינו מוכר יותר מכמה מיליונים בודדים. בקנה מידה אמריקאי, זה לא "רב מכר" מי יודע מה. הוא לא הרלן קובן, ומיליונר הוא לא היה ולא יהיה. אבל לחיות טוב הוא יכול, כי הוא מוכר 2-3 מיליון עותקים מכותר שלו.

המקבילה שלו בארצנו היא סופר שנחשב איכותי, שמוכר 10.000 עותקים נניח. מזה, אי אפשר להתפרנס, וגם לפני עשרים שנה, לפני בוא המבצעים המשפילים של הארבע במאה, אי אפשר היה להתפרנס. דיברנו השבוע על קסטל בלום, אז ברור שאם היא היתה כותבת באנגלית וחיה באמריקה, היא היתה מוכרת כמו אוסטר וחיה בסדר. אבל בשוק הזעיר שלנו, אין ולא היו ולא יהיו הפריבילגיות האלה לרוב רובם של הסופרים – נחשבים או לא, מוכשרים או לא, קנוניים או לא, מוערכים או לא.

לגבי הציפיות המוגזמות מהוצאות הספרים. הוצאות ספרים הן מוסד עם כוונות רווח, לא מוסד גמילות חסדים. הן רוצות להרוויח. היו שכתבו כאן שעל ההוצאות להעביר 50% מהתמלוגים לסופר. ציפיות כאלה אינן ריאליות, כי הוצאות הספרים מממנות את עלות ההוצאה לאור, את העריכה, העיצוב, היחצנ"ות ויתר המרכיבים הקשורים בהוצאה לאור של ספר. אתם רוצים חמישים אחוז מהרווחים? יגידו לכם בהוצאה להשתתף גם בהוצאות הללו שמניתי. הן עולות כסף, אתם יודעים. אתם רוצים שיוציאו לכם ספר? יש עורך ולקטור ומעצב ויחצ"ן ומחסנאי ומזכירה וטלפנית והדפסה וכריכה ועוד ועוד, שצריך לשלם עליהם כסף, יו נו.

אז על מה עוד הולכות ההוצאות הכספיות? כמובן, המפיץ, העושק הגדול של עסקי הספרים. אבל ממילא, מפיצים היו תמיד, ותמיד שולם להם הרבה, ולכן ממילא, תמיד בקושי ראה הסופר ברכה כספית מעמלו. כן, רוב הכסף הולך למפיץ ולחנויות, ומהרווח ברוטו ההוצאה מקזזת את הוצאותיה, וגם היא רוצה להרוויח, ומה יישאר אם כך לסופר הממוצע שמוכר אלפים בודדים, גג? מעט, מעט מאוד. וכך היה גם בעבר. המבצעים המשפילים שאנו נאלצים היום להסכים להם, לא נגסו הרבה בתמלוגים, כי ממילא, גם לפני כן, בעבר הרחוק יותר, לא היו הרבה תמלוגים. שוק זעיר, יו נו. אולי נולדנו בארץ הלא נכונה… אולי חבל שסופר עברי לא יכול לרדת לאמריקה, כי השפה אינה שפתו. מה שנשאר לנו זה רק לחלום על להיות סופר בארץ גדולה עם שוק ספרים גדול, שיכול להתפרנס מזה.

ואולי לא נצטרך לחלום הרבה. אולי. כבר שנים אני מדברת על בואו של הספר האלקטרוני, או של הספר הדיגיטלי. עם התאזרחותו של האיי-פד ושל הספר האלקטרוני, ברור שהשוק יעבור תוך שנים אחדות למהדורת ספר וירטואלי, פשוט כי אלה פני המציאות, והיא משתנה במהירות.

עם ביטולו של הספר המודפס, יבוטלו למעשה רוב ההוצאות הנלוות וכל העלוקות המושלות בעסק ועושקות אותנו. לא צריך יותר נייר, לא צריך בית דפוס, לא צריך כורך, לא צריך עלויות מחסנים ומחסנאים ונהגים ומי יודע מה עוד, והעיקר: לא צריך יותר חנויות ספרים ומפיצים!!! שהעלוקות האלה ימצאו מקצוע אחר למצוץ ממנו.

כבר היום ההוצאות לאור מוכרות ספרים דיגיטליים. מתקשרים אליהן, והן מדפיסות במיוחד עבורכם עותק מכותר שאתם מעוניינים בו. כרגע, הן עושות זאת רק לגבי כותרים שאזלו. בעוד שנים ספורות, זו בוודאי תהיה השיטה. במקום להדפיס המון עותקים מיותרים שאחר כך עלולים להסריח במחסן של המפיץ, ובמקום למלא חנויות ספרים – מזמינים ספר באינטרנט והוא יודפס עבורכם במיוחד. זה חוסך לפחות את עלויות ההפצה ורווח החנויות.

אבל זה רק שלב ביניים. בעוד עשור ברור לחלוטין שההוצאות יצטרכו למצוא דרך לשווק את הספרים ישירות לתוך האייפדים או הספרים האלקטרוניים. וחסל סדר נייר והדפסות ושטויות. אגב, מי שכבר עושה זאת הוא רמי אורן, שמוכר את ספריו באתר של הספרים האלקטרוניים. והוא היחיד כמעט. (גם אני הצטרפתי לשם לאחרונה עם ספר שזכויותיו חזרו אלי.)

ברגע שבו יבוטלו כל ההוצאות העלוקתיות האלה, מלוא הרווח יישאר בידי ההוצאה, ואז היא תוכל להתחלק עם הסופר בצורה יותר הוגנת. חנויות ספרים יהיו פאסה, מפיצים, פאסה. תרצו ספר? תיכנסו ברשת לחנות הספרים הווירטואליים של ההוצאה, ותרכשו אותו לאיי-פד. שלא לדבר על כך שגם הקונים ייהנו מכך, כי מחיר הספרים יירד. ואז גם לא ייאלצו לעשות מבצעים משפילים של ארבעה במאה, שעל מעט הרווח שמגיע מהם מתנפלים העושקים: ההוצאות, החנויות, המפיצים…

לכן, האמת, תקוותנו אינה איזה חוק שיחוקקו או לא יחוקקו לטובת סופרים, כי תבינו שגם בעבר, לפני שנפלו עלינו הצרות האלה, בקושי הרווחנו, כי רובנו מוכרים מעט, ז"א, כמה אלפים, גג. תקוותנו הקטנה היא בכך שייעלמו העושקים בדרך הטבע עם כניסתו הסופית של הספר האלקטרוני לשוק. אז יתפנה מעט יותר רווח גם עבורנו.

ושוב, תזכרו חברים, גם אלה בעלי התקוות הגדולות: גם אז, וגם אם יתפנה יותר רווח לטובת הסופרים עקב היעלמותם הטבעית של העושקים הנ"ל – גם אז נרוויח מעט ולא כדי קיום. תמיד נצטרך לעבוד. ותמשיכו לחלום על אמריקה. אולי פעם העברית תהיה שפת העולם המודרני החדש והאמיץ…

 

7 תגובות

  1. החלטתי להתחיל לארוז מזוודה. אני עוברת לאמריקה. אגיע לשם מהר יותר מכפי שאוכל להגיע לגיל שיבה מכובדת על גב עידן הספר האלקטרוני השווה לכל נפש. יחד עם זאת, יעלה, את העיקר לתחושתי לא הדגשת ברשימתך המצוינת. סופר שמוציא לאור ספר זקוק קודם כול למזון לנשמתו. מרגיש צורך עמוק שיקראו אותו. ובעניין זה שאינו קשור בממון בהחלט מה שיש הוא לא מה שהיה. "יומנה של אישה מודרנית" הוא ספרי התשיעי במספר. וכל שנאמר לי לאורך החודשים שקדמו להופעתו מפי כל בר סמכא בתחום ההוצאות לאור היה זה: ענת מה שהיה לפני עשר שנים כשיצא לאור ניקול ופייר שונה ממה שיש היום. וצדקו כל האומרים. אני יעלה במלחמה של ממש. על מה? על קיומו של הספר בחנויות.שיהיה ושיישאר ולו כמה חודשים. ושיבלוט במידה סבירה. שלא ימות עם הופעתו. זה לא היה, יעלה. ואני רק דוגמה! רבים מהסופרים שאינם מצויים כמוך וכמוני בשדה המולות פשוט לא יודעים עד כמה באמת אכזרי שוק הספר וקוראיו וקודם כול בגלל מוכריו! לפני כמה שנים לא היו מבצעים מוטרפים שעלינו לייחל להיכלל בהם. מטורף ממש. למה להיכלל? כי אם לא – אין זכות קיום לספר. ואם יש מבצע ברשת אחת – אין זה אומר דבר לגבי הרשת השנייה. בקיצור יעלה יש כאן בפירוש מלחמת כול בכול וכולם אוכלים את כולם. וזה לא היה. דווח לי שהשנה למשל שום הוצאה לאור לא הרוויחה. הכול קורס. הגולם קם על יוצרו הדביל. פשוט כך. וזה לא היה. עוד לפני עשור כשעבדתי בהוצאת ידיעות אחרונות העזתי להחציף פנים לבוס המנכל ולומר לו – אתה כורת את הענף שאתה יושב עליו. איך? כשהוצאה לאור מוציאה עשרות ספרים בחודש היא מתחרה בעצמה. וזו היתה רק ההתחלה. אז עזבי כסף. אנחנו כיוצרים מבקשים קודם כול שיקראו אותנו. אנחנו מבקשים גשר אל לב האדם על גב לב המילים שאנחנו חוצבים בדם נשמותינו ובזמננו הפנוי – במקום לבלות על שפת הים. ומה בסוף? הסיכוי שיקראו אותנו שואף לאפס. וזה לא היה, יעלה. וזה האסון.

  2. איריס אליה כהן

    טוב, יעלה, כל מה שכתבת כאן נכון ומוכר, ואני מסכימה איתך בעניין הספר הווירטואלי, ובכל זאת בחוק הצרפתי, שהוא הרע במיעוטו, מדובר על זה שתיאסר ירידה של הספר לזנות. פשוט מאד. החישוב שלך הוא לא נכון. כי כיום יש על המדפים של צ"ס וסטימצקי מעט מאד ספרים לא טובים, ומה שיקרה בפועל, זה שכן יבררו את המוץ מהתבן, ומתוך אלפי כותרים, יבחרו הטובים, והם לא יימכרו במחיר שערורייתי, כי טרם חלפה שנה מאז צאתם. ז"א, ממצב של אלף סופרים לא מרוויחים, יהיו שלושמאות מרוויחים, והנותרים אכן לא ירוויחו. אבל המהלך של חוק הסופרים, בא ל"סלק", את הקיקיונים, ולשמור על הטובים. אני אשמח לחכות לניסי השוק הווירטואלי, אבל עד אז צריך לעשות מעשה.

    ושוב, אם על המדפים המרכזיים יהיו גם ספרים שאינם במבצע, אבל הם יהיו על המדפים המרכזיים, אפשר בהחלט להגיע לפרסום הוגן ולמכירה של כמה אלפים. כמה אלפים, נאמר, עשרת אלפים, מתוך אוכלוסייה של שני מיליון קוראים, זה לחלוטין לא מופרך, ותעשי חשבון בעצמך, אפשר להגיע ל מאתיים אלף ש"ח לספר, זאת כמובן לא פרנסה, אבל מכובד ומכבד.
    אני מעולם לא העיליתי על בדל שפתיי, חמישים אחוז רווח, אני מדברת על חמישה עשר, עשרים אחוז רווח, זה מצב ראוי ומכבד, ואני לחלוטין לא מקבלת את המצב שעד חדירתו של השוק האלקטרוני להרגלים, אנחנו צריכים לשבת ולהגיד ככה זה.

    ועוד, אני לא בטוחה שהספר הווירטואלי יפתור הכל, הרי גם אז תתצטרכי לפרסם אותם!!! ואז זה יהיה הרבה יותר קשה לבלוט.

    • ומי יקבע מה הם הספרים הטובים והלא טובים הבקורת והתשקורת ?הרי היא במחילה במרבית המקרים מכורה, משחק מכור מראש: לקק לי ואלקק לך
      היום אני יודעת זאת יותר מתמיד וחבל שאני יודעת שמרבה דעת בנושא זה מוסיף מכאוב אין יותר טהור מהכתיבה עצמה
      חבל שבדרך היא מתקלקלת
      אני מקווה ,יעל יקרה, שהספר הוירטואלי יפתור חלק מהבעיות אבל לצערי הבעיות המרכזיות עדין תשארנה
      אחת מהן הוא הצורך הדוחה של סופר ליחצן ולדחוף עצמו בשיווק אגרסיבי גס
      כדי להלחם על לב קוראיו ,זו לגבי דידי זילות הכתיבה והכותב
      לא יודעת אם קיימת דרך אחרת ,אבל מה שקיים , גם אם הוא כורח המציאות ,עושה לי רע ועוד יותר עושה לי רע, זה שאצטרך להיות חלק מזה ,אם לא תהיה לי ברירה
      עד עתה הייתי תמימה, והנה בשנתיים האחרונות התפכחתי
      ואולי יש אחרים מצניעי לכת שבכל זאת מצליחים בלי כל הטררארם הזה ,לא יודעת
      הרבה "אוליים" מסתובבים לי בראש מנקרים ולא מרפים ,בינתיים עד צאת ספרי הבא אני
      מתנחמת בכתיבה שהיא מעין טהור וצלול צנור נקי המפגיש אותי עם האלוקים במובנו הרחב והעמוק ביותר ואני מודה לו יום יום על המתנה הזאת שהעניק לי-
      זה לא מובן מאליו!

      אני אוהבת אותך יעל על היושרה הכנות והאומץ לאורך כל הדרך
      אין כמוך ,יקרה

    • ב-1995-6 יצא ספר ילדים שלי בהוצאת שוקן, זכה לפרסומות ולביקורות משבחות. נכנסתי לחנות סטימצקי, אמרו לי אין ספר כזה. בשבוע הספר הצליחו למצוא אותו באחד הארגזים והתפלאו. שאלו אם אני רוצה לקנות.
      למזלי תמיד עבדתי.
      רות

      • טוב, אז אציין שהענין הזה ידוע. המחבר עולמו מלא בעצמו – זה טבעי – אבל בבואו לא רק לחנויות ספרים, אפילו לספריות – הוא מתבשר לדעת, להנאתו, שהוא איננו קיים. לראשונה פגשתי בתופעה בספרו המפורסם של פנחס שדה, ("החיים כמשל", שיצא ב-1955,. העותק שבידי הוא מ-1968. אולי יש עוד הזוכרים ספר זה, שפרקו מס' 15 נקרא: "אין פנחס שדה".
        וכך שדה כותב (עמ' 212):
        בקרו-זוית, ליד שולחן קטן, ישב הספרן – איש יהודי …[ש]ציווני לרשום את שמי וכתבתי במחברת עבה שעל שולחנו; ואחרי כן,בהיות ולא הייתי מעונין באיזשהו ספר במיוחד, וה'ספר הבדיחה והחידוד' כבר איבדתי את הענין, ביקשתי את "משא דומה".
        היהודי הביט בי בחשד, ואמר:
        משא דומה? איזה מין ספר הוא זה?
        ספר שירים [של שדה עצמו, כמובן], אמרתי.
        שירים? חזר ואמר אחרי. ומי חיבר הספר?
        שם המחבר פנחס שדה, עניתי במעט מבוכה.
        היהודי חזר ונתישב, כמו נתברר לו עתה שאין עוד לעשות דבר בענין זה ושאין הענין שווה דיבור נוסף, אבל כדי לחתום את הפרשה אחת ולעד, אמר:
        אין אצלנו ספר כזה. אין בכלל ספר כזה. אין בכלל פנחס שדה. – וחזר לעיין בעיתון שלפניו.

  3. יעל ישראל

    לדוד,
    הרשימה וכל דבריי עד כה בנושר, מתייחסים אך ורק לסיפורת, לא לשירה. אין לי שום מושג במו"לות בשירה. רק בסיפורת. לכן איני יכולה להתייחס לדבריך.

    לאיריס,
    קראי נא את רשימתו בעיון כי החמצת את עיקרה. לפני כעשרים שנה השוק לא היה מוצף ורווי: הוציאו מעט ספרות מקור, הרבה הרבה פחות תרגום, וגם ההוצאות במימון מחבר בקושי הוציאו כותרים באותם ימים. לכן ספר היה חודשים רבים בחנוי, ובנוסף, לא היה מבצעים מטורפים. ועם זאת, גם אז סופר כמו קסטל בלום לא מכר יותר מ-10.000, ועם 20 אחוז תמלוגים על הסכום הזה – גם אז אי אפשר היה להתפרנס. אכן, קיבלנו יותר, אבל אי אפשר היה התפרנס מזה בכל מקרה. כמובן, אותם מעטים שבמעטים שמכרו מאה אלף, אכן התפרנסו, אבל מובן שהם לא דוגמה. לגבי החמישים אחוז רווח, לא יודעת מי כתב זאת, אבל אחד המגיבים, ךלא טענתי שזו את. ולגבי השוק הצרפתי, שם זה יכול לעבוד יפה, כי זה שוק מאוד גדול. כאן, חקיקה כזו היא כקליפת השוק, מהסיבות שמניתי. קרי: אם כיום מכרת שבע מהדורות כדברייך, לפני עשרים שנה, כשמצב היה מעולה יחסית, היית מוכרת כולה עוד שלוש-ארבע, ולהתפרנס לא יכולת מזה גם אז. היית מקבלת כמה אלפים יותר, וזה נחמד מאוד, אבל זה כולה כסף כיס. רק מי שמכר אז מאה אלף ומעלה הצליח להתפרנס.

    חנה,
    יחצנות תמיד תהיה בעיה, ועם בוא הספר הוירטואלי ממילא ההוצאות יקטנו כל כך, שיוציאו עוד יותר. על לב הקהל תמיד בעיה להילחם. אבל לפחות כל ההוצאות הנלוות שהיום בולעות את רוב הכסף – ייעלמו.

    • יעל ישראל

      ועוד משהו שכתבתי בפייס כתגובה למשהו שמישני כתבה:

      לקבל שלושים אחוז זה רק כאשר מוכרים הרבה ספרים, כי התמלוגים זה דבר מדורג לפי מכירה. בעבר אכן קיבלנו עד 25 אחוזים, ובכל זאת, במכירה של כמה אלפי ספרים כפי שפעם סופר ממוצע מכר, גם אז זה לא התבטא בדרמטיות, ואי אפשר היה להתפרנס. בכל מקרה זה יוצא סכומים של כמה אלפים, זה הכול….

      מה שאני מנסה לומר, ומחמיצים את דבריי, שגם בעידן לפני ימי הקומבינות והמונופולים ובמבצעים המשפילים, סופר ממוצע מכר לא יותר מ-10.000 עותק, ומתמלוגים על כמות כזו גם אז אי אפשר היה להתפרנס.

      מה שלא יעשו למעננו, הרוב המכריע לא יוכל להתפרנס מזה, רק לקבל קצת יותר כסף, דמי כיס נחמדים, לא יותר. אני יודעת נתונים מדויקים על מכירות של קסטל בלוס ואחרים, וגם לפני 15 שנה זה לא היה המון.

      בקיצור, למרות שהמצב פעם היה הרבה יותר טוב ולטובת הסופר, הרווחנו מעט. אז לעשות כאלה מהפכות בשביל קצת דמי כיס? נראה לי בזבוז זמן.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל