בננות - בלוגים / / בלוגיה זו על שום מה?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

בלוגיה זו על שום מה?

 

 כמעט שנתיים של בלוגריזם, ועוד מעט שנה כמייסדת ומנהלת הבלוגיה הזו (ביחד עם שירלי שלנו, שהזמינה אותי לקחת חלק בפרוייקט), ואני מהרהרת רבות בסוגיה: למה? בשביל מה? במה היא שונה מבמות אחרות? מי צריך אותה? איך היא צריכה להיראות? עד כמה אני צריכה להתערב ולנווט? מה אני רוצה ממנה בכלל? למה לי להיות כאן ובבלוגספירה בכלל? ולמה לי את הכאב ראש הזה של ניהול בלוגיה?

 שוב ושוב עולות בי גם שאלות בנוסח "בשביל מה הרשת בכלל, ובשביל מה לי בלוג," שיצא כי שאלתי אותן השנה גם בקורס שלי "כתיבה למדיה חדשה" בקמרה אובסקורה, מול התלמידים שלי שהבינו עוד פחות ממני מה אני רוצה מהם בכלל.

 

אתחיל בכך שלי הרשת עשתה רק טוב, למרות שליכלכו אותי לא מעט. הטוב הוא האפשרות להביע את דעותיי החברתיות הלא קונוונציונליות, שאני מאמינה בהן, מתוך רצון לשנות ולהשפיע, אולי.

 

במלחמה האחרונה הבעתי בחריפות את דעותיי הפוליטיות בבלוג בעברית ובבלוג נוסף באנגלית, וגיליתי שיש מי שמקשיב.

 

סדרת רשימות שלי על ילודה לא מבוקרת והורות לא בשלה הביאו הזמנה למאמר באנתולוגיה ב"עם עובד". לא שיערתי שמישהו יתעניין אי פעם בדעות החריגות האלה שלי, אבל זה קרה. הבלוגים הם היום במוקד העין הציבורית, ועם הזמן התברר לי שכל הזמן קוראים אותי. כך נודע על דעותיי, וכך הוזמן ממני המאמר. בדרך אחרת לא הייתי זוכה להשמיע את דעותיי יוצאות הדופן בנושאים האלה, שאינם ענייני ספרות וקולנוע שהם ממקצועי.

 

אל מאמרים אחרים שלי על התרופות נוגדות הדיכאון נכנסים אנשים רבים שפוחדים להתנסות בכדורים הללו, והאמרים שלי נותנים להם אומץ לנסות. המונים פונים אלי בנושא הזה, המונים, וזה נותן הרגשה שיש על מה לדבר, שאפשר לסייע קצת דרך הרשת.

 

סדרת מאמרים אחרת שלי על אנג'ל, בחור מקסים אך סובל מאוד נפשית ופיזית, שניסיתי לעזור לו, הניבה הרבה עזרה מצד הבלוגיה, שתרמה כסף ואמפטיה כדי לסייע לו לצאת ממצבו הקשה.

 

רשימות שלי על משפחות עם חולה סכיזופרניה ואחאים של סכיזופרנים מקבלות גם הן הד נרחב בקרב המתעניינים (אשרי גוגל).

 

לי אישית, הכתיבה האינטנסיבית בבלוג הניבה כבר כמה וכמה "רווחים" יצירתיים לכתיבה שלי, גם אם בדרך כלל אני מפרסמת כאן פובליציסטיקה אישית, וממעטת ביצירות פרוזה. אבל עצם ההתחככות היומיומית עם מוחות אחרים, מסייעת לאיזו זרימה יצירתית, מתוך ואל היצירה שלי.

 

אל אחד מספריי, שהעליתי לרשת בחינם אחרי שהזכויות חזרו אלי מהוצאת "חרגול", נכנסו רבים וקיבלתי תגובות נהדרות, שרק בשבילן היה שווה לעלות לרשת, מאחר שבזמנו הרומן לא קיבל חשיפה מספקת. וכמובן, רומן הרשת של נולי ושלי שפורסם בווי נט.

 

ויש עוד הרבה מעלות, אנשים מצוינים שהכרתי למשל, שאולי עם חלק מהם תיווצר סינרגיה יצירתית.

 

אז אלו הם "התקבולים" שלי מהבלוג ומהשהייה ברשת ובלוגספירה.

 

אבל למה לנהל בלוגיה? ומה בכלל הבלוגיה הזו רוצה ממישהו?

 

אז קודם כל אומר שאינני חושבת שבלוגיה צריכה לרצות משהו ממישהו, או שמישהו צריך לרצות משהו ממנה: לא איכות, לא רף איכות ולא בטיח. אינני טוענת שאין כאן איכות, חלילה, רק שלא זה הפרמטר לקיומה של בלוגיה, כל בלוגיה, ואפילו לא של בלוגיה סלקטיבית, שלא כל החפץ בכך יכול לפתוח בה בלוג, כמו בננות בלוגס.

 

גם אינני סבורה שבלוגיה אמורה לרצות מישהו. אינני חושבת שאנחנו מתחננים פה אל קוראים מבחוץ שיבואו ויקראו אותנו. יקראו? מה טוב. אוהבים? אחלה. לא אוהבים? אז למה אתם כאן? זו תמיד שאלת השאלות שלי בבלוגיות.

 

אם אתם, הקוראים, שונאים את מה שקורה כאן, או בכל בלוגיה אחרת, למה בשם אדושם אתם באים לבקר? משעמם? הגרפומניה נוזלת לכם מהאוזניים? מהרו ורפרשו לאתר אחר.

 

יעני, דבר ראשון, אני חושבת שאנחנו כאן כי בא לנו להיות כאן עם יוצרים אחרים. איכשהו, הקשרים והאהבות זורמים להם. אנשים מזהים טעם דומה, אולי כתיבה דומה, פילוסופיית חיים דומה, ומתחברים. ועם אחרים לא. אז מה. יש פה דינאמיות של יחסים, יש באים ויש הולכים, יש זרימה, וזה יפה. אם היו עומדים פה על המקום היה משעמם.

 

את מה שלא הבנתי כשעליתי לבלוג הראשון שלי ב"רשימות", אני מבינה היטב היום, אחרי כשמונה חודשים בניהול הבלוגיה. בלוגיה היא דבר ראשון קהילה. לא הבנתי את זה אז, ברשימות, כשצעקו עליי שאני רומסת אחרים ולא מתחשבת שיש שם קהילה. אז כן, מתנסחת לה קהילה בבלוגיה, וזה מה שיפה. ושוב, אני חושבת שזו הסיבה שרובנו נמצאים כאן. למען הקהילתיות הקטנה. לקרוא אחרים, לחשוף חומר, לדסקס יצירות ורעיונות בקרב הדומים לנו. מין מועדון חברתי. ומי שסולד ממה שמתפרסם כאן, מוזמן לצאת ולא לחזור. 

 

גם מי שלא נמצא כאן למען הקהילתיות, ובוודאי ישנם בלוגרים כאלה, וזכותם המלאה לקחת חלק בבלוגיה הזו לפי טעמם – בוודאי מבחינים בדינמיקה החברתית שנוצרה כאן. כך שאי אפשר להתעלם מהעובדה שדבר ראשון בבלוגיה, ועוד קטנה, שהיא מעין קהילה וירטואלית.

 

אז אם לחזור לדיון ההוא אצל דפנה שחורי, על פרגון, אני מאלה שמאמינים שבלוגיה היא לא זירת דו קרב. אינני יכולה לאלץ איש לכתוב באיפוק, וגם אינני מעוניינת להכתיב לאיש את דרכו בבלוגיה, גם לא כ"מנהלת" שלה. אבל אישית אני מרגישה שהתקפות אישיות מתחילות משהו מאוד לא נעים שעלול לסחוף למקומות אפלוליים מאוד, בייחוד בקומונה קטנה כזו. עברתי את זה על בשרי ברשימות, אז ההרגשה מוכרת לי. ירידות אישיות, עוינות, תוקפנות לא תורמות לשום בלוגיה, לדעתי לפחות.

 

ואלה בדיוק סוג הדברים שמפרידים בעיניי בלוגיה מסוג זה לכתבי עת לספרות. לא התיימרתי להקים כאן כתב עת לספרות. בתור מקום קהילתי ודינאמי, בלוגיה היא לא חלון ראווה ספרותי, ואין לה בעיני משמעות כמתיימרת לקבוע הלך רוח ספרותי (מה גם שאני ממילא מתנגדת לקביעת הלכי רוח ספרותיים כלשהם). היא כן סוג של במה דינמית, שהחומרים המועלים בה עשויים לעניין את החברים בה ואולי גם קוראים מבחוץ. היא בהחלט עשויה להוליד בקרב משתתפיה חדווה יצירתית ואולי גם יצירות. אולי היא גם מעין מעבדה ספרותית כפי שמציע רונן א. קידר.

 

היא לא אמורה להיות מקום מפחיד ועוין אלא קפה ספרותי. ולקפה ספרותי לא נכנסים עם גרזנים כדי לרצוח נפש את המבלים, גם לא כדי להשתין להם על הראש, או להסתכסך ולגמור חשבונות.

 

דעה אישית כמובן, ובכל זאת גם הלך רוח שאני משתדלת להנחיל כאן, כל עוד יש לי מנדט ניהול. שמתי לב שהלך רוחם של מנהלי בלוגיות משפיע על הבלוגיה בניהולם: אצל האדישים וגסי הרוח רבה גסות הרוח, וכן הלאה. ולכן אני משתדלת לשמור כאן על כבוד הדדי.

 

האמת, מטרת העל שלי בניהול וייסוד בלוגיה כזו היא פשוטה מאוד: להביא סופרים לרשת. לא להכתיב טעם, ולא לסנן סופרים שאני אוהבת או לא. אני פשוט רוצה כאן קהילה ספרותית גדולה וערנית כמה שיותר.

 

אני מודה שכוונת העל האישית והתחילית שלי לא הייתה משוררים, אבל יצא ככה, גם בגלל שיקירנו בן משה מנדב אימיילים של משוררים. ולא שיש לי משהו נגד משוררים, חלילה. המשוררים שהגיעו בזכות יקיר רק מעבים, משפרים ומטיבים עם הבלוגיה הזו, לדעתי.

 

אבל כסופרת מובן שרציתי להעלות כמה שיותר סופרים לרשת. אני מאמינה שקולם של אנשי עט ורוח חייב להישמע, ומכיוון שאני מהסופרים הראשונים שהבחינו במעלות הרשת לסופרים ולספרות העברית, אני רוצה שגם סופרים אחרים יבחינו בזאת. שיעלו את ספריהם שירדו מזמן מהמדפים, למשל. שיפרסמו כאן מאמרים שלהם. שאנשים יידעו שאם רוצים לחפש סופר מסוים, אפשר לבוא הנה ולמצוא אותו ולנהל איתו דיאלוג.

 

עד כמה אשאר כאן? לא יודעת. הרבה יותר קשה לנהל בלוגיה מכפי שחשבתי. אז לפעמים עולים לי הרהורי כפירה.

 

 

 

  

 

 

43 תגובות

  1. יוסי וקסמן

    מחיאות כפיים סוערות!!!

  2. א.כל הכבוד על העבודה שאת עושה, זו השקעה, נתינה, עבור קהילה שלמה.
    ב. אל תמהרי ללכת, הלו! אני רק הגעתי.
    ג. אני רוצה להוסיף נקודה משלי למהות הבלוגיה. גדלתי בשכונת יד אליהו, ליד הואדי, על גבול שכ" התקווה. בשכונה שלי אנשים היו יוצאים החוצה ומדברים, עולם שנעלם. חסר לי הדיבור עם אנשים, אני טיפוס מדבר. הבלוג בשבילי הוא הצ"כונה הישנה. נכון, צ"כונה על מסך, אבל גם לזה יש יתרון, כי אני לא חייבת לפגוש את אדון המבורגר מהמכולת שמיד חוקר אם הנזילה בחדר המדרגות היא מהגג שלי, או את השכנה שתופסת אותי שעתיים לפרט את בעיות העצירות של התינוק שלה. בקהילה פה אני יכולה לדבר על דברים קצת יותר מעניינים.
    מה רע בסוף יום עבודה ארוך, אחרי שהילדה נמה במיטתה, והכלים מודחים (אימהות חד הוריות חייבות להדיח כלים), למזוג כוס יין ולהיכנס לצ"כונה, ולדבר על הא ודא סתם בשביל העניין והכייף עם אנשים שמעניינים אותך?
    לכן, תודה, נחמד לי כאן לאללה.
    אגב, אל תתרגשתי מאנשי הטרוניות למיניהם, אף אחד לא מבקש מהם לחיות כאן מתחת ללמפה, יש אנשים שמחפשים לפרוק את התסכולים שלהם,והרשת היא מקום נהדר בשבילם, אני אפילו לא הייתי עונה להם, עצם המענה נותן להם נפח וחשיבות שגדלה וגדלה, שלא לדבר על טרולים מקצועיים שזיהיתי שמסתובבים כאן.

    • יודית לא להאמין, גם אני גדלתי ביד אליהו ולפעמים נדמה לי שאני ממש צמאה ליד אליהו ואלי בגלל זה אני כאן, כתבתי על הנושא המון וה" יעזור.

      זה מדהים כמה יד אליהו נחרתת לך בבשר, אנשים שלא משם יחשבו שאת תמהונית . אני שמחה למצאך.

      ויעל, חזקי ואמצי.

      • לאביטל ויודית
        אני גרה עכשיו ביד אליהו. היא בטח שונה קצת ממה שהייתה כשגדלתן כאן, אבל אני אוהבת את השכונה הזו אהבה עזה ומקווה שלא אאלץ לעזוב אותה בעקבות גחמותיהם של בעלי הבית.

        • ואללה? נקים לובי.
          הבית של אמי נמכר לפני כשנה וחצי,ושנה חצי שאין לי את הגב של תל אביב מאחור.
          זר לא יבין.
          אני בגלות פתח תקוה.
          יד אליהו של ילדותי היתה נחל שגואה בחורף עד לבית, איילון/מוסררה, שנותר ממנו קו ביוב, ושדה וחורשת אקליפטוס, אפילו מערה היתה לי.
          הכל נקבר מתחת לדרך איילון, הכביש המהיר.
          אני אכתוב על זה עוד.

          • יהודית, גם אני רציתי לכתוב על כך שרוצים להקים שם מגדלים. לא מספיק שהרסו את שפת הים אזעכשיו גם את שכונת ילדותי.

            מאד רציתי לכתוב על זה וזה עוד יקרה.
            אני חיבת לציין שמאז יד אליהו עברתי המון דירות ותמיד הייתי ואני עדין " בגלות" .מה שגרם לי לכתוב מס" פוסטים על יחסי שכנים בלב העיר הגדולה.

            אליענה כל עוד את יכולה להנות, תהניי.

  3. חנוך גיסר

    בעיני, יעל, הבלוגוספירה היא היפתחות לעולם (למה אין כאן פורמט HTML? את המשפט האחרון הייתי רוצה להדגיש ולצבוע באדום!).
    פשוט כך.
    אני אדם אשר איננו מהווה מוקד חברתי.
    אני אדם שתמיד אהב את חברת עצמו.
    אני אדם שלא מעט פעמים חשש מהיפתחות.

    הבלוגוספירה נתנה ונותנת לי אפשרות להכיר בני אדם (וכאן ספציפית – את ה"זן" המפוחת שבהם – נשים), ליצור אינטראקציות, להביע דיעות, להתווכח – ולא פחות חשוב:
    ליצור, ליצור, ליצור!

  4. מחשבותייך מאוד מענינות, לנהל בלוגיה זה סוד, ממי את יכולה ללמוד. וכי יש בית ספר?
    המחשבות שלך הזכירו גם לי מה אני עושה פה? הביחד, הקהילה הם גילוי בשבילי.
    להתראות טובה

  5. אני מאוד מעריכה אצ הבלוגייה הזו ואת נוכחותך המכוונת והמגוננת.

  6. היר היר!
    תפסת בדיוק את מה שיפה בבלוגייה הזו בעיני – שיח ספרותי שמטרתו לא לנגח ולא "סתם לשבח" אלא לחקור, להכיר, לבדוק, ליצור אינטרקציות. משהוש היה חסר בקהילה הספרותית הישראלית.
    אני חושב גם שהקהילה תופסת בדיוק את הרוח שאת מנהיגה בה – מקום שבו לא מצנזרים דעות ופתוחים לשונה ולקיצוני, אבל גם לא מקבלים התנהגות ותרבות דיון פרובוקטיבית-לשמה, שנועדה רק לפגוע. זה בעיני שילוב ייחודי, ומתאים לי כמו כפפה ליד. כמו יודית, גם אני חושב שהבלוגייה היא שכונה, וזו ללא ספק השכונה החביבה עלי.
    בקיצור: מה הרהורי כפירה? אל תלכי לשום מקום!

  7. אני מסכימה עם כל מילה.
    ובעיני יצרת כאן משהו מקסים. יש כאן אוירה נהדרת רוב הזמן, פרט למקרים באמת בודדים. כיף כאן, יש כאן דיאלוג ויצירה ותחושה שמקבלים אותך ורואים אותך, והלא אלה דברים כל כך נדירים בימנו.
    אני יודעת שעבורי הבלוגייה הזו היא ממש מתנה שאני נהנית ממנה ומתענגת עליה. היא גורמת לי לכתוב, היא מאפשרת לי להביע את עצמי ואת דעותי, להכיר אנשים מקסימים, וגם לתת משהו לאחרים שזה כיף נורא כשלעצמו.
    האוירה כאן היא מה שהיא הרבה בזכותך. את באמת נותנת איזשהו טון שהוא מאד נעים ומאפשר.
    אל תלכי…

  8. יעל, כל הכבוד לך על הזמן וההשקעה שלך. לפעמים, מהצד, אני שמה לב שאת לא ישנה וכל כולך- בנתינה.
    אני מאוד נהנית לקרוא ולהגיב כשיש לי מה להוסיף ומקווה שלא תעזבי את תפקידך כי בזכותך הבלוגיה נראית ומרגישה טוב.

  9. עדנה גור אריה

    יעל,
    ראשית הרבה תודות על הבלוגיה הזאת. לצערי, איני סופרת וגם לא משוררת. אני מנסה לומר דברים דרך האומנות הפלסטית. אני מאד אוהבת את הבלוגיה הזאת. היא נותנת אפשרות לביטוי מכיוונים רבים.
    תודה לך. המשיכי בניהול. לי הוא תורם רבות.
    עדנה

  10. יעלה, ליזום, לדאוג ולטפח כל מפעל כזה הוא לא פעם פרויקט כפוי טובה, אבל לא פה! אני בטוח שאת חשה שאת מוקפת באהדה והאהבה שלנו. הצלחת ליצור פה קהילה דיאלוגית, ודווקא כן עם רף איכות של אנשים שמסוגלים לנהל דיאלוג כזה באופן מעניין וענייני.
    כל הכבוד לך, ותודה!

  11. אכן יצרת מקום עשיר במגוון יצירות מתחומים שונים ואיכותיות ועיקר ההצלחה היא המשתתפים שהבאת.
    ועל כך רק מלים טובות ומה שיותר.
    לגבי עייפה , להישאר וכולי, התבלבלת, קדנציה היא 8 שנים, פעמיים 4 שנים, כמו פוטין, בוש ואחרים. בקיצור הרהורי עייפות וכולי ב-2015 ולא קודם.

    • מיכל ברגמן

      מה עוד נותר לומר? רק להצטרף לשמחים בבלוגיה ובמנהלת.
      הולכת???? לאן את חושבת שאת הולכת???? הקדנציה רחוקה מלהסתיים.

  12. יעל.
    המשיכי בעשיה המבורכת!

  13. יעל ישראל

    תודה לכולם.

    אבל אינטריגיות, ומריבות, וסחי, אני לא אוהבת.

    זן הסיבה שכבר שנים אני מתרחקת מכל קליקה ספרותית, וטוב לי בבדד ישכון שלי.

    חשבתי שבבלוגיה זה יהיה אחרת, ושאוכל לבטא את הפלורליזם שלי פה, ולבטא את מה שאני רואה ואוהבץ ברשת: מקום לכולם.

    אבל כנראה שזה לא יכול להיות ככה גם כאן.

    חבל לי על כך מאוד. רציתי מקום נטןל שיקולים אישיים, נטול מריבות, נטול תככים. אבל שוב, כנראה שאין מקום כזה בעולם הזה.

    • יעלה, על מה בדיוק את מדברת? קדימה תשפכי.

      • יעל ישראל

        אמירוש, כששוורים רואים אדום הם מגיבים. סיפרתי אצלך את הסיפור על החברה ההודית של אחותי, שפר נגח בה באמצע העיר כי לבשה אדום. זה לא רק סיפורים. זה נכון כנראה. וכנראה גם אצל שוורי-אדם. אנחנו כאלה, לא אוהבים שנוגחים בנו עם צבעים אדומים.

        וחוץ מזה, גם באמת התחילו לחדור לבלוגיה כל מיני טרולים, וגם את זה אני לא סובלת. טוקבקיסטים מחרחרי ריב, מתחזים, כל מיני. והתחילו גם כל מיני סכסוכים אישיים, שגם את זה אני לא אוהבת.

        קיוויתי לייצר כאן משהו נטןל קליקאיות. זה מאוד קשה כנראה. הייתי בזה לפני שנים, בחבורת "שופרא" ,היה לנו גם כתב עת לשירה ופרוזה פוסטמודרניסטית, וזה היה, כמה פאתט, אנחנו מול החבורה של חזי לסקלי, אלון אלטרס ואלי הירש. לא אהבתי את זה. לימים אני ואלי התיידדנו, וכמה צחקנו על זה. הרי היה הרבה יותר במשותף ביננו, מאשר מפריד.

        אבל אז נה ידעתי מהחיים. היום אני בנירוואנה. או שואפת לכך לפחות. לא רוצה מריבות על הראש.

        • יעל, זה לא שור הודי, רק כמה מגיבנים.
          שינגבו…
          יותר מדאיג המתחזים, אבל את הבלוגרים פה אפשר לקדד איכשהו, לא? ועל אינטריגות אני באמת לא יודע.
          על זה אומרים בצרפתית "סדנא דחרא חד הוא".
          מה שיותר כדאי לך לשים לב הוא שאף אחד פה לא משתף איתם פעולה. מה שבנית פה לא כל כך חלש.

          • יעל יקרה, אל תפחדי מטרולים, אני קצת הסתובבתי ברשת, פורומים שנפלו בגלל טרולים היו פורומים גוססים ממילא.
            אני אגב כבר זיהיתי טרול מסויים אחד שמשאיר את חותמו, אגיד לך בפרטי.

            • ואתם יודעים איך העולם הזה עגול? איך הרשת נפגשת עם המציאות? הייתי בנסיך הקטן, הערב, בהשקה של "מעיין", ושם קבל אותי מישהו שהוא חבר של מישהי מכאן, לא אומרת שמות בכוונה, והציג אותי כחברה, להפתעתי, אמר שקורא את הבלוג שלי ופתאום הרגשתי איתו מכרים.
              ואז פתאום מופיע גם מוטי גלדמן, אם כי עם מוטי הקראתי כבר פעם, אבל זה מפתיע בכל זאת, השכונה שלך יעל נפגשת גם בחוץ.
              אז לא להישבר טוב? ואם כבר את מזכירה את מזל שור, זה לא נאה לנו בנות המזל להישבר, לא ככה? אני נבוט בראש לא שובר אותי, ואת מה?

              • יעל ישראל

                אני מכל שערה יודית יקירתי, זו הבעיה. מכל שערה. טיפת רוח מעיפה אותי לכל הרוחות.

                • לא נכון.. אני אתן לך כתף, מה שתרצי, יש כאן עוד חברים שיתנו לך כח.

                  • יעל, באינטרקציה בין האנשים אף פעם לא תוכלי לשלוט, אז אל תקחי תחת כנפייך כל אינטרקציה ואינטרקציה, פשוט תתני את הטון החברתי שלך ותראי שזה יהיה הטון השלט. זה כל הסיפור. וטרולים ניתן לזהות באיי פי ולמחוק. כל עוד יהיה כאן מעניין לדבר ולהתערבב, אף אחד לא יצליח לקלקל באמת.

                    • יעל ישראל

                      נכון.

                    • מה זה טרולים? מתחזים?

                    • יעל ישראל

                      לא, זה הטוקבקיסטים הרעים שלא מזדהים בשמם האמיתי ומלכלכים. זה מגיע לפעמים לביב שופכין של ממש. בבלוג הקודם כינו אותי בשלל הקללות האפשריות, וגם שלחו לי כמה איומים באי מייל דרך האתר.

                    • טרולים הם אנשים ברשת שמטרתם להרוס פורומים ובלוגים. הם משתמשים בכל מני שיטות, כמו התחזות למשל, אבל לא רק. הם נכנסים כדמות תמימה, קולטים את הדינמיקה, ואז מתחילים לייצר פרובוקציות שמטרתן לשסות את האנשים אלה באלה. ראית טרול אחד, ראית את כולם, אני מריחה אותם ממרחק.
                      דווקא כאן קל יחסית, כי ניתן למחוק תגובות של טרול, להכיר אותו על פי האיי פי, ויש דרכים לחסום.
                      היה לי פורום לכתיבה יוצרת ברשת ויכולתי לחסום אותם.

                    • יעל ישראל

                      פה אי אפשר לחסום, וגם עוד אין את האפשרות לזהות לפי האיי פי.

                    • הפורום שלי היה בבלה בלה ושם זיהו איי פי.
                      נו, אז לא נורא, באמת, כי תגובות מגעילות של טרול ניתן למחוק גם כאן, ובאמת כל עוד כאן יהיה גרעין בריא, שום דבר לא יקלקל.

                • יחזקאל רחמים

                  הי יעל, ההערה הזאת מעניינת אותי במיוחד. רציתי לשאול האם גם כל שערה מחזירה אותך מכל הרוחות. כלומר, האם מה שקורה לכיוון הצד השלילי קורא גם לכיוון הצד החיובי? או אולי זה כמו יצירה, בונים דבר יפה כל שריטה מחריבה או מחריבה-כביכול את כל הקתדרלה? לשאלה הראשונה, אם הדברים לא פועלים אותו דבר לחיובי ולשלישי האם אין כאן סוג של טעות אופטית-רגשית, של הערכה מוטעית את מה שקורה באמת, הרי יש הישגים ומעשים רבים, הרבה פעמים מול הבל רוח שעשוי לקבל משקל גדול יותר ממה ש"מגיע לו". ובעניין השריטות, האם זה לא חלק מהיופי של הקתדרלה, שגם שורת הפסלים הזהים על המרפסת נראים קצת אחרת בגלל נזקי הרוחות וגרגירי החול?
                  קראתי את כל התגובות, עד היום. באיזה רגע אמרת שאת העדפת סופרים ובאו משוררים בהמוניהם. אני לא עומד לעבור על מה שכתבתי אלא לשגר מייד. ושתי תהיות: האם אני מדבר כסופר, כמשורר או כמי שקצת מזיין את המוח בצהריים קצת מוזרים שלי יש לומר. יש לי צנצנת קורנישון – מלפפונים חמוצים קטנים – על השולחן והורדתי כבר חצי ממנה, ככה. ותהיה שנייה – האם באמת צריך לשלוט בכל מה שאנחנו עושים ומייצרים, עד כמה צריך לשלוט. הקצוות הם בלהיות משהו כמו איש-המגרות-הפתוחות לחלוטין, פותח הכול מקבל את הכול ומגלה את הכול ומה שיהיה יהיה. גם אומר וכותב על מה שבא לו. או בצד השני האיש שמלטש כל חייו את חצי העמוד שיקראו בלווייתו. או בקיצור, כמה צריך לשלוט בסיטואציה, נגיד בתור דוגמה, אם אתה מנהל איזו בלוגיה שיכולה לנוע לכל הכיוונים, וכמה צריך לעזוב ולתת לדברים להתקיים מעצמם עם הכוונה סבירה. קרה לי שהרגשתי נבוך בשל סיטואציה חברתית שרציתי שתהיה בסדר – מישהו פשוט אמר דברים חסרי טקט בקול כמעט נאומי – ומישהו חייך אליי ואמר עזוב עזוב תן לאירוע לחיות, אל תדאג. ארגנת את האירוע יופי, תן לו את החופש שלו, שום דבר לא יקרה.
                  ובמקום להתעייף כל כך, מה דעתך לקחת יומיים בשבוע חופש מהבלוגייה. נניח יום שני ויום חמישי. לא יקרה כלום, מקסימום כמה גילויים יפים בבת אחת ואולי גילויים פחות מרנינים אחדים, זהו. אבל מה שרציתי לשאול בעצם, ומזה יצאתי לתגובונת הזאת (אולי את צריכה להיות מרוצה על מהמשוררים שאולי מקצרים יותר), זה מה קורה עם איזו תחרות טרולים לכבוד האחד באפריל? חשבתי על זה, לקחת על עצמי, אבל כנראה שבפשרה שלי, יש עדיין קצת יותר רצון לשלוט מאשר לעשות את זה. אבל מי יודע אולי באפריל הבא.
                  ועכשיו למה שרציתי באמת לומר, ותראי כמה אני יכול לקצר כשאני רוצה: יישר כוח ותודה.

                  • ובכל זאת התחלתי לקרוא כמה שורות. יש טעות כתיב כבר בהתחלה, אללי, אללי: "קורה" ולא "קורא". טוב, יאללה די, זזתי…

                    • יו יחזקאל ניפחת לי את הראש. 🙂 ובאמת אין לי תשובה או השגה על השגותיך. אני בעיקר מהרהרת כאן בקול רם, כפי שאני עושה תמיד בפוסטים שלי.

  14. אילנה גרף

    תודה, יעל!

  15. אסתי ירושלמי

    אחרי כל השנים בהן הבאת רוח חופשיה ומיוחדת לכל מה שנגעת בו, עדיין לא הבנת שזה מעורר את חמתם של הפחדנים? זהו חלק מהעניין ובלעדיו לא היית יכולה לעשות את מה שאת עושה. הרפש הזה הוא מה שמזין את הזהב! הדבר היחיד שאפשר לעשות עם זה זה להתעלם מזה לחלוטין. לא לתת לזה להשפיע ולא לתת לזה שום כוח. אני חושבת שעשית כאן עבודה משובחת ומבורכת. הקמת יש מאין ויהיה חבל להפנות גב ליצירה שלך בגלל כל מיני דברים חסרי חשיבות. נראה לי שכולם כאן מאחורייך, כוללי אותי.

    • יעל ישראל

      אסתי יקירתי, אז מחממת לב. ולא מהיום את מחממת את ליבי. בכל פעם שמקרינים את "הבחורה של שולי" אני רואה בגללך. ראיתי אותו בטח 4 פעמים עד היום. ונורא הצטערתי שעזבת את התחום.

  16. יעל גלוברמן

    האמת — גם אני הלכתי כמה צעדים אחורה, אחרי שנכנס/ה לפוסט האחרון שלי טרולית. היא כינתה את עצמה יעל, אחר כך – "יעל (לא גלוברמן)" ואז "יעל (אולי גלוברמן)" והתחילה לירות לכל הכיוונים. לא הבנתי מה בדיוק רצתה, למען האמת – תערובת משונה של האשמות (נדמה לי) ומחמאות (אני חושבת), ואז כמה קילוחים של פזמונאות ומשל לקינוח — זה כבר בשם אחר.
    זו בעייה, משום שלא עניתי לכמה אנשים טובים ששאלו שאלות אישיות-יותר על כתיבת השיר. העור שלי לא עבה מספיק, פשוט לא הצלחתי לחזור ולכתוב שם. לא בא לי לומר דברים שיעוּותו ע"י מתחזים ולובשי מסכות.
    מה באמת אפשר לעשות? פשוט לייבש אותם בשתיקה, למחוק תגובות, או מה?

    ואגב – גם אני שור . . .

    • אורה ניזר

      יעלות השור, כשהייתי בהודו, טיילתי עם בנותי, השתיים, היה ניפלא, גם כששור נגח אותנו יצאנו מזה, כי עמדנו שור מול שור, כמה שוורים יש בבלוגיה?! ועם כל השוורים האלה אין מה לחשוש, יש הגנה.יעל תרגישי מוגנת כל הסחי שבא מבחוץ הוא רק סחי, ולא חייבים להתייחס אליו, והכי חשוב, יצרת כאן מקום שכיף להיות בו, לשמוע, להשמיע, להרגיש ישנו , בשבילי הבלוגיה היא אויר לנשימה שאני חולקת עם אחרים, גם כשאני לא מגיבה, אני כאן, ויודעת ששומעים אותי גם כשלא מגיבים, , אני שמחה שאת כאן, ומכוונת את הטיסה וזה מפרה ומענין לקרוא דעות שונות ומנוגדות כי זהו שיח,. ותודה לך יקירה, והישארי נא בלי הירהורי כפירה, חיזקי ואימצי.

      • יעל ישראל

        תורה אורה יקרה.

        גם אתכן נגח? אותי כמעט נגח שור אחד באמצע הלילה, בנסיעה מגואה לבנגלור. האוטובוס עצר לפיפי, ולא היה איפה, עשיתי מאחורי איזו בקתה, ופתאום אני רואה גוש שחור מתקרב אלי. ואני כורעת ועושה פיפי. איזה פחד! מזל שהוא החליט שאני לא מעניינת מספיק והלך משם.

        ולדעתי יש כאן ייצוג נכבד מאוד של שווריות. אכן נותם יציבות למקום 🙂

    • יעל ישראל

      אנסה את זה, יעל.

      ( ואחותי כבר אמרה לי שאת שור.היא סיפרה לי על השנים שלכן, באותם זמנים שהייתן ילדות. 🙂 )

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל