בננות - בלוגים / / למה אני כותבת
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

למה אני כותבת

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

באחת הרשימות האחרונות שלי כתבה רונית בר לביא בתגובה, שאנשים כותבים מתוך צרכי האגו. לעומת זאת, לאה איני כותבת ברשימתה שכתיבה של ספרות אמיתית, שווה, מעמיקה, אינה תלויה בדבר. היא קוראת לה ספרות האין.

אינני יודעת מדוע אחרים כותבים, אני יכולה להעיד רק על עצמי. תמיד, מילדותי, הרגשתי צורך חזק לכתוב. זה כמו משהו שמזמזם בקצות האצבעות. איזה באזר שחייבים ללחוץ עליו. אי אפשר מבחינתי לא לעשות את הדבר הזה, כתיבה.

כתיבה היא בשבילי בדיוק כמו דיבור. זה בא בשטף, בלי מעצורים. זה כל כך חלק ממני, שאני לא מסוגלת לחשוב על עצמי ללא התכונה הזו: הכתיבה. כי בעיני כתיבה היא לא רק מתת, לא רק כשרון, היא מעין תכונה. יש בי את תכונת הכתיבה. כתיבה היא מי שאני באיזה שהוא מובן. כל מה שאני מרגישה או חושבת אני מתרגמת למילים. כאילו שאם לא אעשה זאת, הם לא קיימים. אני תמיד חייבת לנסח את הדברים, אולי כדי לתת להם משמעות ומסגרת. לנסח אותם, משמע לעצב אותם. לעצב אותם, משמע, כנראה, לברוא עולם. ובריאת עולם היא כוח.

 פעם, לפני כשלושים שנה, כשהלכתי לכמה פגישות אצל ד"ר רודי המיתולוגי, הוא אמר שאני כותבת כי כך אני יוצרת לעצמי עולם אלטרנטיבי משלי, כי העולמות שבאתי מהם – העולם המזרחי של הוריי, והעולם האשכנזי שבו חייתי – לא רק שלא הספיקו לי, כנראה שהיו מבולבלים מדי בשבילי, ויצרו בי קונפליקט, ולכן הכתיבה שבה אני המושלת היחידה, בוראת העולם, נותנת לי סוג של יציבות.

 

מכאן לדעתי נבע אצלי הצורך לנסח את העולם, לעצב אותו במילים: למען הכוח שזה נותן לי. ובין אם אני עושה זאת במאמר או בפרוזה, אני מעצבת את העולם לפי רצוני כפי שעושה ילד עם פלסטלינה. וזה המון כוח.  

 

ברומן "סוף סוף רומן" אומרת הגיבורה שלי, מאיה, שאהבתה וקנאתה לניסוחים הביאה אותה לעבודה כרעיונאית במשרד פרסום. ברור שבאותה נשימה היא גם מודה שאין לכתיבה המוזמנת, המסחרית, דבר וחצי דבר עם כתיבת פרוזה, והיא גם מנסה להוכיח את זה, או שאני מנסה להוכיח את זה ברומן.

 

אבל כל כתיבה, לפחות אצלי, בין אם היא באה במסגרת מוזמנת או לא, נובעת מצורך. שוב, אותו צורך לתת לעולם צורה וגבולות באמצעות הניסוח שלי. אותו צורך שגורם לי למשול במילים.

 

מצחיק, אבל לאחרונה נזכרתי בתחרות מאמרים בנושא מדע פופולרי שהשתתפתי בה בגיל 17. זו היתה תחרות לבני נוער, ואני בחרתי בנושא "גורמים סביבתיים כמחוללי סרטן". מיותר לציין שמעולם לא התעניינתי באופן מיוחד במדע, אבל קסמה לי האפשרות לכתוב מאמר בתחום המדע הפופולרי, כי רציתי להתנסות בכתיבה בתחומים שונים.

 

המאמר יצא אחלה, לא מזמן נתקלתי בו. אין ספק שהיה ניתן לפרסם אותו בעיתון. יופיו היה בניסוחו, לא בחומרים שבו, שבוודאי נפלו מהתחקיר המדעי המקיף שעשו המשקפופרים הלמדנים שבסוף זכו בשלושת פרסים הראשונים. אבל זכיתי לציון לשבח, וזה הביא אותי לבית הנשיא (למיטב זכרוני זה היה אפרים קציר ז"ל), שם חולקו הפרסים בטקט חביב, עם מקהלה ותקרובת צנועה של בייגעלך, עוגיות פני בובה ומיץ תפוזים של פז (זה כל מה שנותנים בבית הנשיא? חשבתי לי, איזה קמצנים).

 

אני מניחה שלא היה מנוס שאעבוד בעיתונות, מפני שכתיבה באשר היא כתיבה, בריאת עולם באמצעות מילים, גם אם מדובר במאמר, תמיד משכה את ליבי, מה גם שזה היה הדבר שאני עושה הכי טוב.

 

כך שאצלי, לפחות, הרבה לפני שפרסמתי או חשבתי לפרסם, היה פשוט צורך לעצם עולם במילים. לא כתבתי כי חשבתי שאם אכתוב אולי אפרסם ואתפרסם, ולכן זה לא נבע מצרכיו של האגו. בעיקר רציתי לכתוב, והרבה. אפילו באנגלית. כשהתכוננתי לבחינת הבגרות באנגלית, כתבתי 60 חיבורים! בנושאים שונים, רק כדי להתאמן לקראת הבחינה. וזה היה החלק בבחינה שהכי גרם לי קורת רוח.

 

אצלי לפחות, ואיני יודעת איך זה אצל אחרים, הצורך לפרסם בא הרבה אחרי הצורך לכתוב. כשאני כותבת, העולם מת. כמו שהרשל'ה אומר שהעולם מת כשהוא אוכל. אצלי זה קורה בכתיבה. כשאני כותבת רומן, אני מפסיקה לחיות במציאות. אני קיימת פיזית בעולם, אבל מחשבתי נמצאת בתוך העולם שבראתי ברומן. חברים שלי אומרים שנהייה לי אז מבט מנותק, חולמני כזה.

 

שוב, אני לא יודעת למה אחרים כותבים, ומה מתוך זה קשור לצרכים של האגו. אבל אני מאמינה שמי שכותב מתוך צורך נפשי עמוק לברוא לעצמו עולם אלטרנטיבי, שרק בו הוא חי בעצם, כותב מתוך צורך נפשי טהור, ולא מתוך שיקולי אגו או שיקולים אחרים.

 

מובן שבאיזשהו שלב כולנו רוצים שיקראו אותנו, ולדעתי זה כבר נובע מרצון שיבינו אותנו ויקבלו את העולם האלטרנטיבי שבראנו. לדעתי יש בסופר צורך לא רק להידבר עם קוראיו, או למסור להם את נבכי נפשו כדי שיבינו אותו. יש לו גם צורך חזק להנחיל את העולם הפנימי שלו לאחרים. ולמרות שיש כאן מעשה דיקטטורי מסוים, זה לא בהכרח נובע מהאגו, אלא מצורך להנהיג ולהנחיל ערכים.

 

לכאורה זה נשמע אבסורדי, כי אם רוצים להנהיג, זה בוודאי נובע מהאגו. אבל לא אצל סופר. לסופר ישנה משנה מסוימת, וגם אם אינו הוגה דעות או מחנך, בעולם שברא בספרו ישנם אמיתות וערכים, וכך הופך הסופר למייצר של עולם אלטרנטיבי, שהוא רוצה להנחילו ברבים. לא תמיד לפרסם ספרות נובע מהאגו, לפעמים זה תפקיד. מין תפקיד מוזר שהוטל על חלק מאיתנו.

 

 

 

49 תגובות

  1. איריס אליה

    יעלה אחותי, כל כך נפלא מה שכתבת, אני מזדהה לגמרי, ובמהלך הקריאה נראה לי שניסחת לי את הסיבות לכתיבה שלי, וזה מסביר לי את החיבור המאד אינסטנקטיבי אלייך ואת הקירבה העמוקה שאני חשה כלפייך, מרגע שהגעתי למטע, בלי להכיר אותך שנייה קודם. כתבת "היה לי פשוט צורך לעצם עולם במילים…" אין לי מושג אם נפלה שגיאה, והתכוונת לכתוב, "לעצב" אבל השימוש החדשני, לדעתי, מעצים את המשמעות של המשפט. כי לעצב עולם, זה דבר אחד. ולעצם אותו, זה עניין אחר. זה כל כך גדול. זה כל כך מורכב. זה כל כך כואב וזה כל כך מרפא. אלה התחושות הכי חזקות שלי.
    לא יודעת אם עקבת אחרי כל מה שכתבו לי בפוסט על המכתב הקטנצ'יק לסופר הגדולצ'יק, אבל מישהי סנטה בי, והיא לא הייתה היחידה, שאולי אני לא הייתי מחוייבת מספיק לכתיבה, ובחרתי בחיים הנפלאים והבורגנים על פני המימוש העצמי, ומעבר לזה שעניתי לה שמעולם לא הפסקתי לכתוב, כמוך, תמיד תמיד כתבתי, אלא שאף פעם לא הייתי כל כך נחושה להגיע לפירסום, דווקא אולי, מאיבוד האגו, אלא שאני חושבת שמהות האדם הכותב אינה תלויה אפילו במילה אחת כתובה. זאת מהות. האדם כותב את חייו גם בלי מילים. אנחנו כל הזמן מבצעים כתיבה, מטאפיזית וקונקרטית, זו לצד זו.
    תודה יעלה, מאמר נפלא. בוקר טוב טוב.

  2. באשר לגורמים שלך לכתיבה את כנראה צודקת, כי רק את יכולה לדעת מה גורם לך לכתוב. באשר לדברים שכתבת על ההקשר בין כתיבה לכוח אני לא מסכימה איתך. בעיני כתיבה אינה כוח, פוליטיקה היא כוח, כסף הוא כוח, והעוסקים בכתיבה וקריאה עוסקים בענייניהם ולא מפריעים או תורמים לאף אחד. (עיסוק שולי לשעות הפנאי).

    • ספרות יפה, קאנונית, אלא עיסוק שולי לשעות הפנאי, וכבר היו ספרים שהשפיעו על חשיבת המין האנושי. כתיבה היא בהחלט כוח, בכל הבחינות. היא גם עשויה להביא כוח כלכלי, כשעובדים בה, למשל. ועוד ועוד.

      בתור מי שמתפרנסת מכתיבה ועריכה כבר 26 שנים, הכתיבה היא בהחלט לא עיסוק שולי שלי לשעות הפנאי. ומי שכותב רומנים רציניים, בוודאי אינו מרגיש כך. התמסרות לכתיבת רומן היא אחד הדברים הקשים ביותר, והיא בטח אינה עיסוק שולי לשעות הפנאי. אדרבה, היא בולעת אותך.

      • צ"ל, אינה עיסוק שולי וכו'.

      • ועוד דבר, לסופר של ספרות קאנונית יש השקפת עולם, וגם אם איננו כותבים "ספרות מגויסת" ואיננו נותנים "מוסר השכל", יש השקפת עולם מאחורי הספרים שלנו. ושוב, אין הכוונה לספרות פופולרית, אלא לספרות יפה.

        • היי יעל, אכן. מאמצת כל מילה. בשבילי כתיבה היא חיים. זה עד כדי כך פשוט באי-פשטותו. ובאשר לספרות המגוייסת בספרות יפה כתפיסת העולם של היוצר, זה בדיוק מה שכתבתי בקריאתי את ליספקטור במדור מועדון קריאה בהארץ ספרים לפני שבועות ספורים. במובן זה, כל ספרות טובה באמת מגוייסת להשקפת העולם של היוצר שהיא בדמו והיא באצבעותיו.

  3. לי עברון-ועקנין

    מזדהה במידה רבה. גם אצלי הכתיבה היא כמו עוד איבר, והצורך בביטוי עצמי הוא עז וכן הצורך להישמע ולהיות מובנת.

  4. כנראה שהפרסום הרב הוא מה שבונה אגו בעייתי, ולכן צריך הכותב לחוש תחושת שליחות. כפי שכתוב בנסיך הקטן. מי שתחושת השליחות( הנכונה) מפעמת בו, והוא רוצה לתת לכלל משהו יקר וטהור לא יתנפח ויתהלל.

    העניין שלאומנים נטיה לבלבל בין השניים.

    לבלבל בין האגו לשליחות שעושות המילים.

    ובאמת הכבוד הוא אחד האויבים הקשים של האדם. אין האדם מת וחצי תאוותו בידו. זוהי גם התאווה לכבוד שמעורר הפירסום .

    וכולנו פגיעים.

    מה שכן הכתיבה היא גם ריפוי ובריאה מחדש של הכואב והצורם . אפשרות לדלת חדשה , צוהר.

    יש ללי חברה שכותבת מקסים, רק שהיא אלופה במילים , משפטים. קשה לה להתחייב על השקפת עולם. היא לא חשה ראויה לכך. וכאן בא איזה ביטחון עצמי שיש לכותב, שכן מן הראוי שישמעו לו. יש לו מה לומר והוא מוכן להשקיע בכך זמן ומשאבים.

    לרוב ללא תמורה כלכלית מתאימה.

    • צ"ל יש לי

      • רוב הסופרים לא כותבים בגלל התמורה הכלכלית, כי היא ממילא זניחה. וזה מוסיף לדעתי שדבר ראשון כותבים מתוך צורך נפשי עמוק, ולא משיקולים חוץ כלכליים כמו כסף או פרסום.

        • כמובן. התכוננתי לכך שלעיתים הפירסום הרב הוא מה שגורם לאנשים לחשוד בשכרון בעייתי של אגו שתוקף את חלקם.
          אבל יש כן עמוד שידרה מסוים שנגוע באגו, אם אינו מגובה בשליחות לשמה,שמבקש להשיע. לא לכל אדם הצורך להשמיע.

          וחלקם בעלי יכולת מנהיגות בתחומים אחרים.

          • צ"ל שמבקש להשמיע.

          • כמו שכתבתי למישהי אחרת כאן:

            לסופר של ספרות קאנונית יש השקפת עולם, וגם אם איננו כותבים "ספרות מגויסת" ואיננו נותנים "מוסר השכל", יש השקפת עולם מאחורי הספרים שלנו. ושוב, אין הכוונה לספרות פופולרית, אלא לספרות יפה. לכן יש כאן רצון עקיף להנהיג מהלך, הגם אם בעקיפין.
            אני למשל חייבת להודות שהעובדה שמלמדים את ספרי "רואות מכאן את כל העולם" בחוג למגדר באונ' תל אביב, מעניקה לי קורת רוח בגלל ש"משנתי" עוברת לתלמידים, ויש בספר סוג של "משנה". על זה אני מדברת. שזו הסיבה שסופרים מפרסמים מספריהם. לפחות סופרים של ספרות יפה. גם אם אין לך אג'נדה ממשית (כמו מסר פוליטי או חברתי), יש לך בכל זאת איזה מסר למסור.

  5. יעלה, הדחף של האמן (לא רק הכותב) הוא הדחף לברוא – פשוט מכוח הצורך שבמימוש הפוטנציאל הזה. הצורך בתקשורת הוא חלק מהבריאה הזו, כי מעשה אמנות הוא קול בשיחתה של התרבות כולה.
    חושב שכולנו בוראים את המציאות שלנו ברמת הפרט, אבל אמנים מחצינים עולמות אלטרנטיביים של תפיסה ודמיון, ומציעים אותם ככיווני מחשבה ובריאה אלטרנטיביים שפתוחים מעתה לכולם.
    לכן חשיבותם בחברה עצומה – חברה שמדכאת אמנות או שהאמנות בה גוססת, היא חברה שכבר גוססת כולה.

  6. הכי מעניינות בדיון הזה הן שגיאות ההקלדה הפרוידיאניות של חלק מהכותבות, רודי היה עושה מזה מטעמים .

    • חחח, טושה! (זה אתה גיורא ש. ידידי? )

      • שז חברתי היתה כותבת, לא האגן מדבר, הכוס הנשכני שלי מדבר.

        • ועוד במאמר מוסגר: מי שהכיר את רודי, היה יודע שהוא לא היה עושה מטעמים מטעויות לשוניות, פרוידיאניות או לא… היו לו די כאלה משל עצמו (ועוד במבטא, נדמה לי, ההונגרי שלו.)

  7. יעל יקרה, אהבתי מאוד מאוד את מה שכתבת. במיוחד יכולתי להתחבר לכתיבה כחלק ממני. לפעמים, כששואלים אותי מהם תחביבי, אני מונה ומונה ולבסוף רואה ששוב שכחתי לציין את הכתיבה. כי הבתיבה היא לא תחביב. הכתיבה היא אני. אני אני אני. מעניין אם יש אנשים שכותבים ממקום כל כך עמוק בנפש וכותבים רע.
    את, יעל, כותבת ממעמקי אוקיינוס הנפש. את כותבת נפלא.

  8. יעל שלום,
    אני חש שהציטוט הזה מתגובתי בבלוג של זהר הולם את העניין:
    "לא אחת אני שואל את עצמי למה אנו כותבים. אני חושב שהתשובה היא כי אנו רוצים לזכות את עצמנו ואת הרבים (בסדר הזה) בחוויה הזו שנקראת חווית הקיום. אשרינו שזכינו לזכות את עצמנו ואת הרבים".
    http://www.blogs.bananot.co.il/showPost.php?blogID=211&itemID=11155#post11155

    שנזכה להמשיך עוד ועוד,

    צדוק

  9. מזדהה מאוד יעלה,כתבת את זה במדויק. גם אצלי זה צורך המלווה מילדות,

  10. נורא יפה כתבת יעל
    כשקראתי את מה שכתבת : שהכתיבה היא חייך, שזה טבעי לך והכרחי לך חשבתי שכך בשבילי הקריאה.
    אני חייבת לקרוא כל הזמן והכל
    המילה הקרואה (על משקל הכתובה) גורמת לי הנאה פיסית

    • ריקי יקירתי, גם אני הייתי ככה פעם עם קריאה. אבל אני חוששת שהרבה שנים של כתיבת ביקורצ ספרותית, קצת הרסו לי את הנאת הקריאה. וגם, עם השנים נעשים הרבה יותר "מפונקים בקריאה", יותר בררנים, וקשה להתלהב כמו בנעורים. זה חסר לי.

  11. רונית בר-לביא

    יעלה,
    כתבתי שאנשים כותבים מכמה סיבות:
    כשרון מולד (כמו מתנה), צורך נפשי (עליו את מדברת כאן), וחסך נרקסיסטי, שאיתו כל אחד עושה משהו אחר, לפי הנטיות שלו.

    אשר למאמר שלך הזה, מאד אהבתי אותו.
    "לא תמיד לפרסם ספרות נובע מהאגו, לפעמים זה תפקיד. מין תפקיד מוזר שהוטל על חלק מאיתנו".
    תפקיד מוזר, בהחלט.
    נתת לי הצצה לעולם שלך ושל כותבים אחרים וזה מרתק.

    אני חדשה יחסית בכתיבה, כ 5-6 שנים, והז'אנר אחר.
    אני תמיד כתבתי לעצמי, סטייל יומן כזה, מידי פעם היו שירים פתאומיים.

    לפני כמה שנים פרצה ממני כתיבה, כתוצאה של שהות בפורום אינטרנטי מיתולוגי דאז, והכתיבה היתה חברתית –
    סוג של כמו הבלוגייה.
    הכתיבה שם היתה חלק מתהליך חיברות.

    ומאז, זו המדיה החביבה עלי בכתיבה – האינטרנטית בתוך פורום/בלוגייה, מקומות בהם את מקבלת מיד פידבקים לחיוב או לשלילה על כתיבתך, ויש הפרייה הדדית און ליין.

    במסגרות האלו, האלמנט של תשומת לב מידיית ושל הזרקור הנכסף מאד מודגש, כי אין כאן סופר שספון בדלת אמותיו, מנותק ובלתי נראה.

    כשאתם כותבים, אתם בוראים לעצמכם עולם שחיוני לכם, אויר לנשימה (מה שמהווה חלק ניכר מההגדרה של אגו לפי הפסיכולוגיה),
    וכשמפרסמים או מחצינים את היצירה,
    כאן נכנס אלמנט שונה לגמרי כנראה, והוא של התקווה לאישור, להוקרה, להערכה ולשותפות.

    מענין. אני חוזרת לקרוא שוב את מאמרך.

    • יש באמת כותבים שמתקשים בלקבל ביקורת( לא קטלנית אלא מסייעת) וכאן האמת נכנס עניין האגו. הכתוב הוא מה שהםם והם לא ישנו תו. ולא מדובר על עריכה אכזרית ומסרסת אלא על הערות פשוטות.
      מסכימה איתך רונית שיש אגו מסויים בתהליך אבל גם ביטול עצמי.

      וצריך להתכוונן לכיוון השני.

    • זה גם מצב נורא בודד, רוניתה. לא רק מנותק ובלתי נראה, גם בודד. זו מין בדידות מוזרה, כי במובן מסוים זו אינה בדידות הכלל, זה סוג של אוטיזם מוזר כזה, את נמצאת את העולם שבנית, הגיבורים שלך, את עמוק בתוך העולם הפנימי שלך כשאת כותבת. בכלל, אני חושדת שכל הסופרים הם די אוטיסטים.

      • רונית בר-לביא

        יעלה, אבל אני בדיוק כזו, כמו שתיארת.

        הבדידות, הניתוק, הכל.

        אבל כיום כבר לא בא לי לכתוב את זה כעולם, אלא לצאת מזה אל העולם החיצון.

        תהליך חיברות מאוחר.

        • אם זה כך רוניתה, זה מעולה. כתיבה היא סוג של כפייתיות אוטיסטית. אולי עדיף לחיות את החיים.

          • רונית בר-לביא

            היי יעלה,
            אני לא מתחייבת.

            אני עדיין מה שאת קוראת "אוטיסטית",
            ממש לא חיה את החיים הגדולים שתמיד מדברים עליה,
            פחות מכולכם לדעתי.

            נורא מוזר לי שכנראה מחלק מהכתיבה הצבעונית שלי אנשים כאן קיבלו רושם שאני טיפוס עליז וקופצני שכיף לו בחיים ….

            אני בטוחה שאני דכאונית יותר מכל המלעיזים ההם שכותבים ספרות "בלטריסטית" בררר..

            והאמת שלא בטוחה שעדיף לחיות את החיים, או מה שהם לא יהיו.

            שתינו יודעות שיש הרבה סיפור וכייף בהסתגרות ההיא, העולם בחוץ די חרא סה"כ …

            • אבל את גם טיפוס קופצני שאוהב את החיים, רוניתה. גם וגם, זה מה שיפה בך. אחרת לא יכולת לראות גם את הצד ההומוריסטי הקליל של החיים.

              • רונית בר-לביא

                אה, יכול להיות.

                איזה קטע, מהרגע שכתבתי כאן למה אני לא כותבת, לא סתמתי לרגע :))

                אבל זהו, חזרתי לעימודים …
                אל ת'גלי, מאמי.

  12. סן פרנסיסקו על המים

    ואני תמיד אומר שזה לא אני שבוחר בכתיבה אלא להיפך, זו הכתיבה שבוחרת בי.

  13. יעל, מבינה ומזדהה עם מה שכתבת. אולי כי זה נוגע בצורך ביצירה בכלל, יצירה אמנותית.זו שלוחה בנפש, בגוף שאי אפשר לוותר עליה. ואם נפסיק כאילו כרתו לנו איבר.
    הצורך בפרסום הדברים אח"כ הוא כי הם זקוקים לאישור על קיומם. לא לביקורת. אלא לאור.
    כתבים או ציורים במגרות הם עקרים.

    • יעלית אהובה
      שלום!!!!!
      את יודעת, יש כותבים שזה לא משנה מה הם כותבים: ספר, מייל, פוסט או הערה, שאני פשוט אוהבת לקרוא. ואת ביניהם. וזאת א: בגלל הכנות
      ב. הלהט
      ג. יפי הניסוח
      ג. נקיון מהתגנדרות מיותרת בדימויים( המחלה שלי)
      ד. את עוה לי חשק לכתוב

      נשיקות

    • תודה לוסי היקרה.

    • תודה לוסי היקרה.

  14. יעל היקרה!!!!

    אני כותבת לך בפעם המיליון כמה אני נהנית לקרוא את הבלוגים שלך.

    את כותבת בצורה מאוד מעניינת ולעיתים קרובות את גם מאוד משעשעת אותי בכתיבתך .

    לגבי הפוסט האחרון שלך , בו חסמת את התגובות, רציתי לומר לך – שאנשים מקנאים!!!!!!!!!!
    הם מקנאים בך שיש לך כשרון כתיבה . מקנאים שאת מתפרנסת ממה שאת הכי אוהבת לעשות – לכתוב!
    והם נאלצים לעבוד בעבודותיהם המשמימות ואין להם זמן וכשרון לפתח תחביבים כמו כתיבה.
    אני בכלל חושבת שאת אדם ייחודי . את אישה חזקה שלא פועלת על פי לחץ חברתי ומרשה לעצמך לסטות מהנורמות החברתיות ומאוד שלמה עם עצמך. ועל כך אני מלאת הערצה אלייך!

    המשיכי לכתוב !
    אנשים תמיד יקנאו אין צורך להתייחס!

    • סמויה יקרה מאוד, את תמיד כה מפרגנת, וזה כל כך יוצא דופן בעולם עוין כמו בלוגיות. תודה לך עד מאוד!!!!

      אני משתדלת להתעלם מההערות הנבזיות, אבל לפעמים מקפיצים לי פיוזים, בעיקר כי אני שואלת את עצמי בשביל מה אנשים טורחים להיכנס לבלוגים שמעצבנים אותם. מה יוצא להם מזה. לא ברור.

      • שמעון ריקלין

        קודם כול: מנין זה יוצא? – מקנאה. קנאה על שאינם יכולים לכתוב בעצמם.
        ומה זה נותן להם? ברגע שביישו או השפילו את הכותב (או בכלל את הזולת)הם מרגישים מעליו ובכך נרגעת קנאתם.

  15. שמעון ריקלין

    אי מתחבר מאוד לדברייך האחרונים. בסיפור, שייראה הדמיוני והבלתי אפשרי ביותר טמונה האמת המזוקקת ביותר.
    וגם – לחיות בתוך סיפור זו תחושה מרוממת ומענגת שאין רבות כמותה.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל