בננות - בלוגים / / והרי החדשות ועיקרן תחילה
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

והרי החדשות ועיקרן תחילה

 

 

 לו שלונסקי היה חי היום והיה חבר בבית הקפה הווירטאולי שלנו, איך הוא היה מקדם את "עיקרן תחילה" של פרחי משוררות חמודות? הרי לא היה יודע אם "עיקרן תחילה" שלהן הם אמיתיים או תוצר פלסטי משובח. איך היה אומד את "הסחורה"?

 

הנה אנחנו, מנהלים ויכוחים ושיחות בכתב, בכיכר השכונה הקטנה שלנו, ומאוד נהנים מזה, אבל לא יכולים להריח את אדי הבירה שנובעים מפיו של משורר האומה, לא יכולים להביט בצעירים העולים לרגל ל"קפה הווירטואלי". אנחנו מכירים את היתר רק מהתמונה הקטנה בצד ימין למעלה של הבלוגים, ואולי היתרון היחיד זה ששונאי סיגריות לא חייבים לסבול מהעשן המיתמר מסיגריותיו של אמיר אור (סתםםם אמיר).  

 

במאי לפני שנתיים עליתי לבלוג הראשון שלי ברשימות. זה חולל מהפך בחיי, בכתיבתי, בעבודתי. באמת באמת. המון דברים טובים קרו לי מקצועית בגלל הבלוג. אני מוצאת ברשת המון טוב, ואני מאמינה שכל הסופרים והמשוררים צריכים לעלות לרשת ולהשמיע את קולם. 


בנוסף, גם המעגל החברתי שלי התרחב. פגשתי ברשת אנשים מקסימים ממש. יוצרים מעולים. והתחברתי איתם. וזה עוזר ליצירה שלי. באמת שהרשת מציעה משהו שלא היה בעבר: הרחבת המפגש היצירתי, אפיקים חדשים ליצירה שלנו, שילוב האפליקציות של הרשת ביצירה שלנו, ומשהו ממש ממש נעים וממכר: מפגש עם הקוראים. נכון שאין כמו התגובה המיידית?

 

ומה על זה שסוף סוף אפשר להיפגש בקוראים שקראו אתכם כל השנים ואהבו, ולא ידעתם על זה בכלל? אני הולכת כבר שנים בתחושה שאיש לא קורא את ספריי, איש לא מכיר את עבודתי הספרותית, ופתאום, מאז שאני ברשת, נגישה לגולשים, אנשים שולחים לי אי מיילים מרגשים על כך שקראו את ספריי ואהבו אותם. איזה אושר!

 

ובכל זאת, לפעמים אני נזכרת בגעגוע בעידן החבורות הספרותיות בבתי הקפה. לפני כמה חודשים סיפרתי כאן על החבורה הספרותית שהייתי שייכת אליה בשנות השמונים, "שופרא" בהנהגתו של אילן שיינפלד. גם הוצאנו כתב עת ספרותי פוסט מודרניסטי בשם הזה, גם עשינו ערבים ספרותיים, ובעיקר נפגשנו אחת לשבוע בבית קפה, כל החבורה. בהתחלה בבית הקפה של בית הסופר (שם נחשבנו פרחי ספרות ושירה, והמבוגרים לטשו עיניהם לחמודתינו הרעננים), ובהמשך בבית הקפה של היווני בדיזינגוף, על כוסית אוזו וגבינת פטה מטוגנת.

 

ולא עוד. והיום אני גם יותר מבוגרת ודי עייפה, ואולי לא היה לי כוח לדבר כזה. בעצם, בטוח שלא היה לי כוח. ומה על כל המטלות המקצועיות שהתרבו?  אז ברור שמפגש בקפה הווירטואלי שלנו מספיק לי והולם את צרכיי בהתחברות עם יוצרים אחרים.

 

אבל שוב עולה "הבכל זאת" המנדנד הזה. כנראה שגם אחרים מתגעגעים. הנה, נודע לי שהתחילו לקיים מפגשים ספרותיים כאלה כל יום שישי בצהריים בקפה תמר. ראיתי את שמם של יורם קניוק ורוני סומק ברשימת הדוברים. זה מה שנקרא "חדש ימינו כקדם".

 

קשה לדעת אם הפיכת העולם להרבה יותר וירטואלי ומנוכר תסתום את הגולל על מפגשים כאלה, או שתמיד יקומו אנשים שירצו להיפגש פנים אל פנים, ולו רק כדי לשטוף עיניים ב"עיקרן ובעיקרם תחילה". 

 

 

 

10 תגובות

  1. אני חושבת שנפגשים, יש חבורות שנפגשות, ולנו שעייפותועסוקות מדי לפחות יש הרשת. הבכל זאתמנדנד, אבל לא נראה לי שהרשת היא הסיבה להתמעטות המפגשים.

  2. גלי-דנה ונקודא

    לדעתנו, הכל לא כל כך פסימי. מנסיון רב-שנתי שלנו בבלוגים רוסיים למדנו שדבר הכי חשוב ומשמח שקורה לנו מדי פעם זה מפגשים ראליים עם הקוראים ועמיתים שלנו וירטואליים. כך בהיותנו יושבי ירושלים נפגשנו עם אנשים מארצות הברית, צרפת, גרמניה ורוסיה (כולם דוברי וכותבי רוסית). ולא רק זה אלא גם פגשנו תושבי הארץ שלא הכרנו בדרכים אחרים. זה ניקרש אצלנו דוירטואליזציה:-)

  3. אין ולעולם לא יהיה תחליף לדבר האמיתי, הרשת היא רק עוד אמצעי להביא עד הבית את המגוון ולשכלל תהליכים (זה מכבר פגשתי מכאן כמה נפשות מדהימות שלא הייתי פוגשת אחרת, בתור אחת עם סקרנות למגעים חיים)
    (ותשובה קצרה לתגובה מלפני כמה פוסטים באשר לחילופי ספרים בין סיפריות ביתיות, לא לצמיתות, כמובן, באופן מוסדר עם כרטיס השאלה, מקסימום חודש ורק ראש בראש, אחד על אחד, יש לי ספריה מכובדת, את מוזמנת לבחון, כשתצאי מהמטלות, כמובן)

  4. הבת שלי כותבת בישרא ושם עושים מפגשי בלוגרים.
    נכון שהם נוער אבל זיקנה מקורה קודם כל בראש.

  5. אני משערת שזה בעיקר עניין של החלטה. אני בינתיים מרגישה שטוב לי ככה, בוירטואליה.
    אגב, אני יודעת שיש גם חבורה שנפגשת כל יום שישי בנסיך הקטן, פעם או פעמיים הייתי שם בימי שישי, פשוט כי בן הזוג שלי עובד שם, ובכל פעם כשניסיתי רק להביט בידידותיות לכוון החבורה הספרותית מתוך תקווה שאולי יזמינו אותי לשבת איתם ואני אזכה לשמוע מילות ספרות יקרות מפז, נתקלתי בענני אנטיפטיה סמיכים נושבים מכיוונם. מצד שני אולי זה היה חוסר הביטחון שלי שערפל לי את הראייה.

  6. יעל, אני הולך ומשתכנע – אם כי לא כנגד המגע הממשי.
    במפגשים ספרותיים היו תמיד יותר מדי ארס-פוליטיקה, רכילות והשמצות ומעט מדי ספרות. מצד שני היה כמובן כל הצד הכיפי של מגע אנושי.
    פה אפשר לסנן התייחסויות למה ועל מה שמעניין אותך – ותמיד אפשר גם להיפגש אם רוצים לשיחה על קפה (וסיגריה) ולשזוף עין זה בזה.
    ככה למשל ראיתי בערב ההשקה שערכנו ל"סימני נשיכה" של רונן כמה וכמה פנים מהבלוגוספרה. מי אמר שאין חיים אחרי הרשת?

    • בגלל שכל העניין הזה הוירטואלי די חדש אנחנו מנסים להשוות לדברים מוכרים, אבל ההשוואה לא מתאימה פשוט בגלל שנוצר משהו אחר לחלוטין.
      אולי עוד 20 שנה נחייך לעצמנו על שיטות ההתקשרות הפרימיטיביות ואולי, מי יודע? איזו בלוגרית של שנת 2060 תתמלא ערגה למקרא שבת האחים הוירטואלי שכאן?
      בכל אופן זה מרתק ובודאי יוצר משהו שונה לגמרי.
      ועדיין בני אדם צריכים להיפגש מכל מיני סיבות .

  7. אין כמו מפגש… אך טוב גם העולם הוירטואלי, בהמשך לבלוג, אפשר טלפון, אפשר להפגש…
    הכל ניפתח
    אפשר לקנות סושי בהזמנה הביתה
    אפשר לשבת ןלאכול…
    החיים מפתעים.
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל