בננות - בלוגים / / התחפושות של אימא שלי
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

התחפושות של אימא שלי

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

לאימי היו ידי זהב לתפירה. היא למדה לתפור מדודה שלה, אשת הדוד (אחיו של אביה), זה שהיה "מתעסק" איתה. בשעה שהדודה היתה מלמדת את אימי לתפור, היה הדוד נוגע באימי במקומות מוצנעים בגוף כאשר הדודה לא שמה לב.

 פלא שבכלל הצליחה להתרכז וללמוד לתפור. אולי נמלטה אל התפירה, אל עולם הבדים החושני, עם הטקסטורות והצבעים והדוגמאות ששתיהן הוציאו מתוך ירחוני נשים בצרפתית.

 תמיד אני חושבת בצער על אימי, שעם ידי הזהב שלה לתפירה והדמיון שלה בעיצוב, יכלה להיות מעצבת תלבושות לתיאטרון. לשום ילדים בבית הספר לא היו תחפושות יפות, מורכבות ומעוצבות כמו לנו. חבל שלא לכל התחפושות שלה נשארו עדויות מצולמות.

 כשאימי הלכה לבית האבות הסיעודי, ואנחנו פינינו את ביתה, מצאנו כמה תחפושות ישנות ומתפוררות בארונות, שעדיין שמרו על ייחודיותם. למשל, התחפושת שהיא תפרה לי, של הולנדית: לא רק שהכינה סינר מדהים ורקום שילך טוב עם השמלה, גם תפרה כובע מדהים של הולנדית והצמידה לו שתי צמות "בלונדיניות" שקלעה מצמר צהוב.

 לאחותי היא הכינה פעם תחפושת של אישה סינית, וטרחה שעות לצבוע צמר לשחור, כדי להכין שיער שחור חלק של סיניות, שיתאים לכובע הסיני.

 בתור אישה לא הכי מרובת כוחות, פיזיים ונפשיים (בחלק מהשנים הללו היתה לה אנמיה חמורה בגלל מיומות ודימומים חודשיים מופרזים, והיא היתה שבר כלי), מפליא אותי שלזה כן היה לה כוח. מה שאומר, שאם אוהבים משהו, אם יש כמיהה עמוקה למשהו, מצליחים לגייס לכך כוחות.

 וכך תפרה אימי תחפושות מפוארות של כל מיני ליצנים, נסיכות, מלכות אסתר, סינים, הודים, הולנדית, יוגוסלבים, ואפילו של מיני פרחים ופירות. רק לעיתים רחוקות מיחזרה תחפושות והעבירה מילד לילד.

 כאן בתמונות (הראשונות למעלה), אפשר לראות שהיא העבירה לי את אותה שמלה של מלכת אסתר, שלבשה אחותי שולמית כמה שנים קודם לכן. אבל אפשר לראות שאצלי, כאן מימין, שודרגה התחפושת באמצעות תכשיטים מורכבים יותר מהחנות של אבי. שמתם לב לחגורת הזהב שחובקת את מותניי? זה היה הבון טון באקססוריז של 1966…

 והתכשיטים? את הכול לקחה מהחנות של אבי. בתמונה בה אני מחופשת לרקדנית ספרדייה, למשל, היא תפרה לשמלה האדומה שרשראות ארוכות של פנינים מלאכותיות שאבי היה מייבא מיפן. והיו לה גם בדים נהדרים שהביא אבי מצרפת ואיטליה במסעות העסקים שלו, אז לא פלא שהיה לה מספיק חומר גלם לעשיית התחפושות המפוארות.

 את מה שהיה חסר לה המציאה בעזרת דמיונה המופלג, או השאילה מהשכנות, בעיקר מהגברת אינה (שבספרי "רואות מכאן את כל העולם" הפכה לגברת נינה), שהיתה דיילת תרבות על אוניות "צים" בשנות השישים, נסעה ברחבי העולם, והביאה המון בגדים אתניים מכל הארצות.

 כך, למשל, היא נתנה לנו חליפת סיני נהדרת, עשויה משי, עם רקמת דרקונים, או בדים יוגוסלביים נהדרים, והללו הפכו מיד לסינית ויוגוסלבית בידיה האמונות של אימי.

 את השראותיה לקחה מכל הבא ליד: ממחזות זמר (גברתי הנאווה), מתלבושות עמים, מהטבע, מהפולקלור, ומדמויות בספרי ילדים.

 לו נולדה עשרים שלושים שנים מאוחר יותר, אולי היתה מממשת את היצירתיות הענקית שלה, ובאמת עובדת בכך, כמעצבת בגדים או מעצבת תלבושות מצליחה. אין ספק שהיה לה את זה. ואין ספק שאז היא היתה אישה מסופקת ומרוצה יותר. למעשה, אני סבורה שלו נולדה בשנים שמהפכה הפמיניסטית היתה כבר כאן, קרוב לוודאי שלא היתה מביאה ילדים, אלא מעדיפה להקים לעצמה קריירה מפוארת, או בעיצוב, או בתחום האקדמיה, שכן הצטיינה מאוד בלימודים.

 לדעתי, את כשרון התפירה ועיצוב הבגדים שלי ירשתי ממנה. ואכן, לפני שנרשמתי ללימודי קולנוע בבית צבי, התלבטתי מעט בין זה ללימודי אופנה בשנקר, שנפתח באותה עת.

 

בתמונות: מימין לשמאל, ולמטה:

 אני כמלכה אסתר, וליד: אחותי באותה שמלה של מלכה אסתר, שש שנים לפניי.

 מתחת: אני כרקדנית ספרדייה, וליד: אחותי שולמית כגברתי הנאווה ואני כמלכה אסתר.

 למטה יותר, מימין: אמי עם אחי רמי ואחותי לאה. שניהם מחופשים לליצנים. ליד, משמאל: אחותי הגדולה לאה כיפנית, אחי רמי כאינדיאני, ואחותי שולמית כליצנית.

 והכי למטה מימין: הורי עם אחותי לאה ככיפה אדומה ואחי רמי כליצן, וליד, משמאל: אחותי שולמית כנרקיס ירוק יפיפה.

 


 

 

16 תגובות

  1. מרגש והתמונות נהדרות. איזו מתנה זו, להיות מסוגל/ת לתפור מציאות חלופית.

  2. שלמה אביו

    שלום יעל
    .
    רשימה יפה ומעוררת הרבה מחשבות על גורל הפרט ואופק ראייתו או "עולמו" המנטלי. אין ספק שהתקופה והסביבה מכתיבות הרבה מאוד, אבל אין להכחיש שגם המבנה הנפשי ואופק המידע של הפרט
    קובעים לא מעט.
    רוב האנשים אינם נמלטים מרשת הזמן והמקום, אך כיוון שאין בית סוהר שלא נמלטו ממנו, ואין רשת מושלמת בלי חורים,
    היו מעטים מאוד שהצליחו להימלט אפילו מאושוויץ, לגנוב גבולות ולהתריע על השואה. הכול עניין של וקטורים-כוחות, ותוצאת המאבק בין הכוחות – הוא הסך הכול שלי, שלך, של כול האחרים.
    בידידות – שלמה אביו

  3. רונית בר-לביא

    יעלה –
    זה כל כך מזכיר לי נשכחות.

    התמונות הצבעוניות מאד דומות למה שזכור לי מאז.
    וגם התחפשו לאותם דברים כולם –
    מלכת אסתר, נרקיס, הבנים לקאובויים,
    תחפושות הליצן היו מאד דומות,
    אימי גם תפרה לנו את כל התחפושות,
    ותמיד טענה ש"יש לה שתי ידיים שמאליות" – היה לה קשה ובכל זאת יצאו לה תחפושות ממש יפות, חלקן סבתי התופרת המומחית יצרה.

    לא היה קל אז פיזית לגדל ילדים ….

  4. ענת לויט

    את בהחלט אדם יוצר של נוסטלגיה! ומזל שאמך לא נולדה בעידננו, שכן לפי מה שכתבת, את לא היית איתנו… ואגב, מאיפה את יודעת על הידיים של הדוד? לא לשם הרכילות אלא כי זה מהנוסטגיה הפרטית שלי – אותם דברים שילדים לא אמורים לדעת והם יודעים… ומה זה עושה? ואחרון אחרון, אמך אכן היתה מוחמצת בענק לעצמה. וזו סיבה לאושרנו שלנו – אנחנו בהחלט שייכות לדור שאל נשים שלא נותרו לו הרבה תירוצים לברוח מייעודנו.

  5. מירי פליישר

    אשה יפה היתה אימך. דומה קצת לאמא של ג'ודי גרלנד… שברירית כמוה. ומוכשרת ברמות. אתן גם נראות מאושרות!

  6. יעל ישראל

    נכון מירי, בצעירותה היתה אמי אישה יפה. יופי של כוכבות הוליוודיות. ואני ושולמית תמיד היינו מאושרות יחד, כי לפחות היה לנו זו את זו.

    ענתוש, היא סיפרה, איזו שאלה..

    רוניתה, אולי תעלי תמונות? פליז.

    ותודה, חברים.

  7. גלית וסקר

    ההשקעה בהחלט ניכרת.
    ויעל למרות חוויות לא נעימות שעברת בילדותך אני שמחה לראות שבתמונות אתם משפחה מאושרת.
    ניכר שאמך השקיעה את מיטב מרצה כדי לשמח אתכם

    חג שמח!
    גלית

    • ענת לויט

      קשה לי להתאפק מלהעיר משהו אנושי מעניין. איך זה באמת שבתמונות ילדותנו אנחנו מונצחים כאילו היינו בילדות אחרת?! אולי התמונות הן בחזקת התרמית הראשונה של שקר הנוסטלגיה….

      • יעל ישראל

        גלית, טוב, את יודעת, החיים מורכבים… יש גם שעות ורגעים שמחים לכולם….

        לגבי לשמח אותנו, זה אני לא בטוחה. נראה לי שזה אחד הדברים שהיא נהנתה מהם, ועשתה יותר למען עצמה, מאשר לנו. וזו לא ביקורת מבחינתי. אני אומרת זאת באהדה, שהיא מצאה בכך דרך מסוימת להגשמה עצמית. הלוואי שיכלה להגדיל את הדבר הזה כדי להעצים את עצמה. אולי למשהו מקצועי.

        וענתוש, טוב, את יודעת שצילומים משפחתיים הם הרי הפוטומונטז' של המציאות. האיפור שלהם. לפעמים אני מביטה (בסרטים דןקומנטריים על אנשים שעברו התעללות בילדות) בתמונות שהם מראים מהילדות, והם צוחקים ומחייכים שם עד הגג. מקיאז' של המציאות, זה הכול. פוזה. כל אלבומי התמונות המשפחתיים הם פוזה אחת גדולה.

        • יעל ישראל

          ולכן ענתוש, בהקשר למה שכתבת קןדם, גם הרשימה הזו שלי, ככל רשימותי, אינה נוסטלגיה. נוסטלגיה לא מכלילה את הקשיים בחיים…

        • ענת לויט

          ובכל זאת, אני חושבת על הנהייה הזאת של כל אחד להסתכל באלבום תמונות הילדות – לפחות בזמן ההתבוננות באמת יש עונג מזוקק. וכשציינתי את כתיבתך "הנוסטלגית" התכוונתי למשהו מאוד מסוים – הכתיבה שלך על עברך מלאת חיוניות שמחיה לגמרי את הפרטי שלך ושל תקופה שלמה שמוכרת לי היטב, אך בדרך כלל קבורה עמוק.

          • יעל ישראל

            לא יודעת ענתוש. אצלי זה לא ככה. אני תמיד רואה חוסר אושר כשאני מביטה בצילומי משפחה, לא רק שלי. אבל אלי זה רק אני, כי אני חפרנית. אולי אחרים מדמיינים לראות אושר. ואולי "לחיות בסרט" זה עדיף, מבחינות מסוימות.

            • ענת לויט

              יעלה, גם מי שחי בסרט באמצעות אולם הקולנוע של אלבום התמונות מתרווח בכיסא רק לשעה קלה. את מומחית במעברים האלה. תעשי השאלה. חייבים להתנחם במשהו – לא? גם אם הוא לשעה ואפילו אם הוא אשליה. ובינינו גם במשפחות הכי הכי גרועות יש הרבה נקודות אור ושעות חסד ושמחה.

              • יעל ישראל

                טוב, יו נו, דארלינג, כל אחד ואתי החפירה שלו והמשקפיים שלו…

  8. טובה גרטנר

    היי יעל
    המחשבות שלך על אימך, מרתקות, לכל בו אדם יש שליחות בעולם, או לפחות רצון להיות שליח, אמא שלך הייתה משמחת הרבה אנשים בהבנות שלה על בגדים.
    זה פשוט פיוטי התחפושות שעשתה
    להתראות טובה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל