בננות - בלוגים / / גם אנחנו קורבנות
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

גם אנחנו קורבנות

 

Normal
0

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4


/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"טבלה רגילה";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ansi-language:#0400;
mso-fareast-language:#0400;
mso-bidi-language:#0400;}

מעניין, אבל בשולֵי הפרשה שהסעירה אותי והכאיבה לי ביומיים האחרונים, ההתכתבות עם חווה אצל אמיר, מה ששקע בליבי היה דווקא משהו שולי. תקפו את חווה על כך שהיא חושפת שם פרטים על בנה נכה הנפש. ומעניין, תמיד כשאני כותבת על אחותי נכת הנפש, ישר ישנן כמה תגובות של "יפי נפש" כאלה, שמתנפלים עלי בשל הסוגיה הזו, בלי להבין בכלל את הרקע.

 

נכי הנפש הם באמת האוכלוסייה הכי חלשה ואומללה בעולם, וצריך לעשות הכול כדי לשפר את תנאי חייהם ולהגן עליהם. אבל בשביל זה צריך לדבר עליהם, והרבה. ובני המשפחות צריכים לפתוח בגלוי את הדבר שהוא הכי טאבו: את הרגשות שלהם בעניין. וזה דבר שממעטים לעשות  אותו בציבור. וכל עוד לא נפתח אותו, אין סיכוי שהעניינים ישתפרו אי פעם.

 

אי אישית מרבה לכתוב על הצד של קרוב המשפחה של חולה הנפש. אני חושבת שגם לקרוב המשפחה יש זכויות, לא רק לחולה. וגם לו מותר, ואפילו חשוב, שידבר על רגשותיו ועל יחסיו עם בן המשפחה נכה הנפש.

 

בעיני, הכללים לכך מאוד ברורים. אם בן המשפחה נכה הנפש הוא אדם שמנותק מהחברה ומהסביבה, כמו אחותי, שמעולם לא היו לה חברים, ואינה מעורה כלל בענייני העולם, כמו אינטרנט ועיתונות (היא אפילו לא יודעת מה זה אינטרנט), והיא חיה בעולמה הפנימי – במקרה כזה אם אחשוף את הפרטים (לא הפרטיים האישיים, כמו שם, כמובן), אין בכך כל פגיעה באחותי. זה מעולם לא יגיע אליה, לא ישירות ולא בעקיפין, היא מעולם לא תדע על כך, ולכן לא תיפגע מכך בשום דרך שהיא.

 

ושוב, כמובן שפרטים אישיים כמו שם מלא, מגורים וכאלה אסור לחשוף. זה אלמנטרי. אבל אם אנחנו, קרובי המשפחה של נפגעי הנפש, לא נחשוף את הסבל שעובר עלינו כל יום עם בן המשפחה החולה, גם לא נגיע לשום מקום.

 

כמו בכל טראומה שאנחנו עוברים, הדרך היחידה לריפוי ולהתחלת הריפוי היא לדבר, לחשוף, לכתוב על זה בתקשורת, ללבן, לדקסקס, לחשוף רגשות. לשתוק, להיאלם דום, רק משאיר אותנו תקועים וממורמרים בסבך של רגשות קשים ובתנאים שאי אפשר לשפר.

 

יש להיזהר, ולא לכתוב בזלזול על בן המשפחה נכה הנפש, אבל כן לכתוב, וכן לשתף את הציבור – ותמיד מתוך שיקול דעת זהיר של מה יכול לפגוע ומה לא, מי יכול להיפגע ומי לא.

 

אם בן המשפחה לא יידע לעולם מה נכתב עליו, איני רואה שום סיבה שבעולם לא לחשוף את המקרה באופן מבוקר, לא זול ולא סנסציוני כמובן, אלא כזה שיעניק לחברה שאינה מבינה בכך דבר, את התובנות על המשא הכבד שאנו, בני המשפחה של נכי הנפש, סובלים ממנו יום יום ושעה שעה.

 

גם אנחנו קורבנות, רק שנטיית יפי הנפש הנפוחים בעולם, שתמיד קמים לצעוק, היא תמיד לגונן על החלש. אבל לא, גם אנחנו חלשים. גם אנחנו נזקקים, גם אנחנו קורבנות. גם לנו יש זכויות, גם לנו מותר להביע את המצוקה שלנו – ושוב, תמיד לעשות זאת בשיקול דעת זהיר ולחשוב מה לא יפגע בבן המשפחה החולה. אבל לתת גם לנו  לגיטימציה לדבר בחושפנות.  

 

16 תגובות

  1. פתאום את מגינה על חוה?

    • יעל ישראל

      תחילה, מעולם לא תקפתי את חווה. שנית, בתחום הזה, שבו לשתינו מצוקה קשה שבין השאר התכתבנו עליה כמה שבועות באינטימיות ואינטנסיביות ובחברות רבה, בתחום הזה אני מזדהה איתה לגמרי. שכן גם אני עומדת, בכל פעם שאני מעזה לכתוב על אחותי נכת הנפש לא דברים מיופיפים, אלא דברים קשים על שסבל שהיא גורמת לנו – בכל פעם כזו תמיד פותחים עלי פה, ובלי להבין בכך דבר וחצי דבר.
      לא אמרתי שזו אשמתו של נכה הנפש שהוא גןרם לנו סבל, אבל הוא גורם, וצריך לדבר על זה. רק דיבור וחשיפה יביאו לריפוי חברתי ואישי.

  2. הי יעל, נראה שאת וחוה עברתן שבוע לא פשוט, וזה בטח כלום לעומת הקושי בחיים. אם לכתוב עוזר במשהו,ואני בטוחה שעוזר אז נהדר, ומדוע כתיבה על קשיים נתקלת בתגובות פוגעניות, לא ברור.

    • יעל ישראל

      כי תמיד יש כאלה שחושבים שרק על החלש צריך להגן, ואילו אנחנו, בני המשפחה, אנחנו חזקים, אז שנתמודד.

      אני מרבה לכתוב גם על כך שהורים לילד נכה נפש מגינים מטבעם על הילדה החולה, ולעיתים מזניחים את שאר הילדים, או שאינם נותנים דעתם על הפגיעה האנושה שנפגעים הילדים האחרים, כי שוב, טבעי לנו תמיד להגן על החלש. וכשאני כותבת את זה, ישר יש אנשים שמתנפלים עלי, בשעה שאינן מבינים כלום.

      אני בקשר עם לא מעט משפחות לבן מששפחה חולה סכיזופרניה, והסבל שנם עוברים הןא לא ייאמן ממש. נכון שהחולה מתנהג ככה כי הוא חולה, אבל אנחנו סובלים משהו לא יתואר, ולנו אף אחד לא עוזר, וגם לא רוצים לשמוע על הקשיים שלנו. מטילים את זה עלינו, כאילו שזו אשמתנו שיש לנו בן משפחה נכה נפש.

      • זה פשוט שחוסר רגישות כזו נבצר מבינתי כי בעיניי זה בכלל לא מובן מאיליו הטיפול והמסירות של המשפחה, לא כולם מסוגלים להתמודד עם חולי של בן משפחה ויצא לי לא פעם לראות בתוך אותה משפחה התייחסות והתמודדות שונה בין בני הבית. יש מי שדואג ומטפל ומתרוצץ בין בית החולים לבין הבית, להביא איזה אוכל ביתי, כביסה נקיה לשוחח עם הרופאים לברר התקדמות, ויש מי שהופך להיות בן יענה ותמיד יש לו עניינים יותר דחופים ואין לו זמן. אז בטח ובטח בחברה החיצונית במעגלים הרחוקים של הקוראים. אבל בכל זאת, אותם הרבה יותר קשה לי להבין או לקבל, כי בתוך המשפחה יש המון סבל וכל אחד מוצא את דרכו להתמודד, ואילו הקוראים לא חייבים לכלום. מי שיש לו עניין אישי או חברי או סתם אנושי יכול לקרוא, מוזמן להגיב אבל מי שהמראות קשים לו מידי מה הבעיה שלו להתרחק מהמילים?

  3. גיורא לשם

    ההתנהלות של חוה בבלוג היא מן הנלוזות ביותר שחוויתי בחיי.
    אין אדם שהיא לא טרחה להשפיל בשנתיים שאני ב"בננות" וכאשר מתחילים להשיב לה כגמולה, היא מתחילה להוליך בסך את צרותיה האישיות, המשפחתיות, הנפשיות וכו'.
    צריך להבהיר לה שמעמדה כמגיבה הוא על תנאי, וטיב היחס אליה יהיה כטיב תגובותיה.

  4. חשוב לדבר על זה. אחרת נוצרת האשליה שאנחנו נורמאלים והם בעיתים. כאשר בכל משפחה בעיות שונות. זוג שלא מסתדר, דודה מאימת, ילד שלא בדיוק הולך בתלם, אב מובטל. ועוד ועוד. למרות שנכי נפש זה כבד.

    אבל אנשים שטוענים שהבעיה הזו לא שיכת אלינו וטורקים דלת, בדרך כלל גם לא מתמודדים באמת עם הבעיות שעמודות מולם. גם שם הם מייפים ומורחים.
    ונגד זה צריך להתריע.
    וגם נגד האטימות החברתית שלנו למול כאב ובעיה.
    במקום להושיט יד מסייעת מתעלמים. וכאמור מזה לא גודלים.

    שבוע- טוב.

  5. חני ליבנה

    יעל, תמיד ישנם יפי הנפש שיטענו , לא לדבר על זה ולא על זה אני חושבת שכל דבר אנושי אפשר לדבר עליו, זו לא פגיעה, וכמובן שנכות נפש היא נושא שיש לכתוב עליו בעיקר אלו המקורבים לנושא,ואני חושבת שמה שאת כותבת על הנושא הוא יותר מראוי ואותי גם מלמד {ובקשר לחווה אני מסכימה עם גיורא}

    • מסכימה עם כל הנכתב חוץ ממה שנכתב לגבי חוה.
      לדעתי היא פשוט אישה מאוד רגישה עם בעיות לא פשוטות, ואם הבלוגיה הזאת מאפשרת לה קצת מקום להתבטא מכל מה שעובר עליה, אולי קרן אור לפעמים יחידה בחייה, אז אפשר להתעלות מעל לפגיעה האישית שלפעמים נוצרת בה כתוצאה מהרגשת הנרדפות שלה (הטרולים בהחלט מסוגלים לעשות זאת ברגעי חולשה של בני אדם). ואם מתחברים לחמלה הפנימית, אפשר לאפשר גם לה להיות חלק מהמרחב שכאן. לראיה, הייתה תקופה שהיינו כמו חתול ועכבר וכשהיא נוכחה שאין לי כוונה לפגוע בה משום סיבה, היום כבר יש בינינו חיבה וירטואליות ואינני מסכימ עם כל מה שהיא אומרת או עושה, אבל תמיד זוכרת לא לשפוט אותה, כי אני בטוחה שפגיעותיה הן רק התגוננות כשהיא חושבת שהיא מאויימת מכל סיבה שהיא.

      • סיגל, מזדהה איתך. לדעתי גם ניסיון ההתאבדות הוירטואלי שלה היה קריאה לעזרה.

        לפעמים אדם לא פוגע בעצמו אך צורח לעזרה בצורה לא שגרתית.

        מבינה לליבם של אנשים שהיא מאד פגעה בהם.

        אני למשל נפגעתי מאנשים אחרים. פחות מחוה. כך שאני בהחלט מבינה שלפעמים קשה למחול .

        ומאחלת לחוה הרבה טוב בחייה.

        • יעל ישראל

          אביטל, אומנם לא הייתי במבע באותה עת ולא הייתי זמינה, ואת המייל של רונית ראיתי רק כעבור 24 שעות, אבל כשנכנסתי אז לפוסט של אמיר, בו היתה הודעת ההתאבדות, ראיתי שחווה באמת למחרת כתבה שזה היה "בסתם", וכעסה ששלחו לה משטרה.

          אז נכון שלדעתי זו היתה קריאת מצוקה אמיתית, אבל למחרת היא יצרה אצל רונית ושירלי רושם שהיא סתם מתעתעת בכולם. ושירלי החליטה שהיא לא מוכנה לתת בלוג לאדם לא צפוי. וחווה יודעת מזה, כי אמרתי לה הכול בגלוי, וגם שלחתי לה את התכתובת שלי בנידון עם שירלי, כדי שלא תחשוב שאני הולכת מאחורי גבה ומשקרת לה.

          אז נכון שרגישות של אנשים רגישים זה דבר שצריך להיזהר בו, אבל חווה צריכה לזכור שכמו שהיא רגישה, גם אנחנו רגישים וגם אנחנו נפגעיפ, ושירלי מאודג נפגעה מזה.

          אני מודה שלי אישית זה לא מפריע
          , ולו זה היה תלוי בי, היה לה כאן בלוג.

      • איריס אליה

        סיגלי, זה נכון, אבל רק באופן תיאורטי. לי הייתה ועדיין תחושה מאד חזקה שאפשר להגיב ולחוות דיעה, בלי לפגוע ובלי לזלזל ובלי להשחיל הערות לא נעימות לחברים למטע.
        כולנו פה מבחירה.

        • איריס, אתה צודקת לגבי הרוב, אבל נסי לזכור בזמן שאת כאן אם כל הזמן היית אותה אריס או שלפעמים בחיים הפרטיים עברת איזשהו קושי והיית יותר פגיעה ואולי באותו זמן העדפת לקחת מרחק כדי לשמור על הרגישות שלך לאחר, ולהגן על הפגיעוּת של אותו הרגע.( אולי אצלך זה לא קיים בעצם:)), כי יש לי תחושה שאצלך תמיד הכל עוטה אהבה ואושר אבל האמיני לי זה לא כך אצל כולם תמיד). ובכן, לדעתי, זה בכל אופן מה שעושה אדם עם מודעות פנימית למצבו,ואני למשל מתרחקת ומתקרבת כמו יויו עם כל פיתולי הנפש שלי, אבל לא תמיד זה היה כך והיו לי ימים וירטואלים שבהם הייתי כל הסיגליות שבי והייתי נפגעת מקרובים לי ביותר כי לא הצלחתי לקרוא את אהבתם והייתי יוצרת פיגועים לא קטנים עם הצד הפגוע-פוגע שבי המשוייף ברמות של מפגרת מקצועית, ועם הזמן למדתי והבנתי שאני מבקיעה לעצמי גולים עצמיים וגורמת סבל שבסוף חוזר אלי, ורק מחוץ לוירטואליה הצלחתי לתקן אתת מה שקלקלתי.
          ומאז את הוירטואליה השארתי ברמת הוירטואליה, ואת סיגל בירידה אני משתדלת להשאיר לעצמי. האם חוה תלמד לעשות זאת עם עצמה? אין לי מושג. האם יש כאן בבלוגיה הזאת מספיק לב מוחל ומוכן לחבק? אני מרגישה שכן.
          אז העתיד נשאר בעתיד, ונראה מה יביאו איתם הימים:)

      • יעל ישראל

        גם אני מסכימה שחווה היא אישה מאוד רגישה, וההכתבות האישית והאינטימית והאינטנסיבית איתה, התרשמתי שכאשר היא רגועה, ולא תוקפנית, היא מרתקת ומשעשעת. אבל היא מעוותת את מה שקרה ביננו. וזה פוגע ביושרה שלי כמנהלת הבלוגיה. כי היא פנתה אלי ולא אני אליה (איך אפנה אליה? אני לא ידעתי מי היא ומה המייל שלה, וגם לעולם איני מציעה בלוגים למגיבים. בלוג מקבל או לא רק מי שפונה אלי). שנית, היא הציעה לי לכתוב על ספרי, לא אני לה, כי הרי היא אינה מבקרת ספרים בכלל, אז איך ולמה בכלל אציע לה דבר כזה?

        ולאחר מכן, באמת הטעות הנוראית שלי שפגעתי בה, זה לא התייעצתי עם שירלי לגבי קבלתה, אמרתי לה שאפתח לה, ואז שירלי כעסה נורא ואמרה שהיא לא מוכנה לקבל אותה בגלל אותו מקרה של הודעת התאבדות.

        אני סיפרתי לה את זה, כי אז כבר היינו מן חברות וירטואליות שמתכתבות שלוש-ארבע פעמים ביום, והיא קיבלה את זה יפה, ופתאום החליטה שהמצאתי את שירלי כדי פתאום לא לקבל אותה. אז שירלי שלחה לה מייל ולקחה את האחריות לכך. אבל חווה בכל זאת נפגעה ממני, ובצדק, והתנצלתי בפניה מיליוני פעמים שתסלח לי על ההתנהגות הנמהרת שלי, שאמרתי שאפתח לה בלוג לפני שהתייעצתי עם שירלי.

        אני מאוד מקווה שהיא סולחת לי, כי אני יודעת שהיא נפגעה, ובאשמתי. הייתי צריכה לומר לה שעליי להתייעץ עם שירלי, שירלי היתה אומרת לי לא, ואני הייתי אומרת לה שלא נוכל לפתוח לה בלוג, וזהו. וככה יוצא שהולכתי אותה שולל. ועל כך אני כל כך מצטערת.

        אבל היא לא יכולה להאשים אותי שלא פתחתי לה בלוג, כי היא כן או לא כותבת עלי, כי לי אין שום עניין שהיא תכתוב עלי בעיתון 77 ובמאזניים שבהם רצתה לכתוב, כי כבר ממילא הוציעו את הספר לביקורת לאדם אחר ואמרתי לה את זה. אז למה לעוות דברים? אני כן מודה בטעות שלי, ועליה התנצלתי. ומקווה שהיא תמצא בליבה לסלוח לי ותפסיק להאשים אותי על דברים שלא עשיתי.

        • אבל זה היתרון בכך שהכל כתוב יעל, כלומר ברגע שקראתי רק את מה שהיא כתבה חשבתי שזה לא יפה מה שנעשה לה, אבל אחרי שקראתי את התגובה שלך הבנתי מספיק, ומשם כבר היה אפשר לעצור ולהניח לה לנפשה ולהבין ששהיא עוברת משהו שכנראה לא קשור במה שקורה כאן ולחכות שהיא תחזור לאיזון ותוכל לקרוא ולהגיב צלול. אם ששמתן לב במה שקרה בינה ובין אמיר, הוא כתב לה לדעתי, תגובות מקסימות, ולא משנה מה הוא אמר היא לא הייתה מסוגלת לקרוא בלי להפגע, וזה מעיד על מצבה העכשוי, ולכן לבי איתה ואני באמת מאחלת לה רק טוב.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל