בננות - בלוגים / / הגיע הזמן שנתחיל ללמד את הגברים
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

הגיע הזמן שנתחיל ללמד את הגברים

פנו אלי השבוע מאיזה עיתון כדי להגיב על פרשת לאור, שלחתי את תגובתי מאוחר מדי, ולכן היא לא הצליחה להיכנס לגיליון. אז אני מביאה אותה כאן:
 
 
מה שהכי מרגיז בעיני במקרה איציק לאור, זה לא רק העובדה שכולם, גברים ונשים, ידעו ושתקו שהוא מהמטרידנים המילוליים הגסים ביותר בברנז'ה, אלא גם שהוא לא המקרה הראשון או היחיד במלייה הספרותי. כולנו עברנו ועוברות עד היום הטרדות מיניות מילוליות בביצה הספרותית. אני עברתי לא מעט הטרדות מילוליות כסופרת צעירה בבית הקפה של בית הסופר לפני 25 שנה, וזה באמת הוציא לי סופית את החשק להסתופף ב'בוהמה'. וגם היום משוררות, סופרות ועיתונאיות צעירות עוברות את זה. ובכל זאת כולם ממשיכים 'להעלים עין', כי לא פעם מדובר באנשים מוכרים ומוערכים מאוד. לו פירסמתי שמות של מטרידנים מתחום הספרות והעיתונות מצעירותי, הרבה רעש זה היה עושה. וכך גם אצל כל אחת מאיתנו. אבל מה נעשה? נכרות את הענף שעליו אנחנו יושבות? שנסומן כטרבלמייקריות ולא יפרסמו את יצירותינו, ולא יעסיקו אותנו בעיתונות? הרי מה שקורה בביצה הספרותית הוא לא פחות גרוע, ואולי אפילו יותר גרוע, ממה שקורה בעולם "הרגיל", כי מדובר באנשים שנתפסים בעיני כולם כ'אנשי רוח מצפוניים, נעלים ורגישים'. אז טוב מאוד שמקרה לאור נחשף סוף סוף, כי כולם נגעלו ושתקו, אבל בעיני זו רק החוליה הראשונה בשרשרת. שאף אחד לא יחשוב שלאור הוא מקרה יחיד. אולי הוא רק מהחמורים שבהם.


 
ואוסיף עוד כמה דברים שלא אמרתי לעיתונאית:
אני שואלת את עצמי למה אנחנו הנשים משתפות עם זה פעולה בכך שרובנו עדיין איננו מתלוננות. אז כמובן, יש את האלמנט של "מה נפסיד מזה". הרבה פעמים זה בא על רקע עבודה או פרסום יצירותינו. זכור לי מקרה של עורך ראשי אחד, שעבדתי תחתיו בעריכת ספרים. אני חייבת לומר שאני מחבבת אותו מאוד, תמיד חיבבתי אותו. ומאחר שזה כך, תמיד הייתי מאוד נחמדה אליו. הרבה פעמים גברים מפרשים את זה שאת נחמדה אליהם, כי את פשוט מחבבת אותם, בכך שמותר להם לפלרטט איתך, וחמור מזה, להתחיל להטריד.
 
האדם הזה הוא בסך הכול איש עדין, ואת חיבתו אלי העביר רוב הזמן בצורה עדינה יחסית. ולכן הסכמתי שינשק אותי על הלחי ויחבק אותי, כמו דוד טוב (והוא באמת מבוגר ממני בכ-25 שנים). ולמרות שלא התלהבתי בכך שייגע בי, אמרתי לעצמי שאין דבר, בסך הכול זה אבהי, מה שנקרא. אבל פעם הוא פתאום תפס אותי מאחור ונצמד אלי, כאילו בחיבוק מלא אהבה, אבל היה בזה משהו תוקפני שהפחיד אותי. מפני שאני אדם אסרטיבי, ניתקתי ממנו מיד, בתנועה תקיפה מאוד, ומפני שהוא לא אדם אלים בדרך כלל, ראיתי שהוא נבהל מזה ונסוג. והרפיתי מכל העניין.
 
אבל זו היתה הטרדה. זה הביך אותי והשפיל אותי, כי הרגשתי שהוא מרשה לעצמו יותר מדי, והרי לא אני נתתי לו את האור הירוק, לא אני פלירטטתי איתו, אני הייתי רק חביבה ונחמדה, זה הכול. ויש הבדל ענקי. אני לא שידרתי שום סקס. ואילו הוא פירש את הנחמדות שלי כמסר מיני. ולא היה. אציין כאן שכבר לא הייתי אז ילדה שלא מבינה מהחיים שלה ומהטנגו העדין בין המינים, אלא אישה בת 40. וכבר ידעתי יפה מאוד איך לשדר לגבר אמפטיה בלי שמץ מיניות. אז זה לא נבע ממני. זה היה בראש שלו. זו היתה הפרשנות שלו להתנהגותי החביבה.
 
והיו עוד כמה כאלה בחיי המקצועיים. גברים ממקום העבודה שמנשקים אותך פתאום, מחבקים אותך פתאום, נוגעים בך פתאום, אאוט אוף דה בלו. וגם אם זה לא נעשה במקומות מוצנעים בגוף, את הרי בכלל לא רוצה שיגעו בך. ואת לא מבינה מדוע הם לא מבינים שזה שאת נחמדה, לא אומר שאת רוצה להתקדם למצב יותר אינטימי ביחסים, ופתאום, משום מקום, הם מנשקים אותך.
 
זכור לי מקרה אחד של עמית לעבודה. הוא בא לנשק אותי על הפה, זה היה לי ברור מאוד. אבל לי יש רפלקסים מהירים, אך ישר הפניתי את הראש והנשיקה נפלה על הלחי. ולא אמרתי כלום, ולא פציתי פה, ולא הוכחתי אותו על ניסיונו הנלוז, כאילו הוא באמת רק התכוון לנשק אותי נשיקה של דוד טוב.  
 
וככה כולנו. מאחר שלא נפגעת מאוד, את מבליגה ושותקת. לא תאבדי עבודה בגלל דבר כזה. לא נעים לך "לעשות עניין". ככה את מרגישה, "שאת עושה עניין". ברוב המקרים האלה הלוא מדובר בגברים נחמדים באמת, אמפטיים בסך הכול, שלפעמים הם נסחפים, כי הם חושבים שמותר להם להיסחף.
 
ואילו אנחנו, הנשים, אף פעם לא אמרתנו להם סטופ, נִסְחַפְתָּ, אני לא מעוניינת שתחבק או תנשק או תיגע בי. זה נראה לנו הנשים קטנוני. או יותר מדי מעיק. ולא בא לנו לעשות מזה טררם. לא בא לנו להביך את עצמנו ואת הגבר. ולכן אנחנו מבליגות ושותקות, גם על הטרדות עדינות יחסית, וגם על גרוע מזה.
 
והגברים ממשיכים לא להבין. ממשיכים לחשוב שאם את נחמדה, אז את רוצה. לא קולטים את שפת הגוף שלנו, לא קולטים את הניואנסים שמאותתים להם שאנחנו "לא רוצות"!
 
כתבתי כאן לפני איזה שבועיים על ההבדל הגדול בין פלרטוט להטרדה מינית. כל אישה יודעת ומרגישה את הגבול הזה. וכל אישה יודעת את הההדל בין סתם להיות נחמדה לפלרטוט. כנראה שגברים לא יודעים, וזה בגלל שאנחנו לא אומרות להם מה הגבול. אולי לו התחלנו להעמיד אותם במקום בשל כל פיפס, בלי להתבאס מזה שנביך אותם ואת עצמנו, אולי הם היה מתחילים להבין. 
 

 

16 תגובות

  1. איריס קובליו

    אני לא מגיבה ישירות למה שאת כותבת אבל ראיתי אתמול בלילה את הסרט "פרשס". לכו לראות את הסרט. נכון, זה קיצוני. אבל גם הטרדה "קטנה" היא קיצונית. עדיין אין לי מילים לכתוב על זה. מזעזע עד קרקעית המילים (קראתי הבקר את כל הפוסטים האחרונים שכתבת, וגם את של אליענה וחני ויודית). וביחד עם הסרט הזה- מטלטל מאד ומעורר זכרונות קשים

  2. הדברים שאת כותבת כאן ובפוסטים האחרונים הם כל כך חשובים. קריטיים. ואני מודה לך עליהם.

  3. יעל את ענקית וכמה שאת צודקת. הנשים צריכות להיות יותר אסרטיביות. שבוע שעבר אחד מתלמידיי הבוגרים (אמריקאי) נתן לי חיבוק בהפסקה. אמרתי לו no way, you can't do that
    הוא הבין שיש גבול בין נחמדות למגע פיזי. הוא התנצל ואתמול , בסיום הקורס, הוא נפרד ממני בלחיצת יד וחיוך. גבולות שאנחנו מציבות, זה שם המשחק.

  4. עדנה גור אריה

    נכון, אנחנו מפחדות להגיב, כי לפעמים זה יפורש לא נכון ואז נוקצה מהחברה לה אנחנו שייכים, לפעמים זה אולי יגרום לכך שנועבר למקום בו אננו רוצות לעבוד, לעיתים זה אומר שנעבד את מקום העבודה שלנו ואף אחד לא יבין מדוע. היום כבר מדברים על זה, אך לפני 30 שנה מי העיז בכלל לדבר על זה. ולכל גיל יש את המטרידן שלו. זה לא מסתיים בגיל הבוגר אפילו שאת כבר סבתא. לכן אומרים עלי שאני סנובית, כי אני מיד באינסטינקט מוציאה את כל הקוצים שלי.

  5. את צודקת מאוד! אני אנסה להתחיל לעשות זאת. צריך הרבה אומץ.

  6. כי חינכו אותנו להיות נחמדות. אנחנו ראשית צריכות להיות נחמדות, וזה לא נחמד להטיף למישהו ש'רק' ניסה לדפוק לך נשיקה.
    גרוע מזה, לאבד מקום עבודה. במיוחד אם את אם חד הורית שתלויה בכל גרוש בתלוש, איך תאכילי את הילדים שלך חלילה אם יפטרו אותך.
    אז את 'נחמדה', ואת הצעקות והבחילה והצלקות את מטמינה עמוק עמוק בפנים וממשיכה הלאה.
    אישה אסרטיבית צריכה ראשית להיות לא תלויה כלכלית. אני בטוחה ששרי אריסון יכולה להרשות לעצמה להיות לא נחמדה. אני מקווה בשבילה לפחות, בן הזוג הקודם שלה היה זכר מחליא טיפוסי.

    • אוי יודית, האריסון הזאת היא האישה הקורבנית פאר אקסלנס, ביחסיה עם גברים. את רואה בכל קיומה הרצוץ והשבור והכפוף, אפילו גופנית, את זה שהיא רכיכה עם גברים. ולא פלא, לאור מה שסיפרה על איך אביה התייחס אליה, כמו זבל.

      • נכון, רואים עליה פיסית. חבל. ויעל, כשאת כותבת את החוויות שלך מהחיים זה הופך אותי לרלוונטית, אני לא חיזרה שרואה סוטים ותוקפים בכל מקום.
        אם כולנו נספר את הסיפור שלנו, יש סיכוי טוב שנשנה את המציאות.

  7. הי יעל, לגבי הגבול הזה שאת מדברת עליו בין פלירטוט לבין הטרדה, את היטבת לתאר באותו מאמר שקשרת אליו, אבל היטבת לתאר את הגבול שלך, הגבול הזה משתנה בין אישה לאישה וצריך גבר קוסם בשביל לדעת נשים.
    אם אני אדבר באופן הכללי אני אחטא למה שיש לי להסביר ועלולה להשמע כמו שקורה לי לאחרונה בבלוגיה חסרת רגישות לנושא.
    אז ברשותך אסביר בדוגמא: לפני המון שנים גיליתי את ליבי לאדם שנהג לדבר באופן המכוער הזה של יצחק לאור. הייתי מאוהבת בו ונמשכתי אליו בטירוף. הוא אמר לי:"באמת היית מאוהבת בי ככה? למה לא אמרת כלום. הייתי בא לזיין אותך כשהייתי מסטול". נו, זה בוודאי נשמע לא טוב, אבל כשנמשכים למישהו כזה יש מצב שמוצאים בזה אפילו מחמאה. לימים אני השתניתי והוא השתנה ואנחנו חברים מאוד טובים. אני לא יכולה ללמד אותו כלום. זה לא נכון לומר דברים כאלה לבנות מסויימות וכן נכון לומר אותן לאחרות. וגם זה משתנה, היום אם מישהו היה מדבר אלי בצורה כזו, זה לא היה נשמע לי קסום כמו אז שהייתי דפוקה בשכל, אני לא מוצאת בו אשמה כל עוד אני איפשרתי לאנשים כמוהו לחשוב שהם cool-ים. השתיקה שסבבה את יצחק לאור היא הסיבה שהוא המשיך בדרכו הזו והוא בטח בטוח שהוא מגניב. (לגבי מקרי האונס שבהם הוא נחשד אם יתבררו כנכונים הרי שזה כבר מעבר להטרדה והאיש גם חולה מסוכן, וכאן השתיקה היא חלק מהאשמה שאנשים כאלה חיים בינינו).

  8. אני מקווה לא לקומם, רק נותנת נקודת מבטי. כמי שדווקא הוטרדה ואפילו עם דלקת ריאות , חום גבוהה וסף אשפוז על ידי רופא.

    ובכן באשר למה שכתבת. זכור לי מכר מילדותי שככל שבגרתי היה תמיד פוגש בי וכולו נשיקות ומעיכות, הו אביטלי וכדומה. זה היה בלתי צפוי כלומר תמיד לשים גבול כן, לא. הרי גדלנו יחד, קצת כמו אחים. ובכל זאת הוא גבר, אני אשה נשואה.

    ומאז חזרת בתשובה שמתי למקרי הדמדומים קץ, איני לוחצת יד לגבר. יש המתקוממים. אך גופי שלי ואתן אותו רק לבעלי כשארצה.

    וגם המכר שהלכתי לבקר בנסיבות של אבל, הבין את העניין ושאל לשלומי מרחוק. ובא הקץ על מאבקי המתישים. ותהיותי העצמיות. האם אני אישה משוחררת ואסרטיבית אם לאו.

    יש לי עוד נושאים לעסוק בהן. ואת אביטלי איני חולקת עם כל המזדמן.

    שבת- שלום.

    • צ"ל לעסוק בהם.

      • פעם אביטל, להיות אישה נשואה או אישה דתית זה כבר היה מסר ברור לגבר להתרחק לגמרי. היום בצד החילוני אני מוצאת שלא אלו ולא אלו מוגנות מצד הגברים. ממצאים מלמדים שחמישים אחוזים מהנשים בוגדות ודרך האנטרנט קראתי נשים דתיות לגמרי שונות ממך, ואחר כך שמעתי גברים שמספרים על נשים דתיות שבגלל הסגירות שבה הן חיות יש בהן אש, וכך כשיש סיפורים וכשיש פנטאזיות,זה אומר שכבר שום אישה איננה מוגנת מנסיונות מצידם של הגברים. ולכן לדעתי, הדבר היחיד שבזכותו את מוגנת, זה מי שאת ואיך שאת עם אותם אנשים בהם את פוגשת, או לחלופין כמו שהיטבת לתאר:פשוט נמנעת מלפגוש.

        • האי סיגל, אני תכף סוגרת. דת אינה ערבות לכלום. ואף אני שמעתי סיפורים. אך כשאת באה ממקום באמת טהור ומאמין אזי לפי ניסויוני דברים לא צפויים קורים פחות.

          בגידות קיימות אולם אישה בוגדת אינה אישה מוטרדת. היא בחרה בכך. זה לא אומר שלא הוטרדתי גם כדתייה, אך חלה האטה בקצב פשוט בגלל מיעוט מצבים.

          אני נמנעת מהמון דברים , פגישות יחדניות וכדומה. איני רוצה להיות מוטרדת ואין קשר לנשים שבוגדות בבעליהן עם כל המשתמע מכך.

          יש גם נשים שאינן בוגדות וזה אינו נושאו של הפוסט.

          בכל אופן הבאתי נקודת מבט.

          למשל את הטרדתי כחולת ריאות לא יכולתי למנוע כדתייה, חילונית או ערביה.

          הרי הייתי במצב של סף אשפוז , בעלי הייה בביתעם הקטנים. לא היה מי שילווה אותי לרופא שהתגלה כסוטה, ואף העניק לי טיפול כושל.
          אודה ולא אבוש שאחר כך פגשתי רופא מסור שהציל אותי ממנו.
          תודה- לאל.

          • צודקת אביטל, הפוסט איננו נשים בוגדות אבל אני התכוונתי שאולי פעם כשאישה היתה אומרת לגבר אני אישה נשואה הוא היה מבין מכך שעליו להתרחק ממנה לעומת היום שיש לו סכוי של חמישים חמישים שהיא נשואה ו"שובבה" אז היא לא חסינה בפני הטרדות, כמו גם לא האישה הדתיה.
            ותסכימי איתי בטח שכשמדובר בחולי נפש וסוטים אכזריים שום דבר לא מפריע להם ואפילו קשישות ונשים סיעודיות תשושות נפש הן קרבן הולם עבורם.
            קרובת משפחה שלי פתחה את הדלת למתקין מזוזות, נאנסה באכזריות, איבדה את שפיותה וגם כשהייתה מאושפזת עברה דברים נוראיים מצד חולים ומטפלים רעים וחולים. הסיפור הזה ליווה אותי כילדה ואני מודה שעד היום אין לי כלים להכיל את הזוועות האלה. ומה לעשות שדברים שעברתי (תקראי סיפור אחד בתגובתי אצל אליענה) תמיד נראו לי קטנים בהשוואה לזוועות האלה? את שיקמת את עצמך מתוקה, אולי בעזרת מציאת האמונה שבך באלוהים ואני לא ממש נזקקתי לשיקום כי תמיד הייתה בי אמונה חזקה בעצמי ואט אט עם החיים למדתי שעל סכונים בחיים צריך גם לשלם והשתדלתי לשנות את ההרפתקנית חסרת הגבולות התמימה שבי, ולהפוך ליותר מודעת ופחות טיפשה.

            • שבוע – טוב סיגל. חזרתי בתשובה אינה קשורה להטרדה זו או אחרת. כי בסך הכל זה לא קרה לי יותר מלכל אישה אחרת. סטיסטית אני באמצע. היא קשורה לעבודתי בשדה החינוך. משיכתי הסמויה לדת שהייתה שם תמיד. סבי ז"ל שהיה רב. אחי שחזר איתי ועוד.

              לא אקשר גבר אומלל וחולה לתהליך הזה.

              אם כי אני מודה לה' שבנותיי פוגשות פחות גברים מהזן הזה.

              ובאשר לחוצפה של להתחיל עם נשואות. היא אכן קיימת. באמת היה כאן נציג מסוים לא קרה כלום, הדלת הייתה פתוחה לרווחה. אך מבטיו הייו מביכים ורמיזותיו המטופשטות.

              וחשתי הקלה שעזב. ובאמת הייתי עם מטפחת ואיני יודעת מה מצא בי.

              אך באמת החוצפה חצתה כל גבול הגיוני.

              היתה לי אף חברה גרושה והיא תיארה בפני הטרדות מצד גברים נשואים. היא בכתה כשסיפרה לי על כך. גם אם ההטרדות היו מילוליות. זה השפיל אותה מאד.

            • שבוע – טוב סיגל. חזרתי בתשובה אינה קשורה להטרדה זו או אחרת. כי בסך הכל זה לא קרה לי יותר מלכל אישה אחרת. סטיסטית אני באמצע. היא קשורה לעבודתי בשדה החינוך. משיכתי הסמויה לדת שהייתה שם תמיד. סבי ז"ל שהיה רב. אחי שחזר איתי ועוד.

              לא אקשר גבר אומלל וחולה לתהליך הזה.

              אם כי אני מודה לה' שבנותיי פוגשות פחות גברים מהזן הזה.

              ובאשר לחוצפה של להתחיל עם נשואות. היא אכן קיימת. באמת היה כאן נציג מסוים לא קרה כלום, הדלת הייתה פתוחה לרווחה. אך מבטיו הייו מביכים ורמיזותיו המטופשטות.

              וחשתי הקלה שעזב. ובאמת הייתי עם מטפחת ואיני יודעת מה מצא בי.

              אך באמת החוצפה חצתה כל גבול הגיוני.

              היתה לי אף חברה גרושה והיא תיארה בפני הטרדות מצד גברים נשואים. היא בכתה כשסיפרה לי על כך. גם אם ההטרדות היו מילוליות. זה השפיל אותה מאד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל