בננות - בלוגים / / חנוך לוין והביג טוכעס
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

חנוך לוין והביג טוכעס

בנערותי, ראיתי לפעמים את חנוך לוין מדשדש ברחוב או עולה לקו 4 או 5. כנראה שגרנו באותה שכונה. פעם, הוא בדיוק עלה לפניי באוטובוס, ולפניו עלתה אישה בעלת ישבן. וזה נראה ככה: אני, נערה בת 14, עוקבת בעיניי אחרי חנוך לוין, שעקב בעיניו אחרי הישבן הדשן שהתרומם מעליו. תוך כדי כך חשבתי על הסיטואציה המגוחכת שנוצרה באותו הרגע בקו 5, ובמקביל, האם לווין חושב על הביג טוכעס הבא שיככב במחזה שהוא בדיוק כותב, ולמה כל כך מעניין אותו ביג טוכעס כזה, כשמאחוריו עולה סירונית בת 14 במכנסי בטן וחשוף גב.

והנה ביג טוכעס שבהחלט אפשר להעריץ, זה של אהובתי הקולנועית סופיה לורן

 אבל הביג טוכעס ניצח. לוין באמת הוקסם מביג טוכעסים, כך התחוור לי מאותה נסיעה בקו 5, וגם כעבור עשרים שנה, באיזו הקרנת עיתונאים במוזיאון תל אביב, שאליה הוזמן גם הוא. שוב צפיתי בו צופה בהתפעלות בביג טוכעס של איזו שחקנית עולה, שלימים אפילו התפרסמה. היה לה ישבן הרבה פחות דשן מהאישה ההיא בגיל העמידה מקו 5, אבל מספיק עודפים בשביל לתפוס.

 לימים, קיבלתי "גיבוי טוכעסים" מחברה של חברה, ברזילאית בעלת ישבן נאה מאוד, שעם עלייתה ארצה הלכה לעבוד כמטפלת לילדיו של לוין, וזכתה לכמה הצעות מגונות מהמאסטר.

 לוין היה גיבור התרבות הכי חשוב שלי בנעוריי בשנות השבעים. כבר בגיל 13 ראיתי את "נעורי ורדל'ה", ומאז לא פיספסתי שום מחזה שלו. כך שלראות את גיבור התרבות שלך מדלג בהבעה סהרורית בשכונת מגורייך, לבוש בכמה סמרטוטי "אתא" מהוהים, נראה כמו קבצן כחוש יותר מאשר כמו סטאר ענקי, היה בגדר תרפיה מצוינת או אולי שיעור חשוב לחיים. הנה צועד כאן בכיר היוצרים הישראליים, ולא מתבייש לנסוע באוטובוס כמו כל העמך, בלי שום גינוני סלב מתבקשים.

ושוב אני חוזרת אחורה וקדימה, אחורה וקדימה, לשנות השמונים, ונזכרת במה שסיפר לי בן זוגי ז"ל, ששיפץ פעם ללוין את ביתו. במקום שבן זוגי ישפץ ולוין יכתוב, ניהלו השניים מדי יום טורנירי שחמט שארכו שעות, יושבים זה מול זה בחדר העבודה של לוין, לא פוצים פה, ורק שוברים את הראש על המהלך הבא. בצהריים הם היו עושים הפסקה קצרה כדי לאכול ביחד, וכעבור שנים גילה לי בן זוגי שלוין היה אוכל את מנתו בצלחת האמייל של ילדותו, רק בה הסכים לאכול, והיא כבר הייתה סדוקה ומהוהה, מזכירה את פלך כתריאליבקה, משם נולדו יאקיש ופופצה, שוזס ובז'ז'ינה, קרום ופופר, חפץ וסולומון גריפ.
   

7 תגובות

  1. כמוך כמוני – לוין גיבור נעורי ובחרותי הצעירה. האמת, המחזות הראשונים שלו עולים על האחרונים, בעיני. אבל מדובר ביוצר גאון. ואם נגעת באישיותו או לפחות זו שזכית להכיר יעלה אוסיף מעט משלי. כנראה שהיה תאב נשים וגם אמיץ להתחתן עם שלוש בזמנים שלא היה מקובל לזאת, אך על פניו נראה כגבר האחרון שיש לו עניין במין הזה שלנו. במפגשי איתו בזכות יוסי כרמון שחקנו המהולל, תמיד היה מאוד מאוד ביישן ומסוגר אם כי מאיר פנים, ושכחת לציין את האנטי תיזה או קליימקס בין צנימותו שלו, בעל גוף ילד היה עד יומו האחרון, לבין אהבת הביג תוחס שלו. אחדות הניגודים?

  2. איריס אליה כהן

    גדול! (הזיכרון והתחת.)

  3. קשה לי היום לחזור אל יצירותיו של חנוך לוין באותה אהבה של פעם
    הרדוקציה של האדם ותפיסת האשה כתחת ענק וכמסלקת אשפה נורא בעיני ,או שהיא אכזרית או שהיא מטופשת אבל תמיד כולה טוכעס ושדיים ומניפולציות
    למעט ההצגה האחרונה "הרטיטי את לבי" שהדמות בה יותר מרוככת
    הוא חזר על עצמו עד זרא מענין מה היו כותבות או כתבו חוקרות המגדר על זה
    האשה היא לא רק תחת גדול ואני יודעת שהטוכעס הוא מטפורה או אולי מטונימיה

    • מסכימה עם חנה. חנוך לוין הנערץ עלי מבין כל יוצרי ישראל הוא גם ולו בעיני דוגמה ליוצר שהכחיד את עצמו לדעת, בכל מובן. אולי לא טוב שיוצר פנוי עשורים שלמים רק לעצמו וליצירתו. סופו שהוא מעתיק מעצמו. כן כן. והראיה של חנה קצת מפחידה. אולי מפרספקטיבה של שנים כל הגדולים קצת מתגמדים…

  4. רונית בר-לביא

    יעלה, זה מרתק.

    אני לומדת עכשיו באוניברסיטה קורס על הומור ישראלי,
    ומדברים שם לא מעט על לוין,
    הייתי מוסיפה את זה לשיעורים 🙂

  5. חתיכת אינפורמציה הבאת כאן יעל 🙂
    לסופיה לורן בשום פנים ואופן אין ביג טוכעס !
    וחנה , מסכימה מאד עם מה שכתבת

    • איריס אליה כהן

      חנתי, לא מכירה מספיק את כל החומרים של לוין, אבל אני מהמעולפים עליו, ואני חושבת שחלק מהגאונות שלו, היא דווקא בעקביות, כמעט באחידות, בה הוא מאפיין את כל הגיבורים שלו, ובהחלט לא רק את הנשים, (כולם יוצאים אצלו רע, לא?) ובכל זאת הוא מצליח להפתיע, להצחיק, להתריס ולעורר מחשבה בכל פעם מחדש.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל