בננות - בלוגים / / למה תמיד שמחה מלווה בכאב?
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

למה תמיד שמחה מלווה בכאב?

האחיינים שלי כבר גדולים. מה זה גדולים. ענקיים. אחת בת 37 פלוס, השנייה עוד מעט בת 31, והשלישי בן 27. ענקיים זה לא מילה. ואני מתגעגעת לינקותם, לילדותם, לימים שבהם אני עצמי הייתי ילדה ונערה, וטיפלתי בהם, החזקתי אותם, יישנתי אותם, רחצתי אותם, נשמתי לתוכי את הריח המתוק, תמיד לתינוקות וילדים יש ריח מתוק, לא יודעת איך ולמה, אבל זה ככה. מתגעגעת להצחיק אותם, לרקוד ולשיר "עם ישראל חי" בטירוף, ולזכות בצהלות הצחוק שלהם. רק כך הם היו מוכנים לגמור לאכול.

 

טוב שיש את הדור הבא. כבר שניים. אני דודה-רבה לשניים: תינוקת ותינוק. של שתי האחייניות שלי שגדלו על ברכיי. ושוב אפשר לעשות "בום בום בום", שזה מין משחק שהמצאתי, ולראות את העיניים הגדולות אורות ומשתאות, ושוב אפשר לעשות "צ"ופה", שזה עוד משחק שהמצאתי, ואת כל שאר השטויות המתוקות שעושים עם ילדים.

 

והבית מואר בנוכחותם. ממש ככה. איזה שמחה וששון הלכו פה בשבוע שעבר, עם עמרי הקטן של קרן, והחתולים, והגור החדש, ממש טרללה. אני ואחותי שרנו ורקדנו לקטנצ"יק, קרן נמרחה מהגורון, ששמו לאחרונה הוא "חצ"וצ"ו", שנשמע לי כמו שם לתבשיל גרוזיני. והתינוק צהל מהגור שהתיישב לו בעגלת הטיול. חגיגת פעוטות. שמחה לשמה. אין מה לדבר, אין מה להוסיף.

 

אבל ברקע – תמיד הכאב. כי עמרי היקר, היפה, בעל עיני התכלת הגדולות ביותר בעולם והשיער הזהוב, חולה במחלה די נדירה, וייאלץ לעבור ניתוח שני בקרוב. כשמביטים בו קשה להאמין שמתחת לבגדים יש לו סטומה קטנה, מין כיס שאוצר את מה שלא יוצא מהמעיים בדרך טבעית.

 

המחלה שלו נקראת הירשפרונג, מחלה גנטית מולדת, שבה המעיים הגסים לא מתפקדים, ולכן יש לכרות אותם. וקשה להתרגל למחשבה שהתינוק המשפחתי שלנו יחיה ללא איבר פנימי כלשהו. כן, אני יודעת שזה אולי נורא פחות ממחלות גנטיות אחרות, וגם אומרת את זה לקרן, אבל לא משתכנעת בעצמי.

 

כשרק נודעה לנו הגזירה, אני זוכרת שהתמרדתי, מה פתאום, אצלנו במשפחה אין מחלות גנטיות פיזיות, אנחנו חזקים רק בתחום הנפש חחחחח. מחלות נפש זה התחום שלנו. מה פתאום מחלה גופנית? מי הרשה לה להתפרץ ככה למשפחה? מה פתאום שתתלבש על הקטנטוש הזה? למה הוא צריך לסבול מכאבים וניתוחים מאז שנולד? מי גוזר על תינוק לסבול סטומה, וניתוחי קיבה, ושנים לא קלות של החלמה וטונות של טיפול אישי צמוד?

 

וכך גם משפחתנו נכנסה למשבצת הזו, של ילדים חולים, ילדים עם צרכים מיוחדים. וממה שאני רואה סביבי, יש לא מעט משפחות שנושאות על הגב ילד עם צרכים מיוחדים מכל מיני סוגים, שצריך לתת להם תשומת לב רבה יותר, אקסטרא טיפול. אומרים שאפשר לראות את זה כמתנה: מצב שמאלץ הורים להיות קשובים יותר, מעניקים יותר. אולי. 

 

עכשיו, אחרי כל החודשים הקשים האלה, ומה שמצפה בעתיד, קרן אומרת לי: "תני לי ילד רגיל, אני מגדלת אותו בהליכה." 

 

ואולי צריך לגדל כל ילד רגיל כמו ילד עם צרכים מיוחדים, עם אותה כמות של השקעה ותשומת לב. ואולי לומדים את זה רק כשיש ילד עם צרכים מיוחדים.

 

 

 

16 תגובות

  1. השתתפותי בצערך. האם יש דבר כזה השתלת מעי גס או שהולכים עם כיס חיצוני לנצח?

    • משהו שאני חייבת לכתוב

      לפני מספר חודשים הייתי במופע התרמה למען פעוט ועל הבמה עלתה שחקנית מוכרת ושיתפה את הקהל בהיותה אם לילד מיוחד. אני זוכרת את המלים שלה, את ההתיחסות שלה לילד הזה כאל מתנה. אני לא יודעת, מעולם לא גידלתי ילד משלי, אבל אולי, אולי היא צודקת. אולי ידל כזה הוא סוג של מתנה להורים?
      מקווה שאחרי ניתוח הכריתה יבוא ניתוח השיקום ועמרי יזכה לחיים רגילים.

      ותודה ששיתפת.

  2. אני אבקש על בריאותו כשאומר תהילים בקבוצה.
    עמרי בן קרן נכון?
    חיבוק גדול ממני.

    • סבינה מסג

      אביטל, איך אני אוהבת שאומרים את זה: אני אקרא בשבילך תהילים! זה מזכיר לי את השנים שחייתי בצפת העתיקה, אבל גם כאן במושבה מגדל, זה נהוג. וגם לנו יש סיבה במשפחה שיקראו בשבילנו תהילים.

  3. חנוך גיסר

    "מי הרשה לזה להתפרץ למשפחה?"

    מבטא הכי הכי את אוזלת היד של ההורה ואת כאבו המשותף לזה של הילד.

  4. אוי אוי אוי

  5. רונית בר-לביא

    העולם הזה נולד מכאב אני חושבת,
    או בכל מקרה, אדם בא לעולם לתקן עצמו, מי שמאמין בזה מבין למה כל הכאב.

    קודם כל מאחלת לבן אחייניתך בריאות כמה שיותר.

    ויש גם שמחות שלא מלוות בכאב.

    לימדנו את עצמנו לסבול גם מעבר למה שצריך.
    וקשה לנו הרבה יותר להאמין שמגיע לנו טוב ושמחה.
    לפחות לי ……

    תיהני עם הפשושים האלה.

    • יעל, את יודעת הילדים האלה מביאים כוח לעולם, הם מלמדים אותנו מהי האמת ומהי הפרופורציה הנכונה להביט על העולם. מהם אנו מקבלים כוחות.
      החסד שלנו בזכותם.

      שושנה

      • סבינה מסג

        יעל,את מבטאת את מה שאינני מעיזה. גם לי יש נכדה עם בעיה בריאותית. היום אומרים מאותגרת. הרבה תרופות, טיפול צמוד… ביחוד שאביה עזב קצת בגלל זה. אבל הילדה משוש חיינו. אני מבלה איתה כמה שעות כל יום בריצה על הדשאים בקבוץ.

        נכון גם מה ששושנה אמרה בענין הפרופורציה שזה נותן לשאר הדברים.

  6. שיבריא מהר אחרי הניתוח.
    נכון אין כמו שמחת ילדים ואין כמו עצב של ילדים.
    אני משוכנע שעמרי יגדל לגולות.

  7. היי יעל,
    פעם ראיתי סרט דוקומנטרי על אימהות לילדים בעלי צרכים מיוחדים. הן גם תיארו שהן רואות בילד שלהן מתנה. שהוא בא ללמד אותן משהו.
    יש משהו מאוד מקסים במה שאמרת-שלכל ילד צריך להתייחס כמו אל ילד בעל צרכים מיוחדים. היום מאוד קשה להורים לקפוץ מעבודה למשפחה לתחביבים וכו". הילדים גדלים מול הטלוויזיה (ואני לא מאשימה פה אף אחד!) ומפספסים זמן איכות אמיתי עם המשפחה. אולי זה באמת לטובה.
    בכל מקרה, אני מאחלת לך ולמשפחתך רק בריאות.

    שירי

  8. יעל ישראל

    תודה חברים יקרים.

    כן, אביטל, עמרי בן קרן. תודה. גם אנחנו מתפלליםפ עבורו.

    ולבנה: לצערנו אי אפשר להשתיל עדיין מעיים חלופיים, אב הם פשוט מחברים את קצה המעיים הדקים לרקטום. זה הניתוח הקשה והמסובך שהוא עוד צריך לעבור. עד אז הוא יהיה עם הסטומה מהניתוח הקודם. וזה הרבה הרבה טיפול בילד, וילד שיהיהה תמיד רגיש למזון, תמיד יהיה צריך ךהיות עם יד על הדופק.

    וסבינה, זה באמת נורא קשה להתמודד עם ילד שיש לו בעיה, ועוד גנטית, עושה תחושה שמשהו לא בסדר בגנים המשפחתיים. אבל העיקר שהוא יחלים ויתגבר על הכול.

  9. יעל היקרה
    משהו למעלה מבקש מימך להיות גיבורה
    וגם מקרן
    והכי חשוב מהילד המופלא הזה.
    להתראות טובה

  10. כן, זו מתנה. מתנה קשה שקשה להבינה. כנראה שבמחזור חיים זה הילד מעניק למטפךיו הזדמנות פז. יש המשתמשים במילה "תיקון".
    תודה יעל ששיתפת

  11. מוטי גלדמן

    יעלה, הגנטיקה מתקיפה אותנו מכל עבר. אבל האנושיות – הכירורגית, הרפואית, ובעיקר מידת החסד – נלחמת בה עד חורמה, ככל שניתן. מכאב הלב נולד החסד.

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל