בננות - בלוגים / / בית של משוגעים
יעל ישראל עושה אהבה
  • יעל ישראל

    סופרת, עורכת ספרים, מבקרת ספרות וקולנוע, מנחת סדנאות כתיבה, מייסדת ומנהלת את "בננות בלוגס". זוכת פרס אס"י של איגוד סופרי ישראל לשנת 2009 על הרומן "אני ואימא בבית המשוגעות"

בית של משוגעים

תמיד הרגשתי שבאתי מבית של משוגעים. אימא שלי ואחותי המשוגעת תמיד צווחו זו על זו. הייתי שומעת אותן כבר כאשר עליתי מאבן גבירול דרך פרופסור שור לבית שלנו באפשטיין. ידעתי שבעוברי ברחוב, אף אחד לא יודע שאני מהמשפחה המטורפת הזו, אבל תמיד חשתי מין בושה פנימית, אולי בכל זאת יזהו שאני קשורה לצעקות שבקעו מהקומה הראשונה.

 

   פעם, כשנשמעו צעקות מחרידות מהבית ליד, חשתי תערובת של הקלה ובושה. מצד אחד הרגשתי שהנה, אנחנו לא היחידים ברחוב שמשמיעים צווחות ומרעישים ככה בשכונה צפון תל אביבית מנומנמת. מצד שני, התביישתי עבורם, כאילו ראיתי בהם אותנו. נכון שהפעם זה לא היינו אנחנו, אבל לשמוע צווחות זה מחריד בכל מקרה, גם אם מגיע ממשפחה אחרת.

 

   שנים רבות הייתי אומרת לחברים "יש לי אחות משוגעת" וצוחקת די בהיסטריה. כנראה שהחלטתי להתמודד עם המבוכה דווקא באמצעות החצנה של המידע באוזני חבריי. הם היו מביטים בי באימה: איך זו צוחקת על דבר כזה מבעית? בטח חשבו שאני בעצמי משוגעת, שאני צוחקת ככה בקולי קולות על העובדה שיש לי "אחות משוגעת".

 

   כשעוד גרנו בזלוטופולסקי, שם גרו גם אנשים עניים ופשוטים: עניים מרומניה, ניצולי שואה נטולי פרוטה וכאלה – פחות התביישתי בטירוף המשפחתי. איכשהו, הוא היטשטש עד רקע סיפורים מבעיתים ודרמות מטורפות שחוללו השכנים.

 

   לאלה הייתה ילדה נכה מנישואיו הראשונים של הבעל, אליה נהגו יתר בני המשפחה כמו הייתה סינדרלה מסכנה. זה היה חובט באשתו. לאחרים היה בת מפגרת ובן שאמרו כי נאנס בגן העצמאות. כל הזוועות האלה נלחשו ברכילות בין השכנות, והגיעו גם לאוזניים שלנו.

 

   אצל משפחה אחת שגרה ממול, האימא השמנה שגובהה היה מטר ושמונים לפחות הייתה מרביצה לפעמים לבעלה הנמוך והצפלון. ראינו הכול, היא לא טרחה להגיף את התריסים. וכמובן, היו שתי אחיות מבוגרות די מבהילות, שלאחת מהן הייתה "יד יבשה", מי יודע מאיזו סיבה. וכל אותם ניצולי שואה, שמי יודע מה החביאו בין הצעקות שלהם. זו הייתה צפון תל אביב בשנות השישים. כאן כנראה הרגשתי יותר בבית עם המשפחה המשוגעת שלי.

 

   אבל כאשר הכסף הגיע והצפנו עוד יותר, אל האזור שליד כיכר המדינה, איפה שגרו בעלי העסקים הבינוניים, כל מיני ייקים שנסעו בקייצים לביאריץ וסן סבסטיאן,  שמביתם בקעה מוזיקה קלאסית, פה לצווח, פה לעשות פאדיחות? זה לא שחשבתי שהם בסדר ואנחנו לא, פשוט לא נראה לי לחצין ככה את הבעיות שלנו. לפעמים נדמה לי שכל הבתים משוגעים, אבל הם לפחות לא עשו אקטינג אאוט כזה של טירופיהם.

 

     בילדותי, התביישתי להביא חברות הביתה. לא בגלל הבית, כולם גרו כמונו בבית קטן וצנוע, אלה היו הזמנים. התביישתי במשוגעת, התביישתי באימי המדוכאת השוכבת על הספה בחלוק מסריח.  גם כשעברנו לבית הגדול, עדיין התביישתי להביא חברות. בית גדול, שטיחים פרסיים מקיר לקיר, ומצידי, אני חברות אפגוש רק בבתים שלהן. לקח לי עוד כמה שנים עד שהייתי מסוגלת לארח חברות. אז כבר ניסיתי לקבל כמיטב יכולתי את העובדה שאני מבית של משוגעים.

 

   אני חסינה היום פחות או יותר. כשאחותי המשוגעת באה לביקור, אכפת לי כשלג דאשתקד מה חושבים עלי ועליה השכנים.

    

14 תגובות

  1. עברת כנראה הרבה, יעל, עד שהגעת ליכולת שיתוף כזו.

    תודה.

  2. דפנה שחורי

    אוהבת את הכתיבה הקולחת שלך שאף פעם, ולא משנה כמה ארוכה , אינה משעממת

  3. זה מה שהפך אותך לאמן, לא?

    וגם בלי זה, אני חושבת המון על החשיבות של השייכות בילדות ונעורים וזה נורא ואני מרחמת על כל אדם צעיר בגלל זה.

  4. עצוב היה לי לקרוא חלק זה מחייך. סבלת הרבה ועברת כברת דרך לא קלה, אך הדרך הזו זה מה שעשה אותך למה שאת היום סופרת נהדרת ואישה מקסימה.

  5. יעל ישראל – הביוגרפיות מהסוג הזה חביבות עלי במיוחד. והנה מתוך המהומה המטורפת נבנית לעצמך ולכולנו (הציבור. חברי הבלוג, ידידייך ועוד) כאוניה חד פעמית, אם להזדקק למטפורה של יונה וולך.

  6. יעל, תודה לך על הפתיחות

    הרצון ההדיוטי של רוב הילדים "להיות כמו כולם". חס וחלילה לא לחרוג מהסטנדרט המקובל, מעורר את השאלה מי שתל את זה במוח הצעיר והרך לכאב. הרי לכולנו יש משהו מהילדות (גם בבגרות) שאנו רוצים להסתיר, משהו שהיה חריג והתבישנו בו, אבל רק מעטים כמוך, מוכנים לפתוח את הקופסא השחורה הזו שמלאה בכאב.

  7. את כותבת נפלא, אוהבת את הקצב, את הריצה, את המעברים.
    ואת העצירות.
    להתראות טובה

  8. אחותי המשוגעת – צמד מלים הכי חמוד בעולם.

  9. אני אוהבת את הכתיבה שלך. פיסות חיים ואמת.

  10. מי שמכיר את זה מקרוב, לא יחייך כאן …

    מסכימה שלפעמים, יכולת ההתמודדות הכי אפקטיבית היא הומור.
    בזה גם אני כנראה בחרתי.

    אבל מדובר בבתים שלצאת מהם נורמלים אפילו יחסית, זה בגדר נס.

    והמאבקים אחר כך כל החיים, זה מלווה לאורך כל החיים, וכל פיסת אדמה יציבה שאת/ה משיג, את/ה יודע/ת שזה קרה אך ורק בזכותך,
    אך ורק בזכות הכוחות שלך.
    וזה כל כך מעייף אבל גם מתגמל בסופו של דבר.

    והכי חשוב: לא להשוות את עצמך לאנשים שגדלו בבתים סבירים, כי אז המצוקה גדולה …

    • חיברת אותי בצ"יק לשכונת ילדותי עם כל ניצולי השואה והזכרונות העגומים
      של כל המשפחות שהיגרו ונעקרו מהשורשים
      לארץ אחרת-אל תשכחי. כווווולם גם הייקים . למרות שהעשירים יכלו להטביע את יגונם בביאריץ אולי.
      שם בשכונה כל ילד הרגיש קצת בושה עם מאיפה שהוא בא. ואני שאבא שלי היה שוטר וזה כאילו נתן לי כוח לעבור בלילה במקומות מפחידים , יצאתי כזו רגישונת שלקח הרבה שנים לצאת מזה.אולי כי בעצם פחדתי ממנו… טוב הוא סחב לא מעט הז"ל.
      אין חיים בלי סבל – אמר בודהה פחות או יותר.

  11. תודה לכל חבריי ותמיכתכם.

    • מיכל ברגמן

      האם יש ילד שלא מתבייש בביתו?
      בתור ילדה חשבתי שכולם מתביישים או כמעט כולם. התקנאתי באלה שיכלו לפתוח בפני את דלתם בביטחון, מבלי לחוש שאהיה עדה למריבה בקולי קולות.
      כל כך התביישתי – כאילו אני אשמה בזה.
      הילדים שלי, לשמחתי ולאושרי, לא מכירים את התחושות הללו. וזו נחמה מסוימת.
      כתבת נהדר וחי כדרכך.

  12. עדנה גור אריה

    אני אוהבת לקרוא את מה שאת כותבת, בגלל הסגנון הנפלא והפתיחות שלך. את מאפשרת לי להכיר חיים אחרים. להעריך אותך ולאן שהגעת.
    תודה

השאר תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר. שדות חובה מסומנים ב *

*


*

© כל הזכויות שמורות ל